Dispens för heltonat?

Smajly
24 februari 2009 · 3 059 Inlägg

Sandlåda

Kock
24 februari 2009 · 8 Inlägg

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

hahaha.. INGEN dispens..GLÖM DET!

Fett aegd kille lol

Det finns bara två bilar...en ny och en begagnad Mercedes.
Phaetoon
24 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Xtravagant skrev:
Längesen man fick diskutera i samma tråd som dig Phaetoon.
termen du tänkte på är förmodligen "Erytropoietisk protoporfyri"
Dom räknar att det finns 2-3st / 1 miljon invånare som har denna sjukdom.
Jag har faktiskt en kund med just denna sjukdom.
Det står att man ska ansöka om en EPP film.
En EPP film är en film som tar bort framförallt UVA i våglängderna 300-500nm..
UVA är är en elektromagnetisk strålning som har lite kortare våglängd än det synliga ljuset.

Jodå, det var ett tag sedan wink
Jag tänkte mest på den andra, PCT (Porfyria cutanea tarda) som är den
vanligaste hudporfyrin i Sverige. Ungefär 1 av 10 000 som drabbas, men det finns ingen tillförlitlig statistik över detta. De värsta fallen klarar inte av vanligt ljus alls utan behöver använda sig av så drastiska saker som mörkläggningsgardiner?!
Troligen så är det inte bara en fysisk sjukdom, utan att det mentala spelar en väldigt stor roll för en del.
Därför räcker det inte bara med en EPP-film, utan en lite mörkare film som även mörkar ner.
Dvs man oroar sig för ljuset och detta ger i sin tur en reaktion och förvärrar symptomen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Xtravagant skrev:
Bra gjort.
Jag är den förste att säga att jag hade fel.
dock vill jag tillägga att 50% ljusgenomsläpp gäller fortfarande.
Finns ingen "solfilm" på marknaden idag du kan montera på en bilruta så att man klarar kraven på 50%.
Däremot klarar man det genom att montera en UV film som jag har nämnt i tråden innan.

Så intyget finns men ganska meningslöst när det gäller solfilm dock.

Fast har man en riktigt allvarlig hudsjukdom eller en dotter/son med ljuskänslighetsrelaterad epilepsi så kanske man även kan få dispens för mörkare toning?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

SOLFILM skrev:
Jag har inte skrivit något om mörkhets graden!
Jag skrev att det finns DISPENS för ljus känsliga! Du skrev att det ej finns!

I intyget så står det SOLSKYDDSFILM (SOLFILM) Inte bara UV SKYDD
Och all solfilm i princip av kvalite har UV SKYDD I SIG

Sedan kan detta intyg vara olikt många andra!


Det finns solskydds film som klarar dessa krav!

Solskyddsfilm är det samma som UV-filter.
Man ska egentligen skilja på toningsfilm, solfilm och solskyddsfilm.
Solfilm innehåller ett visst skydd mot solen (både UV- och värmestrålning) medan äkta solskyddsfilm har ett ännu högre fokus på just solskyddet (och kostar därefter).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Edvinoo skrev:
Min film har 35% ljusgenomsläpp framme OCH har uv skydd...

Har din toningsfilm/solfilm tillräckligt mycket med UV-skydd för att få kallas för solskyddsfilm?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Grimling skrev:

turboforssen skrev:
om inte jag läser fel så har www.sgs.se film med 50% insyn:)

Asså nu har Xtravagant blivit så totalt sönderägd två gånger o fortsätter ändå tjaffsa !! Jag hade nog börjat tänka över min yrkesstolthet vid det här laget..

Trådskaparen frågade efter huruvida det finns dispanser för toning eller ej, och det har Edvinoo helt klart bevisat.

Slutdiskuterat

50%-iga toningsfilmer som monteras på befintlig ruta släpper igenom bra mycket mindre än 50%. Tänk på att vanliga helt otonade vindrutor kan ligga på under 80% redan från fabrik. Är dom dessutom lite tonade så ligger dom ofta under de svenska kraven, men tillåts ändå eftersom bilen är helfordonsgodkänd.

Edvinoo har bevisat att det finns dispenser som gör att man kan få montera en nästan genomskinlig solskyddfilm med ett ljusgenomsläpp på kanske 70-90%?, men det kan man knappast säga är toning då de vanliga tonings-/solfilmerna ligger på 50% eller lägre i ljusgenomsläpp. 2

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
25 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Kock skrev:
hahaha.. INGEN dispens..GLÖM DET!

Fett aegd kille lol

Om man läser ord för ord, skiljer på tonings-/solfilm och solskyddsfilm och dessutom diskuterar toningsgrad så måste jag säga att Xtravagant har mer eller mindre rätt.
Inte helt rätt, eftersom man kan få dispens, men ändå?
50% ljusgenomsläpp låter mycket, men i realiteten så är toningen vid 50% ljusgenomsläpp försvinnande liten. Så ser man ur toningsperspektivet så kan det nog vara väldigt svårt att få dispens.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Coddas ProWanker
25 februari 2009 · 211 Inlägg

körskolan sa nått om att det handlar om att andra bilister ska kunna få ögonkontak med dig så de kan avgöra om du tänker köra eller inte.  Det är en säkerhtesfråga det där med toningsfilm på framrutor.  jag vet det låter dumt o man ser igenom, men kör du med dubbla lager 95% på alla rutor så ser du fan inte in i bilen o då kan jag hålla med om att man ej kan avgöra vad förarn tänker.  Inte för man kan det så bra annars heller men ändå.

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^
SOLFILM Ocean Race NR:1
25 februari 2009 · 475 Inlägg

Phaetoon skrev:

SOLFILM skrev:
Jag har inte skrivit något om mörkhets graden!
Jag skrev att det finns DISPENS för ljus känsliga! Du skrev att det ej finns!

I intyget så står det SOLSKYDDSFILM (SOLFILM) Inte bara UV SKYDD
Och all solfilm i princip av kvalite har UV SKYDD I SIG

Sedan kan detta intyg vara olikt många andra!


Det finns solskydds film som klarar dessa krav!

Solskyddsfilm är det samma som UV-filter.
Man ska egentligen skilja på toningsfilm, solfilm och solskyddsfilm.
Solfilm innehåller ett visst skydd mot solen (både UV- och värmestrålning) medan äkta solskyddsfilm har ett ännu högre fokus på just solskyddet (och kostar därefter).

SOLFILM som vi i branschen jobbar med!
Solfilm/solskydds film jag jobbar med har 99% UV skydd!
Solfilm/solkydds film har värmedämpning mellan 40% - 58%

Alla solfilm med (metal) i filmen har ett 99% UV skydd
Den 50% solfilmen i mitt sortiment är den ljusaste filmen! (röktonnad)

Jag vet att även att dom flesta bilrutor idag på moderna bilar ligger runt 80% ljusgenomsläpp!
Men dock så gällde det solkyddsfilm och det ingår i serien (solfilm)

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
25 februari 2009 · 329 Inlägg

Underbar läsning!!   :-)

Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

SOLFILM skrev:

Phaetoon skrev:

SOLFILM skrev:
Jag har inte skrivit något om mörkhets graden!
Jag skrev att det finns DISPENS för ljus känsliga! Du skrev att det ej finns!

I intyget så står det SOLSKYDDSFILM (SOLFILM) Inte bara UV SKYDD
Och all solfilm i princip av kvalite har UV SKYDD I SIG

Sedan kan detta intyg vara olikt många andra!


Det finns solskydds film som klarar dessa krav!

Solskyddsfilm är det samma som UV-filter.
Man ska egentligen skilja på toningsfilm, solfilm och solskyddsfilm.
Solfilm innehåller ett visst skydd mot solen (både UV- och värmestrålning) medan äkta solskyddsfilm har ett ännu högre fokus på just solskyddet (och kostar därefter).

SOLFILM som vi i branschen jobbar med!
Solfilm/solskydds film jag jobbar med har 99% UV skydd!
Solfilm/solkydds film har värmedämpning mellan 40% - 58%

Alla solfilm med (metal) i filmen har ett 99% UV skydd
Den 50% solfilmen i mitt sortiment är den ljusaste filmen! (röktonnad)

Jag vet att även att dom flesta bilrutor idag på moderna bilar ligger runt 80% ljusgenomsläpp!
Men dock så gällde det solkyddsfilm och det ingår i serien (solfilm)

mvh
Jörgen

om den ljusaste solfilmen som ligger på 50% monteras på en ruta som frän början är 80%.
Vad blir det slutliga genomsläppet då?
Nu är jag kanske inte den bästa på matte men jag vill ha det till 40% och därmed olaglig.

Sen är det inte hela sanningen som du nämner med 99% UV bortfall.
Ja de flesta bra filmer på markanden idag tar bort ca 99% av UV ljuset MEN
de tar bort UV på väglängden 300-350nm(ungefär).

Den UV film jag arbetar med i de fall där det är tal om en sjukdom som inte klarar UV ljus där använder man en film som tar bort UV ljuset över 400nm.
Dvs att den tar bort BETYDLIGT mycket mer UV ljus.

så allt beror på hur man räknar.
En solfilm till bil tar inte bort 99% av det totala UV ljuset utan bara 99% av våglängderna mellan 300-350nm(ungefär).

UVC strålning = 220nm - 290nm
UVB strålning = 290nm - 320nm
UVA strålning = 320nm - 400nm

Detta innebär att en solfilm till bil inte tar bort UVC alls, enbart lite av UVB och det mesta av UVA.
Dock långt ifrån tillräckligt om jag skulle använda ordet UV filter. läcker som ett såll isåfall.

Nog för att det med dispens stämde men står fortfarande fast vid att det inte är tal om ett mörkläggande utan ett UV filter.

Enda vettiga i denna tråd som faktiskt läser fakta och tar den för vad det är måste vara Phaetoon.
Jag är mänsklig och gör fel, därav att jag erkände att det faktiskt fanns dispens.
Men alla andra i tråden tycks fortfarande tro att det rör sig om en solfilm vilket det inte gör.

Det finns INGEN bil solfilm idag som klarar gränsen för 50%, sen hade den inte tagit bort tillräckligt med UV i vilket fall om man har någon form av Porfyria. så även om man säger att det hade gått att montera den ljusaste rent lagligt så hade personen med sjukdomen inte varit nöjd eftersom den släpper genom för mycket UV ljus.
Den tar bort mer än tillräckligt för en person utan sjukdomen men är man känslig för UV ljus så räcker det inte.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
25 februari 2009 · 1 343 Inlägg

Kock skrev:

Xtravagant skrev:

Edvinoo skrev:
grannen har heltonat, med dispans.. han dotter har epelepsi så han fick köra kolsvart runtom.
Men de har ja me ijuförsig så de kvittar ju.

Finns INGEN dispens man kan få för solfilm.
Lagen om att man inte får ha färgat skikt på rutorna har inte ett dugg med sikten ut genom rutan.
Anledningen till lagen är för medtrafikanter ska kunna uppfatta vad man gör i bilen och kunna ha ögonkontakt. Sen vad det gäller ambasadbilar så har några helt svart runt om men de har ingen dispens.

För er som vet att en ambasad lever under sitt egna lands lagar så är det lagarna i landet där ambasaden är från som gäller. det inkluderar även deras bilar.

Så för att sammanfatta finns det INGEN dispens för att få lov att ha solfilm lagligt.
Om man nu har en massa hudsjukdomar och allmänna problem så kan man montera en
helt transparent UV film som blockerar bort UV ljus. På så vis drabbas man inte längre.

Epilepsi är inget ursäkt att ha solfilm, snarare en anledning att bli av med kortet.

Så för er som säger att man får ha dispens hit och dit....
Sluta skriv det för det får man inte.

Och för er som säger att ni känner någon som har det. GLÖM DET!
Det är som dom säger eller ett rykte som inte är sant bara....

hahaha.. INGEN dispens..GLÖM DET!

Fett aegd kille lol

Anser du mig ägd för att jag sa att det inte finns dispens för solfilm?
Står fortfarande fast vid att man inte får ha "bil solfilm" utan endast ett UV filter..
Så kan inte säga jag känner mig speciellt ägd..

Som jag skrev i min text här över så var lagen till för att andra ska kunna se dig i bilen.
Något som även står i dokumentet som lades fram här.
Därför är en mörkläggning inte aktuell.
Att dom ger dispens för några procent som inte påverkar mörkheten speciellt mycket är väl sin sak men man skulle aldrig få genom så att man inte kan se in i bilen och få ögonkontakt med föraren...

kanske inte jag som är ägd?

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Kock
25 februari 2009 · 8 Inlägg

Jag tycker bara det är så fantastiskt roande att läsa inlägg från en som bara in i döden måste ha rätt.
Även när bildbevis har lagts fram på att man har fel så orkar man tjafsa vidare om saker som inte ens är relevanta. Trådskaparen frågar om det finns att få dispens och bildbevis har lagts fram att detta så är fallet.

Jag tycker du borde hoppa ur sandlådan och lära dig lite ödmjukhet.

Det finns bara två bilar...en ny och en begagnad Mercedes.
Funkiee Saab älskare!
25 februari 2009 · 4 597 Inlägg

Smajly skrev:
Sandlåda

du är inte den enda som verkar fattat de, nu snackar dom ju om att folk är ägda hit o dit.. lite som saab o volvo här lol

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
hedley Saaboholic
25 februari 2009 · 3 129 Inlägg

MilleN skrev:

itouch skrev:
Tror det krävs väldigt specifika papper för det, men jag har hört att stjärnor får ha heltonat för att vara mer anonyma smile Zlatan kör ju de på alla sina bilar.

Undrar om det räcker att vara admin på gorg roll

Det+ extremt blinkande ögon kan funka!

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
bollen1986
25 februari 2009 · 3 714 Inlägg

Är det inte bättre att låsa denna sandlåda ist?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Equeryah
25 februari 2009 · 112 Inlägg

pajkastning har pågått till max, minst sagt.

Nu missade jag säkert någon som sagt tidigare, men dokumentet på bild hade ju "bara" ett godkännande för sidorutorna, många som diskuterat har ju även varit inne på framrutan, om jag inte missförstått. Vad jag märkt kan ingen ge ett konkret bevis för en dispens för vindrutan i sig?
Rätta mig om jag har fel, jag är inget proffs.

Rätta mig om du har fel...
turboforssen Telge Drifting Team
25 februari 2009 · 5 398 Inlägg

fast det står ju på pappret att det får sättas dit solskyddsfilm som har 50% ljus insläpp å inte att det ska va 50% ljus insläpp när filmen är påsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Edvinoo Hetast Just Nu!
25 februari 2009 · 1 355 Inlägg

Jag älskar denna tråd !

Inspiration comes standard
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang