Lurad vid bil köp

Ekis!
14 juni 2009 · 1 210 Inlägg

handydan skrev:

Ekis! skrev:

handydan skrev:
Fråga; Vad menar du med "olika däck"?

däckmönster.

OK! Har du sett 'vettenilsson's" bil...och däck? hmm

, sen upptäcker jag att det sitter 3 olika sorters däck på bilen detta skrev TS i början av tråden.. sen så qoutade jag bara ett tidigare inlägg om att de inte finns nån lag om att de inte får vara olika däck på en bil..

Så min fråga till dig är då; vad har mitt inlägg med att göra om jag sett "vettenilssons" bil!??hmmroll

handydan
14 juni 2009 · 201 Inlägg

240boy skrev:
i detta fall tror jag mer på firman... ts verkar vara oseriös och överdriver till nästan max.. så fu this skit !

lol Knappast en person jag ville sälja bil till... roll

Be A Part Of The Driving Force
FireTraXX DFFL
14 juni 2009 · 9 020 Inlägg

Marlboroman skrev:

FireTraXX skrev:

Ekis! skrev:

Fel!

de finns visst en lag om att de inte får sitta olika däck på samma hjul axel...

Fel!

Det finns en lag som säger att det måste sitta antingen sommardäck eller vinterdäck på samma hjulaxel, inte en av varje.
Finns inget som säger att det måste vara samma modell.

Jo, det står i samma paragraf att det måste va samma mönster på en axel. Däremot får man ha olika mönster på fram och bakdäcken.

Fel av mig då.
Så går det när man har fel trots att man är bombsäker. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Ekis!
14 juni 2009 · 1 210 Inlägg

FireTraXX skrev:

Ekis! skrev:

__r0b1n skrev:
växellådsfelet är ju inte ditt fel, absolut inte det kan man ju inte veta.

men att det sitter olika däck på bilen , det är ju upp till dej som köpare att påpeka. finns ju ingen lag om att det ska sitta 4 lika. så det är ju upp till de om de vill berätta/påpeka eller inte, då det inte är något som påverkar egentligen.

Fel!

de finns visst en lag om att de inte får sitta olika däck på samma hjul axel...

Fel!

Det finns en lag som säger att det måste sitta antingen sommardäck eller vinterdäck på samma hjulaxel, inte en av varje.
Finns inget som säger att det måste vara samma modell.

fel delvis wink de får inte sitta däck med olika däckmönster på samma hjulaxel tro mig. lr googla om du är envis tongue

handydan
14 juni 2009 · 201 Inlägg

Ekis! skrev:

handydan skrev:

Ekis! skrev:

däckmönster.

OK! Har du sett 'vettenilsson's" bil...och däck? hmm

, sen upptäcker jag att det sitter 3 olika sorters däck på bilen detta skrev TS i början av tråden.. sen så qoutade jag bara ett tidigare inlägg om att de inte finns nån lag om att de inte får vara olika däck på en bil..

Så min fråga till dig är då; vad har mitt inlägg med att göra om jag sett "vettenilssons" bil!??hmmroll

hmm Jag gav nyss ett svar på frågan... (Det verkar för mig som du känner honom...) Lite lagar och regler är ju bra att kunna dock... hmm

Be A Part Of The Driving Force
Ekis!
14 juni 2009 · 1 210 Inlägg

handydan skrev:

Ekis! skrev:

handydan skrev:

OK! Har du sett 'vettenilsson's" bil...och däck? hmm

, sen upptäcker jag att det sitter 3 olika sorters däck på bilen detta skrev TS i början av tråden.. sen så qoutade jag bara ett tidigare inlägg om att de inte finns nån lag om att de inte får vara olika däck på en bil..

Så min fråga till dig är då; vad har mitt inlägg med att göra om jag sett "vettenilssons" bil!??hmmroll

hmm Jag gav nyss ett svar på frågan... (Det verkar för mig som du känner honom...) Lite lagar och regler är ju bra att kunna dock... hmm

Ja självklart eftersom den här "vettenilssons" bor 15 mil ifrån EPC... och jag bor i Sundsvall västernorrland så umgås vi dagligen ... hahaha

du kan du wink lol

M3Tim flaggstångsknoppförgyllare
14 juni 2009 · 255 Inlägg

FireTraXX skrev:
Shit happens, man kan inte bli glad vid varje bilköp.

(Jag är inte ens nöjd med mitt enda, skulle fan köpt E46 M3 och inte nån fjantig Audi...)

En erfarenhet rikare. big_smile

varför gå på gatan när man kan krypa på trottoaren
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Marlboroman skrev:

FireTraXX skrev:

Ekis! skrev:
Fel!

de finns visst en lag om att de inte får sitta olika däck på samma hjul axel...

Fel!

Det finns en lag som säger att det måste sitta antingen sommardäck eller vinterdäck på samma hjulaxel, inte en av varje.
Finns inget som säger att det måste vara samma modell.

Jo, det står i samma paragraf att det måste va samma mönster på en axel. Däremot får man ha olika mönster på fram och bakdäcken.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472548
21 §   Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.



Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Pedaal
14 juni 2009 · 601 Inlägg

Phaetoon skrev:

Marlboroman skrev:

FireTraXX skrev:

Fel!

Det finns en lag som säger att det måste sitta antingen sommardäck eller vinterdäck på samma hjulaxel, inte en av varje.
Finns inget som säger att det måste vara samma modell.

Jo, det står i samma paragraf att det måste va samma mönster på en axel. Däremot får man ha olika mönster på fram och bakdäcken.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472548
21 §   Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.



Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.

står inga måsten dära utan bara att det "bör" sitta likadana däck tongue

Ekis!
14 juni 2009 · 1 210 Inlägg

Pedaal skrev:

Phaetoon skrev:

Marlboroman skrev:

Jo, det står i samma paragraf att det måste va samma mönster på en axel. Däremot får man ha olika mönster på fram och bakdäcken.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr307.htm#_Toc180472548
21 §   Personbils samtliga däck skall vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck). Detta gäller dock inte vid tillfällig användning av reservhjul efter inträffad skada på ett däck.



Allmänna råd till 21 §
Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske minst parvis, så att hjulen på en axel har lika däck.
Däck bör ha rekommenderat lufttryck. Lufttrycket i däck på en och samma axel bör vara lika.
De däck som bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade på fordonets bakre axel eller axlar. I fråga om dubbade vinterdäck bör alltid däcken med det största dubbutsticket monteras bak.

står inga måsten dära utan bara att det "bör" sitta likadana däck tongue

Personbils samtliga däck skall vara av samma typ står de... kan du inte läsa pöjk! wink tongue

Janken Driver
14 juni 2009 · 2 111 Inlägg

Satt olika däck på min när den kom till esc. På den så slängde dom på 4 nya, inget snack om saken.

Dina lär antagligen varit såpass nya eller varit såpass lika varandra i mönstret att det kändes bortkastat...

Men vad vet jag... Dom var kanske gjorda av lera o bilen gick inte att köra...  Håller fast (och med andra) om att du verkar skum och att du antaglien retat gallfeber på firman.

MVH Janken / Som själv köpt bil utav esc...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
handydan
14 juni 2009 · 201 Inlägg

Nu "spårar" det här ur... så totalt... sad

Be A Part Of The Driving Force
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

handydan skrev:
Nu "spårar" det här ur... så totalt... sad

Eftersom båda parter varit representerade i tråden så har jag personligen låtit den spåra ur lite mer än vad som är vanligt.

Som jag ser det så har båda sidor begått några mindre fel och dessa beror troligen på en kombination av stress och höga förväntningar (som grusades). Det är mänskligt att fela.

Jag låter tråden vila i frid nu.
/Phaetoon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang