Blanda vatten och bensin ??

racer-putte
4 maj 2011 · 6 558 Inlägg

Glimbrink skrev:
Är det ingen som har receptet som pippi långstrump har i sin bil som hoppar till lite och börjar flyga? Det dära kalas klistret, borde ju gå bra att hälla i lite sådant...

KONRADS KALASKLISTER  fäster på allt å alla  big_smile lol lol

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
Rigan
4 maj 2011 · 451 Inlägg

Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

Senast redigerat av Rigan (4 maj 2011)

Glimbrink
4 maj 2011 · 723 Inlägg

racer-putte skrev:

Glimbrink skrev:
Är det ingen som har receptet som pippi långstrump har i sin bil som hoppar till lite och börjar flyga? Det dära kalas klistret, borde ju gå bra att hälla i lite sådant...

KONRADS KALASKLISTER  fäster på allt å alla  big_smile lol lol

ja just de smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
jonTe
5 maj 2011 · 5 710 Inlägg

Rigan skrev:

Master_J skrev:
Grabbarna som kör S4 B5 i USA kör med "Water/meth injection". Dom duschar in en blandning av vatten och metanol. Det ska ge kraften av racebränsle på vanlig mackbensin.

https://vastperformance.com/index.php/p … -2-7t.html

Ja, fast detta är ett annat fenomen. Vatten går inte att komprimera så detta höjer kompressionen i motorn.

Njaa.....visst är det så att vätska inte går att komprimera men det är inte p.g.a ökad kompression man får mer effekt utan för att vattnet kyler.
Vid en svalare förbränning kan man köra på aggresivare tändning och mer laddtryck utan att det spikar, därav effekthöjjningen.

MVH Jonas
..............
Rigan
5 maj 2011 · 451 Inlägg

jonTe skrev:

Rigan skrev:

Master_J skrev:
Grabbarna som kör S4 B5 i USA kör med "Water/meth injection". Dom duschar in en blandning av vatten och metanol. Det ska ge kraften av racebränsle på vanlig mackbensin.

https://vastperformance.com/index.php/p … -2-7t.html

Ja, fast detta är ett annat fenomen. Vatten går inte att komprimera så detta höjer kompressionen i motorn.

Njaa.....visst är det så att vätska inte går att komprimera men det är inte p.g.a ökad kompression man får mer effekt utan för att vattnet kyler.
Vid en svalare förbränning kan man köra på aggresivare tändning och mer laddtryck utan att det spikar, därav effekthöjjningen.

Hehe glömde bort den "detaljen".. Känner en som laborerade med en 454 men lyckades att få in liite för mycket vatten.. Oändligt kompressionsförhållande ledde detta till... Kanske inte så konstigt att jag glömde att det även kyler när jag hade detta i tankarna.

Tuffhaggman
5 maj 2011 · 864 Inlägg

Rigan skrev:
Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

Vad fick du för verkningsgrad på anläggningen?

dbjanoz
5 maj 2011 · 1 785 Inlägg

Poolia skrev:
Har en idiot polare som envist menar på att man kan bland bensin och vatten
och köra på det i sin bil. roll har aldrig hört de förr och tänker inte prova hahaha

fått för mig att man vill just "undvika" vatten i tanken wink

Fånet menar också att statoil har blandat ut hans bensin med vatten, för att den "går åt snabbare"
och där nån stanns starta hela diskutionen...


kan någon confirm att så inte är fallet!!


blir galen när han ska ha rätt i pissfrågor "ööh varför skulle inte de kunna gå?" mad

Mvh

För att bevisa för din vän så ta ett glas och häll upp några centiliter bensin och sedan lite vatten på det. Då ser ni direkt att bensin och vatten inte vill blanda sig med varandra. Vatten är tyngre och har större ytspänning. Att ens trycka vatten genom en vanlig spridare är som att suga en golfboll genom en frusen vattenslang.

Vatten insprutade motorer finns men det är en process som är så pass känslig att man i de flesta fall låterbli. Vatten insprutning finns bl a inom tracktorpulling på deras diesel motorer. Snacka gärna med någon som håller på med detta så får ni höra hur pass känsligt det är att jobba med vatten. Gör man precis rätt finns det mycket att hämta.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
monno Elektriker
5 maj 2011 · 718 Inlägg

Rigan skrev:
Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

För lat för att läsa dina länkar.. Men drog bilen alltså 0,6liter milen bensin? Eller 0,6liter milen vatten?tongue

Som att kasta vatten i sjön.
Rigan
5 maj 2011 · 451 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

Rigan skrev:
Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

Vad fick du för verkningsgrad på anläggningen?

Projektarbetet handlade om att bevisa att tekniken fungerar, inte att själv bygga en motor som skall drivas med ett alternativt bränsle (knallgas/bensin)

Det finns patent på förgasare från 1940-talet som är specialdesignade för att drivas med bensin och knallgas så det hade bara varit som att uppfinna hjulet en gång till om jag skulle gjort en egen "anläggning". Det finns företag i USA som jobbar med att installera "HHO kits" på lastbilar där de garanterar en viss procentuell bränslebesparing. Googla själv.

Rigan
5 maj 2011 · 451 Inlägg

monno skrev:

Rigan skrev:
Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

För lat för att läsa dina länkar.. Men drog bilen alltså 0,6liter milen bensin? Eller 0,6liter milen vatten?tongue

Det är bensin jag menar. Om du hade orkat titta på länkarna hade du upptäckt en serieproducerad sportbil med tekniken inbyggd från fabrik.

Jag är väldigt förvånad över att ingen hört talats om detta... Hörde det själv första gången som ett mycket gammalt rykte om en man som på 80-talet byggt en wankelmotor med denna teknik.

Läs historien från början fram till idag, men hämta först en matsked salt från köket.
http://www.brownsgas.com/history.html

dbjanoz
6 maj 2011 · 1 785 Inlägg

Rigan skrev:

monno skrev:

Rigan skrev:
Hm.. Wikipedia säger emot mitt projektarbete som övertygade en fysiklärare på Chalmers... Intressant
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydroge … _and_fraud

Hopp gubbar. Eftersom det uttryckligen står att det är en lögn på wikipedia så kan det inte fungera att köra på on-demand tillverkad knallgas... Helt omöjligt...

Bara lite lustigt att jag var och kikade på SEMA mässan där denna bilen med 450 hästkrafter som drar 0,6 liter milen i stadskörning stod...
http://www.ronnmotors.com/cms/

Men det är också en lögn i så fall...


Fan vad jag hatar wikipedia och folk som inte vet vad källkritik är för något....

Edit: Var jävligt roligt kan jag säga att skriva ett projektarbete som folk redan från början sagt att jag aldrig skulle ro iland... Undrar ni vad som helst angående tekniken så svarar jag gärna.

För lat för att läsa dina länkar.. Men drog bilen alltså 0,6liter milen bensin? Eller 0,6liter milen vatten?tongue

Det är bensin jag menar. Om du hade orkat titta på länkarna hade du upptäckt en serieproducerad sportbil med tekniken inbyggd från fabrik.

Jag är väldigt förvånad över att ingen hört talats om detta... Hörde det själv första gången som ett mycket gammalt rykte om en man som på 80-talet byggt en wankelmotor med denna teknik.

Läs historien från början fram till idag, men hämta först en matsked salt från köket.
http://www.brownsgas.com/history.html

Vätgas är en helt annan grej. Vatten och bensin handlade väl tråden om?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Rigan
7 maj 2011 · 451 Inlägg

dbjanoz skrev:

Rigan skrev:

monno skrev:

För lat för att läsa dina länkar.. Men drog bilen alltså 0,6liter milen bensin? Eller 0,6liter milen vatten?tongue

Det är bensin jag menar. Om du hade orkat titta på länkarna hade du upptäckt en serieproducerad sportbil med tekniken inbyggd från fabrik.

Jag är väldigt förvånad över att ingen hört talats om detta... Hörde det själv första gången som ett mycket gammalt rykte om en man som på 80-talet byggt en wankelmotor med denna teknik.

Läs historien från början fram till idag, men hämta först en matsked salt från köket.
http://www.brownsgas.com/history.html

Vätgas är en helt annan grej. Vatten och bensin handlade väl tråden om?

Det är väl det jag pratar om eller? I praktiken tankar man bilen med bensin och vatten, men dock inte i samma tank.

Vätgas och syrgas utvinns sedan ur vattentanken. Enklare kan jag nog inte förklara.

Germax
8 maj 2011 · 12 086 Inlägg

Hur långt kommer man på en liter vatten då? Runt hörnet?

Rigan
8 maj 2011 · 451 Inlägg

JapMax skrev:
Hur långt kommer man på en liter vatten då? Runt hörnet?

Beror sig helt på vad för motor man har. Man får ut cirka 1900 liter ren knallgas ur 1 liter vatten. (Detta kan enkelt räknas ut  med ideala gaslagen)

Typiska bruksbilar behöver runt 1 liter knallgas per minut för god bränsleekonomi, detta drar runt 10-18 ampere.
Så rent teoretiskt kan du köra 31 timmar på 1 liter vatten och detta stämmer ganska bra med rekommendationen att fylla på vatten en gång i veckan.

Eftersom ingen har frågat hur i hela helvete man kan vinna energi på att ta energi från motorn, göra gas och leda in den i motorn igen så finns det ett väldigt enkelt svar och ett mer avancerat svar.
Det enkla svaret är: Ottomotorer är ineffektiva och behöver katalysator för att förbränna oförbränt bränsle från motorn. När knallgas leds ner i förbränningsrummer får man typiskt en 95% mer fullständig förbränning. Du kan alltså nu plocka bort katalysatorn och ändå ha klockrena avgasvärden. (NASA gjorde experiment om detta på 80-talet, dock med vätgas och syrgastuber men värdena blir desamma, KTH studenter gjorde ett klockrent projektarbete där de visade hur flamfronten påverkas av knallgas i förbränningsmotorer osv. Med andra ord. Källor finns.)

Detta fungerar på alla typer av motorer som används i normala fordon. (diesel, bensin, etanol, wankel) Men gör störst skillnad i de mest ineffektiva motorerna (wankel får typiskt en väldigt liten bränsleekonomiökning medan gamla v8or får extrema ökningar)

Senast redigerat av Rigan (8 maj 2011)

mats757
8 maj 2011 · 915 Inlägg

Rigan skrev:

JapMax skrev:
Hur långt kommer man på en liter vatten då? Runt hörnet?

Beror sig helt på vad för motor man har. Man får ut cirka 1900 liter ren knallgas ur 1 liter vatten. (Detta kan enkelt räknas ut  med ideala gaslagen)

Typiska bruksbilar behöver runt 1 liter knallgas per minut för god bränsleekonomi, detta drar runt 10-18 ampere.
Så rent teoretiskt kan du köra 31 timmar på 1 liter vatten och detta stämmer ganska bra med rekommendationen att fylla på vatten en gång i veckan.

Eftersom ingen har frågat hur i hela helvete man kan vinna energi på att ta energi från motorn, göra gas och leda in den i motorn igen så finns det ett väldigt enkelt svar och ett mer avancerat svar.
Det enkla svaret är: Ottomotorer är ineffektiva och behöver katalysator för att förbränna oförbränt bränsle från motorn. När knallgas leds ner i förbränningsrummer får man typiskt en 95% mer fullständig förbränning. Du kan alltså nu plocka bort katalysatorn och ändå ha klockrena avgasvärden. (NASA gjorde experiment om detta på 80-talet, dock med vätgas och syrgastuber men värdena blir desamma, KTH studenter gjorde ett klockrent projektarbete där de visade hur flamfronten påverkas av knallgas i förbränningsmotorer osv. Med andra ord. Källor finns.)

Detta fungerar på alla typer av motorer som används i normala fordon. (diesel, bensin, etanol, wankel) Men gör störst skillnad i de mest ineffektiva motorerna (wankel får typiskt en väldigt liten bränsleekonomiökning medan gamla v8or får extrema ökningar)

Jag tvivlar inte på att det fungerar. Men mer troligt att vi får bränslecellsmotorer om man ändå tar ett sådant steg.
Men Trådskaparen frågade vad som hände om man helt sonika häller vatten i bensinen.

Mats

mozen
9 januari 2013 · 9 Inlägg

Hej!

Jag tar upp denna gamla tråd igen med påståendet; "Det kan finnas vatten i all bensin vi köper idag på bensinstationen". Dessutom att en liten andel vatten faktiskt kan blandas med "modern bensin".

Jag kör det lättlästa varianten.

Bensin och vatten separerar och kan inte blandas - sant
Etanol och vatten kan man blanda till viss grad - sant
Det går oftast inte att få mer än 96% etanol vid destillation, därav ~3-4% vatten i all etanol från start, dvs ca 0,15% vatten i modern bensin även om inget extra vatten är tillsatt.
K-sprit är etanol - sant
I bensin i Sverige är det 5% etanol - sant
Etanol på tanken e85 kan bära 15% vatten och fortfarande vara säkert (upp till 22% kan vara möjligt)
fakta, t.ex. http://www.esstronic.com/fuel/subpro/absorb/index.htm
Jag har andra länkar, rapporter med samma information om någon önskar.

I bensin finns det 5% etanol. Denna andel etanol kan bära 15% vatten med extra säkerhetsmarginal (e85 endast 85% etanol som ni vet så man kan egentligen blanda i lite mer vatten).
Detta blir 0,05*0,15=0,0075=0,75% vatten om man t.ex. kör V-power bensin (om den funnits kvar med 99 oktan),
dvs 7,5 dl vatten på 100 liter bensin.
Kör man på e85 så kan man blanda in upp till ca 15% vatten, eller 15 liter på 100 liter e85.

Min fråga är om någon vet hur mycket vatten bensinbolagen blandar i bensinen eller e85 från pump och hur stor spridningen är? Jag har hört rykten att t.ex. ST1 blandar in nästan 1% vatten och att andelen etanol också är högre än 5% i bensin och att de blandar ännu mer vatten i e85.

Jag vill gärna veta detta innan jag själv ökar andelen vatten. Om de separerar kan det vara illa för motorn. smile

(I värsta fall får jag testa själv hur mycket vatten jag kan blanda i innan de separerar.)

Fördelen är att jag får bättre kylning speciellt då vatten förångas och jag kan höja tändningen något och då plocka ut mer maxeffekt med en viss andel vatten. Jag kan också få högre kompression eftersom vatten inte komprimeras utan expanderar i förångning. Jag måste förstås vara extra försiktig med denna lösning jämfört med vatten/Met-insprutning eftersom jag inte har styrning på turbotryck eller motortemp när vatten blandas in.
Nackdelen är att jag får högre bensinförbrukning eftersom bensinen har lägre energi per liter. Om jag blandar i vatten själv så spelar det ingen roll men om bensinbolaget redan gjort det blir jag mindre nöjd. cool

Senast redigerat av mozen (9 januari 2013)

Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
monno Elektriker
11 januari 2013 · 718 Inlägg

Har du tänk tanka vetten i tanken? Eller vad menar du?tongue

Att ST1 skulle haft mer än 5% förr tror jag inte då reglerna väl reglerar "max andel Etanol" och inte min andel? Alltså att 95 fick innehålla MAX 5% etanol förrut och nu skulle väl det nya bli MAX 15%? Men vem vet dom kan ju fulköra.

Som att kasta vatten i sjön.
mozen
11 januari 2013 · 9 Inlägg

Jag läste något om att lagligt skulle bensinbolagen kunna blanda in 10% i etanolen men på grund av skatteskäl så är detta inte fördelsaktigt för bensinbolagen.
I Usa tror jag det är 15% etanol i bensinen.
Visste inte att de är på väg att ändra reglerna i Sverige till 15%

Jag hade nog tänkt att blanda etanol och vatten, säkerställa att det inte skiktar sig och sedan blanda ihop det med bensinen, och blanda och åter igen se till att det är homogent. smile

Jag är lite orolig för packningar, katten, korrosion, tillräckliga spridare, bränslepump etc. Tänker nog testa med min Saab 9000 2.3 t från 98 först... smile

Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Echonator Köpingsbo i exil
12 januari 2013 · 507 Inlägg

mozen skrev:
Jag läste något om att lagligt skulle bensinbolagen kunna blanda in 10% i etanolen men på grund av skatteskäl så är detta inte fördelsaktigt för bensinbolagen.
I Usa tror jag det är 15% etanol i bensinen.
Visste inte att de är på väg att ändra reglerna i Sverige till 15%

Jag hade nog tänkt att blanda etanol och vatten, säkerställa att det inte skiktar sig och sedan blanda ihop det med bensinen, och blanda och åter igen se till att det är homogent. smile

Jag är lite orolig för packningar, katten, korrosion, tillräckliga spridare, bränslepump etc. Tänker nog testa med min Saab 9000 2.3 t från 98 först... smile

Problemet är att om du blandar vatten i E85 så går det bra en stund, men när du blandat i tillräckligt med vatten som då är löst i etanolen så kommer bensinen skikta sig och hamna i fri fas ovanför etanolen.

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
mozen
16 januari 2013 · 9 Inlägg

Echonator skrev:

mozen skrev:
Jag läste något om att lagligt skulle bensinbolagen kunna blanda in 10% i etanolen men på grund av skatteskäl så är detta inte fördelsaktigt för bensinbolagen.
I Usa tror jag det är 15% etanol i bensinen.
Visste inte att de är på väg att ändra reglerna i Sverige till 15%

Jag hade nog tänkt att blanda etanol och vatten, säkerställa att det inte skiktar sig och sedan blanda ihop det med bensinen, och blanda och åter igen se till att det är homogent. smile

Jag är lite orolig för packningar, katten, korrosion, tillräckliga spridare, bränslepump etc. Tänker nog testa med min Saab 9000 2.3 t från 98 först... smile

Problemet är att om du blandar vatten i E85 så går det bra en stund, men när du blandat i tillräckligt med vatten som då är löst i etanolen så kommer bensinen skikta sig och hamna i fri fas ovanför etanolen.

Håller med, det gäller att inte hälla på för mycket... Enligt länken jag skrev tidigare hade de funnit att man kan blanda i 22% vatten i 85% etanol utan att det skiktar sig. Jag funderar på att stanna runt 15% för att vara på säkra sidan.

Måste först utreda på om packningar, bränslepump, spridare etc. kan skadas med högre mängd etanol och vatten. Läste att om det blir etanol+vatten stående i förbränningsrummet kommer etanolen avdunsta först och därefter kan vattnet angripa motordelar. Vet inte hur stort problem detta är...

Vauxhall VX220 Turbo "Opel Speedster Turbo" (2006)
Mercedes E 300 TD Turbo Diesel "W210 Sedan Avantgarde med OM606" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang