18 februari 2009
Trådstartare
Hej!
Jag köpte för någon månad sedan schmiedmanns extraktorgrenrör + sportkatalysatorer tillsammans med ett eisenmann catback-system.
Efter totalt ca 25 timmars försök att få grejerna att sitta rätt, har jag fortfarande inte lyckats! Trots att jag de första 12 timmarna har tagit hjälp av en duktig bilmekaniker-firma och de andra 13 timmarna har jag fått hjälp av ägaren till ALWA AB - Licens svets och rörmontage, dvs min far.
Vi har kapat isär rören från schmiedmann på 5 ställen, för att sedan svetsa ihop det igen med ca 10mm diken på sina ställen. Det är tur pappa är licens-svetsare, jag är mycket tveksam till att schmiedmann skulle få dit detta system överhuvudtaget! Sen har vi fått flytta muffarna till lambda-sonderna, då de hade placerats så dumt att de blev lägsta punkten på hela bilen. Nu det sista har vi värmt med gas för att rikta, men hur bra man än gör det, så är det något som ligger emot och skramlar ändå. Främre lambda-sonderna som sitter på grenrören tar just nu emot i motorrummet också.
Det är alltså proffs på båda områdena som hjälpt mig, och fortfarande sitter det inte som det ska. Det känns som att det tar i precis överallt. Enligt schmiedmann skulle det inte vara nån större anpassning för att få dit grejerna, kanske bara lite om man hade otur. Min far sade att vi hade gjort det snabbare och bättre om vi bara hade fått kattarna och flänsarna + ev. grenrören tillsammans med en massa rördelar.
Troligen har jag fått feltillverkade grejer av Schmiedmann, och nu förstår jag varför det var så billigt!
Min fråga är vad som är rimligt att begära i ersättning från schmiedmann för besväret, som fortfarande inte är över? Går det att lämna tillbaks varan och få pengarna tillbaka?
Just nu funderar vi på om det inte är lättare att sätta på original-grejerna igen.
Helst skulle jag nog se att de betalade för att återställa bilen till original.
BMW - Better Make Way