Ålder för att äga en bil :/

__hogberg__
21 februari 2009 · 1 161 Inlägg

Nej du får inte stå som ägare om du är under 18..
Och du behöver INTE ha B-kort för att stå på en bil heller det är endast när du är under 18 år och har tex en EU moped så måste du ha behörighet för den om du ska stå som ägare på den..

sandro_740
21 februari 2009 · 66 Inlägg

okej är tacksam för svar men de funkar inte om det är rättfödelseår då??

gamlingen
21 februari 2009 · 5 198 Inlägg

Lindberg88 skrev:
Man måste vara 18 år alt får målsman stå som "delägare" om du är yngre

Japp och när man fyller 18 blir bilen automatiskt överskriven,,, 110% säker..nyss varit med om det,,

Sluskk
21 februari 2009 · 778 Inlägg

ingen ide äga en bil om man inte har fyllt 25 hmm

Opelmadness German cars, quality and beyond
21 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Emilius skrev:
åldersgräns, nej man måste ha behörighet för den typen av fordon, alltså måste du ha b-kort för att äga en bil

roll Det är för att få köra den lagligt.. Plus skatt, försäkring och bes. givetvis.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
21 februari 2009 · 8 197 Inlägg

sandromedsaaben skrev:
okej är tacksam för svar men de funkar inte om det är rättfödelseår då??

Vadå rätt födelseår? Nån som är född i "fel" år? wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
21 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Emilius skrev:
åldersgräns, nej man måste ha behörighet för den typen av fordon, alltså måste du ha b-kort för att äga en bil

Fel, har en kompis vars mamma utan körkort står som ägare till bilen

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
HoKkee
21 februari 2009 · 845 Inlägg

Under 18 år får man ej stå på bilen då skrivs den automatiskt över på någon av dina föräldrar..

Emilius Avstängd
21 februari 2009 · 1 714 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

Emilius skrev:
åldersgräns, nej man måste ha behörighet för den typen av fordon, alltså måste du ha b-kort för att äga en bil

roll Det är för att få köra den lagligt.. Plus skatt, försäkring och bes. givetvis.

skatt och försäkring?

aja jag tog väl fel då de va den uppfattningen jag fick när jag ringde dem och fråga förut,
dock var det om epa men de sa att man inte fick äga nåt fordon man inte hade behörighet till.
och har för mig att min morsa inte fick stå som ägare på epan heller. de måste väl sagt fel,
antagligen gällde det bara epa men de sa att man inte fick ha NÅGOT fordon man inte hade behörighet till.

Henka_ Slav
21 februari 2009 · 1 454 Inlägg

Det är åldern som spelar roll, under 18 NEJ! njet inget fordon!*PUNKT* men de har inget med kortet att göra då ja ägt massor av bilar innan ja har haft körkort.

Edit: kratt skrivning

Senast redigerat av Henka_ (21 februari 2009)

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
Fr3ddan
21 februari 2009 · 204 Inlägg

ja har haft mitt körkort i ett år nu men dan ja fyllde 18 köpte jag en bil och ställde den på mig men det gick inte så ja ringde vv och frågade och dom förklarade att det inte räckte att vara 18år utan man måste även ha förarbevis för den typen av fordon(lag sedan 2006)!så förra ägaren fick tillbaka ägarbeviset så han  skickade den men med pappas namn istället och när ja tog körkort(ca 3veckor senare) så gick det utmärkt att ställa den på mig.

Evil_90 +Uppfinnare+
21 februari 2009 · 643 Inlägg

Fr3ddan skrev:
ja har haft mitt körkort i ett år nu men dan ja fyllde 18 köpte jag en bil och ställde den på mig men det gick inte så ja ringde vv och frågade och dom förklarade att det inte räckte att vara 18år utan man måste även ha förarbevis för den typen av fordon(lag sedan 2006)!så förra ägaren fick tillbaka ägarbeviset så han  skickade den men med pappas namn istället och när ja tog körkort(ca 3veckor senare) så gick det utmärkt att ställa den på mig.

Stämmer bra. Jag fick inte ställa min gamla epa-traktor på mig själv. Sen när jag fick traktorkortet så gick det bra.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Emilius Avstängd
21 februari 2009 · 1 714 Inlägg

jaså så jag hade rätt iallafall..?

-Daniel-
21 februari 2009 · 2 Inlägg

All fakta finns på transportstyrelsens hemsida.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … /Agarbyte/

Ägarbyte till underåriga fordonsägare

Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

Ett ägarbyte till den underårige ska godkännas av samtliga vårdnadshavare. Det ska även framgå på anmälan vem av vårdnadshavarna som ska registreras i vägtrafikregistret som ansvarig för försäkring, skatter och avgifter för fordonet. Vårdnadshavarnas personnummer, namn och underskrifter samt uppgift om vem som ska registreras i vägtrafikregistret ska anges i fältet ”Övrig anmälan” på Del 2 av registreringsbeviset. Får inte Transportstyrelsen uppgifterna som nämnts ovan, kommer anmälan inte att registreras.

När den underårige och vårdnadshavaren har registrerats är det vårdnadshavaren som ansvarar för och undertecknar anmälningar på registreringsbeviset. Byte av vårdnadshavare och datum för bytet ska anmälas i fältet ”Övrig anmälan” på Del 2 av registreringsbeviset. Anmälan måste komma in till oss inom 10 dagar från den angivna dagen.

När barnet fyller 18 år eller skaffar förarbevis eller körkort till fordonet, tas vårdnadshavaren med automatik bort ur vägtrafikregistret. Barnet blir från detta datum ansvarigt för trafikförsäkring, skatt och avgifter samt eventuella parkeringsanmärkningar.

Senast redigerat av -Daniel- (21 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang