Magneter sänka soppaförbrukning!?

Severin
12 juni 2009 · 1 587 Inlägg

Ksj skrev:
känn dig blåst:/

HAHAHAHAA !! Så kall kommentar

johnmagnusson
12 juni 2009 · 41 Inlägg

varför ska alla vara så negativa till detta:S fan låt killen prova detta om han vill det !!

DanielssonC
12 juni 2009 · 213 Inlägg

Lägger väl till denna då : JOBBIT VA ?! wink

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...
Losgard
12 juni 2009 · 1 688 Inlägg

johnmagnusson skrev:
varför ska alla vara så negativa till detta:S fan låt killen prova detta om han vill det !!

Nån som hindrat honom? roll

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
soyd
12 juni 2009 · 1 853 Inlägg

Kul att någon testar endå... väntar med spänning på resultatet smile

/mvh soyd

Da_Bear Lökare
12 juni 2009 · 128 Inlägg

Hur fungerar reningsprocessen? Var tar "smutset" vägen? Drar magneterna ut den genom soppaslangen?

Tubbex
12 juni 2009 · 1 517 Inlägg

aldrig hört för ^^

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
brk95
12 juni 2009 · 140 Inlägg

jag har en echarger som kolvas sa inte funkar och eftersom jag har tryckmätare som visar 0.2 i övertryck som jag inte hade innan så vet jag samt flera som åkt med att den funkar , men enligt honom så gör den ingen skillnad , alltså kan jag inget om motorer men han kan destå mer smile

soyd
12 juni 2009 · 1 853 Inlägg

En grej jag kom på bara. Läst att du var inne på att köra med V-power för att den kan rena bättre osv... men tänk då på att köra på V-Power på båda testerna då V-power:n i sig sänker suppa förbrukningen något.. speciellt om du har en turbo bil...

/mvh soyd

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
12 juni 2009 · 661 Inlägg

Losgard skrev:

johnmagnusson skrev:
varför ska alla vara så negativa till detta:S fan låt killen prova detta om han vill det !!

Nån som hindrat honom? roll

Typiskt svenskt att snea på sånt som man inte själv har gjort så är det alltid mycket lättare o vara negativ än säga fan vad kul hoppas det fungerar för dig.

Nä jag säger bara FOR THE EMPEROR !

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
J3lv4n
12 juni 2009 · 89 Inlägg

johnmagnusson skrev:
varför ska alla vara så negativa till detta:S fan låt killen prova detta om han vill det !!

för att det här är garaget!

Kul att du testar och delar med dig till folket på garaget, trots att folk inte verkar uppskatta det...

Toyota Supra "MKIV" (1994)
kolvas
12 juni 2009 · 4 001 Inlägg

brk95 skrev:
jag har en echarger som kolvas sa inte funkar och eftersom jag har tryckmätare som visar 0.2 i övertryck som jag inte hade innan så vet jag samt flera som åkt med att den funkar , men enligt honom så gör den ingen skillnad , alltså kan jag inget om motorer men han kan destå mer smile

vart sitter din tryckmätare?
har du en aning om hur mycket luft en motor 2,3l motor drar i sig vid 3000rpm?
Gör lite sökningar här på forumet om echarger och läs på det som t.ex Torpis, Sharky skrivit så kommer du nog förstå att en sådan grej inte funkar!

saxar in ett inlägg som Sharky skrivit så kanske du förstår, fast jag har för mig att jag redan gjort det i en annan tråd till just dig & din polare som påstår att detta funkar.

Inte fläkt, men väl kompressorblock för dom som får för sig att bygga egen kompressor.

--------------------------------------------------------------------------------
Biltema 17-6090 klarar 545 liter per minut och kräver 5.5 Hkr. Skall man överladda en 2L motor så ser det ut så här:

En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 6000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 6000 liter/minut eller 100 liter per sekund.

Det är allstå som sugmotor, överladdar man så hamnar man snart på 200L/sekund . Då behövs 12000 liter/minut eller 22 kompressorer från Biltema. Det är bara att handla. Kostar 60.000 kr för 22 stycken och det väger 462 kg och tar si så där 60 - 70 Hkr (vid laddar ju inte 6 bar....)

Remskivan är 430mm i diameter så det blir nog lite trångt under huven med 22 stycken. Men ett litet scoop skulle nog hjälpa......

Uppstyvad framfjädring går att handla som surplus från SJ.

/Göran

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Zulu
12 juni 2009 · 98 Inlägg

Det som fungerar finns redan i bilarna eller är allmänt känt.

Så tyvärr...
http://rachelmarsden.files.wordpress.com/2008/02/no_soup_for_you.png

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
GolfIIIVr6
12 juni 2009 · 187 Inlägg

MIKK0 skrev:

Loffe123 skrev:
Har även läst att det finns liknande magneter monterade på vissa dieselbåtmortorer för att rena bensinen från mögel

big_smile

Det finns så kallade magnetfilter som man kan installera i bränslesystemet på dieselmotorer, de ser dock inte ut som det där du beställt.

Används mycket riktigt i båtar och även i lastbilar har jag hört.

Det jag hört av en kund som har åkeri är att de har kapat lite grann på bränsleförbrukningen på hans lastbilar, men den största skillnaden märktes tydligen på avgasvärdena. (inget jag sett papper på eller något i den stilen, men killen driver och äger 3 hyffsat stora företag och verkar veta va han håller på med)

I båtarna däremot tror jag inte bränsleförbrukningen märks speciellt mycket... där handlar det mer om att ligga i rätt fart på rätt varvtal..
Det hjälper dock mot "dieselmöglet" som är ett relativt stort problem för alla fritidsbåtsägare, speciellt dem som inte har omsättning på dieseln i tanken.

GolfIIIVr6
12 juni 2009 · 187 Inlägg

Da_Bear skrev:
Hur fungerar reningsprocessen? Var tar "smutset" vägen? Drar magneterna ut den genom soppaslangen?

Den renar inte på det sättet. snarare så att miljön för "möglet/bakterierna" blir mindre gynnsamma.

blacken
12 juni 2009 ·

Har ett vagt minne av att Engelsmännen under WWII hade trubbel med den Ryska soppan till flygplansmotorerna som dom gav till Ryssarna. Och dom höll på och mixtrade med någons sorts magnetsystem på/i  bränslesystemet för att få fnurr på motorerna. (det var tydligen dålig kvalitè på den Ryska såsen).

Senast redigerat av blacken (12 juni 2009)

STriiiker
12 juni 2009 · 609 Inlägg

Var det inte någon tidning nyligen som gjorde ett sådant test??? Typ vi bilägare eller liknande??

JeyKay Allvetande uppfinnare
12 juni 2009 · 377 Inlägg

Bensin hör till gruppen ickepolära ämnen och borde således inte alls reagera på magnetfält??
tänker då på dipolära (molekyler med en negativt och en positiv ända) och ickepolär (ja vice versa)

rätta mej om jag har fel.

Senast redigerat av JeyKay (12 juni 2009)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
mikke_89
12 juni 2009 · 37 Inlägg

om nu magneterna tar bort möglet borde inte sporerna ta vägen nånstans? ser ju ut som att bränsleslangen skulle bli tilltäppt isf med de där magneterna? ska tillägga att jag aldrig hört något liknande är inte jättegrym på motorer osv så kan vara lite "dumstämpel"wink

Välte Ovanligt Lätt Vid Omkörning;)
Volvo 855 T5 "RIP" (1995)
Rektron
12 juni 2009 · 42 Inlägg

Om nu det fastnar orenheter vid magneterna blir det inte stopp i slangen då? och när man släpper magneterna så kommer väl smutsen ner i motorn i alla fall? bara en fundering jag hade, kanske är helt ute och åker rullstol:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang