Bussgods, har ni haft långa levernastider/bortkomna paket?

torpis Forummoderator
26 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Jag har ett paket på väg till mig med bussgods. Paketet är inlämnat i Sundsvall en onsdag kl 16:00. Nu torsdag en vecka senare står det fortfarande status som inlämnad på paketet, det är alltså inte scannat för vidare transport. (kolli 5012146246 för den nyfikne)

Jag har ringt div ombud och hört mig för. Sundsvall säger att de skickar allt samma natt. Gävle tycker det är konstigt. Mitt lokala ombud har inget paket och vet ingenting.

De gånger jag använt bussgods har det varit relativt korta sträckor med leveranstid om någon dag eller två med scanning av paketet på samtliga omlastningar så man kan föja det.

Min fråga är om ni som skickat paket lång väg med bussgods upplever samma sak? att det tar väldigt lång tid och att paketet inte scannas någon stans på över en vecka?! Jag är givetvis både ivrig att få mitt paket (grenrör) samt orolig då det kostar väldigt mycket pengar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Germax
26 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har använt bussgods några gånger och att de tar tid kan jag bekräfta. Men de brukar uppdateras på internet när de hänt något.

När paketet lämnar inlämningsstället ska det uppdateras automatiskt på internet. Så antagligen har ombudet i Sundsvall helt enkelt missat att registrera paketet när de skicka iväg det. Lr så ligger de kvar hos dom. Men man tycker ju att såfort paketet anländer så borde de ju registreras där. Jag vetifan, har du försäkring då? Det är ju utan tvivel hos dom de blivit fel.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Jag har aldrig haft problem med lång leveranstid hos bussgods. Det senaste paketet som jag löste ut hos dom var igår, det blev skickat från Luleå i tisdags. Däremot betalningen är dom lite sega med, kan lätt ta en vecka eller mer innan man får pengarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 februari 2009 · 5 753 Inlägg

Har använt bussgods några gånger, eller har köpt grejer som har skickats på bussgods dvs och längsta leveranstiden var på 3 dygn, oftast brukar det ta 2 dygn, snabbt och enkelt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
alain www.bimmerpower.org
26 februari 2009 · 3 995 Inlägg

En paket som försviner mellan Sundsvall och Gävle och ditt lokal ombud inte vet någonting?
Skulle det inte gå att kolla upp var bussen stanna och var han lämna olika paketer, den kanske finns hos en annan ombud eller?
Tråkigt när det händer med buss eller posten.
Hoppas du hitta det snart.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
torpis Forummoderator
26 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Sundsvall säger att de skickar sitt gods samma natt, de har även nämnt att de går med "pilen" nån slags långtradare. Att jag ringde Gävle är mest bara för att de nämnde Gävle i förbifarten.

Jag har inga problem med att det tar tid, men jag finner det lustigt att de inte scannar någonstans alls...  oroväckande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
alain www.bimmerpower.org
26 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Vad händer om den inte kommer hem, utom tid och besvär, förlårar du pengar på det? eller finns nån försäkring så att du kan beställa på nytt?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Destajnii
26 februari 2009 · 219 Inlägg

Jag har fått saker skickade ifrån skåne till gbg och dom tog ungefär 3 arbetsdagar att få och så har jag fått saker ifrån sthlm och den leveransen tog över en vecka att få men annars har jag aldrig haft några problem inte hellre med att skicka paket och varje gång har jag kunnat kolla på nätet "exakt" var paketen är och var dom varit osv.

Senast redigerat av Destajnii (26 februari 2009)

Muttley
26 februari 2009 ·

För mig gick de inte bra. 8 veckor sen ville jag inte ha varan längre. då visade de sig att paketet låg i hässleholm men ingen nys till mig om det. Så de skötte de väldigt dåligt.

torpis Forummoderator
26 februari 2009 · 10 576 Inlägg

Jag har även en bekant som handlar med modellflyg, de har slutat med bussgods pga missar likt denna.

Men hur tusan skall man göra när de säger "vänta en dag till"  Fine, men jag har ju inge ens fått kvitto på att de lämnat Sundsvall.

Det verkar dock inte helt osannolikt att det kan ta nån vecka från Sundsvall till Markaryd (på gränsen till skåne)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
26 februari 2009 · 10 576 Inlägg

När man talar om trollen...   får åka och kolla så det är rätt paket bara smile *spännande*

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
smiler
26 februari 2009 · 672 Inlägg

Tagit max ett par/tre dagar oavsett vart ja skickat i Sverige iaf... men klart de finns undantag.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
steifan DR!FTT3KN!K3R
26 februari 2009 · 10 427 Inlägg

Tog nästan nån månad förut när en herre från Stockholm skulle skicka grejer till mig i Falun.

Han lämnade in paketet och det var upp till Falun och vände sen hamnade det i Stockholm igen.
Utan att något avi hade skickats ut till mig osv osv. Slutade med att han skickade via ett annat
ombud i Stockholmsområdet och jag fick grejerna till slut.
Det första ombudet skulle även betala ut 700kr till mig som plåster på såren.
Men det blev ju inget av det heller. cool


Noterade även för någon dag sen (åker mycket buss nu) hur Bussgods-personalen bara går
ut till en random buss som ska nånstans och vräker in diverse kartonger i bagage-facken.
Lär ju ligga och rassla runt ganska bra där. Busschaufförerna suckar bara när dom får bussgods
med sig att lämna.

Haha, så känns ju inte som att kvaliteten på transporten är den högsta wink

Senast redigerat av steifan (26 februari 2009)

falloutboy
26 februari 2009 · 1 723 Inlägg

betalade extra för att få ett paket skickat till mig fortare. men det kom inte fram speciellt snabbt. han som lämnade ut paketet upplyste mig om att det inte går att skicka express till luleå. men jag har tydligen betalat för det.... annars så har paketen kommit fram lika snabbt(långsamt) som Posten.

RobertS
26 februari 2009 · 71 Inlägg

Under tiden som cykelfantast så skickade jag hojjen mellan sthlm - arvika en sträcka på 38 mil. Tog en vecka innan jag fick den. Cykeln var väl paketerad och skyddad - trodde jag vill säga. Tog upp ramen och började montera vevlager osv slutligen var det dags för bakhjulet men tji fick jag. De hade minsann lyckats böja mina dropouts så jag fick snällt ta fram filen och fila bort lite material. Dropoutsen var 5 mm tjocka 4130 cr-mo.. Ramen var specialbeställt med mina "egna" vinklar så jag insåg att gå tillbaka och kräva en ny ram skulle ta lång tid så jag skippade det men fascineras fortfarande över hur de lyckades.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Jag har börjat skicka med Posten numera. Inte för att jag har haft några förseningar eller borttappade paket. Men jag skickade med bussgods med efterkrav. Det gällde en dator som jag skulle ha 12.000 kr för. Enligt som själva ska det ta ca 10 dagar från det att paketet är framme tills det att man har pengarna på sitt konto. Jag väntade i över 2 veckor. Ringde sedan upp.
- Äh, vi har haft lite problem med datorerna här på kontoret. Men jag antecknar detta...
Ytterligare mer en två veckor gick, och jag såg inte röken av några pengar. Ringer runt som en galning, och ingen vet ett skit. Till slut får jag tag i en människa som verkar veta... lite i alla fall.
- Oj, vi har nog glömt bort att skicka pengarna till dig.
Där efter tog det ca 1 - 2 veckor till, sedan hade jag pengarna. Så får det liksom inte gå till.

Germax
27 februari 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har precis köpt två vingar från olika säljare som ska skicka bussgods, så jag får väl se om mina kommer fram ..hela smile

jonesono Personal- och beteendevetare
27 februari 2009 · 1 082 Inlägg

Bussgods Sundsvall... inkompetens är väl bara förnamnet. Ungefär som Bussgods Malmö där de lämnar ut efterkrav-sända paket gratis, vilket är mindre bra för avsändaren.
Blivit kompenserad för att de gjort misstag, men att man tex inte vet vad "fri frakt" är och jobbar på ett kontor som hanterar fraktsedlar dagligen, säger något om hur välinformerad personal som jobbar där.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
27 februari 2009 · 1 874 Inlägg

jonesono skrev:
Bussgods Sundsvall... inkompetens är väl bara förnamnet. Ungefär som Bussgods Malmö där de lämnar ut efterkrav-sända paket gratis, vilket är mindre bra för avsändaren.
Blivit kompenserad för att de gjort misstag, men att man tex inte vet vad "fri frakt" är och jobbar på ett kontor som hanterar fraktsedlar dagligen, säger något om hur välinformerad personal som jobbar där.

Hm. Undrar om det inte var till Sundsvall jag skickade min dator när dom "glömde bort" att skicka mina 12.000kr som jag skulle ha i efterkrav. big_smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 februari 2009 · 10 427 Inlägg

jonesono skrev:
Bussgods Sundsvall... inkompetens är väl bara förnamnet. Ungefär som Bussgods Malmö där de lämnar ut efterkrav-sända paket gratis, vilket är mindre bra för avsändaren.

I Falun brukar dom fråga mig om jag ska betala något eller ej.
Vet ju inte om dom skojar eller om dom är seriösa tongue

Tycker vi kan sammanfatta Bussgods som ett billigt flum-fraktsalternativ. wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang