2864
Sök

Värme i garaget..

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjenna,
det är så att jag har fixat ett nytt garage att hålla till i, men det är ett problem:
Garaget är på cirka 50m2, isolerat, men det finns ingen värme där. Garaget har separat elmätare, så typ byggfläkt osv går bort pga att dom drar för mycket ström tongue
Är det någon som vet vad man kan andvända iställe??

Tack på förhand//Lunkan

Stance is romance

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 maj 2009
#2
Värmekanon eller va de heter. Drivs av diesel

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

4 001 Inlägg
19 maj 2009
#3
Luft/Luft värmepump eller en värmekanon, finns med gasol eller diesel

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
4 Inlägg
19 maj 2009
#5
Är i samma situation, har en byggfläkt där som jag kör igång när jag är där (går rätt fort att få upp värmen).
Sen när jag inte är där låter jag det stå kallt, dock inte på vintern då vissa sprayburkar och kemikalier kan ta skada när det närmar sig 0-gradigt.

Annars kanske ett oljeelement som går på el funkar, lär ju inte dra lite mycket el som en byggfläkt men frågan är om det räcker till ett helt garage..

112 Inlägg
19 maj 2009
#6
Jag har själv tänkt nått åt det här hållet till mitt garage, håller nog iaf nån sorts grundvärme i garaget, sen om man vill så kan man ju ha extravärmare för stunden man är i garaget.

http://www.byggbitar.se/annons/876


4 001 Inlägg
19 maj 2009
#7
Bauhaus, Jula, Swedol, Clas Ohlsson

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 749 Inlägg
19 maj 2009
#8
Vedkamin då?
Skulle inte det kunna funka?
Senast redigerat av patrikke (19 maj 2009)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

blacken
19 maj 2009
#9
Hopprep?..

Egen företagare
864 Inlägg
19 maj 2009
#10
Det är ju fint med värma på vintern, man ska jobba sig varm i garaget.
Men hur som helst, värmekanoner finns att köpa lite var stans, har för mig verktygsboden har såna.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 491 Inlägg
19 maj 2009
#11
Det där med kaminer som vissa skriver går ju oftast bort om du kollar med ditt försäkringsbolag vad som gäller, (oftast inte tillåtet att ha kamin/eld i garage) Jag hade tidigare två oljeelement som höll en grundvärme (5-10plus) i garaget på vintern & byggfläkt för att få varmt när jag var där.
men nu har jag luft/luft-värmepump & det kan jag verkligen rekomendera, alltid varmt & låg luftfuktighet.
Kostar ju en bra slant i inköp om man ska ha en med kvalitet men det är det värt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/437573_9ix6nb.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Avstängd
512 Inlägg
19 maj 2009
#12
Luftvärmepump kör jag, i villan och i garaget, finns med Quick Connect, gör allt jobb själv utan kyltekniker.

Ger sig 1 till 3, stoppa in 1kw och få ut 3kw.

Lunkan (wescrape)
207 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
#13
synd att luftvärmepump kostar en del hmm annars hade det vart perfekt smile
värme kanoner har jag för mig för en del väsen också??

Stance is romance

498 Inlägg
19 maj 2009
#14
Crozzfire skrev:
Luftvärmepump kör jag, i villan och i garaget, finns med Quick Connect, gör allt jobb själv utan kyltekniker.

Ger sig 1 till 3, stoppa in 1kw och få ut 3kw.
Jo visst när det är +15grader ute, men när det är -15 ute så snackar vi stoppa in 1,1kwh och få ut 1,2kwh

Har också själv funderat på detta med värme i garaget nu när man fått igen sitt dubbelgarage(sliddjuret har avlivat hästarna).

Eftersom man bor  i mellersta Sverige så kan det ofta vintertid bli så pass kallt att en luft/luft vp inte funkar eller funkar dåligt.
Har då tänkt så att en liten gjutjärnskamin + en vp vore den bästa lösningen.
Letar just nu efter en billig beggad kamin. big_smile
Senast redigerat av enpatte (19 maj 2009)


876 Inlägg
19 maj 2009
#15
ett problem som en av pappas arbetskamrater har är att luftvärmepumpen sätter igen sig med skit varje gång han slipar och nu är den skit. I och för sig en billigare, vet inte om dem dyrare tål det bättre.


213 Inlägg
19 maj 2009
#16
Byggfläkt och koppla förbi el-mätaren ? wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

498 Inlägg
19 maj 2009
#17
DanielssonC skrev:
Byggfläkt och koppla förbi el-mätaren ? wink
Inte lika lätt i dag för en lekman(som förr wink ) med de nya mätarna och plomberna.
Senast redigerat av enpatte (19 maj 2009)


213 Inlägg
19 maj 2009
#18
enpatte skrev:
DanielssonC skrev:
Byggfläkt och koppla förbi el-mätaren ? wink
Inte lika lätt i dag för en lekman(som förr wink ) med de nya mätarna och plomberna.
Näe , tyvärr inte:( dem nya mätarna är i stort sätt omöjjliga att koppla förbi.. Om man inte vet hut man gör vill säga roll

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Egenföretagare
999 Inlägg
19 maj 2009
#19
Det räcker med 10 grader på vintern, så blir man inte så svettig när man jobbar smile


12 086 Inlägg
19 maj 2009
#20
Har du 50kvm har du ju nästan plats för en gammal luftvärmepanna. Finns för småpengar på blocket.
Annars är dieselkanoner skitbra, praktiska och effektiva. Såg en på blocket senaste för några dagar sedan 44kw 2l/h för 5k


Sök