Köpråd svetshjälm

kolvas
25 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Det ska vara för hobbybruk så det behöver inte vara någon proffshjälm för x antal tusen.

Mina krav är dock: självavbländande och solcellsdriven.

Just nu har Jula kampanj på en för endast 595:-
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=212035

Swedol har en för 745:-

Vilken ska man ha? någon av dom eller rekommenderar ni någon annan?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
alexxe En gång till nu
25 februari 2009 · 760 Inlägg

köp en hederlig Kempi mask. funkar i en evighet. solcellsdriven? är du miljö extremist eller? ^^

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
kolvas
25 februari 2009 · 4 001 Inlägg

alexxe skrev:
köp en hederlig Kempi mask. funkar i en evighet. solcellsdriven? är du miljö extremist eller? ^^

nä, men jag vill inte ha problem med batteri eftersom de solcellsdrivna laddas upp när man svetsar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
FL3JM Inga konstigheter
25 februari 2009 · 2 064 Inlägg

alexxe skrev:
köp en hederlig Kempi mask. funkar i en evighet. solcellsdriven? är du miljö extremist eller? ^^

Skönt att slippa byta dom där små skitbatterierna ju.

Mollllgan
25 februari 2009 ·

Satsa på en speedglas... Då  har du så du klarar dig..

Mvh

swardenborn
25 februari 2009 · 13 Inlägg

Använder själv en ESAB mask, samma som säljs på Jula för 1800 pix.
Lite dyrare än dina förslag, men den bländar ner mycket snabbare än de du föreslår...
Har provat båda o tycker att de blir lite "obehagligt" när man bländas en aning innan de släcker ner.
ESAB-masken e oxå solcellsdriven..

Have a nice day !!!
kolvas
25 februari 2009 · 4 001 Inlägg

swardenborn skrev:
Använder själv en ESAB mask, samma som säljs på Jula för 1800 pix.
Lite dyrare än dina förslag, men den bländar ner mycket snabbare än de du föreslår...
Har provat båda o tycker att de blir lite "obehagligt" när man bländas en aning innan de släcker ner.
ESAB-masken e oxå solcellsdriven..

Om det är dennahttp://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=212010
så har dom den för 1495:- just nu

Jag är inne på en sådan men känns nästan lite överkurs då det kanske blir 5-6 dagars svetsning om året (om jag inte skrotar rejält på en tävling så det behövs en ny kaross tongue )

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Pan
25 februari 2009 ·

Har kollat på denna http://www.verktygsboden.se/?ID=74099 Men den på jula verkade ju bättre. Verkar lite för billig för att vara bra tongue .Bra att få lite åsikter hade tänkt att starta en tråd men nu slipper jag smile


EDIT:Men saken är väl den att köper man en billig och inte blir nöjd får man ju köpa en ny till. Kanske bättre att inte vara så jävla snål hehe

Senast redigerat av Pan (25 februari 2009)

RiNka
25 februari 2009 · 252 Inlägg

Köp en beg speedglas på tradera, går för runt 800kr

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
swardenborn
25 februari 2009 · 13 Inlägg

kolvas skrev:

swardenborn skrev:
Använder själv en ESAB mask, samma som säljs på Jula för 1800 pix.
Lite dyrare än dina förslag, men den bländar ner mycket snabbare än de du föreslår...
Har provat båda o tycker att de blir lite "obehagligt" när man bländas en aning innan de släcker ner.
ESAB-masken e oxå solcellsdriven..

Om det är dennahttp://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=212010
så har dom den för 1495:- just nu

Jag är inne på en sådan men känns nästan lite överkurs då det kanske blir 5-6 dagars svetsning om året (om jag inte skrotar rejält på en tävling så det behövs en ny kaross tongue )

Yes, det e just en sådan.
Lovar att du inte blir besviken.
Kanonpris oxå för tillfället !!
Har använt min i 4 år utan problem, o jag svetsar MKT...

Have a nice day !!!
kolvas
25 februari 2009 · 4 001 Inlägg

swardenborn skrev:

kolvas skrev:

swardenborn skrev:
Använder själv en ESAB mask, samma som säljs på Jula för 1800 pix.
Lite dyrare än dina förslag, men den bländar ner mycket snabbare än de du föreslår...
Har provat båda o tycker att de blir lite "obehagligt" när man bländas en aning innan de släcker ner.
ESAB-masken e oxå solcellsdriven..

Om det är dennahttp://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta … @EQ=212010
så har dom den för 1495:- just nu

Jag är inne på en sådan men känns nästan lite överkurs då det kanske blir 5-6 dagars svetsning om året (om jag inte skrotar rejält på en tävling så det behövs en ny kaross tongue )

Yes, det e just en sådan.
Lovar att du inte blir besviken.
Kanonpris oxå för tillfället !!
Har använt min i 4 år utan problem, o jag svetsar MKT...

jag har en fundering på att köpa den billiga och ta hem & prova, blir man inte nöjd kan man ju byta wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Velox
28 februari 2009 · 73 Inlägg

Jag har den billiga och är som hobbysvetsare nöjd med den. Har dock aldrig prövat en dyr speedglass hjälm så jag kan inte jämföra.

kolvas
28 februari 2009 · 4 001 Inlägg

Det blev den billiga på Jula och jag har provat den lite idag och den verkar funka bra, vi har Esab skärmen (den för 1700på Jula) på verkstan och jag märker ingen skillnad.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
expect1991
28 februari 2009 · 1 814 Inlägg

kolvas skrev:
Det blev den billiga på Jula och jag har provat den lite idag och den verkar funka bra, vi har Esab skärmen (den för 1700på Jula) på verkstan och jag märker ingen skillnad.

Det beror på person till person, "smaken är som baken"

88Danne
1 mars 2009 · 142 Inlägg

speedglas tongue

Ekis!
1 mars 2009 · 1 210 Inlägg

Euro maski.. oslagbara dom andra speedglas mm är för tunga när du är ute på montage jobb..
+ att med Euro maskin är de bara att flippa upp svetsglaset och slipa/kapa... big_smile

speedglas och dom andra liknande är kanon när du står i produktion svetning på "verkstad"...

mvh Micke //welder tongue

AndreasPlars
1 mars 2009 · 1 062 Inlägg

Jag har inte bytt batteri i min Speedglas hjälm på bra många år så solceller förstår jag inte vitsen med.
Tycker hjälmen är kanon med ett enda minus och det är när man måste svetsa på så vis att man böjer huvudet rakt neråt så tar hjälmen i bröstet.
(Ska föresten ut och svetsa lite nu)

EDIT: Glömde kanske skriva att man kan ställa in/justera hur mörkt glaset ska bli när det bländar av och att man även kan justera hur känslig avkänningen ska vara. Ett måste om man svetsar utomhus men detta kanske alla hjälmar har..

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (2 mars 2009)

Saab 900i (1989)
Germax
2 mars 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har en Speedglas och kan bara konstatera att den är bra! tongue
Just svetshjälmar är en sån grej ja kan tänka mig är lite vad man betalar för.

lasse_legosoldat
2 mars 2009 · 3 Inlägg

Jag köpte den billiga jula hjälmen för 595 i förrigår och kan konstatera att den fungerar utmärkt!

PLUS:
Lättvikt
Billig
Inga batterier

Jag kan än så länge inte komma på något negativt med den. Det kanske visar sig senare när man har använt den länge. Jag kan även tillägga att jag har använt esabs hjälm som säljs för 1500 på jula och märker ingen skillnad funktionsmässigt.

Bra köp? Definitivt!

Alfa Romeo GTV6 "Mellberg Edition" (1983)
Fiat x1/9 "5-speed" (1980)
AndreasPlars
2 mars 2009 · 1 062 Inlägg

lasse_legosoldat skrev:
Jag kan än så länge inte komma på något negativt med den. Det kanske visar sig senare när man har använt den länge. 

Bra köp? Definitivt!

Får inte ihop detta wink

M.V.H.

Senast redigerat av AndreasPlars (2 mars 2009)

Saab 900i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang