Runddragen bult till bromsok 940

Zorg
20 april 2009 · 120 Inlägg

tjena. har drabbats av motvind, min bult till bromsoket bak är runddragen den övre.  och jag måste byta bromsskivan.

några tipps på hur man ska gå till väga för att få bort den.  kan man få bort oket utan lossa den övrebulten?

volvo_1987
20 april 2009 · 1 675 Inlägg

Zorg skrev:
tjena. har drabbats av motvind, min bult till bromsoket bak är runddragen den övre.  och jag måste byta bromsskivan.

några tipps på hur man ska gå till väga för att få bort den.  kan man få bort oket utan lossa den övrebulten?

Själv haft samma problem. Har slagit på en hylsa av strl. 1 mindre. Sen bara att dra.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Zorg
20 april 2009 · 120 Inlägg

jo, har gjort de har gått från 13 till 11 sad  har funderingar på att borra ur bulten men dock så är de mkt tajt där bakom.

Zorg
20 april 2009 · 120 Inlägg

ingen som vet om något mer tips att få bort den attans bulten

DusanMandick Random Hero
20 april 2009 · 4 047 Inlägg

svetsa på en mutter,

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
fred89 Mazda Über Alles
20 april 2009 · 121 Inlägg

skär av bulten med en vinkelslip och slå sedan bort skivan utåt, då får du bort hållaren och sedan tar du och värmer med gas och gängar ut den med en polygrip lr en rörtång, har gjort så självpå en sådan fast fram.

snart på en väg nära dig
Moparboy440
20 april 2009 · 4 682 Inlägg

skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

SPC_Bulow Volvo 740ft -90
20 april 2009 · 26 Inlägg

jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

If assholes could fly. This place would be an airport
bumpe Lastbilsmekaniker
20 april 2009 · 3 878 Inlägg

SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

Fast det är bättre att värma glidtappen/bromssadeln, materialet som bulten är dragen i iaf för då får du mer expansionseffekt och bulten blir inte lika mjuk...

Nicco5 TIG-svetsare
20 april 2009 · 226 Inlägg

SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

helt rätt! massa värme sen går det nog lätt!

Drive it like you stole it ;)
SPC_Bulow Volvo 740ft -90
21 april 2009 · 26 Inlägg

bumpe skrev:

SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

Fast det är bättre att värma glidtappen/bromssadeln, materialet som bulten är dragen i iaf för då får du mer expansionseffekt och bulten blir inte lika mjuk...

jo det är sant känns lite osäkert med oljan men det kan funka man får inte värma för mkt..

If assholes could fly. This place would be an airport
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 april 2009 · 13 762 Inlägg

testa och ta loss den bulten som går att ta bort och sen vrider du oket så släpper nog bulten av sig själv eller åtminstånde går den nog att skruva med en rörtång eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 april 2009 · 10 427 Inlägg

Growes förslag verkade vettigt.

Borra går ju, men det är inte kul direkt wink
Kanske lite onödigt om skruven 'bara' är runddragen.

Annars kan du testa att kyla skruven med CRC Rost Flash eller
liknande. Tycker det funkar minst lika bra som värmning vid normalmeck
och är mindre farligt wink

bumpe Lastbilsmekaniker
21 april 2009 · 3 878 Inlägg

Har du svets går det ju bra att svetsa dit en bult utanpå den gamla skallen, elda på rejält med svetsen och prova sen smile

Zorg
21 april 2009 · 120 Inlägg

tjo danke för tipsen. har varit å försökt att dra loss bulten med hjälp av att svetsa fast en mutter  på bulten.  vi använde mig svtes dock så var ju gasen slut... det höll inte alls bra att dra i.. hur ycket blir svetsarna utan gas?  något annat knep?

_Andersson__ Trimmare
21 april 2009 · 129 Inlägg

Moparboy440 skrev:
skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

hur ska man lycka dra runt en skruv me flatmejsel som sitter som fan, alltid sönderrostade.,...

Volvo 240 "No Control" (1981)
Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
_Andersson__ Trimmare
21 april 2009 · 129 Inlägg

Finns en speciell hylsa som man kan dra upp runddragna bultar med. men kommer inte ihåg vad den heter.. men fråga på mekonomen så får du nog fram de,,,,,

Volvo 940 Turbo "No Control. 10.76" (1991)
Volvo 240 "No Control" (1981)
darkwizard Fordonstekniker
21 april 2009 · 1 740 Inlägg

En redig rörtång, det brukar lösa dom flesta bultar.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Moparboy440
21 april 2009 · 4 682 Inlägg

gle skrev:

Moparboy440 skrev:
skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

hur ska man lycka dra runt en skruv me flatmejsel som sitter som fan, alltid sönderrostade.,...

bulten e ju troligtvis inte genom rostig, bara det yttre lagret som e rostskadat. om det finns tillräckligt mycket gods så går det.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/633411_9c0ycu.jpg
en megaseriös teckning över hur jag menade.

Senast redigerat av Moparboy440 (21 april 2009)

elkenny
21 april 2009 · 70 Inlägg

annars om du vill ta den lätt vägen tar du en kofot och sätter mellan skivan och oket o knäcker örat sen e det bara fram med rörtång , men sen får du skaffa ett annat ok:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang