Före detta polisbilar

csfoto_se Rälspilot
28 maj 2009 · 391 Inlägg

Så, nu är det såhär att en sak gnager mig. Jag har dryftat detta med ett par bekanta men inte blivit klokare. Jag med flera har noterat hur somliga skriver "före detta polisbil" som världens reklamgrej till sina säkerligen fina bilar här på Garaget.

Min fråga lyder kort och gott; Varför?

Jag menar, vad är det som är så speciellt med långmilare vilka inte sällan har slitit i stadstrafik och där det ibland ser ut som att halva inredningen är utsliten då poliselektroniken inte följde med bilen? Jag kan tänka mig att de förstås är välservade men iallafall... Förklara för mig så att jag förstår.

Den som vill kan ju se detta som en elak pik men det är inte vad jag är ute efter. Jag undrar bara om det är något jag har missat.

http://z.about.com/d/movies/1/0/L/d/O/reno911miami8.jpg

Bilden är från Reno 911 och har inte så jäkla mycket att göra med min frågeställning mer än att den bidrar rent komiskt för att "lätta upp" tråden ifall någon nu tar illa vid sig.

Volvo S60 "Polestar" (2015)
brk95
28 maj 2009 · 140 Inlägg

enda fördelen som jag ser det är väll att dom är fullservade , billigare , och alltid fått originalreservdelar smile

RobertS
28 maj 2009 · 71 Inlägg

Madland skrev:
Så, nu är det såhär att en sak gnager mig. Jag har dryftat detta med ett par bekanta men inte blivit klokare. Jag med flera har noterat hur somliga skriver "före detta polisbil" som världens reklamgrej till sina säkerligen fina bilar här på Garaget.

Min fråga lyder kort och gott; Varför?

Jag menar, vad är det som är så speciellt med långmilare vilka inte sällan har slitit i stadstrafik och där det ibland ser ut som att halva inredningen är utsliten då poliselektroniken inte följde med bilen? Jag kan tänka mig att de förstås är välservade men iallafall... Förklara för mig så att jag förstår.

Den som vill kan ju se detta som en elak pik men det är inte vad jag är ute efter. Jag undrar bara om det är något jag har missat.

http://z.about.com/d/movies/1/0/L/d/O/reno911miami8.jpg

Bilden är från Reno 911 och har inte så jäkla mycket att göra med min frågeställning mer än att den bidrar rent komiskt för att "lätta upp" tråden ifall någon nu tar illa vid sig.

Haha håller med, texten "fd polisbil" lockar mig lika mycket som texten "endast påkörd 3 gånger" i en hundannons.

Svar på ovanstående, ja men så är de hårt körda, har hål i instrumentpanel osv osv osv. Ser det bara som dåligt. Trodde man slutade vilja bli polis när man blev 7 årwink

Senast redigerat av RobertS (28 maj 2009)

bmx
28 maj 2009 · 7 100 Inlägg

för att dom tydligen tycker att det är fränt med en gammal polisbil,men hur man tycker de vet ja inte.
kan ju bidra med en bild på min gammla "polisbil" hehe tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/508145_1vbgmb.jpg

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
csfoto_se Rälspilot
28 maj 2009 · 391 Inlägg

bmx skrev:
för att dom tydligen tycker att det är fränt med en gammal polisbil,men hur man tycker de vet ja inte.
kan ju bidra med en bild på min gammla "polisbil" hehe tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/508145_1vbgmb.jpg

Haha, bmx du är ju skadad! big_smile

Volvo S60 "Polestar" (2015)
kolvas
28 maj 2009 · 4 001 Inlägg

finns redan en tråd om exakt detta
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=127885

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
dahboy
28 maj 2009 · 1 002 Inlägg

RobertS skrev:

Madland skrev:
Så, nu är det såhär att en sak gnager mig. Jag har dryftat detta med ett par bekanta men inte blivit klokare. Jag med flera har noterat hur somliga skriver "före detta polisbil" som världens reklamgrej till sina säkerligen fina bilar här på Garaget.

Min fråga lyder kort och gott; Varför?

Jag menar, vad är det som är så speciellt med långmilare vilka inte sällan har slitit i stadstrafik och där det ibland ser ut som att halva inredningen är utsliten då poliselektroniken inte följde med bilen? Jag kan tänka mig att de förstås är välservade men iallafall... Förklara för mig så att jag förstår.

Den som vill kan ju se detta som en elak pik men det är inte vad jag är ute efter. Jag undrar bara om det är något jag har missat.

http://z.about.com/d/movies/1/0/L/d/O/reno911miami8.jpg

Bilden är från Reno 911 och har inte så jäkla mycket att göra med min frågeställning mer än att den bidrar rent komiskt för att "lätta upp" tråden ifall någon nu tar illa vid sig.

Haha håller med, texten "fd polisbil" lockar mig lika mycket som texten "endast påkörd 3 gånger" i en hundannons.

Svar på ovanstående, ja men så är de hårt körda, har hål i instrumentpanel osv osv osv. Ser det bara som dåligt. Trodde man slutade vilja bli polis när man blev 7 årwink

Håller med.. Jag tycker detta fenomen är skit konstigt.. Det är ju ungefär som att köpa en gammal "hyrbil" som folk kört skiten ur, och sen skryta med det.. Nej, jag får inte riktigt ihop det..

Senast redigerat av dahboy (28 maj 2009)

...
csfoto_se Rälspilot
28 maj 2009 · 391 Inlägg

kolvas skrev:
finns redan en tråd om exakt detta
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=127885

Må så vara men samtidigt tycks inte ägarna själv stå för större delen av svaren precis.

Med tråden jag har skapat försöker jag få polisbilåkarna själva att svara istället för att folk ska klanka ner på dem. Det är inte osande kritik jag är intresserad av, snarare hur man motiverar sitt köp. Är du med?

Stämningen i tråden du nämner är tämligen ointressant ur ägarsynpunkt - det tycker iallafall jag.

Volvo S60 "Polestar" (2015)
kolvas
28 maj 2009 · 4 001 Inlägg

och du tror att det blir annorlunda i denna tråden?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
torpis Forummoderator
28 maj 2009 · 10 576 Inlägg

Min bruksbil för tillfället är en Mondeo -96 som hör och häpna varit polisbil i Danmark.  Fördel ser jag ingen, nackdel är div tattigt lagade antennhål i taket samt ett stort högtalargaller i innertaket mellan framstolarna.

Ford gör, eller gjorde iaf dåliga bilar och denna är inget undantag trots att den varit polisbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
csfoto_se Rälspilot
28 maj 2009 · 391 Inlägg

kolvas skrev:
och du tror att det blir annorlunda i denna tråden?

Jag hoppas på detta. Ännu har den inte skakats av dålig karma iallafall.

Senast redigerat av Madland (28 maj 2009)

Volvo S60 "Polestar" (2015)
Joodu_6
28 maj 2009 · 194 Inlägg

Hej för det första så HETER DOM POLIS I REGPAPPER,så det är inget man kanske skryter om utan snarare skriver bilen RIKTIGA namn,Som min bil heter:
Regnr: PKF733
Fabrikat: VOLVO 944-872 POLIS
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1993


Sen är dom alltid servade med orginal saker,oftast ful i karossen men fin i motor drivlina.
Dom är billiga pga milen.Min är gremt fin invändigt inte ett ända skruvhål som inte borde finnas där.Den är utrustad med Dubbla lås i bak.Elhissar och alla polis saker så som läslampa kontrollpanel till alla lysen,extra säkringsdosa m.m.
Min är hel och fin i klädseln.

men men inget man skryter om kanske,men min är ändå renoverad och går bra smile
Sen kanske vissa tycker de är nått specielt med att köpa en gammal polisbil lr TAXI vem vet. Men min har inte gått mkt längre än nån annan volvo från 93. (32000mil)

Hoppas nån förstår vad jag menar iaf.Inget man skryter om,man talar bara sanningen när man skriver polis. Slå upp mitt regnr så får ni se smile

Joodu_6
bmx
28 maj 2009 · 7 100 Inlägg

Madland skrev:

bmx skrev:
för att dom tydligen tycker att det är fränt med en gammal polisbil,men hur man tycker de vet ja inte.
kan ju bidra med en bild på min gammla "polisbil" hehe tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/27938/508145_1vbgmb.jpg

Haha, bmx du är ju skadad! big_smile

hahaha big_smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
csfoto_se Rälspilot
28 maj 2009 · 391 Inlägg

Joodu_6 skrev:
Hej för det första så HETER DOM POLIS I REGPAPPER,så det är inget man kanske skryter om utan snarare skriver bilen RIKTIGA namn,Som min bil heter:
Regnr: PKF733
Fabrikat: VOLVO 944-872 POLIS
Färg: VIT Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1993


Sen är dom alltid servade med orginal saker,oftast ful i karossen men fin i motor drivlina.
Dom är billiga pga milen.Min är gremt fin invändigt inte ett ända skruvhål som inte borde finnas där.Den är utrustad med Dubbla lås i bak.Elhissar och alla polis saker så som läslampa kontrollpanel till alla lysen,extra säkringsdosa m.m.
Min är hel och fin i klädseln.

men men inget man skryter om kanske,men min är ändå renoverad och går bra smile
Sen kanske vissa tycker de är nått specielt med att köpa en gammal polisbil lr TAXI vem vet. Men min har inte gått mkt längre än nån annan volvo från 93. (32000mil)

Hoppas nån förstår vad jag menar iaf.Inget man skryter om,man talar bara sanningen när man skriver polis. Slå upp mitt regnr så får ni se smile

Där ja, där kom ett svar helt i stil med vad jag sökte. Tack så mycket. Och visst blev jag klokare. Det här med att de heter "Polis" i modellbeteckningen hade jag t.ex ingen aning om. Tack igen.

Volvo S60 "Polestar" (2015)
Joodu_6
28 maj 2009 · 194 Inlägg

Det va så lite så smile Enligt Garaget.orgs regler så MÅSTE man skriva bilmärkets riktiga modellbeteckning. Så när man skriver t.e.x Volvo 940 Tic POLIS så skriver man bara de rätta beteckningen smile

Joodu_6
dahboy
28 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Joodu_6 skrev:
Det va så lite så smile Enligt Garaget.orgs regler så MÅSTE man skriva bilmärkets riktiga modellbeteckning. Så när man skriver t.e.x Volvo 940 Tic POLIS så skriver man bara de rätta beteckningen smile

Jag är helt med på din förklaring och hur du har skrivit hela modellbeteckningen.! smile

Men däremot så förstår jag då inte dom som skriver tex. Volvo 940 glt och sen f.d polis som "smeknamn" till bilen.. Hoppas du förstår frågan.. Alltså den lilla Kursiva stilen bakom/under den riktiga modelbeteckningen.

...
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
28 maj 2009 · 1 948 Inlägg

Jo men det är ju så... Jag fattar inte att man orkar hänga upp sig på en sån sak! en F.D snutbil kan ha lite extra småroliga funktioner som inte är standard på en vanlig bil.. alltså kan det vara värt att nämna. Samt att det är kul att se vad som har gjorts med bilen sen.

Dock så är det inget starkt säljar argument, om bilen t.ex var snutbil på typ 80 talet.. men var det bara nått år sen den togs ur tjänst, så kanske det skulle kunna vara ett argument då dessa bilar servas efter boken och med bra delar.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
te_wik Forummoderator
28 maj 2009 · 12 813 Inlägg

Jag tror mer att det är så att folk överlag verkar tro att polisbilar är vråltrimmade, och då är det häftigt att ha en fd polisbil då alla tror att den går hårt..



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Joodu_6
28 maj 2009 · 194 Inlägg

Jaadu vet faktist inte varför man skriver det i smeknamnet på bilen.Det ska stå i beteckningen på bilen smile En snutbil är inte ett dugg anorlunda från fabrik.Min har 165hk orginal så de sitter inte ens Turbo+ paketet i den.Så de är ingen skillnad på en snutbil...Snutbilar är igentligen som alla andra bilar bara att den har Polis som beteckning som sagt smile

Joodu_6
Germax
28 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Jag skulle tycka de va pinsamt att åka runt i en gammal volvo som dessutom varit en snutbil. Fattas ju bara att man har på sig morsans trosor..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang