Xenon val mellan 6000k eller 8000k

YipYip
23 oktober 2009 · 308 Inlägg

Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna tongue

Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
Xtravagant 1337
23 oktober 2009 · 1 343 Inlägg

YipYip skrev:
Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna tongue

Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.

Så kan man väl inte säga??
argumentera med att ljusen har ett syfte och sen gå på det spåret..
Hur motiverar du då en bil med 700hk när man bara ska ta sig från A till B i laglig hastighet?
Allt på detta forum handlar ju faktiskt om utseendet lite mer än funktionen..

Ska man vara fin får man lida pin.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
YipYip
23 oktober 2009 · 308 Inlägg

Xtravagant skrev:

YipYip skrev:
Yes jag vill vara moraltant och påpeka att HID i halvljuset är olagligt vilken färg du än väljer såvida du inte har automatisk nivåreglering och högtrycksspolning av strålkastarna tongue

Men annars har jag också hört att 5000 är högsta tillåtna kelvintalet. Därför har jag 5000 i mina helljus och 4300 i halvljuset. Strålkastarna är till för att lysa upp vägen inte se fräna ut.

Så kan man väl inte säga??
argumentera med att ljusen har ett syfte och sen gå på det spåret..
Hur motiverar du då en bil med 700hk när man bara ska ta sig från A till B i laglig hastighet?
Allt på detta forum handlar ju faktiskt om utseendet lite mer än funktionen..

Ska man vara fin får man lida pin.

Jag har aldrig motiverat en bil med 700 hk. Min har 180 och det räcker bra för att komma upp i högsta lagliga hastighet och göra snabba och säkra omkörningar.
Men skämt åsido vad jag menade var ju att klargöra vad jag tror är lagligt. Och då påpeka att lagen är förmodligen till för att dom vet att över 5000 k så börjar det gå ut över mängden ljus som faller på vägen och därför inte tillåter högre. Märkligt kan tyckas eftersom ett nytt HID paket i fräscha reflektorer förmodligen lyser mer även vid 10 000 K än vad 55 W halogen lyser i slitna strålkastare i nån gammal audi från 80 talet. Tycker ändå det är synd om någon läser en hel tråd om xenon utan att nånstans få läsa att risken finns att man efter att spenderat en hel del pengar och dessutom, som fallet är på iaf min bil, borrat hål i originalstrålkastern bara för att nästa gång man blir stoppad eller vid besiktningen få plocka bort allt igen och sitta där med borrade strålkastarhus och ett HID paket liggandes i förrådet.

Sen tycker jag ju personligen även att det vita ljuset från runt 5000 K är snyggare än den blåa nyans som kommer högre upp. Men det är ju bara min halva av baken så att säga...

Skoda Octavia RS "Taxen" (2001)
isso \m/(><)\m/
23 oktober 2009 · 742 Inlägg

Jag kör med 6000K i hel & halvljus på Volvon och tycker att det lyser för blått, ångrar att jag inte köpte 5000K istället.. men men förnekar inte att det ser snyggt ut med 6000K tillsammans med vita dioder i parkeringsljuset

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Ohscar
28 oktober 2009 · 356 Inlägg

får jag bara flika in en liten detalj... utan att verka spydig wink men varför tror ni at 4300k sitter orginalmonterat på typ nån miljon bilar? för att det lyser sämre än 6000k? varför tror ni att det är JUSST 4300k och inte 4000k eller 5000k ? av den ENKLA anledningen att det finns folk som jobbar med just detta och dom har kommit fram till efter FORSKNING att det är den bästa styrkan/färgen/temperaturen

hoppas alla fattade wink

BMW 2002 "Grupp B Turbo - Dolores VII" (1973)
ts85
28 oktober 2009 · 729 Inlägg

Sauce skrev:
får jag bara flika in en liten detalj... utan att verka spydig wink men varför tror ni at 4300k sitter orginalmonterat på typ nån miljon bilar? för att det lyser sämre än 6000k? varför tror ni att det är JUSST 4300k och inte 4000k eller 5000k ? av den ENKLA anledningen att det finns folk som jobbar med just detta och dom har kommit fram till efter FORSKNING att det är den bästa styrkan/färgen/temperaturen

hoppas alla fattade wink

jep, du har alldeles rätt! men så vill man ju att ens bil ska va snygg och vill kanske ha just 6000K... och ja, 6000K lyser svagare än 4300K, men ser man på olika tabeller så minskar inte lumentalet så värst mycket från 4300K till 6000K... smile men sedan från 6000K till 8000K är det en ganska stor försämring...

volvoentusiasten
29 oktober 2009 · 4 005 Inlägg

många skrev:
bla bla bla

Denna tråd handlar om andra forumsmedlemmars åsikter om vad de upplever som skönast för ögat. 6000k eller 8000k.

Att många bolag spendar åtskilliga pesetas på att forska om ljus och sätta standarder har inte med denna tråd att göra och bör således inte anmärkas på.

Tycker det är en väldigt relevant fråga om man vill sticka ut i mängden och ha blåa ljus eller rentav bara tycker att det är fint, MEN vill få bra ljus-styrka med.

För övrigt så tycker jag 6000k ser riktigt fint och behagligt ut.

Thullen
29 oktober 2009 · 1 653 Inlägg

vill man bara ha bra ljus så ska man välja 4300K, inget snack...
Men JAG tycker det är snyggt med det blåa ljuset, det är det som gör hela grejen med xenon imo, därför kör jag med 8000K i haslvljuset, och 6000K för att det är en bra kompromiss mellan mängden ljus och färg...
titta på conceptbilarna, de har inte 4300K i halvljusen, snarare 6000 eller 8000, varför? för det är snyggt smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Rock-Star
29 oktober 2009 · 2 982 Inlägg

Jag upplever iaf att 8000k 35w är många gånger bättre än halogel 55w.

pippaaN
29 oktober 2009 · 987 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/33/32486/59486/59486-1247648.jpg

8000k är klart snyggast

edit: Mega blue 100wattare i höger på bilden.

Senast redigerat av pippaaN (29 oktober 2009)

i like it load
Thullen
29 oktober 2009 · 1 653 Inlägg

Residence skrev:
Jag upplever iaf att 8000k 35w är många gånger bättre än halogel 55w.

8000K 35W xenon ger typ dubbelt så mycket lumen som en 55W halogen, så det lyser åt helsike mycket mer än halogen, även 10.000 och 14.000 lyser mer än halogen, därav lite lusitigt med folk som säger att det lyser värdelöst kasst mer högre färgtemp än 6000...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
ts85
29 oktober 2009 · 729 Inlägg

Thullen skrev:

Residence skrev:
Jag upplever iaf att 8000k 35w är många gånger bättre än halogel 55w.

8000K 35W xenon ger typ dubbelt så mycket lumen som en 55W halogen, så det lyser åt helsike mycket mer än halogen, även 10.000 och 14.000 lyser mer än halogen, därav lite lusitigt med folk som säger att det lyser värdelöst kasst mer högre färgtemp än 6000...

Jag tror inte någon påstått att 8000K skulle lysa sämre än halogen! Har någon sagt att 8000K är "skit" har dom väl jämfört med typ 6000K... Det är ju det tråden från början handlade om...

schruttan
1 november 2009 · 218 Inlägg

Tack för goo tråd smile Det blir 8000k för min del ! Gillar blått (A)

Rock-Star
1 november 2009 · 2 982 Inlägg

grattis till ett bra val

Tha_Zack
1 november 2009 · 190 Inlägg

Det blev 6000k för mig .. känns som att det viktigaste är att se bra i mörkret!

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström
Audi A4 1,8TQ "A4-S" (1995)
Rock-Star
1 november 2009 · 2 982 Inlägg

tha_zack: du vet väl att 8000K ger mer ljus än halogen ?

henke_99 Offroad Racing
1 november 2009 · 3 122 Inlägg

Residence skrev:
tha_zack: du vet väl att 8000K ger mer ljus än halogen ?

Men som tidigare är sagt, mindre ljus än 6000k... Man kan aldrig få för mkt ljus på helljuset. (iaf inte utan en massa xenon extraljus)

Senast redigerat av henke_99 (1 november 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
NiKeMaN Entreprenör
1 november 2009 · 1 286 Inlägg

Att välja xenon som lyser blåare än 5000K är bara onödigt. Dessutom så ser det verkligen riktigt illa ut. Det bara skriker "hallå jag är 18år och har nytaget körkort".

Har mött ett par 8000K bilar i helgen nu på vägarna på bilar som det ska vara halogenljus på egenltigen. Fy FAAAN vad det bländar.
Alla dom tre bilarna jag mött har fått smaka på mina 3xNBB 225 xenonextraljus plus 2x70w xenon extraljus på taket.

Senast redigerat av NiKeMaN (1 november 2009)

// Niklas Johansson
pippaaN
25 januari 2010 · 987 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Att välja xenon som lyser blåare än 5000K är bara onödigt. Dessutom så ser det verkligen riktigt illa ut. Det bara skriker "hallå jag är 18år och har nytaget körkort".

Har mött ett par 8000K bilar i helgen nu på vägarna på bilar som det ska vara halogenljus på egenltigen. Fy FAAAN vad det bländar.
Alla dom tre bilarna jag mött har fått smaka på mina 3xNBB 225 xenonextraljus plus 2x70w xenon extraljus på taket.

Onödigt att lyfta en gammal tråd igen kanske, men känns som att det inte är ett dugg bättre att blända, då är ju du precis lika "farlig" pga bländningen, om inte farligare. idi*t

i like it load
MarcusL #2573
25 januari 2010 · 1 489 Inlägg

Har 8000K i VR6an i både hel och halv, visst är det blått men sämre ljus än halogen var och ta i wink

6000K är bra ljus, 8000K är snygga och titta på smile.. Tänkte köpa strålkastare med projektorlins då det inte sprider ljuset på samma sätt som vanliga lyktor?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang