20 april 2009
Trådstartare
Var o besikta bilen idag.
Den gick inte igenom, dock rätt så väntat.
Ville kolla hur mkt fel som fanns och behövde ordnas.
Dock så blir jag chockad över ett antal punkter han nämner för mig.
Detta är punkterna som inte bilen fick godkänt på:
1. Positionslykta, fram, båda sidor. Otillåten ändring.
2. Strålkastare halvljus, vänster, insällning felaktig/bländande.
3. Strålkastare halvljus, höger, ljusbild felaktig/bländande.
4. Reflex, bak, båda sidor. Saknas.
5. Antennfäste, bak vänster. Utformning olämplig.
6. Strålkastare helljus. Höger ur funktion.
7. Ändring: Motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utföras av Bilprovningen.
8. Vindrutetorkare saknas.
9. Stomme sidobalk, fram vänster inre, rostskadad.
10. Hjul/Fälg bak vänster, skruv/mutter saknas.
11. Vindrutespolare, ur funktion.
12. CO-halt, för hög.
Av dessa 12 fel så kan jag lätt ordna 7-8 av dessa.
Med punkt 7 menar han att originalförgasaren inte sitter i. Detta går även det att ändra med lite pill.
Dock så stör jag mig grovt på punkt 1, 4 och 5.
Positionslyktorna lyser gult när man sätter på halvljusen, detta har bilen klarat varje år när det gäller besiktning och jag har ingen aning om hur det är original.
Besiktningskillen sa att det är ABSOLUT förbjudet att dessa lampor lyser hela tiden, utan de måste vara släckta.
Punkt 4, menar han med att det ska finnas reflexer bak. Är detta sant även på så gamla bilar?
Enligt honom så var det ytterst viktigt att dessa reflexer finns.
Hur kommer det sig även här att besiktningen totalt missat/struntat i dessa tidigare?
Antennfästet hajjar jag inte ens hur han kunde störa sig på det. Antennen låg i bilen och jag frågade honom om jag får fästa den på tio sekunder, ett grovt Nej! blev svaret.
Fyfan vad irriterad jag blir.
Tycker ni att han var FÖR petig med dessa tre punkter? Det är ändå en rätt så gammal bil.
Jag vill inte slänga på t.ex några jävla reflexer på bilen som den inte haft under 30 års tid helt plötsligt!
Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho