Tuggar däck efter sänkning?

Nicco5 TIG-svetsare
30 april 2009 · 226 Inlägg

tja!

efter kapat fjädrarna fram  2 varv så tuggar den däck på utsidan som fan!  någon som har vari med om samma? och isf hur löste du det?

har gjort hjulinställning på en däcka firma så det är inte det som jag "glömt" !!

Drive it like you stole it ;)
Rspeter Audi A5 quattro driver.
30 april 2009 · 2 203 Inlägg

Om det tuggar däck så är ju hjulen felinställda iallafall.

MrJAM
30 april 2009 · 1 464 Inlägg

Om de inte tar i nånstans, vilket verkar föga ologiskt. Gjordes inställningen med laser eller snöre?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
H3dlund Med lem
30 april 2009 · 1 127 Inlägg

MrJAM skrev:
Om de inte tar i nånstans, vilket verkar föga ologiskt. Gjordes inställningen med laser eller snöre?

Nog ingen risk något företag använder snöre år 2009. roll

Kolla hur däcken slits, låter väldigt konstigt..

MrJAM
30 april 2009 · 1 464 Inlägg

H3dlund skrev:

MrJAM skrev:
Om de inte tar i nånstans, vilket verkar föga ologiskt. Gjordes inställningen med laser eller snöre?

Nog ingen risk något företag använder snöre år 2009. roll

Kolla hur däcken slits, låter väldigt konstigt..

Ja, allting är perfekt i världen.
Om du visste vad det finns för myglare skulle du nog tycka anorlunda. Du har rätt, väldigt osanolikt, men... Frågan är dock adekvat. roll

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
FLindgren
30 april 2009 · 5 089 Inlägg

740in eller 240in? Du kanske har fått så mycket camber att det kommer forstätta tugga däck i all evighet.

Men något är dte med hjulinställningen iaf. Vet du vad du hade för värden på camber och toe fram?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Nicco5 TIG-svetsare
30 april 2009 · 226 Inlägg

MrJAM skrev:

H3dlund skrev:

MrJAM skrev:
Om de inte tar i nånstans, vilket verkar föga ologiskt. Gjordes inställningen med laser eller snöre?

Nog ingen risk något företag använder snöre år 2009. roll

Kolla hur däcken slits, låter väldigt konstigt..

Ja, allting är perfekt i världen.
Om du visste vad det finns för myglare skulle du nog tycka anorlunda. Du har rätt, väldigt osanolikt, men... Frågan är dock adekvat. roll

han som gjorde det sa att toe in ändras när man bromsar för styrstags vinkeln är väldigt brant. och det är gjort med en helt ny maskin så det e inget fel på inställningen.. har papper på allt

Drive it like you stole it ;)
Nicco5 TIG-svetsare
30 april 2009 · 226 Inlägg

FLindgren skrev:
740in eller 240in? Du kanske har fått så mycket camber att det kommer forstätta tugga däck i all evighet.

Men något är dte med hjulinställningen iaf. Vet du vad du hade för värden på camber och toe fram?

740in. kan kolla upp det mer sen men har inte tid just nu...

Drive it like you stole it ;)
FLindgren
30 april 2009 · 5 089 Inlägg

Var däcken nya när du gjorde hjulionställning. För att om däcket har börjat bli liite sneslitet så vill det gärna fortsätta även fast man gjort hjulinställning.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Nicco5 TIG-svetsare
30 april 2009 · 226 Inlägg

FLindgren skrev:
Var däcken nya när du gjorde hjulionställning. För att om däcket har börjat bli liite sneslitet så vill det gärna fortsätta även fast man gjort hjulinställning.

dom va "nya" 6mm runt om.. köptes samtidigt som jag gjorde hjulinställning

Drive it like you stole it ;)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 april 2009 · 5 650 Inlägg

bara höjja den och ställa in hjulen som de ska vara;) så slipper du nog problemet

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrJAM
30 april 2009 · 1 464 Inlägg

Nicco5 skrev:
han som gjorde det sa att toe in ändras när man bromsar för styrstags vinkeln är väldigt brant. och det är gjort med en helt ny maskin så det e inget fel på inställningen.. har papper på allt

Jag är inte kunnig, men måste ändå ifrågasätta om toe in verkligen ska ändras så mycket i samband med inbromsning att däcken slits fel?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
turbotompa fritidsprofessor
30 april 2009 · 1 197 Inlägg

MrJAM skrev:

Nicco5 skrev:
han som gjorde det sa att toe in ändras när man bromsar för styrstags vinkeln är väldigt brant. och det är gjort med en helt ny maskin så det e inget fel på inställningen.. har papper på allt

Jag är inte kunnig, men måste ändå ifrågasätta om toe in verkligen ska ändras så mycket i samband med inbromsning att däcken slits fel?

Jag e oxå okunnig, men att däcken skulle slitas pga detta tycker jag låter osannolikt för vardagsåka..

Johnson
30 april 2009 · 613 Inlägg

Må va dum fråga men framgår inte helt klart.. Du gjorde väl hjulinställningen efter sänkningen eller?

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
tal0n Mekaniker/Däckmontör
30 april 2009 · 1 140 Inlägg

var däcken nya och 6mm så har du blivit lurad, nya däck mäter minst 8mm.. men har däcken börjat sliti snett innan inställning så fortsätter dom slita snett efter, sen så går inte camber att justera på 740, är bara toe..
och är cambern som ändras när du sänker, även toen lite men den justerar man ju tillbaka..

Senast redigerat av tal0n (30 april 2009)

FLindgren
30 april 2009 · 5 089 Inlägg

tal0n skrev:
var däcken nya och 6mm så har du blivit lurad, nya däck mäter minst 8mm.. men har däcken börjat sliti snett innan inställning så fortsätter dom slita snett efter, sen så går inte camber att justera på 740, är bara toe..
och är cambern som ändras när du sänker, även toen lite men den justerar man ju tillbaka..

Eftersom att han skrev "nya" så tror jag nog att han köpte begagnade däck wink Men det kan ju hänt att även dom hade blivit liite sneslitna utav tidigare ägare.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Nicco5 TIG-svetsare
1 maj 2009 · 226 Inlägg

FLindgren skrev:

tal0n skrev:
var däcken nya och 6mm så har du blivit lurad, nya däck mäter minst 8mm.. men har däcken börjat sliti snett innan inställning så fortsätter dom slita snett efter, sen så går inte camber att justera på 740, är bara toe..
och är cambern som ändras när du sänker, även toen lite men den justerar man ju tillbaka..

Eftersom att han skrev "nya" så tror jag nog att han köpte begagnade däck wink Men det kan ju hänt att även dom hade blivit liite sneslitna utav tidigare ägare.

precis!  begagnade! men dock inte sned slitna!! sen så ska jag byta fjädrar till original fram och köpa "husvagnsfjädrar" bak så den kommer stå som vanligt!  har hälldre en bil som funkar som den ska än en som kostar pengar i onödan wink

Drive it like you stole it ;)
Blida
1 maj 2009 · 654 Inlägg

Dina hjulvinklar kan omöjligen stå rätt om dom justerats rätt.
Dina däck tar i någonstans och slits pga det.
Däcken var slitna från början innan dom monterades på din bil.

Några andra alternativ kan iaf inte jag se som skall kunna påverka slitage på däckens utsida.

Hur var det med inställningen av hjulvinklarna, gjordes detta Före eller Efter du sänkte bilen?

Nicco5 TIG-svetsare
2 maj 2009 · 226 Inlägg

Blida skrev:
Dina hjulvinklar kan omöjligen stå rätt om dom justerats rätt.
Dina däck tar i någonstans och slits pga det.
Däcken var slitna från början innan dom monterades på din bil.

Några andra alternativ kan iaf inte jag se som skall kunna påverka slitage på däckens utsida.

Hur var det med inställningen av hjulvinklarna, gjordes detta Före eller Efter du sänkte bilen?

om man kollar på mitt styrstag så ser vem som helst att den är alldeles för brant. och om man inte är helt bakom flötet och kan tänka lite logiskt iaf, hur påvekars toe-in när man bromsar?  Jo. dom petar inåt änu mer. 


https://www1.garaget.org/gallery/archive/75117/large/643107_wxihc9.jpg

Drive it like you stole it ;)
Hjaelten
2 maj 2009 · 13 Inlägg

Kolla din Camber, gissar på att du sänkt bilen för mycket...
hade liknande problem med min gammla M5a, just pga ägaren innan monterat sänkningssatts, den åt bakdäck...

nu vet jag inte hur det är med volvo, men du kan väl inte sjysstera något i Camberväg?

Biltema har;
http://www.biltema.se/products/product. … mId=148012

kanske värt att kika på, desutom hur va dina fjädrar innan? gammla? eller nya?

"Den som säger att lyckan inte kan köpas för pengar, vet inte var man handlar."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang