Volvo v40 t4 blöddrar/hackar vid fullt gaspådrag

rawx
15 mars 2009 · 13 Inlägg

Hejsan

Har en v40 t4 -99.

När jag trycker plattan så blöddrar/hackar den. dock inte om jag ger långsamt gaspådrag.

Undrar vad felen kan vara?



Sen ibland verkar min tomgångsmotor hänga sig också då den växlar mellan 0-1000 hela tiden,ca

Detta händer dock bara ibland och efter omstart av bil är felet borta.

Hoppas ni har svar på detta

Mvh

Senast redigerat av rawx (15 mars 2009)

Mange_volvo SkenLaddRacing
15 mars 2009 · 130 Inlägg

Prova och koppla ur DSA sen tryck plattan i mattan då lär blöddret borta och slutat hacka då den ger fullt och inte stoppas upp av DSA.

SkenLaddRacing
rawx
15 mars 2009 · 13 Inlägg

om dsa är antisladd systemet så blöddrar det fortf när jag ger fullt gaspådrag med dsa urkopplat..

Mange_volvo SkenLaddRacing
15 mars 2009 · 130 Inlägg

okej,då vet jag inte annat än den går väll lite fett?

SkenLaddRacing
rawx
15 mars 2009 · 13 Inlägg

jag vet inte om jag skulle nämnt att jag har 3" efter kat.

Squadron
15 mars 2009 · 1 833 Inlägg

Tappar den nån burk? Kanske är stiften? Kanske är LMM ?

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
rawx
15 mars 2009 · 13 Inlägg

Squadron skrev:
Tappar den nån burk? Kanske är stiften? Kanske är LMM ?

Kanske kan vara stiften, ska genomgå bilen ordentligt imorgon.

Vad menar du med tappar den nån burk?

MrBula
15 mars 2009 · 74 Inlägg

Det jag tror han menar är om den går på alla cylindrarna

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam
rawx
15 mars 2009 · 13 Inlägg

MrBula skrev:
Det jag tror han menar är om den går på alla cylindrarna

nej det tror jag inte att den gör.  enklaste sättet att kolla upp det?

Busgrabb Rejsa ?
15 mars 2009 · 2 959 Inlägg

Tomgångsmotorn är ett vanligt problem på dom bilarna, testa att plocka isär och rengör den.

Autotech
BMW 335D (2008)
rawx
16 mars 2009 · 13 Inlägg

Busgrabb skrev:
Tomgångsmotorn är ett vanligt problem på dom bilarna, testa att plocka isär och rengör den.

ska testa det nästa gång problemet uppstår igen

torpis Forummoderator
16 mars 2009 · 10 572 Inlägg

Förmodligen dina tändspolar som spruckit. demontera och kontrollera.

det röda markerar var sprickorna finns

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rawx
16 mars 2009 · 13 Inlägg

torpis skrev:
Förmodligen dina tändspolar som spruckit. demontera och kontrollera.

det röda markerar var sprickorna finns

http://x40nordic.com/Gallery/Upload/imagespole.JPG

tack ska kolla upp detta..

BuRrE08
16 mars 2009 · 678 Inlägg

Jag hade samam problem jag byte tändstift på min och då funka det perfekt!
Och jag har en v40 t4 -98

rawx
17 mars 2009 · 13 Inlägg

Problemet är löst

Hittade som Torpis sa en spricka på ena tändspolen.
Bytte i samband med detta även alla stiften. så nu går bilen bra igen

Är tändspolar en slitage del som man byter? Eller är det vanligt på v40 att dom spricker på just dessa bilar?

Undrar även om jag skulle bytt båda samtidigt då jag bara bytte den som var trasig.

Mvh

Squadron
17 mars 2009 · 1 833 Inlägg

Gött när de löser sig!

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
rawx
17 mars 2009 · 13 Inlägg

aa det är alltid gött. fast egentligen skulle jag gärna stått över dessa problem då plånboken egentligen inte tillåter detta.

Markus_K
17 mars 2009 · 44 Inlägg

-

Senast redigerat av Markus_K (17 mars 2009)

skylinx
18 mars 2009 · 31 Inlägg

vet inte om det är vanligt men jag har haft ett liknande problem själv.

Van_Dalen
17 januari 2011 · 6 Inlägg

Hej,

Jag har exakt samma felsymtom på min V40 2.0T-98

  "När jag trycker plattan så blöddrar/hackar den. dock inte om jag ger långsamt gaspådrag."

Men jag har inga sprickor på mina tändspolar. Någon som har annat förslag på vad felet kan vara? Eller kan man mäta upp dom på nått enkelt sätt? Har hört att om dom är glödheta är dom trasiga, men dom är ljumna.

Detta är bytt på bilen i hopp om att hitta felet: Magnetventil, LMM, BTR, bränslefilter, tändstift.
Den är inte trimmad, enda som inte är original är ett öppet luftfilter och en öppen dump.

Tacksam för svar, har haft detta fel alldeles för länge nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang