Dispens för heltonat?

Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Känns det inte som att vissa försöker?

Minst två st av dem som skriver i tråden har detta som yrke och det är en som har ringt till vägveket. Självklart så är det många som tror de vet / har hört fakta någonstans. Självklart har inte alla 100% koll på vad som egentligen stämmer, men de försöker åtminstone bidra med vad de har för uppfattning. Forum är sådana när det gäller ämnen som är lite svåra och ingen riktigt vet svaret.

Du har deffenitivt ingen anledning att klaga på att vissa "tror". För det är 100 ggr bättre att höra vad folk tror än att höra om dig och din papperspåse som du har på huvudet. Det hjälper absolut ingenting.

Senast redigerat av polomononen (18 februari 2009)

REEDLINEAR
18 februari 2009 · 57 Inlägg

Jag tar tillbaka det där med att det inte finns humorister i denna tråd, för läser man vissa av inläggen...finns det verkligen humor i dom! Du skriver själv att Nico-the-kids inlägg var roligt (precis som jag gjorde) o sen sågar du honom...? Det var inte jag som skrev hans inlägg...men jag kommenterade det, pricis som du gjorde...För dig, på ett icke acceptabelt sätt..

Läser man tråden...Har man ju egentligen inte kommigt fram till något? Bara ett konstaterande: Delade meningar och uppfattningar (Vanligt förekommande i vårt samhälle och är helt lagligt). Eller har du kommigt fram till något som sprider ljus över ämnet? Isf är vi nog många som är intresserade av att veta vad som gäller...

Får man dispens pga sjukdom, borde toningen falla inom ramen för handikapputrustning (för det måste anses som ett handikapp att vara så extremt ljuskänslig) och det medför en regbesiktning. Avyttras fordonet, skall det genomgå ytterliggare en regbes/återställande. VV sätter trafiksäkerheten i första rummet och jag ser det som väldigt märkligt att man skulle kunna få dispens för en sådan sak...Kläder på kroppen, specialglasögon borde klinga bättre...

MEN det finns ett sätt! Privatimporterat fordon (Flyttsak) ifrån icke annat EU land och som blivigt regbesiktigat och godkänt i Sverige med den utrustning som fanns vid importen. DÅ får man och det förs in i fält 71 i fordonets regbevis.

Senast redigerat av REEDLINEAR (18 februari 2009)

REEDLINEAR
18 februari 2009 · 57 Inlägg

http://www.transportstyrelsen.se/Global … anguage=sv

Uppfyller man inte dom föreskrivna medicinska kraven som ställs på en individ vid tagande av körkort, är man inte heller berättigad till ett körkort. Dispens är då heller inte aktuellt.

Senast redigerat av REEDLINEAR (18 februari 2009)

Rocke256
18 februari 2009 · 603 Inlägg

Gällande mina egna inlägg så vet jag inte vad som är rätt eller fel. Så därför gör jag mitt bästa för att få tråden på rätt spår / få svar på mina egna frågor. Mitt första inlägg gällde källkritk där jag försökte få fram var faktan kom ifrån. Sedan blev jag irriterad på ditt och Nico-the-kids inlägg. Om du tycker det är tjaffs och att vi lägger våran tid på nonsens, var då snäll och låt oss vara. För uppenbarligen tycker vi det är värt att lägga tid på. Att komma med kritik till dem som försöker svara, det är onödigt.

Jag sågade inte Nico-the-kids inlägg först utan påpekade att det var opassande. Men när han sedan klagar på andra som verkligen försöker svara så tar han upp det på en ny nivå.

Jag vill inte vara mer off topic nu. Så jag hoppas ni kan förstå att jag inte har något emot er personligt. Men jag tycker inte någon ska klanka ner på trådskrivare bara för att de själva har bristande intresse i frågan. Då låter man bara bli att skriva.

Kan vi lämna detta här eller behöver jag förklara mig mera?

REEDLINEAR
18 februari 2009 · 57 Inlägg

Alla har vi rätt till en åsikt och jag ser inte så allvarligt på inläggen som även jag kan tycka var lite "off topic"...Dom bidrog till att jag fördjupade mig i ämnet, så läs länken. Håller med dig, inte meningen med att det ska spåra ur med en massa "skitinlägg", men slappna av lite....Intresset för ämnet blev inte mindre och det måste ju få finnas utrymme för lite glädje och skratt;)

Senast redigerat av REEDLINEAR (18 februari 2009)

fredrikamundsson
19 februari 2009 · 1 Inlägg

Det var Transportstyrelsen KHRacing pratade med wink (Ursäkta att jag rättar dig)

Man KAN få dispens för att få ha toningsfilm på rutorna. Det som krävs är ett läkarutlåtande som ska skickas tillsammans med en dispensansökan för fordonet det gäller. Sedan handläggs ärendet och bedöms som enskilt fall. Går ansökan igenom så får man ett undantag från siktfältskraven (31 kap. i VVFS 2003:22).

Angående bilar för diplomatpersonal så finns detta under 43 kap. i VVFS 2003:22.

Hoppas härmed att få slut på spekulationer i frågan!


Mvh
Fredrik

Kock
20 februari 2009 · 8 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

Vilken tur att det finns såna som Xtravagant här på forumet som kan precis allt och reder begreppen bland oss lekmän wink

Det finns bara två bilar...en ny och en begagnad Mercedes.
FireTraXX DFFL
20 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Kock skrev:

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

Vilken tur att det finns såna som Xtravagant här på forumet som kan precis allt och reder begreppen bland oss lekmän wink

Vet inte om ditt inlägg är menat med sarkasm eller inte, men faktum är att han har rätt.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
20 februari 2009 ·

För och ta ämnet lite från bilar.


Svarta visir på mc hjälmar smile varför bryr sig icke någon om det?. Bara för att få igång lite diskussion.

Visst de underlättar istället för en förare på hoj, med tanke på vi inte har solskydd direkt i hjälmen, och i min hjälm kan jag inte ha solglasögon för de trycker förbannat på huvudet.

Kock
20 februari 2009 · 8 Inlägg

FireTraXX skrev:

Kock skrev:

Xtravagant skrev:
Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

Vilken tur att det finns såna som Xtravagant här på forumet som kan precis allt och reder begreppen bland oss lekmän wink

Vet inte om ditt inlägg är menat med sarkasm eller inte, men faktum är att han har rätt.

Fri tolkning smile

Det finns bara två bilar...en ny och en begagnad Mercedes.
Grimling Professionell amatör
20 februari 2009 · 451 Inlägg

tkd_rille skrev:
För och ta ämnet lite från bilar.


Svarta visir på mc hjälmar smile varför bryr sig icke någon om det?. Bara för att få igång lite diskussion.

Visst de underlättar istället för en förare på hoj, med tanke på vi inte har solskydd direkt i hjälmen, och i min hjälm kan jag inte ha solglasögon för de trycker förbannat på huvudet.

När jag köpte hjälm med tonat visir sa dom att man fick använda det på dagtid men var tvungen att öppna det kvälls/nattetid ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
FireTraXX DFFL
20 februari 2009 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:
För och ta ämnet lite från bilar.


Svarta visir på mc hjälmar smile varför bryr sig icke någon om det?. Bara för att få igång lite diskussion.

Visst de underlättar istället för en förare på hoj, med tanke på vi inte har solskydd direkt i hjälmen, och i min hjälm kan jag inte ha solglasögon för de trycker förbannat på huvudet.

Jag hade t.o.m. spegelvisir, när jag hade moppe. tongue
Inte ens poliser sa något om det så det är nog lagligt åtminstone.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
20 februari 2009 ·

Grimling skrev:

tkd_rille skrev:
För och ta ämnet lite från bilar.


Svarta visir på mc hjälmar smile varför bryr sig icke någon om det?. Bara för att få igång lite diskussion.

Visst de underlättar istället för en förare på hoj, med tanke på vi inte har solskydd direkt i hjälmen, och i min hjälm kan jag inte ha solglasögon för de trycker förbannat på huvudet.

När jag köpte hjälm med tonat visir sa dom att man fick använda det på dagtid men var tvungen att öppna det kvälls/nattetid ?

Om man kör hoj på motorväg i mörker och är "tvungen" att ta upp visiret lär man se desto mindre. pga vinden som garanterat ser till att tårarna börjar rinna efter x antal kilometer.
Visst man ser sämre på kvällen men man kan ju ändå se så man tar sig fram.

Men de är ju inte olagligt väl?

Senast redigerat av tkd_rille (20 februari 2009)

Muttley
20 februari 2009 ·

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:
För och ta ämnet lite från bilar.


Svarta visir på mc hjälmar smile varför bryr sig icke någon om det?. Bara för att få igång lite diskussion.

Visst de underlättar istället för en förare på hoj, med tanke på vi inte har solskydd direkt i hjälmen, och i min hjälm kan jag inte ha solglasögon för de trycker förbannat på huvudet.

Jag hade t.o.m. spegelvisir, när jag hade moppe. tongue
Inte ens poliser sa något om det så det är nog lagligt åtminstone.

hehe ja spegeleffekt som är snäppet ännu värre enligt vissa då man kan blända folk.

Men får man ha hjälm på sig när man kör i en bil med svart/spegel visir?
tänkte lite på de som inte vill synas, eller är rädda att visa sig:)

Xtravagant 1337
20 februari 2009 · 1 343 Inlägg

SOLFILM skrev:

Xtravagant skrev:

KHRacing skrev:

Men snälla, ring du då & fråga samma som jag gjorde.
Om det finns lagstadgat i text, tillstånd för dispans för just heltonad.

Jag frågade inget alls om det gällde för förareeller passagerare.

Svaret jag fick var att om man har ett medicinskt utlåtande så kan detta tas under beaktsamhet & därefter bedöms detta utav VV/Länsstyrelsen om man skall få dispansen.

Alltså, inte alls självklart at man får denna dispans bara för att man har ett läkarutlåtande(intyg) smile

Men det finns inte i lagen om nån dispens..
Och du kan inte få det på toning av framrutor.

Jag kan inte komma på 1 enda sjukdom som skulle tvinga någon att ha mörk solfilm.
Är det pga ögonen så får man glasögon och inte solfilm.

Så det du säger att man skulle få en dispens är OMÖJLIGT då det inte finns någon sjukdom som gör att man måste sitta i mörker.

Sen finns det baksäten i en bil och där får du ha solfilm så varför ska man få dispens om det på framrutorna?? du måste ju höra själv att det absolut inte går och INGEN har dispens på solfilm på framrutan.

punkt slut!

Nu är du faktist ute och cyklar Nicklas (xtravagant)

Jag vet och har monterat solfilm på 2 st bilar som har dispans för ljus känslighet! Har även sett dessa utlåtande från vägverket samt läkarintyg!
Dock så är kravet att det ska va ljust!

Tycker du ska ta och kolla fakta innan du skriver något som du verkligen inte verkar ha någon anning om!

Bara för att vi har det som yrke, så innebär ju inte det att vi kan allt om lagar om solfilm!




Kan ta ett annat exempel:
Man måste ha traktor kort eller körkort för att få framföra en traktor! och fyllt 15 år!

Men man kan få dispens att framföra traktor eller liknande om du bor gård eller gods fast du bara är 12 år
Mvh

Jörgen

Du kan inte vara allvarlig Jörgen och skriva detta på ett forum.
Du precis som jag jobbar med detta dagligen och bör kunna detta.
Du kan inte säga en enda sjukdom som existerar i världen idag som skulle göra att du behöver solfilm på framrutan.
ljuskänslig??? står det ljuskänslig på vv utlåtande?
Det finns ingen i världen som ska säga att dom fått dispens att ha solfilm på en normal personbil i sverige.
Är det nu så många som säger sig känna folk som har fått det så är det bara att faxa in dokumentet så vi andra kan ge oss och säga förlåt.

Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
KHRacing
20 februari 2009 ·

Xtravagant skrev:
........ en djävfla massa text......

Du Niklas.. som solfilmsmontär (annan företagare) så skiter du högaktningsfullt i om personen som vill ha solfilm på sin bil har läkarutlåtande - du ser bara så att de har pengarna för monteringe & ev: är du sjysst o påpekar att detta är olagligt.. kom inte o säg nånting annat som svar. smile

Xtravagant skrev:
........ Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

Varför tvivlar du när jag säger att jag har ringt till Vägverket & frågat & att dispansansökan tolkas från fall till fall. - personen jag frågade gick i sin tur iväg i ca: 3 minuter för att konsultera sin chef.

jag har ingenstans skrivit att MAN FÅR DISPANS OM MAN HAR LÄKARTINTYG.

hare bäst & trevlig helg på dig.

mvh K

Xtravagant 1337
20 februari 2009 · 1 343 Inlägg

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
........ en djävfla massa text......

Du Niklas.. som solfilmsmontär (annan företagare) så skiter du högaktningsfullt i om personen som vill ha solfilm på sin bil har läkarutlåtande - du ser bara så att de har pengarna för monteringe & ev: är du sjysst o påpekar att detta är olagligt.. kom inte o säg nånting annat som svar. smile

Xtravagant skrev:
........ Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

Varför tvivlar du när jag säger att jag har ringt till Vägverket & frågat & att dispansansökan tolkas från fall till fall. - personen jag frågade gick i sin tur iväg i ca: 3 minuter för att konsultera sin chef.

jag har ingenstans skrivit att MAN FÅR DISPANS OM MAN HAR LÄKARTINTYG.

hare bäst & trevlig helg på dig.

mvh K

Om kunden vill ha solfilm på framrutorna så monterar jag solfilm på framrutorna.
Jag informerar om att det inte är lagligt.
Denna tråden handlar dock inte om jag monterar om en kund vill ha det eller inte.
Tråden handlar om den lagliga biten om man har ett läkarutlåtande.

Att du har ringt och frågat ger jag INGENTING för.

Jag skulle köpa nya blinkers en gång och funderade då på Osram Diadem.
För de som känner till dessa lampor vet att dom är blåaktiga i lampans utseende men blinkar med amber.
För att vara på säkra sidan så tänkte jag att jag skulle kolla om de var lagliga eller inte.
Jag fick dokument från Osram som visade klart och tydligt om ett godkännande.
Jag ringde och fråga VV och dom menade på att det är klart det är lagligt om det finns ett godkännande.
Jag ringde polisen och dom sa samma sak.

Glad som jag var när jag monterat så körde jag iväg på en bilträff och tror du inte att polisen ville titta närmre på min bil? Visst sa jag. Långt efter länge så skulle dom skriva böter.
Du kan aldrig gissa vad jag fick böter för wink.
Min lampor... enligt polismannen så får blinkers inte vara blå (att dom blinkade med rätt färg spelade ingen roll.)

Nu 3 år senare och 700kr fattigare så har jag fortfarande inte fått mitt ärende prövat.

OCH DETTA TROTS ATT TANTEN PÅ VV SATT OCH SA KLART OCH TYDLIGT ATT DET VAR LAGLIGT!!!

Men som jag sa tidigare:
Det finns tydligen massor av folk som känner de som har dispens här så det är ju bara till att kasta upp ett dokument som visar det.
Jag lovar att när det dokumentet dyker upp så är jag den förste som ber om ursäkt att jag hade fel.
Tills den dagen hävdar jag, med lagtexten på min sida att det inte finns någon dispens att få.
Att säga något annat utan att hålla i ett ÄKTA dokumnet är påhittat eller rykten.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
evilaudio
20 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Xtravagant skrev:

KHRacing skrev:

Xtravagant skrev:
........ en djävfla massa text......

Du Niklas.. som solfilmsmontär (annan företagare) så skiter du högaktningsfullt i om personen som vill ha solfilm på sin bil har läkarutlåtande - du ser bara så att de har pengarna för monteringe & ev: är du sjysst o påpekar att detta är olagligt.. kom inte o säg nånting annat som svar. smile

Xtravagant skrev:
........ Sen finns det folk här inne som tjatar om att ha fått intyg om man har epilepsi och liknande.
Om det är en passagerare som har åkomman kan denne placera sig i baksätet eller skuffen och därmed behövs inga dispenser.
En förare som har så kraftig epilepsi lär få kortet indraget innan man får dispens på solfilm.

Varför tvivlar du när jag säger att jag har ringt till Vägverket & frågat & att dispansansökan tolkas från fall till fall. - personen jag frågade gick i sin tur iväg i ca: 3 minuter för att konsultera sin chef.

jag har ingenstans skrivit att MAN FÅR DISPANS OM MAN HAR LÄKARTINTYG.

hare bäst & trevlig helg på dig.

mvh K

Om kunden vill ha solfilm på framrutorna så monterar jag solfilm på framrutorna.
Jag informerar om att det inte är lagligt.
Denna tråden handlar dock inte om jag monterar om en kund vill ha det eller inte.
Tråden handlar om den lagliga biten om man har ett läkarutlåtande.

Att du har ringt och frågat ger jag INGENTING för.

Jag skulle köpa nya blinkers en gång och funderade då på Osram Diadem.
För de som känner till dessa lampor vet att dom är blåaktiga i lampans utseende men blinkar med amber.
För att vara på säkra sidan så tänkte jag att jag skulle kolla om de var lagliga eller inte.
Jag fick dokument från Osram som visade klart och tydligt om ett godkännande.
Jag ringde och fråga VV och dom menade på att det är klart det är lagligt om det finns ett godkännande.
Jag ringde polisen och dom sa samma sak.

Glad som jag var när jag monterat så körde jag iväg på en bilträff och tror du inte att polisen ville titta närmre på min bil? Visst sa jag. Långt efter länge så skulle dom skriva böter.
Du kan aldrig gissa vad jag fick böter för wink.
Min lampor... enligt polismannen så får blinkers inte vara blå (att dom blinkade med rätt färg spelade ingen roll.)

Nu 3 år senare och 700kr fattigare så har jag fortfarande inte fått mitt ärende prövat.

OCH DETTA TROTS ATT TANTEN PÅ VV SATT OCH SA KLART OCH TYDLIGT ATT DET VAR LAGLIGT!!!

Men som jag sa tidigare:
Det finns tydligen massor av folk som känner de som har dispens här så det är ju bara till att kasta upp ett dokument som visar det.
Jag lovar att när det dokumentet dyker upp så är jag den förste som ber om ursäkt att jag hade fel.
Tills den dagen hävdar jag, med lagtexten på min sida att det inte finns någon dispens att få.
Att säga något annat utan att hålla i ett ÄKTA dokumnet är påhittat eller rykten.

ang detta me dina blinkers.. helt säker på att snuten hade rätt då??   många snutar tro sig veta en massa om bilar å va som e rätt å fel men IKKE..  å att dom inte tagit uppp ditt ärende hänger nog på att de inte e direkt prio för dom.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Phaetoon
20 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Vägverkets Trafikmedicinska råd sköter dispensansökningar. Det är dom som man ska höra med om man vill ha dispens för toningsfilm på vindrutan. Det är bland annat dom som ger ut körkortsdispenser för personer med sjukdomar, inklusive personer med epilepsi.

Solallergi har inte bara med UV-strålningen att göra, utan tydligen ska även andra våglängder av ljus spela in, så man behöver mer skydd än bara solkräm, solglasögon och UV-film.

Om man har tillräckligt allvarliga problem så borde det rimligtsvis gå att få en dispens (kanske med tillägget att bilen bara får framföras på dagtid.
Det kostar 600:- att ansöka om körkortsdispens (t.ex. om man har epilepsi), så en toningsfilms-dispens borde väl kosta ungefär lika mycket. Men det är nog inte så många i Sverige som lider av så allvarlig sol-/ljus-allergi (ljusrelaterad urtikaria). Inget vi vanliga dödliga kan åberopa iaf.

Man ska ju inte behöva att bära heltäckande niqab/burka + handskar + solglasögon för att kunna köra sin bil, right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
bollen1986
20 februari 2009 · 3 714 Inlägg

varför får man inte ha tonade framrutor när man får ha kolsvarta solglasögon/eller visir på en hjälm?'
samma sak gäller väl med solkydd som sitter i bilen, fäller man ner det så ser man ju inte ett skit men man får inte ha en board i rutan som är genomskinlig?

nu har ni mer att tjata om smile

Senast redigerat av bollen1986 (20 februari 2009)

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang