camaro67 skrev:
Growe skrev:
Aerodynamik skrev:
Haha, du kan ju inte mena allvar?
Sen är dem inte så krocksäkra som ni säger, har ni inte sett krocktestet med en 940 Kombi mot någon ny Renault? Volvon blir helt mosad..
visst det ser ut som att den blir totalt mosad men tillskillnad mot en liten skitbil är just att en volvo är gjord för att ta upp smällen
bara för att en bil blir buckligare betyder inte att den är farligare
testa och ta en pansarvagn och kör den in i en bergsvägg i 80km/h..hur mår du då
sen innan man gör det kan man tex ta en volvo och göra samma sak
jag lovar att man slår sig mindre i volvon medans pansarvagnen är mindre skadad
en liten bil är bara säker så länge den inte träffar på en liten bil
har sätt ett krocktest mellan en smart och en E-klass merca och smarten händer det typ inte ett skit mercan ser förjävlig ut
men visst det skrämer folk när allt handlar om att det inte finns plats för ett krockskydd i en liten bil
så dom förlitar sig på att storleken ihop med den andras bilens krockzoner ska fånga upp smällen så pass
men visst kan man inte riktigt jämföra en bil som är ritad på 70talet mot en bil som är utecklad på 90talet
Om jag inte missminner mig så sa experterna i testet att killen i volvon skulle ha varit betydligt mycket mer skadad i volvon. Så även om den tar upp mer energi så blev den även sönderslagen där den inte skulle ha blivit det
Var inne på folksam för 3-4 månader sen, och kollade krocksäkerheten på olika bilar och där var bl a volvo 740 med bland dom bilar som hade bättre krocksäkerhet än medelbilen. För nåt årsen så var det en gubbe här i Halmstad som körde över ett staket och lite buskar och vidare in i apotekets tegelvägg så att hyllorna rasade i butiken, skadorna som blev var att stötfångaren fick sig en törn, men den såg ändå intakt ut. Mannen klev ut ur bilen utan skador. Bara ett ex på rätt ok krocksäkerhet:-)
No turbo shit - just real power!