Hund / hundmat

blacken
8 april 2009 ·

Angelicque skrev:

blacken skrev:

angelicque skrev:
Rent bull...
En tamhund är inte detsamma som en vildhund, därför är det inte alls nödvändigt att adressera en hund som du beskriver.
Har man vett som hundägare så använder man sig av positiv förstärkning istället.

Nu så tänker du väl oxå att hunden minsann är som vargen och som det fungerar i vargens flock, ska det fungera hemma med den hund man äger?
Tänk, de finns de som fortfarande förespråkar att man ska lägga hunden på rygg och titta den stint i ögonen, när den gör fel....Att man ska fya en valp/hund för att den gör ifrån sig inomhus...Ta en valp/hund i nacksinnet när den inte gör som man vill.....
Listan kan göras lång och den blir bara fel, fel, fel!

Ja gör det du, men är det så att du inte förstår att en människa är en människa. Och en hund är en hund, och vi har olika genetiska anlag som styr oss oavsett miljö, så får du nog öppna dina ögon. Hundens instinkter från vildstadiet sitter fortfarande kvar hos tamhunden och dom kan vi aldrig "avla" bort hur mycket vi än försöker. Så enkelt är det. Så i det långa loppet (och i realiten) så är det jag som skrattar åt sådana som dig..

Jag jämför inte hund med människa, du har inte läst korrekt.
Jag väljer at tinte jämföra vår tamhund med den vilda hunden som finns.
Våra hundar, alltså tamhundarna, har varit domesticerade under mycket lång tid.
Även den rasstandard som finns vittnar om det, vilket aveln ska eller borde utgå från.

Vilka instinkter är det du talar om?
Att hunden skulle jaga sin egen föda, att den skulle slås för sin hieraki varje gång en ny individ kommer fram?

*skrattar, om möjligt, ännu mer*

Då har du nog levt i en "glasburk" i ditt liv. För det är problem här och var i världen med domestikerade hundar som bara några få generationer har blivit en fara för allmänheten, just på grund av att deras "förfäder" fortfarande är aktiva. Ska du uppfostra en individ oavsett art, så måste du tala det språk som den förstår. Inte "Kinesiska", eller det kända Svenska "flumjidder bullshitet" som har blivet mer och mer förrådande i dagens samhälle. Och som nu även verkar att impliceras på hundar och deras uppfostran..

Senast redigerat av blacken (8 april 2009)

Abeed Pekabow i can see u
8 april 2009 · 644 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615259_apkveu.jpg
heheh

blacken
8 april 2009 ·

Abeed skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615259_apkveu.jpg
heheh

Naaaw. dom är ju för söta (ibland och när dom sover). Bry dej inte för mycket av vad en del av oss säger, utan njut av din hund och ge den en bra uppfostran, men ha ingen tvekan när det gäller att vara "Alfa" det är du och ingen annan, defenetivt inte hunden.

Snacka med folk som vet vad den jycken är och kräver och gå på det. Ge hunden mycket värme i från dig, låt den känna sig och vara trygg hos dig, begagna dig av ditt "mentala koppel" så mycket det går det brukar räcka långt med det..

MissLee
8 april 2009 · 52 Inlägg

blacken skrev:

Abeed skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/615259_apkveu.jpg
heheh

Naaaw. dom är ju för söta (ibland och när dom sover). Bry dej inte för mycket av vad en del av oss säger, utan njut av din hund och ge den en bra uppfostran, men ha ingen tvekan när det gäller att vara "Alfa" det är du och ingen annan, defenetivt inte hunden.

Snacka med folk som vet vad den jycken är och kräver och gå på det. Ge hunden mycket värme i från dig, låt den känna sig och vara trygg hos dig, begagna dig av ditt "mentala koppel" så mycket det går det brukar räcka långt med det..

Kunde inte sagt det bättre själv...smile Finns ganska mycket info på nätet att hitta om rasen oxå... Och börja med att gå en valpkurs , det kommer göra både dig o hunden gott , plus att du nog kan få en del tips i ideer av instruktören...smile

D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

Angelicque skrev:

Danne-M3 skrev:

Angelicque skrev:
Ehhh?
Du kan inte lista ut det?
Man ska inte rekommendera en nybliven valpägare att testa massor med olika foder.
Där av mad - typ.

Det va ett råd eftersom han inte hade en aning om vilken mat hunden ska ha och han svara inte heller om hunden är köpt ifrån en seriös uppfödare vilket han borde fått valpfoder med och rekomendationen om vilket foder hunden ska ha när den blir 12 respektive 15mån eller om han köpte hunden av någon som vill tjäna pengar och bara står där med hunden utan någon som helt info..... och ända sättet att veta vilket foder som passar hunden ifråga är väl igenom att pröva sig fram, kändes onödigt att ja skulle skriva det som andra redan skrivit att när han ska växla foder ska det ske under en intervall på 2v och då blanda hälften av varje för att se hur hunden blir av fodret....


Sen är det väl självklart att man kan rekomendera en nybliven valpköpare som aldrig haft hund, för det är väl bra jävla dumt att han ska ge hunden fel/dåligt/värdelöst foder bara för att han inte vet bättre eller att sådana som du säger att man inte ska prova vilket foder som passar bäst.....

TS har visst haft en hund tidigare, en mix med amstaff - det finns att läsa i tråden.
Fast det behöver inte betyda att TS förstår att man kanske inte bör välja vilket foder som helst, utan att  man bör vara noggran och finna ett foder som passar hunden - eller valpen i detta fallet.Det ena utesluter inte heller det andra, TS har kanske köpt sin JRT-valp från en seriös uppfödare - det får vi förmodligen inte veta iaf - då frågan inte besvaras.

Jag anser att man INTE byter foder på en valp, utan att man ger samma foder som uppfödaren gjort.
Kan inte uppfödaren vara TS behjälplig, så kan TS istället fråga vilken uppfödare som helst här: http://www.jrtc.se/

Självklart så lämnar varje hundägare rekommendationer om de foder de själva använder och jag påstår inte att man inte ska prova vilket foder som passar bäst - läs igen och läs rätt.
Det jag säger är att man inte ska byta foder på en valp, som nu är så ung som TS valp, frekvent.

neutral

Du skriver att man ska vara noggran att hitta ett foder som passar hunden, hur faan ska de gå till då du samtidigt skriver att man inte ska byta foder, hur ska ma då kunna finna rätt foder??????

Mitt svar till grundar sig på att han inte "hade" en aning vilket foder hunden skulle ha och då kan man utesluta att det är en seriös uppfödare för då hade aldrig frågan kommit upp, för då hade han fått veta vilket foder samt fått foder med hunden och det enkla hade varit att han fortsatte och köpte samma....

Sen är alla hundar olika individer, ja kan inte fråga någon annan hundägare vilken mat denne köper till sig hund och sen köpa det till min, skulle ja lyssnat på vad alla andra köper för mat till den ras ja har skulle min hund varit mager/dålig päls, lös i magen förjämnan, nu prövade vi fram den mat han äter idag å det är inte i närheten av vad alla andra köper då det är anpassat till en annan ras dock med liknande egenskaper min hund har.

Sen så frågan han på ett hundforum kan ja lova att svarar 10st har han 9 olika svar samt att dem kommer med all säkerhet rekomendera att han prövar sig fram annars är det något konstigt, eller så är folk verkligen så dumma att den lyssnar blint på andra dvs att hunden inte kommer må så bra som den borde göra om den fick rätt foder som är anpassat till indviden.

Har snackat med många samt sett många som köper helt fel foder till sin hund bara pga för att "någon annan" köper det, dels för att det kanske är billigare eller för att det funkar på den individen, deras egna hund mår inge bra, går inte upp i vikt, får klåda osv.


Men du vet säkert mer än mig som är seriös uppfödare, registrerad kennel,varit på föreläsningar om hundfoder osv.

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
leksak Kanon..
8 april 2009 · 1 473 Inlägg

Hundmänniskor, *suck*

D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

Visst faan e den lille rackaren super söt, sagt det förut å säger det igen, lycka till med din hund

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
blacken
8 april 2009 ·

leksak skrev:
Hundmänniskor, *suck*

Vov! på dom..big_smile

Casy vinnarskalle!
8 april 2009 · 907 Inlägg

leksak skrev:
Hundmänniskor, *suck*

Mjo, det är en hel vetenskap att skaffa hund nu för tiden.. cool

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
leksak Kanon..
8 april 2009 · 1 473 Inlägg

Casy skrev:

leksak skrev:
Hundmänniskor, *suck*

Mjo, det är en hel vetenskap att skaffa hund nu för tiden.. cool

Ja de e ju de, hundmänniskor är knepiga.
På MH-test med min hund så fick vi gå i lite lerpölar o grejjer, alla hundmänniskor har sina speciella hundkläder o kängor o allt tjaffs själv hade jag jeans o vanlig snygg jacka.
Då får man kommentaren när vi går där, jaa, lågskor e ju inget att ha på sig en sånhär dag, samtidigt som man får en blick på sig.
Nee, sa jag, samtidigt som jag drog upp byxbenet lite för att visa att jag faktiskt inte hade på mig lågskor, de e väl tur att man har REJÄLA kängor.
Red face... hahah lol

D_MAN ?
8 april 2009 · 1 038 Inlägg

leksak skrev:

Casy skrev:

leksak skrev:
Hundmänniskor, *suck*

Mjo, det är en hel vetenskap att skaffa hund nu för tiden.. cool

Ja de e ju de, hundmänniskor är knepiga.
På MH-test med min hund så fick vi gå i lite lerpölar o grejjer, alla hundmänniskor har sina speciella hundkläder o kängor o allt tjaffs själv hade jag jeans o vanlig snygg jacka.
Då får man kommentaren när vi går där, jaa, lågskor e ju inget att ha på sig en sånhär dag, samtidigt som man får en blick på sig.
Nee, sa jag, samtidigt som jag drog upp byxbenet lite för att visa att jag faktiskt inte hade på mig lågskor, de e väl tur att man har REJÄLA kängor.
Red face... hahah lol

Japp men du menar verkligen riktiga HUNDMÄNNISKOR, dem är knepiga. ja tillhör inte dem smile och apropå MH-test så vi fick plats på dem första 10 MH-testerna vi ansökte till men när dem fick reda på vilken ras det gällde fanns det plötsligt ingen plats längre, de va fullt roll

Mvh Danne
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Can't do the time, don't do the crime!
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

Abeed skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/96555/610537_elg288.jpg

här är den smile

fy fan vad sötsmile..
kolla in mina lilla korv i galleriet.,lite större nu=P,snart ett år om ngra dar..aldrig koppel,kommer alltid,hon e grym-vildaste valpen i kullen=det fick bli Wilda=)


det ända som krävs för att din hund skall bli som min=P
det är tid, tid, tid!!och sunt förnuft.
folk snackar om kurser hit och dit,har aldrig ens tänkt tanken,kostar väl pengar=)hehe..

who´s the man?
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

och varför skulle man inte byta foder???en hund är en hund..den äter om den är hungrig!våran jycke var lite petig med käket,köpte olika små påsar och provade vilka hon tyckte bäst om,enkelt..fast hon äter helst samma mat som oss oavsett vad det är, bara hon ser oss äta det först,visar man en gurka så vill hon inte ha men om jag tar en tugga så gör hon det också=)sunt förnuft och tid..återigen, det är det viktigaste!
som sagt, det är en hund!hur fan gör dem i naturen!?skitlöjligt!

who´s the man?
leksak Kanon..
8 april 2009 · 1 473 Inlägg

Hundägare med sina jättesnälla hundar som är såå duktiga o inte behöver gå med koppel, hurra hurra hurra..
Alltid lika trevligt när en såndär jättesnäll hund springer fram o ska hälsa på mig o min hund, eller inte...

ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 april 2009 · 616 Inlägg

Ja herregud.

Blir verkligen mörkrädd av vissa kommentarer här.
Att bowla omkring med hunden mot väggar?!

TS: Valpar är valpar. De måste få vara valpar och de kan stundtals vara jättejobbiga. Men sånt är livet med en liten valp i familjen och det är bara att stå ut. Det kommer värre perioder, när de blir tonåringar och ska trotsa allt du säger och gå emot varenda tillsägelse.
Valpar nafsar och biter och tuggar på saker, men det kliar i deras mjölktänder när de är små och de måste få bita. Ge hunden en eller två leksaker, inte mer. Har hunden 20 leksaker som ligger och skräpar kan den inte hålla reda på vad som är en leksak och vad som är husses skor etc.

Jobba med positiv förstärkning, dvs bra beteende = massor av beröm. Dåligt beteende = vänd ryggen till, gå därifrån. Säg aldrig ifrån till en valp som kissar inne, men beröm massor när den kissar ute.
Biter den i händerna, ställ dig upp och gå därifrån. Husse gick = slut på leken, tråkigt. Om det händer varje gång lär sig valpen till slut att bita i händerna leder bara till något dåligt.
Fortsätter den springa efter och bita i byxben osv, sätt dig ner på huk, ta ett snällt tag på båda sidor av valpens hals, sätt näsan mot nosen, se den i ögonen och läs upp reglerna för den. Med en vänlig men bestämd röst, dvs inte minsta hödljutt, inte minsta aggressivt. Situationen är obehaglig för hunden utan att du gör den illa eller är aggressiv. Resultatet kommer inte på en gång och det får man räkna med. Men upperpa, upprepa, upprepa. Till slut så sitter det, men man måste ha massor av tålamod.

En valp är en valp. De kommer tyvärr inte färdiguppfostrade och lydiga. De lär sig inte på en gång heller. De är som små barn! Vi förväntar oss inte att en sjuåring kommer hem från skolan och har lärt sig alla multiplikationstabellerna första dagen. Det tar tid, det kräver massor av tålamod, massor av uppoffringar, massor av upprepningar.

Det viktigaste är att man är konsekvent. Du älskar din hund och du vill ju att den ska älska dig tillbaka? En hund älskar inte den som slår den, gör den illa, är arg och skriker åt den. En hund älskar den som hittar på roliga saker, är en bra ledare, visar vägen och är positiv.

Min hund var en riktig jävel när hon var liten. Fy fan, så många gånger som jag velat ge upp. Har låst in mig på toaletten och skrikit och gråtit för att hon frestat på tålamodet så otroligt. Men idag är den en underbar hund, jag är verkligen centrum i hennes värld och hon är precis så väluppfostrad som jag vill ha henne. Dvs ingen lydnadschampion men hon kan allt det hon behöver kunna.

Rekommenderar dig att läsa Lyckliga, lydiga hundar av Anders Hallberg, han är helt fantastisk och helt inne på linjen med positiv förstärkning och att glada hundar är lydiga hundar!

Förresten: När du valp är ordentligt vaccinerad, låt den träffa många andra hundar! Hundar av olika storlekar och raser. Ingen uppfostrar en liten valp så bra som en annan hund. Det finns både de med oändligt tålamod och de med kort stubin, valpen lär sig hantera båda.

Senast redigerat av ichibon (8 april 2009)

/ichi
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

för att skryta mer..skulle in i skogen med traktorn via 500m grusväg förbi ngra grannar,wilda får inte plats i traktorn,hon sprang lös bakom,grannen kom hem från ngt med sina två bjässe schäffrar som hoppa ur bilen precis som vi passera,han vart konfunderadoch troligtvis impad..vi passera som ingenting
kan tillägas att hon har aldrig hälsat på vare sig de hundarna eller grannen tidigare, men hon hade fokus på mig.hon och hennes mamma brukar springa lösa bakom för att hänga med..

kan  lämna dem ute på gården(hästgård)  och åka och handla  utan att de ens tänker tanken att sticka!

who´s the man?
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

skulle vilja se en annan hund säga till en annan uppstudsig jycke genom att ställa sig näsa mot näsa och titta den i ögonen!?

har du aldrig sett hundar uppfostra varandra..det är djur, inga männinskor,varför fattar inte folk det!!!!!

who´s the man?
ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 april 2009 · 616 Inlägg

guwib skrev:
skulle vilja se en annan hund säga till en annan uppstudsig jycke genom att ställa sig näsa mot näsa och titta den i ögonen!?

har du aldrig sett hundar uppfostra varandra..det är djur, inga männinskor,varför fattar inte folk det!!!!!

Om du tror att det enda sättet en hund säger till en valp, är genom att trycka ner den i marken och morra, så har du inte uppfattat hundspråket rätt. Det kommer MÅNGA signaler från hunden innan den går så långt att den faktiskt blir fysisk. Blicken är en sak, hållningen en annan. Bara hur hunden håller svansen och hur den står i position till den andra hunden sänder ut massor av signaler som den andra hunden uppfattar. Den kan välja att lyssna eller inte på dessa signaler.

Att som människa gå pang på så fort en valp gör ett fel, ger en mycket osäker valp. Den VET ju inte att den gör fel och om den leker i godan ro och helt plötsligt blir överfallen och nedtryckt i marken - det ger en osäker, otrygg hund som inte litar på sin ägare, för den har ingen aning om vad det ska komma för signaler.

Att se sin valp stint i ögonen uppfattas som väldigt obehagligt och du kommer märka att den försöker dra undan blicken och kanske dra sig ur ditt grepp. Efteråt kommer den antagligen komma och vilja mysa/visa sin underkastelse. Det är en metod som hundar använder emot varandra, men som människa är den kanske svår att uppfatta om man inte vet vad man tittar efter.

/ichi
guwib
8 april 2009 · 624 Inlägg

om man kastar sig på en valp och håller den i ngt form av strypgrepp  för att den har gnagit på ngt då e man dum i huvudet och skall uppenbarligen inte ha hund!

vem fan vill inte komma loss om man blir fasthållen,ofta man söker ögonkontakt då..

ett tips för mini ceasar aka "ichibon"vart fick du det ifrån,ngn tamagochi?..kolla på riktiga ceasar,kort consist och direkt=hundspråk..de är djur!!!

who´s the man?
ichibon mmm, blåbärssoppa.
8 april 2009 · 616 Inlägg

guwib skrev:
om man kastar sig på en valp och håller den i ngt form av strypgrepp  för att den har gnagit på ngt då e man dum i huvudet och skall uppenbarligen inte ha hund!

vem fan vill inte komma loss om man blir fasthållen,ofta man söker ögonkontakt då..

ett tips för mini ceasar aka "ichibon"vart fick du det ifrån,ngn tamagochi?..kolla på riktiga ceasar,kort consist och direkt=hundspråk..de är djur!!!

Jag vet inte vad du skrivit tidigare i den här tråden, men jag har läst kommentarer om att de ska tryckas ner i marken, bowlas omkring med, vridas tag i strupen, trycka tills de ger sig osv osv. Så hanterar man inte en valp, då är man dum i huvudet just som du skriver.

Har kollat mycket på Ceasar, problemet med honom är att han inte använder positiv förstärkning över huvud taget. Hans metoder fungerar, ja. Men i en hundflock är det inte viktigt för den enskilda individen, att hunden den säger åt är lycklig. Förstår du hur jag menar?
Dessutom är många metoder han använder så kallade "quick fix". Som elhalsband, strypkoppel, att motionera hunden trött innan man börjar träna, släppa den i hundflock några timmar osv. Det funkar i tv, många blir lurade och tror att det är så enkelt.
Om vi vill ha en glad hund som är med på våra upptåg, vill lära sig nya saker och ha en geniun kontakt med sin ägare, så kan vi inte bara gå på problemen hela tiden. Att bara säga nej så fort de gör fel, men aldrig säga bra när de gör rätt, ger en hund som blir uttråkad, ointresserad, som inte vill göra rätt, den vill bara hålla sig undan och undvika tillsägelser. Alternativt blir den till slut immun mot tillsäger också och slutar lyssna.

Ceasar är mycket bra i de fall det handlar om hundägare som inte fattar att hundarna måste ha konsekventa gränser. Hundägare som vill "nej" men som signalerar "ja". Men det ger inte hela bilden. En hund ska till 80% få höra "bra, duktig" och till max 20% få höra "nej, fy".

Det är förstås upp till var och en att avgöra vilken sorts hund man vill ha. Jag vill ha en lycklig, positiv, lättlärd och pigg hund som älskar att umgås med mig lika mycket som jag älskar att umgås med henne. Jag är hård på henne när hon gör fel, men framförallt är jag noga med att ge beröm för allt bra hon gör.

Senast redigerat av ichibon (8 april 2009)

/ichi
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang