Sålt bilen, köparen vill lämna tillbaka bilen?

Jungmar
29 maj 2009 · 847 Inlägg

Igår sålde jag min V70 2,4T -01.

Köparen bor 40 mil från mig så han skickade sin bror som jobbar norr om stockholm att titta på bilen.
Hade inte tänkt sälja bilen samma dag utan skulle fixa lite saker på den innan affär, t.ex byta motorfäste, byta tillbaka till original tryckrör och sätta i halogenlampor. Begärde 65000 kr för bilen, vilket jag nu i efterhand ångrar då jag nog kunde fått mer, bilen såldes mindre än 2 dygn efter att annonsen kom upp.
Köparens bror tittade på bilen först, frågade lite saker bland annat varför jag inte hade någon bakrutetorkare på bilen. Förklarade att den gått sönder och att jag tyckte det blev snyggare utan torkaren. Då frågade han om det gick att köpa en och montera vilket jag sa att det är klart.

Sen provkörde vi bilen och han (köparens bror) tyckte bilen var pigg och gick bra på vägen.

Vi ringde till köparen som först pratade med sin bror och sedan med mig, Han bjöd 57000kr vilket jag tyckte var för lågt, så jag sa att då kan jag lika gärna behålla bilen, men att han kunde få den för 63000kr. Efter lite funderande sa han du får 60000, så tar jag den nu. Vilket jag godtog. Han förde över pengarna till mitt konto och jag hans bror skrev kvitto (efter mall på konsumentverkets hemsida: http://www.bilar.konsumentverket.se/Doc … _bilar.pdf) och skrev ägarpapper. Kommer då på att jag glömt en nyckel hemma (affären gjordes på min pappas jobb) och köparens bror hade bråtom till jobbet 3 mil bort, Vi bestämmer att min pappa som ändå ska åt de hållet ska lämna över nyckeln några timmar senare.

När han gör de står dom och pratar länge och han påpekar att bilen gått bra dit osv.


Idag så ringer köparen och säger att han är missnöjd, Av följande anledningar: Bilen är inte så pigg som han tänkt sig, originalgrillen sitter på, torkare saknas i bak och det luktade illa i bilen. Han hävdar att man har 5 dagars bytesrätt vid begagnatköp. Jag lovade att skicka grillen till honom iallafall, vill inte att han ska känna sig lurad, men dom andra grejerna är ju inte mitt fel, det tycker jag är upp till köparen och hans bror att lösa mellan sig.

På konsumentverkets hemsida hittar jag följande:

Ingen ångerrätt
När du köper bil av en privatperson kan du inte ångra dig sedan ni gjort upp affären om ångerrätt inte skrivits in i avtalet.

Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Citatet ovan, måste väl gälla vid köp av bilfirma, om man läser citatet innan?

Någon som har bra länkar eller kunskap inom ämnet som kan hjälpa mig?

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
29 maj 2009 · 423 Inlägg

Det finns INGEN ångerrätt på köp av privatpersoner, om inte säljaren ifråga är snäll nog att gå med på det.

brk95
29 maj 2009 · 140 Inlägg

du har gjort helt rätt , du har ingen skyldigt het att ge han ångervecka om ni inte har kommit överrens omdet och SKRIVIT sdet på kvittot eller köpeavtalet , det är bara att strunta . att han skickar nån annan att köpa bilen får han stå för själv smile

brk95
29 maj 2009 · 140 Inlägg

du har gjort helt rätt , du har ingen skyldigt het att ge han ångervecka om ni inte har kommit överrens omdet och SKRIVIT sdet på kvittot eller köpeavtalet , det är bara att strunta . att han skickar nån annan att köpa bilen får han stå för själv smile

gamlingen
29 maj 2009 · 5 198 Inlägg

köpt är köpt... du har sagt vad som felar..köpare och ombud har haft tele kontakt,, inte ditt problem sedan

handydan
29 maj 2009 · 201 Inlägg

Alltså: Låt oss sammanfatta det här enkelt;
Han låter sin bror köpa bilen men ångrar sig efter en dag (mysko): "Bilen är inte så pigg som han tänkt sig, originalgrillen sitter på, torkare saknas i bak och det luktade illa i bilen." (mysko igen)
Vad vet du vad som kan ha händt på vägen tillbaka till köparen (40 mil) och vad vet du hur han har "testat" bilen i sin korta ägotid??? (ännu mera mysko).
Som du beskriver det så kan inte jag hitta några fel och som det står; "Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen."
Men du har ju ingen bilfirma!!!
OCH! Blev det inskrivit någon form för ångerrätt i avtalet????
Stå på dig! Det behövs inte så mycket mer än detta, så länge du har rätten på din sida. Du har ju gjort rätt för dig hela vägen. Så detta borde inte vara något att tjafsa om!

Be A Part Of The Driving Force
j0nas Lastbilschaffis
29 maj 2009 · 811 Inlägg

Tycker att ska man köpa en bil ska man se på den själv.  Nu har hans bror godkänt & köpt bilen ju.

M103
29 maj 2009 · 1 570 Inlägg

Sålt är sålt.

Jungmar
29 maj 2009 · 847 Inlägg

Verkar som att det bara är att skriva ihop ett trevligt brev till honom och snällt berätta att han inte har någon ångervecka. Grillen skickar jag på posten iallafall.

handydan
29 maj 2009 · 201 Inlägg

Skriv brevet - skicka grillen - kryss fingrarna (he he) och hoppas det inte blir något strul. Good luck smile

Be A Part Of The Driving Force
9Femma
29 maj 2009 · 342 Inlägg

Jopp!
Du har din rygg fri.
Skulle nästan vilja se en juridisk prövning av detta, för köparen kommer torska så det stänker om det.
Undersökningsplikten/bevisbördan ligger helt hos köparen.
Här handlar det om prestanda, lukt och en avsaknad bakrutetorkare.

Bakrutetorkaren var knappast någon nyhet.
Prestanda och lukt är en mycket subjektiv fråga ...

Så - om inget annat framgår i det skriftliga avtal ni upprättat i samband med affären så har du väldigt lite att oroa dig för.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
_DamnIt R1 driver!
29 maj 2009 · 5 128 Inlägg

Du behöver inte bry dig. Säg till honom att själv kolla på bilen nästa gång istället för att klaga bara smile

azid Det som inte dödar gör ont
29 maj 2009 · 2 668 Inlägg

haha säg att du kan köpa tillbaka den för 40k...

nej men vad då anledningarna han ger skulle inte vara giltiga om han hade köpt den på affär heller...

2slow
Jungmar
29 maj 2009 · 847 Inlägg

og900turbo skrev:
om du nu ångrar att du sålde den säg att du köper tbx den några tusen billigare? Mvh!

nja ångrar egentligen inte att jag sålde den, utan att jag la ut den med lite väl lågt utgångspris. V70 ska ju vara rätt svårsålda och min blev såld mindre än 2 dygn efter annonsen var utlaggd.
Känner att jag behöver automatbil pga värk i knäna sedan länge.

Men ska inte vara några problem att köpa en ny bil för pengarna nu då iallafall. skönt

Germax
29 maj 2009 · 12 086 Inlägg

Du har inga skyldigheter, köpt är köpt.

Emilius Avstängd
29 maj 2009 · 1 714 Inlägg

folk nuförtiden.. så lätt att vara eftersmart.. vill han veta hur bilen går så lär han ju provköra,
finns ingen möjlighet kan man väl fasen prova en likadan?

trimma, häng in en wunderbaum och va glad hade jag sagt åt han

Thorssa
29 maj 2009 ·

HAHAHAHA det var nog den dummaste jävel jag har hört talas om någonsin! 5 dagars ångerrätt, bra humor hade han ju iaf!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2009 · 13 776 Inlägg

Emilius skrev:
folk nuförtiden.. så lätt att vara eftersmart.. vill han veta hur bilen går så lär han ju provköra,
finns ingen möjlighet kan man väl fasen prova en likadan?

trimma, häng in en wunderbaum och va glad hade jag sagt åt han

bra ide skicka någon äkligt illa luktande jordgubb doft gran när du skickar grillen hehe
och en chips påse bara för att vara dryg ;-)


har slutat förvåna mig vad vissa idioter till köpare hittar på för ursäkter när dom handlar bilar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
E-30
29 maj 2009 · 1 050 Inlägg

Ansvaret bör väl istället ligga hos brodern, det är ju han som både provkört samt kontrollerat fordonet.
Det är den egna undersökningsplikten som gäller i detta fallet. TS är helt utan skyldighet att lämna återköpsgaranti som privatperson.

Förresten, tyckte inte brodern att bilen var ovanligt pigg vid provkörningen? (något kanske har hänt med motorn) big_smile och på samma gång hände nåt i sätet, därav den illaluktande odören;-)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.
BMW E90 LCI 330ix. "E90" (2009)
Rock-Star
29 maj 2009 · 2 982 Inlägg

jag har själv sett bilen rulla och vet att den drar på rätt bra,
du köpte ju rätt dyra orginalgardiner från volvo för 2 veckor sedan till den.

men tyvärr emil, du får inte mesa dig. ringer han så säger du att du står fast i att köpt är köpt och att du inte gjort fel på något sätt.
om han sedan vill gå in på diskussion så säg bara att du inte är en registrerad bilhandlare och att bilen faktiskt inte är splitterny. men att den är ärligt såld till honom.
därefter lägger du på luren. mer än så ska och behöver det inte vara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang