Skillnad att turbokonvertera saab med 4 el 6 cylindrig motor?

gravrost
14 april 2009 · 10 Inlägg

Hej

Undrar om det är någon skillnad i att turbokonvertera en (min) saab med v6 motor och en vanlig 2.0 motor? OM det är någon som har lite koll på det får den/de gärna redogöra för vad skillnaden är.

Är medveten om att det är dyrt och krångligt men motorn har inte gått speciellt långt och jag tror faktiskt det skulle bli billigare än att köpa en aero från 04-05 (inte riktigt säker på när de började göras med v6+turbo), samt att bilen är relativt ovanlig så det skulle vara rätt kul att ha.

/Simon

tal0n Mekaniker/Däckmontör
14 april 2009 · 1 140 Inlägg

ja det är ju lite halvkrångligt att bygga grenrör då om alla 6 cylindrar ska driva turbon, och det tror jag väl du hade tänkt? sen är det väl inte nå spec som är krångligare på en v6;a än en rad 4;a?

camaro67 Meister
14 april 2009 · 6 763 Inlägg

Det är samma princip bara de att du får köpa mer saker eftersom att du har fler cyllar. Hur mycket effekt vill du ha? Vill du kunna besiktiga bilen?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
gravrost
14 april 2009 · 10 Inlägg

camaro67 skrev:
Det är samma princip bara de att du får köpa mer saker eftersom att du har fler cyllar. Hur mycket effekt vill du ha? Vill du kunna besiktiga bilen?

Så mycket vrid som möjligt är ju alltid trevligt, men inte mycket mer än 250hk, tror inte resten av bilen pallar mer. Känns ju mest värt att kunna besiktiga, så ja.

camaro67 Meister
14 april 2009 · 6 763 Inlägg

gravrost skrev:

camaro67 skrev:
Det är samma princip bara de att du får köpa mer saker eftersom att du har fler cyllar. Hur mycket effekt vill du ha? Vill du kunna besiktiga bilen?

Så mycket vrid som möjligt är ju alltid trevligt, men inte mycket mer än 250hk, tror inte resten av bilen pallar mer. Känns ju mest värt att kunna besiktiga, så ja.

Då skulle jag sälja bilen du har och köpa en 900 aero eller något som har turbo från början för annars är det inte besiktningsbart. Dessutom kommer det att bli klart billigare

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Revotech Pedal To The Metal
16 april 2009 · 750 Inlägg

tal0n skrev:
ja det är ju lite halvkrångligt att bygga grenrör då om alla 6 cylindrar ska driva turbon, och det tror jag väl du hade tänkt? sen är det väl inte nå spec som är krångligare på en v6;a än en rad 4;a?

De e bara sätta en turbo per cylindervall  smile smile Grett ! smiletongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
AndreasPlars
20 april 2009 · 1 062 Inlägg

Sedan är ju V6:orna i Saabarna (utom den i ny 9-3) knappast ett under av stabilitet. Knappast den lämpligaste motorn att överladda om man inte tänkt byta ut "allt" inehåll och förstärka blocket.
Om du inte tänkt dig fistrimm @0,3bar förståss.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
TurbOla Reservdansk
20 april 2009 · 6 271 Inlägg

Finns ju nån Saab jubileumsmodell runt -00 med V6 + turbo med ca 200hk...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
20 april 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:

TurbOla skrev:
Finns ju nån Saab jubileumsmodell runt -00 med V6 + turbo med ca 200hk...

9-5 griffin gjordes med v6 turbomotor.

Så är det nog. smile
En polares lumparkompis som jag krökade med förevisade sin sån. Bil alltså. smile
Han var iaf nöjd med den.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2009 · 3 404 Inlägg

v6orna är ju rena rama skroten i jämförelse med t5 maskinerna. Sälj och köp en 2.0t och trimma skiten ur den istället. Är du inte svetskunnig så får du nog räkna med 5-10 000 bara för att fixxa grenrör/headers för turbo sen 2st turbo (blir mkt lättare) osv osv osv.

Låter krångligt, dyrt och kommer bli krångligt, inte minst att få igenom bes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
TurbOla Reservdansk
20 april 2009 · 6 271 Inlägg

Elda skrev:
dessutom är körbarheten ungefär 0 för mmkt kraft för framhjulsdrift, vilket ara kommer skap hjulspinn

Man måste ju faktiskt inte hålla gaspedalen i botten från det att man sätter nyckeln i tändningslåset tills dess man tar ut nyckeln när man är framme. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2009 · 3 404 Inlägg

Elda skrev:

TurbOla skrev:

Elda skrev:
dessutom är körbarheten ungefär 0 för mmkt kraft för framhjulsdrift, vilket ara kommer skap hjulspinn

Man måste ju faktiskt inte hålla gaspedalen i botten från det att man sätter nyckeln i tändningslåset tills dess man tar ut nyckeln när man är framme. wink

Men man får stora problem med att uttnytja alla kusar med ett så starkt och tidigt vrid.

Han siktade på 250kusar och det är inga problem att tygla dom i min bil i vart fall. Visst måste man hålla ett stadigt grepp om ratten om man nu inte vill hamna i motsatt fil eller diket vid fullgasacc på lägre växlar samt parera lite på gasen. Annars är det no problems, man kan ju faktiskt nyttja effekten på högre växlar också wink

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 april 2009 · 3 404 Inlägg

Elda skrev:

TenZer skrev:

Elda skrev:

Men man får stora problem med att uttnytja alla kusar med ett så starkt och tidigt vrid.

Han siktade på 250kusar och det är inga problem att tygla dom i min bil i vart fall. Visst måste man hålla ett stadigt grepp om ratten om man nu inte vill hamna i motsatt fil eller diket vid fullgasacc på lägre växlar samt parera lite på gasen. Annars är det no problems, man kan ju faktiskt nyttja effekten på högre växlar också wink

Ja. men han kommer ha gissningsvis 200-300 NM mer än dig.

Förvisso, men man behöver inte gasa fullt bara för att man har 250Hp och 600Nm...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
twin_cam Smålänning
20 april 2009 · 7 877 Inlägg

Ska de vara besiktningsbart får du ränka med ett poar hundra tusen i avgascertifieringskotnad, typgodkännanden och massa sånt då bilen är så ny...

Enklaste är at plocka en V6 från en 9-3 Aero som har turbo från början och regga.. Blir ungefär lika dyrt som att köpa en 9-3 smile

EDIT: Sen att som gamla V6:orna tydligen knappt tål att man fiser i insuget försvårar ytterligare... sad Till skillnad från fyrorna som knappt går att rasa om man trimmar någotsånär vettigt...

Senast redigerat av twin_cam (20 april 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
AndreasPlars
20 april 2009 · 1 062 Inlägg

TurbOla skrev:
Finns ju nån Saab jubileumsmodell runt -00 med V6 + turbo med ca 200hk...

Precis! 210hk i sugmotorutförande och 200hk i trycksatt utförande med 0,25bars laddtryck.
Att plocka ut effekt ur denna veka maskin utan att byta ut rubbet är nog dömt att misslyckas.

Finns inga fördelar mot fyrorna på någon annan punkt än kanske att mera avgaser ger en snabbare spoolupp på lägre varv.
M.V.H.

Saab 900i (1989)
bumpe Lastbilsmekaniker
24 april 2009 · 3 878 Inlägg

Elda skrev:
det jag menar är att det är svårareatt nyttja alla hk utan att få hjulspinn. han har en mycket vassare motor än dig och mycket mer gasrespons vilket gör att man måste bestämma gaspådraget mycket mer exakt.
Ju mer vrid desto svårare att köra med FWD, visst Går det men det blir ändå svårare hurman än vänder och vrider på  det.

EDIT: och här har vi ju fortfarande inte tagit upp problemet med saabs lådor där höga vrid på låga varv är en total killer.

Men sen måste man inte mappa mot 1.5 bar på låga varv utan man kan låta vridet komma senare i kurvan, du kan även sänka vridet på lägre växlar (egentligen hastighet) och låta den andas fritt när man kommit upp i fart och varv om man har vettigt sprut...
Du kan få en bil att gå både riktigt snällt och helt hysteriskt med 300hk beroende på mjukvara, drivlina, hjulupphängning osv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang