Expansionkärlet kokar, men mätaren står på mitten?

busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

Nybytt termostat, tempgivare på kylaren, motortempmätare på termostathuset, kylarfläkten funkar, men ÄNDÅ kokar expansionskärlet och mätaren i kupén står på mitten???? Hur fan kan det gå till.. Är det stopp i kylaren eller?

Grimmi
29 april 2009 · 3 Inlägg

Försvinner det vatten?, Luktar det avgaser av vattnet? (blockpackningen)

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

har ingen aning om hur de är på Alfa, men går de att sätta termostaten åt endast ett håll?? Kan annars vara att du råkat sätta den åt fel håll, så den inte öppnas och blockerar vattentillförsel in i motorn, eller att de är stopp någon stans, kan du se om vattnet forsar när motorn är igång?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

Funkiee: Det är en Fiat Punto GT (med turbo). Nej det går inte att sätta åt fel håll. Kan inte heller se på något sätt om vattnet strömmar. Det känns ju som en propp eller nåt men hur fan ska man veta det. Nu har jag bytt topplockspackning, termostat, tempgivare till kylaren, motortempmätare m.m..

Gimmi: Det enda som försvinner är det som kokar upp ur locket! Jag borde påpekat att topplockspackning är nybytt. Jag köpte bilen för tre veckor sen och hämtade den på kärra eftersom toppen hade gått. Men bilen går klockrent, förutom att den börjar koka i expansionskärlet efter några minuter..

Senast redigerat av busta_rhyme (29 april 2009)

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

Hm, skumt! testa att stoppa in en vanlig träggårds slang i övre delen av kylaren o se om de runner ut i botten, annars så är det något stopp i motor delen, vilket inte lär vara så speciellt roligt, kanske om man kan spruta in kylarvätska med hugt tryck, så de kanske löser upp någon propp eller dyl.

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

Japp.. det rinner ut i botten.. Så då återstår propp i motorn eller? Roligt..

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

tippar på de, om inte vattenpumpen är trasig! Du får hoppas på det, för den är ju lätt att byta!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

Om vattenpumpen är trasig, skulle detta symptom uppstå då?

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

då kommer det inget vätska runt i systemt iaf, så de kan ju vara den, för då börjar de koka som finns utav luft o skit, min tempmätare flög i taket när de var för lite vätska, så värmen från motorn gjorde att de blev fel där inne i systmet tongue skulle nog kunna tippa på pumpen!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

På alfaforumet gissar en av killarna på att toppen är sprucken på insidan, och kokar därefter..

Funkiee Saab älskare!
29 april 2009 · 4 597 Inlägg

kan mycket väl vara så det med! ringer en klocka när man hör det! många 740 brukar få så kom jag på nu.. fyfan, ett helvete för dig! sad

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
busta_rhyme
29 april 2009 · 54 Inlägg

Jo jag blev arbetslös förra veckan, och lägger ner mina sista pengar på att få Punton körklar. Nu när jag lagt ner fyra tusen på den hittills vore det inte roligt om toppen är paj. För det första så går de knappt att få tag i till den här modellen och för det andra så kommer jag inte ha råd att göra färdigt den.. mad

Senast redigerat av busta_rhyme (29 april 2009)

MHperformance CNC operatör
29 april 2009 · 280 Inlägg

kolla vattenpumpen ! smile

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
busta_rhyme
2 maj 2009 · 54 Inlägg

Nu är det mer eller mindre konstaterat - Toppen är sprucken på insidan. Behöver köpa ny topp eller ny motor.. Ger man sig in i leken får man leken tåla!

Janken Driver
2 maj 2009 · 2 111 Inlägg

Nu har du "löst" det men såg att flera skrev pumpen. Då borde ju rimligen tempen stigit åt helvete också.

aja, nevermind hehe tongue

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 749 Inlägg

inte bara så enkelt att locket är trasigt?

när det hände på min 740 så kokade det i kärlet men mätaren var i normalt läge

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
te_wik Forummoderator
4 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Growe skrev:
inte bara så enkelt att locket är trasigt?

när det hände på min 740 så kokade det i kärlet men mätaren var i normalt läge

Skulle precis skriva det jag med..
Locket har ju, iaf på vissa bilar en övertrycksventil som ska släppa ut tryck från expantionskärlet.
Ifall den inte fungerar som den ska så blir det precis den symptomen som TS beskriver.

Hur har ni kommit fram till att det är en spricka i toppen?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 maj 2009 · 13 749 Inlägg

te_wik skrev:

Growe skrev:
inte bara så enkelt att locket är trasigt?

när det hände på min 740 så kokade det i kärlet men mätaren var i normalt läge

Skulle precis skriva det jag med..
Locket har ju, iaf på vissa bilar en övertrycksventil som ska släppa ut tryck från expantionskärlet.
Ifall den inte fungerar som den ska så blir det precis den symptomen som TS beskriver.

Hur har ni kommit fram till att det är en spricka i toppen?


Mvh Tommy

tror att alla har en övertrycks ventil i locket
iallfall har alla mina olika bilar haft det och även min buss har en övertrycksventil

dom blir skit skumma när ventilen pajar
men det är som att skruva av locket
gör man det på en normalvarm bil börjar det stormkoka i kärlet

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvokrille12 Blyfot
4 maj 2009 · 829 Inlägg

Vilken typ av kylsystem är de? Sitter det ett helt slutet system?

"bara en mor kan älska en sån son"
MattiasH
4 maj 2009 · 1 291 Inlägg

Growe skrev:

te_wik skrev:

Growe skrev:
inte bara så enkelt att locket är trasigt?

när det hände på min 740 så kokade det i kärlet men mätaren var i normalt läge

Skulle precis skriva det jag med..
Locket har ju, iaf på vissa bilar en övertrycksventil som ska släppa ut tryck från expantionskärlet.
Ifall den inte fungerar som den ska så blir det precis den symptomen som TS beskriver.

Hur har ni kommit fram till att det är en spricka i toppen?


Mvh Tommy

tror att alla har en övertrycks ventil i locket
iallfall har alla mina olika bilar haft det och även min buss har en övertrycksventil

dom blir skit skumma när ventilen pajar
men det är som att skruva av locket
gör man det på en normalvarm bil börjar det stormkoka i kärlet

Alla bilar har inte det, på många oplar tex så är systemet trycksatt för att klara temperaturer på över 100grader innan motorn börjar koka, på c20ne tex startar kylfläkten vid 103grader.
Plockar man av locket på motorn då så börjar den koka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang