Tips Och Råd Ang. att öppna eget

ZonaX Svetsare
31 maj 2009 · 3 150 Inlägg

Alecci skrev:

ZonaX skrev:

Alecci skrev:
När ni kollat upp vad som behövs kan det ju vara vettigt att göra såväl en finansieringskalkyl som en resultat- och framförallt en likviditetsbudget.

Misstänker att ni kommer att ha ett mycket stort kapitalbehov inför starten om ni ska kunna överleva på det bara de första månaderna; löner med associerade kostnader är (vid sidan av varuinköp) oftast ett företags största utgiftsposter. Exempelvis så kostar en nettolön på 12 000 kr för en person företaget cirka 21 000 kr. Det är ändå ingen vidare bra lön...

Om ni ska jobba för likadana löner alla tre så innebär det alltså lönekostnader på i runda slängar 65 000 kr i månaden.

Ni måste alltså - på alla övriga delar av verksamheten - göra en "vinst" på cirka 65 000 kr i månaden för att kunna betala ut era egna (ganska dåliga) löner, varvid företaget som resultat å sin sida gör plus minus 0. Hur många reparerade/renoverade bilar i månaden motsvarar det? Blir det en siffra som ni klarar av rent praktiskt, med hänsyn tagen till tids- och utrymmesramar?

Nu har jag inte särskilt stor insyn i vilka materiella förutsättningar ni har, men hur ser exempelvis lokalen ut som ni har tänkt nyttja? En ren gissning från min sida skulle innebära en lokal stor nog för minst tre fordon samtidigt med plats över för maskiner, verktygsförvaring och åtminstone ett mindre reservdelslager samt övrig lagerhållning. För mig låter det som en ganska dyr lokal...

I början tänkte vi att vi köper in 1 stycke fordon var, och fixar detta inom en vecka och sen säljer. Kan förhoppningsvis gå fortare efter ett tag. Det skulle resultera i: 1 fordon var = 3st    3st som blir klara inom en vecka = 3*4 = 12 fordon i månaden. 

Exempel - 12 fordon inköpta för låt säga 5.000kr stycket, renoveras och säljs för 15.000kr. Då har vi alltså lagt ut 60.000kr på inköpet och fått in 180.000kr på försäljningen = 120.000+ för företaget.   (OBS nu är inte skatt och reservdelar inräknade, då det inte alltid är så mycket som behövs + att det kan bli billigare inköp också).  Reservdelar inräknade - utgifter - 120.000kr på fordon för max 5.000kr och reservdelar för 5.000kr - försäljning - 180.000kr = 60.000kr+ för företaget.

Ang. lönerna så är vi alla vana vid 1050kr i månaden så allt över det är ju positivt  smile

Och lokal har vi kollat på, låg på ca 350m2 och 1.500.000 kr

Det låter ju bra förutom att ni i den kalkylen inte tagit hänsyn till finansieringskostnader. Jag utgår kallt ifrån att ni inte kan hosta upp pengar för fordon, lokal, maskiner och verktyg helt på egen hand. Jag tvivlar på att ni kan låna upp hela finansieringsbeloppet som privatpersoner, och för att kreditinstitut ska vara positivt inställda till finansiering så krävs det oftast att företaget har realistiskt bärighet, inklusive någorlunda marknadsmässiga löner för alla som gör en arbetsinsats i företaget. Nu har jag inte en susning om vad bilmekaniker brukar ligga på i avtalsenlig lön, men ni bör inte ligga mycket under det.

Har ni spånat över vilka slags kostnader ni kommer ha och hur mycket de kommer uppgå till? Det är mycket man inte tänker på i början... Har själv startat upp två företag samt hjälpt till att starta upp ett tredje, så här talar jag av erfarenhet. Exempel på kostnader som kan ingå:

Varuinköp (fordon & reservdelar)
Hemtagningskostnader för ovanstående
Lokalhyra
Elektricitet
Vatten
Telefoni
Datakommunikation
Företagsförsäkringar
Revisionsarvoden
Övriga externa tjänster (om ni exempelvis ska ha någon att sköta bokföring åt er)
Kontorsmaterial
Förbrukningsmaterial
Marknadsföring
Finansieringskostnader & eventuella leasingavgifter
Löner
Personalförsäkringar

Mycket mer kan tillkomma, men detta är väl det som först dyker upp i tankarna.

Kan tillägga att man dessutom alltid ska räkna pessimistiskt vid dylika kalkyler; det är bättre att bli positivt än negativt överraskade. Även om ni köper in och ordnar till tolv bilar den första månaden, hur kan ni vara säkra på att alla säljs direkt när de är färdiga eller att ni får det pris ni vill ha? Hur finansierar ni verksamheten tills dess att pengar börjar rulla in?

Efter att ni gjort upp en realistisk finansieringskalkyl och resultatbudget (ta gärna hjälp av exempelvis ALMI Företagspartner eller Nyföretagarcentrum eller liknande) är det även viktigt att göra en likviditetsbudget. Det hjälper er inte mycket att ligga på +200 000 i december om ni ligger -150 000 i augusti och inte klarar av att betala era fakturor.

Likviditetsbudgeten är egentligen den viktigaste eftersom företaget de facto kan gå med förlust en viss tid (hur länge beror på förlustens omfattning) så länge man bara klarar av att uppfylla sina ekonomiska skyldigheter mot leverantörer m fl.

Ta nu inte mina inlägg som ett försök att skjuta er idé i sank. Jag vet hur man kan vara i början och allt tycks kristallklart och absolut säkert, för att ett eller två år senare sluta i konkurs och privatskuldsättning.

Man ska hoppas och sikta på det bästa men förvänta sig det värsta.

Vi ska skriva mycket imorrn, så då kan vi ta upp detta som ni skrivit.  Det känns känns ju som att det borde gå(?), jag menar alla letar ju beggade bilar i bra skick till bra pris?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
ZonaX Svetsare
1 juni 2009 · 3 150 Inlägg

Vi har skrivit ganska många timmar idag, en del sa igår att det inte skulle gå runt med bara försäljning så en sorts ide tillkom.  Ett sorts stämplingshäfte ska medfölja bilen vid försäljning, bilar med detta häfte erbjuder vi billig service och lättare reparationer. Häftet tillhör bilen, där står diverse ID-nummer från fordonet så att man inte ska kunna ta denna lapp och få service på vilken bil man vill.

Så jag har en fråga till - Vad ingår i en basservice samt fullservice? Och vad brukar respektive kosta?



Som sagt har vi skrivit i Almi:s affärsideplan som vi fick tag på när det var "startaegetdag" på konserthuset. Dock var det några frågor vi inte riktigt förstod, dem var följande:

"Kundernas köpvanor och köpkraft?"
"Hur stor är marknaden (i kunder, mätt i volym eller kronor?)"
"Marknadsandel?"
"Kredit?"

Och följande saker hade vi behövt veta mer om:

Vem ska lånet stå på? Företaget eller personer?

Krävs det något tillstånd, godkännande eller dylikt för verksamheten?

Garanti? Ska man lämna och isåfall i vilken utsträckning?

Konkurrens? Vilka ska man inräkna?

Senast redigerat av ZonaX (1 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
handydan
1 juni 2009 · 201 Inlägg

Det verkar som om du/ni inte har läst inläggen???
Sän får ni få ett möte med en ALMI-representant och fråga om det som ni tycker är svårt/osäkert.
Praktiska frågor kan ni fråga en serviceverkstad om vad som gäller. Fråga...fråga...fråga...

Be A Part Of The Driving Force
FireTraXX DFFL
1 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Tänk även på att när/om ni omsätter mer än 3 000 000:- så ändras spelreglerna angående bokföring markant.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
volvoentusiasten
1 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Jag svarar i fet text!

ZonaX skrev:
Vi har skrivit ganska många timmar idag, en del sa igår att det inte skulle gå runt med bara försäljning så en sorts ide tillkom.  Ett sorts stämplingshäfte ska medfölja bilen vid försäljning, bilar med detta häfte erbjuder vi billig service och lättare reparationer. Häftet tillhör bilen, där står diverse ID-nummer från fordonet så att man inte ska kunna ta denna lapp och få service på vilken bil man vill.

bra idé, men nu börjar ni närma er en vanlig verkstad som har försäljning också? smile
Med stämplingsbok, menar ni en extrabok utöver serviceboken eller?
Oftast får man med kvitto vid servicar där allt gjort är specificerat


Så jag har en fråga till - Vad ingår i en basservice samt fullservice? Och vad brukar respektive kosta?
Kolla runt lite hos andras firmor. ring runt o fråga lite och agera dum konsument så får du svar.
Det varierar väldigt mycket mellan olika firmor och märken. Förslagsvis luftfilter, oljebyte, oljefilter, torkare, spolarvätska, se över bilen efter mekaniska fel och allmän titt av bilens skick. Kanske mer?


Som sagt har vi skrivit i Almi:s affärsideplan som vi fick tag på när det var "startaegetdag" på konserthuset. Dock var det några frågor vi inte riktigt förstod, dem var följande:

Kundernas köpvanor och köpkraft?"
Försöker översätta lite:
nyköp: hur hittar kunder sina bilar? Blocket? vill de helst köpa av privatpersoner eller företag? VARFÖR? lägg fram argument där kunder kan hitta er bättre.
Service: Var brukar kunder lämna in sina bilar, vad brukar de vilja ha fixat på bilen, hur mycket är de villiga att lägga, hur villiga är de att fixa fel som hittas på bilen, alternativt förbättra. Mycket inkomster kan hämtas på extraförsäljning!


"Hur stor är marknaden (i kunder, mätt i volym eller kronor?)"
Hur många kunder kan tänkas anlita er? kanske de som vill ha mer personlig service och billigt? Eller de som bara vill ha billigt? Försök vänd på biffen tex med lagade krockade bilar på något sätt, säg att det är mycket billigare och proffsigt lagat och godkänt av någon instans... ?
Satsa på att meddela att ni är unga, satsar med hela hjärtat och därför har låga priser med god kvalitet och service?
Här ska ni göra en marknadsundersökning som brukar gå till att man tex går runt på stan 2-3 dagar och frågar folk helt öppet utan att störa som mycket som möjilgt.

"Marknadsandel?"
Hur ser marknaden ut, vilka ställen säljs det mest bilar? privatpersoner, eller företag, isåfall vilka företag? Hur många kunder går till sina auktoriserade verkstäder, hur många går till små mekanikers, stora verkstäder, mekonomenverkstäder, m.m.m
"Kredit?"
ska ni ha en check-kredit från banken ifall ni får oförutsedda kostnader? Kostar en hel del men ibland kan man behöva låna 500 000 SNABBT för att lösa problem. Är svårt att få.

Och följande saker hade vi behövt veta mer om:

Vem ska lånet stå på? Företaget eller personer?
Beror på företagsformen. Är det ett aktiebolag så är bolaget juridisk person och det är företaget som är ansvarigt, inte ägarna till stor del. Man är bättre skyddad då. Annars så delar ni bara upp lånet solidariskt.

Krävs det något tillstånd, godkännande eller dylikt för verksamheten?

Garanti? Ska man lämna och isåfall i vilken utsträckning?
Absolut så ska ni lämna någon form av garanti för att jobbet blir seriöst gjort och att ni står för saker där ni har orsakat. Var mer snälla än för lite. Som småföretagare får man bjuda på mycket mer iochmeda tt rykten är a och o. Hellre en glad kund och mindre förtjänst än en ledsen kund och stor förtjänst.

Konkurrens? Vilka ska man inräkna?

Rättade inte mina svar, men hoppas att det tillför någonting iaf.

ZonaX Svetsare
1 juni 2009 · 3 150 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag svarar i fet text!

ZonaX skrev:
Vi har skrivit ganska många timmar idag, en del sa igår att det inte skulle gå runt med bara försäljning så en sorts ide tillkom.  Ett sorts stämplingshäfte ska medfölja bilen vid försäljning, bilar med detta häfte erbjuder vi billig service och lättare reparationer. Häftet tillhör bilen, där står diverse ID-nummer från fordonet så att man inte ska kunna ta denna lapp och få service på vilken bil man vill.

bra idé, men nu börjar ni närma er en vanlig verkstad som har försäljning också? smile
Med stämplingsbok, menar ni en extrabok utöver serviceboken eller?
Oftast får man med kvitto vid servicar där allt gjort är specificerat


Så jag har en fråga till - Vad ingår i en basservice samt fullservice? Och vad brukar respektive kosta?
Kolla runt lite hos andras firmor. ring runt o fråga lite och agera dum konsument så får du svar.
Det varierar väldigt mycket mellan olika firmor och märken. Förslagsvis luftfilter, oljebyte, oljefilter, torkare, spolarvätska, se över bilen efter mekaniska fel och allmän titt av bilens skick. Kanske mer?


Som sagt har vi skrivit i Almi:s affärsideplan som vi fick tag på när det var "startaegetdag" på konserthuset. Dock var det några frågor vi inte riktigt förstod, dem var följande:

Kundernas köpvanor och köpkraft?"
Försöker översätta lite:
nyköp: hur hittar kunder sina bilar? Blocket? vill de helst köpa av privatpersoner eller företag? VARFÖR? lägg fram argument där kunder kan hitta er bättre.
Service: Var brukar kunder lämna in sina bilar, vad brukar de vilja ha fixat på bilen, hur mycket är de villiga att lägga, hur villiga är de att fixa fel som hittas på bilen, alternativt förbättra. Mycket inkomster kan hämtas på extraförsäljning!


"Hur stor är marknaden (i kunder, mätt i volym eller kronor?)"
Hur många kunder kan tänkas anlita er? kanske de som vill ha mer personlig service och billigt? Eller de som bara vill ha billigt? Försök vänd på biffen tex med lagade krockade bilar på något sätt, säg att det är mycket billigare och proffsigt lagat och godkänt av någon instans... ?
Satsa på att meddela att ni är unga, satsar med hela hjärtat och därför har låga priser med god kvalitet och service?
Här ska ni göra en marknadsundersökning som brukar gå till att man tex går runt på stan 2-3 dagar och frågar folk helt öppet utan att störa som mycket som möjilgt.

"Marknadsandel?"
Hur ser marknaden ut, vilka ställen säljs det mest bilar? privatpersoner, eller företag, isåfall vilka företag? Hur många kunder går till sina auktoriserade verkstäder, hur många går till små mekanikers, stora verkstäder, mekonomenverkstäder, m.m.m
"Kredit?"
ska ni ha en check-kredit från banken ifall ni får oförutsedda kostnader? Kostar en hel del men ibland kan man behöva låna 500 000 SNABBT för att lösa problem. Är svårt att få.

Och följande saker hade vi behövt veta mer om:

Vem ska lånet stå på? Företaget eller personer?
Beror på företagsformen. Är det ett aktiebolag så är bolaget juridisk person och det är företaget som är ansvarigt, inte ägarna till stor del. Man är bättre skyddad då. Annars så delar ni bara upp lånet solidariskt.

Krävs det något tillstånd, godkännande eller dylikt för verksamheten?

Garanti? Ska man lämna och isåfall i vilken utsträckning?
Absolut så ska ni lämna någon form av garanti för att jobbet blir seriöst gjort och att ni står för saker där ni har orsakat. Var mer snälla än för lite. Som småföretagare får man bjuda på mycket mer iochmeda tt rykten är a och o. Hellre en glad kund och mindre förtjänst än en ledsen kund och stor förtjänst.

Konkurrens? Vilka ska man inräkna?

Rättade inte mina svar, men hoppas att det tillför någonting iaf.

Tack!!  Det va helt perfekt svarat, tack så mycket!  smile


Och angående stämplingshäftet så är det bara så  ^^   Dom som köper bilen får med ett häfte, i häftet sätter vi en stämpel varje gång bilen servas hos oss. Denna servicen ska vara hyffsat billig jämnfört med andra verkstäders. Billigheten gäller bara bilar med häftet = bilar vi sålt.    Vet inte hur jag ska förklara bättre  ^^  Kvitto fås såklart också.

Senast redigerat av ZonaX (1 juni 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
sk8micke
2 juni 2009 · 16 Inlägg

kan svara på lite iaf:
bilmek lön (lägsta timlön är 70kr,har jobbat på ford som nyexaminerad;),tyvärr!
liten service  olja filter luft filter sam almän koll av bilen
stor service liten + bränslefilter smörja bromsar ev me kamrems byte!

sen för va lite negativ;) hur mycke erfarenhet har ni? ja har jobbat som mek i 8 år å känner mig fortf inte så säker så att ja hade kunnat ha eget!
sen om ni ska köpa å fixa sen sälja så många bilar så måste ni nästan ha en person som bara jobar me å sälja bilarna!
å som andra skrivit så räcker inte 60k långt i månaden,vet inte hur man betalar skatt å sånt men en lön på 70kr i timmen =11200 + arbetar skatt(eller va d heter på ca 6k =17200*3 =52k sen e där bara 8 k till hyra matrial m.m
men e ni sugna å jobbar kanske 14-16 timmar om dan men bara får pengar för 8 så kanske d kan gå.men d blir inget kul liv!
men d bästa tipset e ju å gå till ett proffs å prata me dom,kostar nog en slant men mycket säkrare!

BMW 320d "diesel" (2011)
Alecci
2 juni 2009 · 2 014 Inlägg

ZonaX skrev:
Som sagt har vi skrivit i Almi:s affärsideplan som vi fick tag på när det var "startaegetdag" på konserthuset. Dock var det några frågor vi inte riktigt förstod, dem var följande:

"Kundernas köpvanor och köpkraft?"

Jämför med dig själv och exempelvis kläder. Hur ofta handlas det? Vad prioriteras vid köp? Något särskilt du föredrar och/eller undviker? Hur mycket kan du spendera?


ZonaX skrev:
"Hur stor är marknaden (i kunder, mätt i volym eller kronor?)"

Hur ser marknaden ut inom den verksamhet ni har tänkt satsa på? Hur stor marknaden är i volym avser alltså någon slags statistik på hur mycket bilar i motsvarande skick/storlek/prisklass det säljs, beroende på geografiskt vilken marknad ni riktar er mot (lokalt, regionalt, nationellt, etc). Mätt i kronor är ungefär samma sak, fast ni multiplicerar antalet bilar med pris per styck.

ZonaX skrev:
"Marknadsandel?"

Denna fråga knuter an till den föregående och efterlyser hur stor del av den tidigare nämnda marknaden som ni har en realistisk utsikt att roffa åt er. Se till det förväntade slutresultatet, inte till hur mycket arbete ni kan åta er. Det här handlar alltså inte om hur många bilar ni kan köpa in och fixa till, utan hur många fixade bilar ni kan sälja.

ZonaX skrev:
"Kredit?"

Här efterfrågas alltså om ni behöver kredit för uppstarten och/eller driften av er verksamhet, hur stort kreditbehovet är och möjligtvis vem kredtigivaren är eller kan bli. Eftersom jag misstänker att ni inte själva har kapital att finansiera allt som skulle behövas så kommer ni alltså behöva kredit för anskaffning av diverse grejer liksom en rörelsekredit för att främja likviditeten. Gör en sammanställning över vad ni behöver och en likviditetskalkyl, så torde ni kunna komma fram till ett realistiskt kreditbehov.

Eller så är det möjligt att frågan endast avser rörelsekrediten, jag är inte helt säker då det inte framgår av sammanhanget.

ZonaX skrev:
Vem ska lånet stå på? Företaget eller personer?

Alla företag förutom enskilda näringsidkare är juridiska personer och står för sina lån själva, precis som vilken fysisk person som helst. Dock har de olika bolagsformerna olika villkor för ansvaret för lån/krediter och hur detta återspeglas vid en eventuell likvidation/konkurs. Ett aktiebolag ger bäst säkerhet, men jag tvivlar på att ni kan komma undan personliga åtaganden (exempelvis privata pantsättningar och/eller borgensåtaganden) med tanke på att ert finansieringsbehov torde vara ganska stort.

Grundregeln är annars att aktieägarna inte ansvarar för företagets skulder med undantag för så kallat företrädaransvar. Om ni dessutom skulle göra konkurs efter det att företaget blivit likvidationspliktigt så ansvarar ni för samtliga företagets skulder såsom för egen skuld.

Ska ni ha ett aktiebolag så måste ni fixa fram pengar till aktiekapitalet själva, alltså är det sparade pengar eller privata lån som gäller där.

ZonaX skrev:
Krävs det något tillstånd, godkännande eller dylikt för verksamheten?

Denna fråga kan jag tyvärr inte hjälpa er med. Ska ni ha ett aktiebolag är ni anställda i ert eget företag och då måste man ju vara registrerade som arbetsgivare. Skulle också tippa på att ni måste eller i alla fall måste registrera er för F-skatt.

ZonaX skrev:
Garanti? Ska man lämna och isåfall i vilken utsträckning?

Om jag inte minns fel är ni enligt konsumentköplagen skyldiga att lämna vissa garantier på utfört arbete. På delar däremot kan ni nog begränsa er till leverantörens gällande garantier.

ZonaX skrev:
Konkurrens? Vilka ska man inräkna?

Alla inom samma bransch eller verksamhetsområde och som har samma geografiska marknad som ni är era konkurrenter såvida de inte är era samarbetspartners. Dock ska man komma ihåg att konkurrenter inte per automatik är ärkefiender, i många fall kan konkurrenterna hjälpa ens egen verksamhet mycket och på flera olika plan. Generellt uttryckt torde era konkurrenter vara reservdelsförsäljare, bilverkstäder, billackerare, bilförsäljare, bilskrotar, etc.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Ellertz Norrlänning
3 juni 2009 · 1 453 Inlägg

Inte för att verka negativ, men som ung entreprenör får jag känslan av att samhället gör allt för att jävlas med en. 

Något jag tror blir det svåraste för er, vilket även sabbade mina planer ett tag var att hitta en lånegivare för startkapital. Är nästintill omöjligt om man är ung och saknar fast inkomst.

Men lycka till iaf!

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
ZonaX Svetsare
3 juni 2009 · 3 150 Inlägg

sk8micke skrev:
kan svara på lite iaf:
bilmek lön (lägsta timlön är 70kr,har jobbat på ford som nyexaminerad;),tyvärr!
liten service  olja filter luft filter sam almän koll av bilen
stor service liten + bränslefilter smörja bromsar ev me kamrems byte!

sen för va lite negativ;) hur mycke erfarenhet har ni? ja har jobbat som mek i 8 år å känner mig fortf inte så säker så att ja hade kunnat ha eget!
sen om ni ska köpa å fixa sen sälja så många bilar så måste ni nästan ha en person som bara jobar me å sälja bilarna!
å som andra skrivit så räcker inte 60k långt i månaden,vet inte hur man betalar skatt å sånt men en lön på 70kr i timmen =11200 + arbetar skatt(eller va d heter på ca 6k =17200*3 =52k sen e där bara 8 k till hyra matrial m.m
men e ni sugna å jobbar kanske 14-16 timmar om dan men bara får pengar för 8 så kanske d kan gå.men d blir inget kul liv!
men d bästa tipset e ju å gå till ett proffs å prata me dom,kostar nog en slant men mycket säkrare!

Alecci skrev:

ZonaX skrev:
Som sagt har vi skrivit i Almi:s affärsideplan som vi fick tag på när det var "startaegetdag" på konserthuset. Dock var det några frågor vi inte riktigt förstod, dem var följande:

"Kundernas köpvanor och köpkraft?"

Jämför med dig själv och exempelvis kläder. Hur ofta handlas det? Vad prioriteras vid köp? Något särskilt du föredrar och/eller undviker? Hur mycket kan du spendera?


ZonaX skrev:
"Hur stor är marknaden (i kunder, mätt i volym eller kronor?)"

Hur ser marknaden ut inom den verksamhet ni har tänkt satsa på? Hur stor marknaden är i volym avser alltså någon slags statistik på hur mycket bilar i motsvarande skick/storlek/prisklass det säljs, beroende på geografiskt vilken marknad ni riktar er mot (lokalt, regionalt, nationellt, etc). Mätt i kronor är ungefär samma sak, fast ni multiplicerar antalet bilar med pris per styck.

ZonaX skrev:
"Marknadsandel?"

Denna fråga knuter an till den föregående och efterlyser hur stor del av den tidigare nämnda marknaden som ni har en realistisk utsikt att roffa åt er. Se till det förväntade slutresultatet, inte till hur mycket arbete ni kan åta er. Det här handlar alltså inte om hur många bilar ni kan köpa in och fixa till, utan hur många fixade bilar ni kan sälja.

ZonaX skrev:
"Kredit?"

Här efterfrågas alltså om ni behöver kredit för uppstarten och/eller driften av er verksamhet, hur stort kreditbehovet är och möjligtvis vem kredtigivaren är eller kan bli. Eftersom jag misstänker att ni inte själva har kapital att finansiera allt som skulle behövas så kommer ni alltså behöva kredit för anskaffning av diverse grejer liksom en rörelsekredit för att främja likviditeten. Gör en sammanställning över vad ni behöver och en likviditetskalkyl, så torde ni kunna komma fram till ett realistiskt kreditbehov.

Eller så är det möjligt att frågan endast avser rörelsekrediten, jag är inte helt säker då det inte framgår av sammanhanget.

ZonaX skrev:
Vem ska lånet stå på? Företaget eller personer?

Alla företag förutom enskilda näringsidkare är juridiska personer och står för sina lån själva, precis som vilken fysisk person som helst. Dock har de olika bolagsformerna olika villkor för ansvaret för lån/krediter och hur detta återspeglas vid en eventuell likvidation/konkurs. Ett aktiebolag ger bäst säkerhet, men jag tvivlar på att ni kan komma undan personliga åtaganden (exempelvis privata pantsättningar och/eller borgensåtaganden) med tanke på att ert finansieringsbehov torde vara ganska stort.

Grundregeln är annars att aktieägarna inte ansvarar för företagets skulder med undantag för så kallat företrädaransvar. Om ni dessutom skulle göra konkurs efter det att företaget blivit likvidationspliktigt så ansvarar ni för samtliga företagets skulder såsom för egen skuld.

Ska ni ha ett aktiebolag så måste ni fixa fram pengar till aktiekapitalet själva, alltså är det sparade pengar eller privata lån som gäller där.

ZonaX skrev:
Krävs det något tillstånd, godkännande eller dylikt för verksamheten?

Denna fråga kan jag tyvärr inte hjälpa er med. Ska ni ha ett aktiebolag är ni anställda i ert eget företag och då måste man ju vara registrerade som arbetsgivare. Skulle också tippa på att ni måste eller i alla fall måste registrera er för F-skatt.

ZonaX skrev:
Garanti? Ska man lämna och isåfall i vilken utsträckning?

Om jag inte minns fel är ni enligt konsumentköplagen skyldiga att lämna vissa garantier på utfört arbete. På delar däremot kan ni nog begränsa er till leverantörens gällande garantier.

ZonaX skrev:
Konkurrens? Vilka ska man inräkna?

Alla inom samma bransch eller verksamhetsområde och som har samma geografiska marknad som ni är era konkurrenter såvida de inte är era samarbetspartners. Dock ska man komma ihåg att konkurrenter inte per automatik är ärkefiender, i många fall kan konkurrenterna hjälpa ens egen verksamhet mycket och på flera olika plan. Generellt uttryckt torde era konkurrenter vara reservdelsförsäljare, bilverkstäder, billackerare, bilförsäljare, bilskrotar, etc.

Ellertz skrev:
Inte för att verka negativ, men som ung entreprenör får jag känslan av att samhället gör allt för att jävlas med en. 

Något jag tror blir det svåraste för er, vilket även sabbade mina planer ett tag var att hitta en lånegivare för startkapital. Är nästintill omöjligt om man är ung och saknar fast inkomst.

Men lycka till iaf!

Tack för infon!   Nu kan detta låta oseriöst, men då vi kör lite brainstorm just nu så är allt uppe på diskussion - Hur är det med bilskrotar och så?  Tjänar man OK på det?  Kan man köpa en skrot bara sådär?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang