2255
Sök

Ersättning för Schmiedmann extraktorgrenrör + kattar med fruktansvärt dålig passform?

461 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Hej!

Jag köpte för någon månad sedan schmiedmanns extraktorgrenrör + sportkatalysatorer tillsammans med ett eisenmann catback-system.

Efter totalt ca 25 timmars försök att få grejerna att sitta rätt, har jag fortfarande inte lyckats! Trots att jag de första 12 timmarna har tagit hjälp av en duktig bilmekaniker-firma och de andra 13 timmarna har jag fått hjälp av ägaren till ALWA AB - Licens svets och rörmontage, dvs min far.

Vi har kapat isär rören från schmiedmann på 5 ställen, för att sedan svetsa ihop det igen med ca 10mm diken på sina ställen. Det är tur pappa är licens-svetsare, jag är mycket tveksam till att schmiedmann skulle få dit detta system överhuvudtaget! Sen har vi fått flytta muffarna till lambda-sonderna, då de hade placerats så dumt att de blev lägsta punkten på hela bilen. Nu det sista har vi värmt med gas för att rikta, men hur bra man än gör det, så är det något som ligger emot och skramlar ändå. Främre lambda-sonderna som sitter på grenrören tar just nu emot i motorrummet också.

Det är alltså proffs på båda områdena som hjälpt mig, och fortfarande sitter det inte som det ska. Det känns som att det tar i precis överallt. Enligt schmiedmann skulle det inte vara nån större anpassning för att få dit grejerna, kanske bara lite om man hade otur. Min far sade att vi hade gjort det snabbare och bättre om vi bara hade fått kattarna och flänsarna + ev. grenrören tillsammans med en massa rördelar.

Troligen har jag fått feltillverkade grejer av Schmiedmann, och nu förstår jag varför det var så billigt!

Min fråga är vad som är rimligt att begära i ersättning från schmiedmann för besväret, som fortfarande inte är över? Går det att lämna tillbaks varan och få pengarna tillbaka?

Just nu funderar vi på om det inte är lättare att sätta på original-grejerna igen.

Helst skulle jag nog se att de betalade för att återställa bilen till original.

BMW - Better Make Way

Teddan
2 495 Inlägg
18 februari 2009
fan va surt.

jag har haft en liten dust med det företaget oxå, men det slutade med att jag fick tillbax mina pengar.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Proffa
282 Inlägg
18 februari 2009
Om ni har modifierat på grejerna kan det nog tyvärr vara svårt att lämna tillbaks.. sad

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
18 februari 2009
retur sker ju bara med omoddade grejor, hade du däremot försök monterat (och tagit bilder på hur det satt) så hade det inte varit några problem att returera.

461 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Då får jag väl ta lite bilder på hur kasst det sitter nu då. Grejen är ju att man vet ju inte hur det sitter förrän man har försökt montera dit det... hmm

Lite justering sa de ju att det kunde vara, med betoning på LITE! Men det här är långt ifrån lite.

Det är ju rätt nära nu, om man "bara" plockar ner allt igen och svetsar om grenrören + knäcker systemet efter kattarna lite till. Men då kommer det ändå inte bli BRA! Därför vill jag återställa bilen till original, när jag ändå måste plocka ner det.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
Jag har nu pratat med Viktor på Schmiedmann i Kungsbacka. Dom kommer att ta tillbaks sina grejer och betala tillbaks pengarna!

Mycket beröm till Schmiedmann för detta! smile Att erkänna ett fel är det inte alla som gör!

BMW - Better Make Way

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 maj 2009
Om du har slagit/böjt/svetsat på deras prylar så ska du nog vara glad om de tar tillbaka sakerna. Lycka till med nästa system

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

461 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Om du har slagit/böjt/svetsat på deras prylar så ska du nog vara glad om de tar tillbaka sakerna. Lycka till med nästa system

Jag har lämnat tillbaks allt, och nu sitter endast Eisenmann-systemet på plats. Fick dock återställa Eisenmann-systemet igen, innan det gick att montera.

Men nästa gång vågar jag nog inte chansa med kvaliteten, om jag inte har en bruksbil + garage.

BMW - Better Make Way

754 Inlägg
18 juli 2009
Tråkigt att det inte passade på en gång!sad Beställde själv ett Eisenmann Race Catback från Schmiedmann för ett tag sedan, jag är dock jättenöjd. Passformen var kanon...tog endast 45 minuter att byta=)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
18 juli 2009
Tänkte låna tråden lite:P På tal om extraktor grenrör, funderade på det till min 540, men när jag kikade närmare på grenrören som satt där måste jag säga att de ser ut som extraktor rör, vet någon ifall detta är orginal?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

461 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
D_Nilsson skrev:
Tråkigt att det inte passade på en gång!sad Beställde själv ett Eisenmann Race Catback från Schmiedmann för ett tag sedan, jag är dock jättenöjd. Passformen var kanon...tog endast 45 minuter att byta=)

Eisenmannsystemet var perfekt passform på... Men inte Schmiedmanns grejer.

BMW - Better Make Way

754 Inlägg
19 juli 2009
von_blad skrev:
D_Nilsson skrev:

Aha okaj!=/ Fast ska inte Schmiedmanns grejer vara tillverkade av Eisenmann också? Jag vet att deras sportavgassystem är det iallafall.

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson

4 005 Inlägg
19 juli 2009
von_blad skrev:
Jag har nu pratat med Viktor på Schmiedmann i Kungsbacka. Dom kommer att ta tillbaks sina grejer och betala tillbaks pengarna!

Mycket beröm till Schmiedmann för detta! smile Att erkänna ett fel är det inte alla som gör!

Kul att de inte tjaffsade emot direkt.

När jag läste ditt inlägg så tänkte jag: vilket skitföretag, där skulle jag aldrig handla.
Men efter deras positiva respons så har jag inte den inställningen längre.

Synd att inte flera företag inser att goodwill lönar sig i längden.

511 Inlägg
19 juli 2009
typiskt, tur att det löste sej allfall dom nämde ingenting om att du hade moddat på det då?

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

461 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
D_Nilsson skrev:
von_blad skrev:
D_Nilsson skrev:

Aha okaj!=/ Fast ska inte Schmiedmanns grejer vara tillverkade av Eisenmann också? Jag vet att deras sportavgassystem är det iallafall.

Med sportavgassystem menar du ljuddämpare eller catback antar jag, och det vet jag inget om.. Grenrören och kattarna är från något asiatiskt land förmodar jag. Men Eisenmann tillverkar inga grenrör eller katalysatorer, så dem är uteslutna.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
von_blad skrev:

Kul att de inte tjaffsade emot direkt.

När jag läste ditt inlägg så tänkte jag: vilket skitföretag, där skulle jag aldrig handla.
Men efter deras positiva respons så har jag inte den inställningen längre.

Synd att inte flera företag inser att goodwill lönar sig i längden.

Jag var nog lite tidig ut att skriva ett sådant här inlägg från början. Eftersom de tog tillbaks sina grejer iaf. Men de betalade dock inte arbetskostnaden/material att återställa allt, men man kan väl inte få allt antar jag.

Men jag chansar nog aldrig på kvaliteten igen efter detta... Endast om man har gott om tid till att göra om alltihop, vilket jag inte ens hade denna gången.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
19 juli 2009
Trådstartare
halvorsen skrev:
typiskt, tur att det löste sej allfall dom nämde ingenting om att du hade moddat på det då?

Nä, jag tycker inte de hade något att säga emot om heller eftersom de var så dåligt.. Så de gjorde ju rätt som inte sa något.

Har sett att dem lagt till en bild på sin hemsida nu, där dom har svetsat dit nya lambdasonds-muffar vid kattarna vid montering. Alltså går inte de som sitter där att användas antagligen. Gick ju inte för mig, och det kan omöjligtvis vara så att lambdasonderna ska peka 45 grader ner i backen.

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
10 september 2009
Trådstartare
Jaha, då var de problem igen..

Köpte sänkfjädrar av dem i somras, ett par dagar senare började jag montera. Efter att ha plockat ner ena fjäderbenet fram märkte jag att en av fjädrarna antagligen var till någon helt annan bil. Tur att jag inte började bak! Bara att meka tillbaks allt igen... Schmiedmann hade ju semester, så kunde ju inte åka ner snabbt och byta heller.

Efter 2 veckor då de öppnade igen pratade jag med dem och beskrev problemet. De ursäktar sig och erbjuder sig att hämta fjädrarna inkl. kvitto på mitt jobb med hjälp av DHL. Vilket fungerade bra.

Nu efter ytterligare 2 veckor står jag här utan pengar och fjädrar. Mailade för 6 dagar sen och frågade hur de gick med fjädrarna? Mailade även för 3 dagar sen och frågade när jag fick mina pengar, och jag skulle få dem samma dag eller nästa, fick svar direkt...

Idag fick jag ett mail där det stod: Vad var felet på fjädrarna, såg ingen problembeskrivning (felet har jag ju förklarat för dem ett par gånger innan).. Vadå? Pengarna skulle ju redan vara påväg?! Fick nyss ett mail: Jag har blandat ihop detta med en annan order. Vilket nr hade du på ditt kvitto?

Vafan, det skickade jag ju med...

Är det bara för mig det krånglar så med Schmiedmann?

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
1 oktober 2009
Trådstartare
Har fortfarande inte fått mina pengar, och de som skulle gjort överföringen IGEN i tisdags!

Eftersom de hade glömt den nu... Trodde de skulle vara fixat efter Greklandsresan!

Är bra Förbannad nu, ska skicka dit en kompis som bor i närheten och be honom fråga hur det går... I värsta fall får jag väl åka ner själv och driva in mina pengar.
Senast redigerat av von_blad (1 oktober 2009)

BMW - Better Make Way

Sök