Däck med bättre grepp fram eller bak?

Makemehappy
4 april 2009 · 256 Inlägg

Okej nu har jag bestämt mig 100%

Som sagt jag har 255/30 R20 Däck runt om från Continental, framdäcken är i väldigt bra skick medans bakdäcken är utslitna.

Så jag har kollat runt lite och konstaterat att 2 st Nankang NS2 däck blir billigast.
Nu är frågan ska jag ha Continetal däcken fram eller bak? För att Nankang däcken trots att de är nya har sämre prestanda än Continetal däcken. OBS ja måste klargöra att jag inte ska köra på bana. Men vill samtidigt ha ett grepp som jag kan lite på både i tort och vått.

Vad era synpunkter?

Masterworks
4 april 2009 ·

Vad är det för bil? 

Tror iofs inte det spelar så stor roll då det förmodligen e ganska
dåligt grepp på så låg profil iallafall!

Makemehappy
4 april 2009 · 256 Inlägg

Masterworks skrev:
Vad är det för bil? 

Tror iofs inte det spelar så stor roll då det förmodligen e ganska
dåligt grepp på så låg profil iallafall!

Mazda RX-8 som sagt ska inte köra på bana med de däcken. Vill ha det bästa greppet och säkerheten som går när man kör i både tort och vått.

Sarge
4 april 2009 · 2 337 Inlägg

Jag är lärd enligt följande (med motiv):
Däcken med bäst grepp monteras bak. Om framdäcken släpper så understyr det, vilket i de flesta fall är mycket lättare att häva. Om bakdäcken släpper så överstyr bilen, vilket lättare kan sluta rätt illa. Men som sagt, det är så jag personligen är lärd av farsan, körskolan och fordonsteknikerna i firman.

Edit: Om du dessutom har RWD torde det ju vara smakligt att ha bäst grepp på bakhjulen.

Senast redigerat av Sarge (4 april 2009)

Masterworks
4 april 2009 ·

Makemehappy skrev:

Masterworks skrev:
Vad är det för bil? 

Tror iofs inte det spelar så stor roll då det förmodligen e ganska
dåligt grepp på så låg profil iallafall!

Mazda RX-8 som sagt ska inte köra på bana med de däcken. Vill ha det bästa greppet och säkerheten som går när man kör i både tort och vått.

Antingen byter du till mindre än 20" eller så kör du försiktigare bara!

Tror inte du märker större skillnad, men lägg Conti bak så kanske
det sladdar lite mindre!  smile

Makemehappy
4 april 2009 · 256 Inlägg

Sarge skrev:
Jag är lärd enligt följande (med motiv):
Däcken med bäst grepp monteras bak. Om framdäcken släpper så understyr det, vilket i de flesta fall är mycket lättare att häva. Om bakdäcken släpper så överstyr bilen, vilket lättare kan sluta rätt illa. Men som sagt, det är så jag personligen är lärd av farsan, körskolan och fordonsteknikerna i firman.

Edit: Om du dessutom har RWD torde det ju vara smakligt att ha bäst grepp på bakhjulen.

Jo visst är ska det vara så. Men det gäller när man har två utslitna däck VS två mindre utslitna däck.

I mitt fall är det kvaliteten mellan två olika däckfabrikat som spelar roll. Continental VS Nankang.
Vilket fram och vilket bak?

Sarge
4 april 2009 · 2 337 Inlägg

Makemehappy skrev:

Sarge skrev:
Jag är lärd enligt följande (med motiv):
Däcken med bäst grepp monteras bak. Om framdäcken släpper så understyr det, vilket i de flesta fall är mycket lättare att häva. Om bakdäcken släpper så överstyr bilen, vilket lättare kan sluta rätt illa. Men som sagt, det är så jag personligen är lärd av farsan, körskolan och fordonsteknikerna i firman.

Edit: Om du dessutom har RWD torde det ju vara smakligt att ha bäst grepp på bakhjulen.

Jo visst är ska det vara så. Men det gäller när man har två utslitna däck VS två mindre utslitna däck.

I mitt fall är det kvaliteten mellan två olika däckfabrikat som spelar roll. Continental VS Nankang.
Vilket fram och vilket bak?

Jag skulle säga att det är exakt samma princip i det här fallet. Continental är bättre, så sätt på dem bak smile

blacken
4 april 2009 ·

Sarge skrev:
Jag är lärd enligt följande (med motiv):
Däcken med bäst grepp monteras bak. Om framdäcken släpper så understyr det, vilket i de flesta fall är mycket lättare att häva. Om bakdäcken släpper så överstyr bilen, vilket lättare kan sluta rätt illa. Men som sagt, det är så jag personligen är lärd av farsan, körskolan och fordonsteknikerna i firman.

Edit: Om du dessutom har RWD torde det ju vara smakligt att ha bäst grepp på bakhjulen.

Det är mycket svårare att häva en framvagnssladd än en bakvagnsdito..

kurtsson
8 april 2009 · 13 Inlägg

jag skulle nog säga att dom Nankang i bak men de är jag de

Grabber Dagdrömmare
8 april 2009 · 2 836 Inlägg

Nankang NS 2 är inget skit däck direkt.
Var tvungen köpa nya billiga däck till min gamla bimmer o dom var bra! tom bättre än gamla Good Year o Michelin men man ska inte jämföra nytt däck med ett som har 2mm.
Jag har brassat på duktigt ibland på små vägar o blev aldrig besviken.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang