Punktering på ett däck, vad göra? Räcker det med att köpa ett nytt?

AudiRS6 Revisor
9 februari 2009 · 151 Inlägg

Hej!

Idag fick jag punktering på ett av mina däck (V-bak) som rullat cirka 300mil.

Lite synd att det skulle hända redan efter 300mil då däcket var så fräscht.
Nu till min fråga..
Behöver jag byta båda däcken bak (bilen är framhjulsdriven - Audi Coupén). Eller går det att byta endast det som har gått sönder? Det andra däcket är fortfarande fräscht enligt mig.

Om jag byter båda. Kan jag då byta till ett bredare däck? Skulle villja ha 195:or.. Har 185:or idag runt om.
Eller blir det konstigt med två 195:or bak och två 185:or fram?

MVH
Marcus

turboforssen Telge Drifting Team
9 februari 2009 · 5 398 Inlägg

om du byter bara ett däck så ska du se till att få ett likadand däck annars kan besiktningen klaga å skulle tro att du får på 195:er utan några problem:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
9 februari 2009 · 764 Inlägg

Måste du verkligen byta däck p.g.a. en punktering? måste vara ett duktigt hål isf! Jag skulle byta båda däcken om de måste bytas, jobbigt med olikt slitna, fästet lär inte vara identiskt iaf.

Men jag råder dig att åka och fråga närmsta gummiverkstad om inte de kan laga punkteringen!

rough_boy
9 februari 2009 · 811 Inlägg

Lägg i en slang väl?

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
danneC5
9 februari 2009 · 186 Inlägg

Punktering kan man ju oftast fixa om det bara är hål i själva slitbanan, är det hål på sidan är det nog värre, klart du endast kan byta just det däcket, det är ju om du kör 4WD det kan vara lite känsligt med att byta bara ett...

Mvh danne

Senast redigerat av danneC5 (9 februari 2009)

Niklas1987 NO
9 februari 2009 · 2 182 Inlägg

Är det punktering pang boom, eller pys pys??

Kostar väl en hundring å fixa om det är ett litet hål i slitbanan.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
alain www.bimmerpower.org
9 februari 2009 · 3 995 Inlägg

En punktering kan drabba av vem som helst, det är bara att gå till en däckfirma och se till att dom laga den, så svårare är det inte.
300mil för en däck, det är ingenting om den inte är för gammal och hur stor är skada på däcken om du ha kört länge med punktering, annars som sagt, inget problem.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
AudiRS6 Revisor
9 februari 2009 · 151 Inlägg

Låter ju lovande. För att komma hem idag sprutade jag in "däckskum" i däcket. Går det att laga däcket om det är fullt med skum?

MVH
Marcus

rough_boy
9 februari 2009 · 811 Inlägg

AudiRS6 skrev:
Låter ju lovande. För att komma hem idag sprutade jag in "däckskum" i däcket. Går det att laga däcket om det är fullt med skum?

MVH
Marcus

DU kommer bli hatad av däckfirman bara

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.
FLindgren
9 februari 2009 · 5 089 Inlägg

rough_boy skrev:

AudiRS6 skrev:
Låter ju lovande. För att komma hem idag sprutade jag in "däckskum" i däcket. Går det att laga däcket om det är fullt med skum?

MVH
Marcus

DU kommer bli hatad av däckfirman bara

Nu ska dfu inte skrämma pojken, varna dom före bara att dte är spray itongue

Men eftersom att du kunde ta dig hem med sprayen i så tror jag nog allt att det ska gå och laga däcket. se till att inte köra på det när det är tomt bara.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
hjoortskull
12 februari 2009 · 36 Inlägg

FLindgren skrev:

rough_boy skrev:

AudiRS6 skrev:
Låter ju lovande. För att komma hem idag sprutade jag in "däckskum" i däcket. Går det att laga däcket om det är fullt med skum?

MVH
Marcus

DU kommer bli hatad av däckfirman bara

Nu ska dfu inte skrämma pojken, varna dom före bara att dte är spray itongue

Men eftersom att du kunde ta dig hem med sprayen i så tror jag nog allt att det ska gå och laga däcket. se till att inte köra på det när det är tomt bara.

japp om det är tex en spik, skruv liknande så går det oftast att plugga däcket annars kan man lägga en vulk ( som en plåsterlapp på insidan för bildäck ) sen slang i det.

Bensin Kommer Alltid Att Finnas För Att Snart Har Ingen Råd Att Tanka
Masterworks
12 februari 2009 ·

hjoortskull skrev:

FLindgren skrev:

rough_boy skrev:

DU kommer bli hatad av däckfirman bara

Nu ska dfu inte skrämma pojken, varna dom före bara att dte är spray itongue

Men eftersom att du kunde ta dig hem med sprayen i så tror jag nog allt att det ska gå och laga däcket. se till att inte köra på det när det är tomt bara.

japp om det är tex en spik, skruv liknande så går det oftast att plugga däcket annars kan man lägga en vulk ( som en plåsterlapp på insidan för bildäck ) sen slang i det.

Slang lägger man INTE i ett slanglöst däck!

Man gör en riktig lagning från insidan med en så kallad svamp, det är en
kombinerad radialkappa med en plugg!

Mercedes190D
26 januari 2012 · 17 Inlägg

i ett slanglöst däck är de ribbor som skadar slangen kan hålla men går oftast sönder igen, så länge däcket inte är tomkört kan man laga bara skadan är på slitbanan å inte för stort , kostar ca 200-300kr å måste de bytas så kan man slå på däcket på fälgen å mäta omkretsen för att få likadant på andra sidan.

Germax
26 januari 2012 · 12 086 Inlägg

Är det ett vanligt spikhål lagas det jättelätt utifrån med grejor som alla däckverkstäder har. Finns och köpa för någon hundring eller två om man vill göra det själv.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 januari 2012 · 13 744 Inlägg

haha dom kommer inte att gilla dig men i övrigt fixar dom det men det kräver att man måste plocka av däcket och ta bort det där skiten du sprejade i smile

är jhu sällan något allvarligt när man får punktering
ibland är det ventilen eller någon spik sällan det är ett hål i sidan på däcket när det är skapligt nytt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
FLindgren
26 januari 2012 · 5 089 Inlägg

Tror inte det tar 3 år att våga åka till verkstaden...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Janneutanb
26 januari 2012 · 7 271 Inlägg

FLindgren skrev:
Tror inte det tar 3 år att våga åka till verkstaden...

Man vet aldrig med dagens ungdomar?! lol

xzit
28 mars 2012 · 448 Inlägg

fick punka idag, )spik som gick in och sedan ut igen) fick lagat det, men lär ju åka på nytt däck ändå då jag rullat mer än 20m med punka... .så ska lämna in till däckfirma så dem får kolla insidan på sidan av däcket om det klarade sig, annars blir det nytt däck, dock tradigt när man kört 1 vecka med det hehe

Xzit
kimish
6 april 2012 · 182 Inlägg

Gillar man att köra som en man ska man aldrig laga ett trasigt däck.

Åker man till mataffären en gång i veckan i sin Daewoo så kan man väl laga däcken.

Men gillar man att stå på lite så ska man verkligen inte laga sina däck, enligt mig ska man inte heller använda annat än premium-däck.

dawwe ...has left the building...
6 april 2012 · 4 474 Inlägg

Annars har Biltema ett lagningskit för däck, kostar 200 kr. En billig däcksgubbe tar ca 100kr för att laga en punktering på samma sätt som man lagar med Biltemas kit. Fick själv en skruv i mitt ena vinterdäck efter ca 400 mil, givetvis hade den gått igenom. Tog bort skruven o lagade sedan enligt de medföljande instruktionerna, håller helt tätt, dessutom kan jag ha nytta av kittet flera gånger. Prisvärt, men inte optimalt, däremot "good enough".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang