Volvo v40 t4 blöddrar/hackar vid fullt gaspådrag

torpis Forummoderator
17 januari 2011 · 10 572 Inlägg

Van_Dalen skrev:
Hej,

Jag har exakt samma felsymtom på min V40 2.0T-98

  "När jag trycker plattan så blöddrar/hackar den. dock inte om jag ger långsamt gaspådrag."

Men jag har inga sprickor på mina tändspolar. Någon som har annat förslag på vad felet kan vara? Eller kan man mäta upp dom på nått enkelt sätt? Har hört att om dom är glödheta är dom trasiga, men dom är ljumna.

Detta är bytt på bilen i hopp om att hitta felet: Magnetventil, LMM, BTR, bränslefilter, tändstift.
Den är inte trimmad, enda som inte är original är ett öppet luftfilter och en öppen dump.

Tacksam för svar, har haft detta fel alldeles för länge nu.

kolla tändspolarna igen...  även jag missar sprickorna ibland, man måste titta noga och lyfta av den där lilla gummitutan i änden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Van_Dalen
17 januari 2011 · 6 Inlägg

Tack för snabbt svar!

Ok, skall kolla det igen, det är mest troligt att det är det som är fel tror du?

Van_Dalen
17 januari 2011 · 6 Inlägg

Slängde mig ut å kolla det direkt även under gummitutan, och dom såg så fina ut så, inga sprickor någonstans, jag titta verkligen noga. Kan det fortfarande vara där felet ligger? Bör jag byta tändspolar ändå?

torpis Forummoderator
17 januari 2011 · 10 572 Inlägg

Van_Dalen skrev:
Slängde mig ut å kolla det direkt även under gummitutan, och dom såg så fina ut så, inga sprickor någonstans, jag titta verkligen noga. Kan det fortfarande vara där felet ligger? Bör jag byta tändspolar ändå?

stiften är också vanligt fel som sagt.  Dock enklast om du med god kvalitet kan filma problemet. Det gör felsökningen lite enklare :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Van_Dalen
17 januari 2011 · 6 Inlägg

Inte så mycket att se om jag skulle filma det, kan endast påvisa felet när jag kör bilen, inte stillastående. Men jag kanske kan få till en ljudfil så man hör när den börjar hacka å blöddra. Det sker vid gaspådrag ungefär när turbon börjar arbeta. Har även blivit en liten "smäll" bakåt i luftfiltret nån gång efter att bilen börjat motarbeta vid t.ex en omkörning. Tycker visserligen att den kan göra ett litet ryck även ibland på tomgång.

snurbo_diesel Egen företagare
23 januari 2011 · 864 Inlägg

Min syster har samma fel på sin v40 och den hittade jag små små sprickor på tändspolarna under den där gummi hatten. Den hackar och lever sitt eget liv när man gasar.
Du skulle nästan få prova nya tändspolar och se om det bli bättre.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se
Pierre-na
17 maj 2011 · 398 Inlägg

Jag har samma problem på min s40 t4 -98 fast vid 4500rpm så börjar den hacka och blöddra, kan tillägga att den har börjat dra lite olja. tacksam för alla svar.

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Premier
17 maj 2011 · 5 Inlägg

Pierre-na skrev:
Jag har samma problem på min s40 t4 -98 fast vid 4500rpm så börjar den hacka och blöddra, kan tillägga att den har börjat dra lite olja. tacksam för alla svar.

Har du tittat tändstiften och tändspolarna? Som tidigare personer har skrivit kan det vara problemet.
Jag hade dåliga stift, bytte stift. Hjälpte lite grand men inte till 100%. Pressade ner stiften så att avståndet till gnistan var 0.5mm och nu går den som en dröm smile  Stiften jag kör på är Bosch Platina(0.8mm avstånd vid köp), köpta på mekonomen för lite drygt hundringen styck.

Senast redigerat av Premier (17 maj 2011)

Köp inte bil på S.O Pettersson Bil AB i Västerås!
Volvo V40 T4 "Fas 1.5" (2000)
Pierre-na
17 maj 2011 · 398 Inlägg

Premier skrev:

Pierre-na skrev:
Jag har samma problem på min s40 t4 -98 fast vid 4500rpm så börjar den hacka och blöddra, kan tillägga att den har börjat dra lite olja. tacksam för alla svar.

Har du tittat tändstiften och tändspolarna? Som tidigare personer har skrivit kan det vara problemet.
Jag hade dåliga stift, bytte stift. Hjälpte lite grand men inte till 100%. Pressade ner stiften så att avståndet till gnistan var 0.5mm och nu går den som en dröm smile  Stiften jag kör på är Bosch Platina, köpta på mekonomen för lite drygt hundringe styck.

Okej tack har beställt platina stiften tidigare idag och får dom imorgon men det där med 0.5mm hade jag ingen aning om. tack smile

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Premier
17 maj 2011 · 5 Inlägg

Okej tack har beställt platina stiften tidigare idag och får dom imorgon men det där med 0.5mm hade jag ingen aning om. tack smile

Tacka mig inte än, vet ju inte om det fungerar tongue Det är rätt olika för varje bil dock. Testa stoppa i stiften när du får dom, som dom är sedan kör en runda. Jag kunde trycka 1an, 2an fullt sedan efter ca 4000varv på 3an så blöddrade den igen. Minskade då avståndet och som sagt, nu fungerar det smile

Köp inte bil på S.O Pettersson Bil AB i Västerås!
Volvo V40 T4 "Fas 1.5" (2000)
Premier
24 maj 2011 · 5 Inlägg

Hur gick det för dig? smile

Köp inte bil på S.O Pettersson Bil AB i Västerås!
Volvo V40 T4 "Fas 1.5" (2000)
Pierre-na
24 maj 2011 · 398 Inlägg

Premier skrev:
Hur gick det för dig? smile

Jag köpte stiften och kollade tändspolarna och båda hade grova sprickor. blir nya när jag har råd hmm

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Premier
25 maj 2011 · 5 Inlägg

Pierre-na skrev:

Premier skrev:
Hur gick det för dig? smile

Jag köpte stiften och kollade tändspolarna och båda hade grova sprickor. blir nya när jag har råd hmm

Ah det sög ju...=\ hoppas på att hon mår bättre efter byte. lycka till smile

Köp inte bil på S.O Pettersson Bil AB i Västerås!
Volvo V40 T4 "Fas 1.5" (2000)
Pierre-na
25 maj 2011 · 398 Inlägg

Premier skrev:

Pierre-na skrev:

Premier skrev:
Hur gick det för dig? smile

Jag köpte stiften och kollade tändspolarna och båda hade grova sprickor. blir nya när jag har råd hmm

Ah det sög ju...=\ hoppas på att hon mår bättre efter byte. lycka till smile

Det ska jag göra smile

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
Van_Dalen
9 juli 2011 · 6 Inlägg

Har glömt svara på denna tråd. Felet var mycket riktigt som torpis sa, en av tändspolarna. Det var iochförsig inte sprickor i någon av dom, utan glapp i kontakten uppe på. Tog chansen och bytte till en ny och det fungerade ett tag. Har tyvärr fått tillbaka samma fel igen, kanske något brott på en av kablarna någonstans. Skall nog också testa byta tändstift.

Van_Dalen
17 juli 2011 · 6 Inlägg

Jepp, det funka, bytte tändstift, nu går den som en klocka igen. smile

Nick666 Baron
14 september 2012 · 184 Inlägg

hmm, har en mekkare som visst jobbar vid meca raceway som säger det är bränslefiltret på bilen han skall sälja 2003 V40 2.0T BSR som skapar problem vid gaspådrag, han hävdar att det är sport och därför svårt att hitta opch han ersatte me volvo orginal och det kommer forsätta hacka vid gaspådrag tills man bytt till sport lol

bara jag som tycker detta låter konstigt? han har haft bilen i 4 dagar och felsökt den sedan jag provkörde och påpekade felen

om det nu är tändspolen, hur svårt är det att byta på en v40 för någon som inte är en mekkare ?

Pontiac GTO "Goat - Holden - Vauxhall Monaro" (2005)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
7 juli 2013 · 822 Inlägg

Hej, lyfter en gammal tråd.
Jag har en S40 T4 -98 som gått 11800mil, dock är den chippad hos Auto Sport Performance i Karlskoga, vet ej om dom existerar fortfarande då jag inte lyckats hitta nån hemsida.

Men till problemet: bilen rycker och hostar på 3an, 4an, 5an. 3an går bra till ca 3000rpm sen hostar den duktigt, 4an och 5an går enbart bra om jag håller jämn gas, minsta gaspådrag så vill den hosta och rycka.
1an och 2an däremot känns bättre, men inte helt bra, där känns bilen jämnare men lite orkeslös.. Jag vet att den gick riktigt bra efter chippning, sen stod bilen i några år och samla damm.
Det sitter 3" ifrån turbo, med kat, osäker på om den är original. Frontmatad IC med lite större tryckrör än original, inte mycket men lite. Sitter också en TurboX öppen dumpventil på den, dock tycker jag det ser ut som att originaldumpen fortfarande är inkopplad..
Annars är det original luftburk med originalfilter.

Det jag har bytt är:
2 tändspolar.
4 stift till Volvo original.

Det jag misstänker kan vara problemet är en grenrörspackning som läcker, så jag ska byta alla fyra i veckan.
Sen misstänker jag den öppna dumpventilen, känns galet att ha original i kombination av en öppen fjortisdump.
Många har nämnt magnetventilen, hur felsöker jag den enklast?
Har tagit ut felkoder på bilen också och fick ut atmosfärtrycksgivare, signal låg????
Nollade den och provkörde lite, den kom inte tillbaka, men vad gör den, vart hittar jag den?
Om inte grenrörspackningarna hjälper eller att demontera den öppna dumpen, kan det vara så jävligt att styrboxen är kass fast den inte ger några felkoder?

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
VWiktor Proffsig amatör
11 juli 2013 · 91 Inlägg

en polare hade liknande bekymmer med sin, det var lmm som var skitig! smile

Så länge det är dyrt är det bra!
torpis Forummoderator
11 juli 2013 · 10 572 Inlägg

På just 98 är styrboxarna dåliga och ger liknande bekymmer. Men även tändspolar och stift. Man bör åka Bosch platina eller NGK iridium.   LMM kan vara dålig utan att ge felkod

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang