Få BORT vax, hur?

rickylicious Webbutvecklare
27 april 2009 · 2 369 Inlägg

Tjenare! Jo det är så att jag vaxade bilen för några veckor sen (Sonax vax). Nu har jag fått väldigt mycket fritid (arbetslös) och tänkte försöka polera bort lite smårepor här och där.

Det jag då undrar är hur jag kan slita bort så mycket vax som möjligt? Tvätta ofta med högtryck? Av fettning? Vill inte skada lacken onödigt hårt, bara slita på vaxet lite snabbare. För jag antar att det inte är någon höjdare att polera såhär nära efter en vaxning?

Ha det gött!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Gorrilla forklift expert
27 april 2009 · 88 Inlägg

bara tvätta å polera polermedlet löser upp vaxet direkt

Pelle84
27 april 2009 · 179 Inlägg

tvätta den först med kallavfettning så försvinner det mesta sen tar polermedlet resten

itouch
27 april 2009 · 1 488 Inlägg

Spelar ingen roll hur nära en vaxning du polerar om du ändå ska lägga nytt vax och ta bort det gamla. Polermedlet löser upp vaxet direkt som övriga skrivit.

rickylicious Webbutvecklare
27 april 2009 · 2 369 Inlägg

Så det är bara att polera och sen vaxa igen? Jag är skitdålig på annat än att bara tvätta bilen, men tänkte vara lite seriös denna sommaren smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
KRYSSBO
28 april 2009 · 36 Inlägg

jajamen stämmer fint som alla skrivit:)

Saab Turbo
SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
28 april 2009 · 661 Inlägg

Hm, om man rakar vaxa gummilister/plastlister pa bilen sa de svarta listerna blir lite vita av vax hur far man lattast bort det, har fortfarande kvar det sen forra sommaren

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Janken Driver
28 april 2009 · 2 111 Inlägg

Diskmedel ska väl får bort allt sägs det. Polaren kör med det o allt försvinner.

Senast redigerat av Janken (28 april 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
itouch
28 april 2009 · 1 488 Inlägg

Diskmedel får inte bort allt men det löser lackskydd/vax om du tvättar med det.

whyteash
2 maj 2009 · 8 Inlägg

För att få bort vaxrester på svarta vinyllister rekommenderar jag en vinylbehandlingsmedel, det tar bort dom flesta resterna

falloutboy
11 maj 2009 · 1 723 Inlägg

och vax som hamnar i smårepor och stenskott då? hur får man lättast bort det? blev ju inte så jävla snyggt nu direkt med vita repor...  haha

sirmiro Double-Unicorn Rider
11 maj 2009 · 2 486 Inlägg

Topz bukar kunna vara bra för svåra ställen eller större repor.

Alpinabiturbo Kulan
11 maj 2009 · 1 435 Inlägg

Silikonborttagning

BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
11 maj 2009 · 120 Inlägg

För att få bort de flesta waxrester som hamnat i antingen repor, stenskott eller liknande så kan man använda ett waxschampo som heter No1 Hydrowax Nr.31 från Lahega. Är väldigt effektivt mot waxrester.

Kom bara ihåg att köra medlet koncentrerat i en tvättsvamp som inte innehåller något annat schampo.
Sen kör du bitvis, tex halva huven, sköljer. Halva taket och sköljer. Ta sen skärm för skärm och dörr för dörr etc, ja du förstår. Tänk bara på att det blir icke bra om det hinner torka!

Sen kan du även köpa in No1 Bodygloss Nr.30. En dunk på 3l.

Även detta tar bort de flesta waxrester! Spraya ut det där du behöver det.
Torka sedan av med en Microfiberduk. smile

Mvh

Stefan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang