Volvo v40 t4 blöddrar/hackar vid fullt gaspådrag

770_EVOLVE GREASEMONKEY
12 juli 2013 · 822 Inlägg

Fick lov att skjuta lite på grenrörspackningsbytet, men jag återkommer om den inte går bättre efter det. smile
Om jag ska byta styrbox, är det ny som gäller eller kan jag ta en begagnad ifrån annan årgång, isf vilka?

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
torpis Forummoderator
12 juli 2013 · 10 572 Inlägg

770_EVOLVE skrev:
Fick lov att skjuta lite på grenrörspackningsbytet, men jag återkommer om den inte går bättre efter det. smile
Om jag ska byta styrbox, är det ny som gäller eller kan jag ta en begagnad ifrån annan årgång, isf vilka?

Du kan inte ta en begagnad bara sådär, du måste flytta över din mjukvara för att startspärren skall funka. Man får ju inte göra reklam i forumet så jag tänker inte tala om om jag kan göra det eller ej.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
12 juli 2013 · 822 Inlägg

torpis skrev:

770_EVOLVE skrev:
Fick lov att skjuta lite på grenrörspackningsbytet, men jag återkommer om den inte går bättre efter det. smile
Om jag ska byta styrbox, är det ny som gäller eller kan jag ta en begagnad ifrån annan årgång, isf vilka?

Du kan inte ta en begagnad bara sådär, du måste flytta över din mjukvara för att startspärren skall funka. Man får ju inte göra reklam i forumet så jag tänker inte tala om om jag kan göra det eller ej.

Jag förstår vad du menar wink, jag vet att dom måste giftas, dock kvarstår frågan, kan jag ta en begagnad ifrån t ex 01-04a och para ihop med startspärren? Jag har fått för mig att man behöver en helt ny box men en hel begagnad blir ju ett par resor billigare.

smile

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
torpis Forummoderator
12 juli 2013 · 10 572 Inlägg

770_EVOLVE skrev:

torpis skrev:

770_EVOLVE skrev:
Fick lov att skjuta lite på grenrörspackningsbytet, men jag återkommer om den inte går bättre efter det. smile
Om jag ska byta styrbox, är det ny som gäller eller kan jag ta en begagnad ifrån annan årgång, isf vilka?

Du kan inte ta en begagnad bara sådär, du måste flytta över din mjukvara för att startspärren skall funka. Man får ju inte göra reklam i forumet så jag tänker inte tala om om jag kan göra det eller ej.

Jag förstår vad du menar wink, jag vet att dom måste giftas, dock kvarstår frågan, kan jag ta en begagnad ifrån t ex 01-04a och para ihop med startspärren? Jag har fått för mig att man behöver en helt ny box men en hel begagnad blir ju ett par resor billigare.

smile

Begagnad funkar så länge du får in ditt program i den. Vet att fas 1 och fas2 skiljer sig, men mellan årsmodellerna vet jag inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
12 juli 2013 · 822 Inlägg

vilken årgång skulle du rekommendera?

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
TalusYumYum
12 december 2013 · 1 Inlägg

Goddagens! Lånar denna tråden då jag har samma problem som trådskaparen.

Köpte mig ganska nyligen en S40 T4 01:a (BSR steg 2)
Problemet som nu har uppkommit (eller blivit så tydligt att jag märkt det) är att motorn rycker och tappar kraft vid hårdare acceleration, när turbon fått upp laddtrycket. Kikade på tändspolarna och där fanns en tydlig spricka på båda två.

Så det är bara att skaffa nya och byta, inga konstigheter där.


Men jag har har en del frågor av ren nyfikenhet som jag inte har hittat svar på:

Problemet är mycket tydligare då motorn är varm. Nystartad (rullat 500m till större väg typ) så hackar den knappt alls. Turbon laddar ca 1.2-1.3 bar. Med varmkörd motor klarar den inte av att ladda mer än ca 0.9-1.0 bar innan det börjar hacka.  Någon teori om varför denna skillnad mellan varm och kall motor?

Varför märks inte problemet då man kör "snällt"? Använder motorn starkare spänning till tändstiften när man pressar den, och strömmen då hoppar ut i motorns gods genom sprickan istället?

När motorn hackar, är det för att den inte tänder i en viss cylinder alls eller vid fel tidpunkt?

Om jag fortsätter använda bilen i nuvarande skick men kör "snällt", finns det någon risk att problemet förvärras eller att något annat tar skada?

Senast redigerat av TalusYumYum (12 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang