Besiktning av avställd bil??

Pellefax
5 november 2009 · 644 Inlägg

gamlingen skrev:
Man får ALDRIG köra en bil oförsäkrad på allmänväg,,, ni som säger det.. visa var ni läst detta.

Längst ner på sidan:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Pellefax
5 november 2009 · 644 Inlägg

Memme skrev:
Kan man köra me sin bil försäkrad bara!yikes .... Hur många dagar/timmar då?tongue Enbart till bes å hem elleer? ;P

Närmsta väg till och från bes. betyder: NÄRMSTA väg TILL och FRÅN bes.  Hur svårt kan det vara..

gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

jag försäkrade... besiktade,,,, hem och ångrade försäkringen.. inga problem,,,


skrev ställde på... skulle stå,,, försäkrade.. sad

Senast redigerat av gamlingen (5 november 2009)

Sarge
5 november 2009 · 2 337 Inlägg

Pellefax skrev:

gamlingen skrev:
Man får ALDRIG köra en bil oförsäkrad på allmänväg,,, ni som säger det.. visa var ni läst detta.

Längst ner på sidan:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Var där står det att man får köra en bil oförsäkrad?

Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

Eller hur, vad ska dom säga.. NEJ vi vill inte besikta din bil för den är inte försäkrad:S? WTF.. Men de e eett företag som ska bes bilen till mig dock.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

Sarge skrev:

Pellefax skrev:

gamlingen skrev:
Man får ALDRIG köra en bil oförsäkrad på allmänväg,,, ni som säger det.. visa var ni läst detta.

Längst ner på sidan:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Var där står det att man får köra en bil oförsäkrad?

de som är läskunniga läser följande

Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

azid Det som inte dödar gör ont
5 november 2009 · 2 668 Inlägg

trist om du åker av vägen eller åker in i nån...

2slow
gamlingen
5 november 2009 · 5 198 Inlägg

Memme skrev:
Eller hur, vad ska dom säga.. NEJ vi vill inte besikta din bil för den är inte försäkrad:S? WTF.. Men de e eett företag som ska bes bilen till mig dock.

Bilprovningen kan inget säg om försäkringen,,, inte heller vinterdäck på sommarn,, eller vice versa,,,, men ff får man inte köra utan trafikförsäkring. ej heller dubbdäck på sommarn.. men det kollar inte sbp

Jolle87
5 november 2009 · 1 585 Inlägg

Du får lov att köra med din bil till och från besiktningen om den är avställd dock måste du ha minst trafikförsäkring för det här. Har du avställnings försäkring nu är det bara att ringa ditt försäkringbolag och säga till om att du ska köra till och från besiktningen med bilen, så fixar dem det. Jag behövde inte äns betala något extra för det här, utan de antecknade bara att jag skulle köra med bilen till och från besiktningen den dagen. Svårare än så är det inte i värsta fall får du betala försäkring för en dag vilket kanske blir runt 50kr eller nått. Visst du kan ju alltid chansa och köra med bilen oförsäkrad osv till besiktningen men det blir inte kul om du blir stannad av polisen eller om det skulle hända en olycka.

Senast redigerat av Jolle87 (5 november 2009)

myran Foto/Bilnörd
5 november 2009 · 1 541 Inlägg

Det går inte ställa på en bil utan försäkring.

och JA det går bra att besiktiga en bil som är oförsäkrad och avställd OM du tar den på trailer dit.

Ska du köra så ska bilen vara påställd och försäkrad. Då får du köra bilen närmaste väg till och från besiktning.

Undantag är att bilen har fått så kallas "spanskflagg". dvs körfördbuds lappen i rutan. då får bilen inte framföras överhuvedtaget.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

exakt de jag menar myran.. Bilen måste väl vara påställd för att försäkra den? =O Då jag inte har registeringsbevisen, köpte bilen igår..

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
SibbSon Mr. AUDI !
5 november 2009 · 642 Inlägg

Hur många trådar har du startat på 24h Memme? alla dina frågor kan du hitta svar på typ 0,33sek om du slår upp en sökning på google... annars kan du jue testa gå in på respektive sidor som transportstyrelsen/bilprovningen o kolla vad som gäller, annars slår man en signal till dem o hör med kundservice så får du rätt svar från början utan att få 20 olika versioner som bara förvirrar dig....
Trådar i all ära, men svaren finns redan på sin höjd ett samtal bort.... good luck !

Senast redigerat av SibbSon (5 november 2009)

Four Rings To Rule Them All!
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Pellefax
5 november 2009 · 644 Inlägg

Sarge skrev:

Pellefax skrev:

gamlingen skrev:
Man får ALDRIG köra en bil oförsäkrad på allmänväg,,, ni som säger det.. visa var ni läst detta.

Längst ner på sidan:  http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

Var där står det att man får köra en bil oförsäkrad?

Fel av mig.. läste lite för snabbt.. Aldrig oförsäkrat förstås.

Memme I'am AWESOME..
5 november 2009 · 2 783 Inlägg

Jag har startat 2 trådar. men det är köpråd och prisförslag smile... Resten har jag frågaat i trådar som redan finns utan något bra svar!

Take care

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Lurken_85
6 november 2009 · 832 Inlägg

myran skrev:
Det går inte ställa på en bil utan försäkring.

och JA det går bra att besiktiga en bil som är oförsäkrad och avställd OM du tar den på trailer dit.

Ska du köra så ska bilen vara påställd och försäkrad. Då får du köra bilen närmaste väg till och från besiktning.

Undantag är att bilen har fått så kallas "spanskflagg". dvs körfördbuds lappen i rutan. då får bilen inte framföras överhuvedtaget.

För sista gången nu då så räcker det att ha bilen försäkrad. Den behöver INTE vara påställd eller skattad. Så länge du har lägst en trafikförsäkring och bilen inte har skatteskulder så får du köra bilen kortaste vägen till och från besiktning. Skulle man få en spanskflagg på bilen så får den inte köras.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang