Tips till alla som vill skydda sin bil mot stöld!

MrNinja
12 juni 2009 · 148 Inlägg

Här har ni en liten guide till en väldigt billig "försäkring" och skydd ifall er bil skulle råka bli stulen.

Steg 1

Leta upp någon gammal mobil ni har, helst med lång standbytid och skaffa något extremt billigt abbonemang/kontantkort till den.

Steg 2

http://www.lociloci.com/

Registrera er på den här sidan och registrera er mobil där.

Steg 3

Göm mobilen på ett lämpligt ställe i bilen där tjuven absolut inte skulle hitta eller ens tänka att leta efter den.

Varför?

Jo, lociloci är en tjänst som ger dig möjlighet att på några sekunder se exakt var din mobil befinner sig. I grunden troligen gjort som en kul tjänst att kolla var du har dina polare. Du loggar in på ditt konto och uppdaterar dig själv eller dina vänner så får du direkt se position på en karta över var du eller dom befinner sig. Finns även för iphone och troligen fler smartphones.

Så istället för att slösa pengar på dyra gps-trackers så kan du utan att veta de redan har allt du behöver för det utlimata skyddet mot stulen bil. En mobil har också vanligtvis väldigt lång standbytid, över en vecka och behöver bara nån timma på sig att laddas nuförtiden.

Det enda "negativa" är väll att tjänsten i sig är bara delvis gratis, 5 uppdateringar i veckan/månaden men kostar bara 7:- i veckan för oändigt antal uppdateringar.

Hade jag vetat om det här när min moppe stals förra sommaren hade jag nog haft den tillbaka redan samma dag och sluppit vara frustrerad som fan och åkt runt och letat.

volvoentusiasten
12 juni 2009 · 4 005 Inlägg

Själva sättet är rätt gammalt, men otroligt prisvärt!

Jag fortsätter lite på din guide, kanske den kan klistras?

Lociloci och GSM triangulering:

Lociloci ger ett fint gränsnitt och det är väldigt användarvänligt, men posititionen används enbart genom GSM-triangulering.
Ibland när man är lite längre ut så kan det vara skillnad på 1-3km vilket kan vara svårt att hitta en bil på. Inne i städer brukar det inte vara något problem men längre ut blir det svårare.

Telia friendfinder
friendfinder kostar 2kr/sökning (sist jag kollade) och fungerar så att du köper två mobiler, två telia start kontantkort, registrerar båda numrerna på telias friendfinder hemsida och voila så kan du söka. Men det är också enbart gsm-triangulering och det kostar pengar och är inte realtid. Men ändå, har du redan telia så kanske detta kan vara en enkel lösning?

batterieliminator
Köp dig en batterieliminator alternativt en vanlig cigarettladdare och koppla på någonstans där den kan få ström, annars kommer den dö efter ett tag om du inte tar in mobilen och laddar den

3G-mobil med GPS
Skaffa en 3g-mobil med billigaste surfabbonemang (tex tele2 29kr/mån) med inbyggd GPS.
Köp till en GPS-antenn till din mobil med, den inbyggda kan lätt skärmas om du ska gömma din mobil.

Google Maps
I google maps mobile http://www.google.com/mobile kan man se vart dina vänner är genom locator, använd detta sätt för att spåra din bil i realtid och se både satellitfoto eller vanlig karta i din brukstelefon när du spårar ditt fordon.
Installera programmet i dina båda mobiler och skapa två googlekonto och lägg till dem som "vänner"

Live Contacts
Live contacts http://www.livecontacts.com är också ett bra system som är gratis att använda och fungerar riktigt bra. Fungerar på GPS.

Microfon i bilen
Koppla även in ett handsfree till mobilen och göm i kupén, ställ in mobilen på att svara automatiskt och högtalaren avstängd (eller klipp av hörluren på headset) så kan du lyssna och spela in tjuvarna.

Fyll gärna på listan! smile
Håller på med en exakt likadan lösning själv faktiskt

Hamilton
12 juni 2009 · 8 868 Inlägg

MrNinja skrev:
Här har ni en liten guide till en väldigt billig "försäkring" och skydd ifall er bil skulle råka bli stulen.

Steg 1

Leta upp någon gammal mobil ni har, helst med lång standbytid och skaffa något extremt billigt abbonemang/kontantkort till den.

Steg 2

http://www.lociloci.com/

Registrera er på den här sidan och registrera er mobil där.

Steg 3

Göm mobilen på ett lämpligt ställe i bilen där tjuven absolut inte skulle hitta eller ens tänka att leta efter den.

Varför?

Jo, lociloci är en tjänst som ger dig möjlighet att på några sekunder se exakt var din mobil befinner sig. I grunden troligen gjort som en kul tjänst att kolla var du har dina polare. Du loggar in på ditt konto och uppdaterar dig själv eller dina vänner så får du direkt se position på en karta över var du eller dom befinner sig. Finns även för iphone och troligen fler smartphones.

Så istället för att slösa pengar på dyra gps-trackers så kan du utan att veta de redan har allt du behöver för det utlimata skyddet mot stulen bil. En mobil har också vanligtvis väldigt lång standbytid, över en vecka och behöver bara nån timma på sig att laddas nuförtiden.

Det enda "negativa" är väll att tjänsten i sig är bara delvis gratis, 5 uppdateringar i veckan/månaden men kostar bara 7:- i veckan för oändigt antal uppdateringar.

Hade jag vetat om det här när min moppe stals förra sommaren hade jag nog haft den tillbaka redan samma dag och sluppit vara frustrerad som fan och åkt runt och letat.

och om man glömmer att ladda mobilen så är det här helt värdelöst och kontantkort måste laddas minst 1 gång per år...

Men om man räknar med att få bilen stulen inom telefonens standbytid så kan det fungera.....

Fotograf på tierpidag.se
Ena Colaberoende
12 juni 2009 · 1 219 Inlägg

Det är ju därför man kopplar ciggladdare till telefonen och gömmer den.
Och det är klart man kollar telefonen annars är man inte noga med bilen heller



Hamilton skrev:

MrNinja skrev:
Här har ni en liten guide till en väldigt billig "försäkring" och skydd ifall er bil skulle råka bli stulen.

Steg 1

Leta upp någon gammal mobil ni har, helst med lång standbytid och skaffa något extremt billigt abbonemang/kontantkort till den.

Steg 2

http://www.lociloci.com/

Registrera er på den här sidan och registrera er mobil där.

Steg 3

Göm mobilen på ett lämpligt ställe i bilen där tjuven absolut inte skulle hitta eller ens tänka att leta efter den.

Varför?

Jo, lociloci är en tjänst som ger dig möjlighet att på några sekunder se exakt var din mobil befinner sig. I grunden troligen gjort som en kul tjänst att kolla var du har dina polare. Du loggar in på ditt konto och uppdaterar dig själv eller dina vänner så får du direkt se position på en karta över var du eller dom befinner sig. Finns även för iphone och troligen fler smartphones.

Så istället för att slösa pengar på dyra gps-trackers så kan du utan att veta de redan har allt du behöver för det utlimata skyddet mot stulen bil. En mobil har också vanligtvis väldigt lång standbytid, över en vecka och behöver bara nån timma på sig att laddas nuförtiden.

Det enda "negativa" är väll att tjänsten i sig är bara delvis gratis, 5 uppdateringar i veckan/månaden men kostar bara 7:- i veckan för oändigt antal uppdateringar.

Hade jag vetat om det här när min moppe stals förra sommaren hade jag nog haft den tillbaka redan samma dag och sluppit vara frustrerad som fan och åkt runt och letat.

och om man glömmer att ladda mobilen så är det här helt värdelöst och kontantkort måste laddas minst 1 gång per år...

Men om man räknar med att få bilen stulen inom telefonens standbytid så kan det fungera.....

MrNinja
12 juni 2009 · 148 Inlägg

Att ta in mobilen och ladda upp den nån timma eller två tycker jag inte är direkt så problematiskt när många mobiler har över en veckas standby. Men även gps-trackers måste laddas precis som allt elektroniskt. Det kommer man nog inte undan hur man än gör.

volvoentusiasten
12 juni 2009 · 4 005 Inlägg

MrNinja skrev:
Att ta in mobilen och ladda upp den nån timma eller två tycker jag inte är direkt så problematiskt när många mobiler har över en veckas standby. Men även gps-trackers måste laddas precis som allt elektroniskt. Det kommer man nog inte undan hur man än gör.

Enligt murphys lag så kommer bilen att bli stulen när din telefon är urladdad. smile Så bäst är nog att koppla på en batteriladdare, 2g-telefon eller 3-gtelefon

aturai88 Amatör
14 juni 2009 · 320 Inlägg

Hamilton skrev:

MrNinja skrev:
Här har ni en liten guide till en väldigt billig "försäkring" och skydd ifall er bil skulle råka bli stulen.

Steg 1

Leta upp någon gammal mobil ni har, helst med lång standbytid och skaffa något extremt billigt abbonemang/kontantkort till den.

Steg 2

http://www.lociloci.com/

Registrera er på den här sidan och registrera er mobil där.

Steg 3

Göm mobilen på ett lämpligt ställe i bilen där tjuven absolut inte skulle hitta eller ens tänka att leta efter den.

Varför?

Jo, lociloci är en tjänst som ger dig möjlighet att på några sekunder se exakt var din mobil befinner sig. I grunden troligen gjort som en kul tjänst att kolla var du har dina polare. Du loggar in på ditt konto och uppdaterar dig själv eller dina vänner så får du direkt se position på en karta över var du eller dom befinner sig. Finns även för iphone och troligen fler smartphones.

Så istället för att slösa pengar på dyra gps-trackers så kan du utan att veta de redan har allt du behöver för det utlimata skyddet mot stulen bil. En mobil har också vanligtvis väldigt lång standbytid, över en vecka och behöver bara nån timma på sig att laddas nuförtiden.

Det enda "negativa" är väll att tjänsten i sig är bara delvis gratis, 5 uppdateringar i veckan/månaden men kostar bara 7:- i veckan för oändigt antal uppdateringar.

Hade jag vetat om det här när min moppe stals förra sommaren hade jag nog haft den tillbaka redan samma dag och sluppit vara frustrerad som fan och åkt runt och letat.

och om man glömmer att ladda mobilen så är det här helt värdelöst och kontantkort måste laddas minst 1 gång per år...

Men om man räknar med att få bilen stulen inom telefonens standbytid så kan det fungera.....

Det är väl bätte att ladda på och "förlora" 75 kr (tele2) / år än att bli av med bilen för tex 250k och aldrig återfinna den.. ?


/A

HOLLELLE
14 juni 2009 · 409 Inlägg

har själv provat lociloci med mina polare. då var det iofs i betastadiet men precisionen var inget vidare bra. när jag satt hemma visade den att jag befann mig ungefär vid stationen vilket ju är 500m fågelvägen i tätbebyggt område. men visst man får ju ett hum om vad bilen är och kan göra åtgärder efter detta...

volvoentusiasten
14 juni 2009 · 4 005 Inlägg

h0lle skrev:
har själv provat lociloci med mina polare. då var det iofs i betastadiet men precisionen var inget vidare bra. när jag satt hemma visade den att jag befann mig ungefär vid stationen vilket ju är 500m fågelvägen i tätbebyggt område. men visst man får ju ett hum om vad bilen är och kan göra åtgärder efter detta...

Ja exakt, detta beror på hur tätt GSM-masterna sitter, vill man ha större precision är GPS den enda realistiska vägen.

Klart det kostar mer, men vad kostar det inte att bli av med bilen och försäkringsbolaget säger nej?

Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

En annan smart sak kan vara att koppla på en switch till bränslepumpen, med en fördröjning på någon minut. Då kommer inte biltjuven långt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Jag flyttar för övrigt tråden till "Allmänt" då fler behöver få reda på detta wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Germax
14 juni 2009 · 12 086 Inlägg

Jag har ju fast gprstelefon i 540in tongue

SpittaN Hobby-Skruvare
14 juni 2009 · 203 Inlägg

Smart, enkelt och billigt..... Tack för tipset

Syns man inte så finns man inte
Min projekttråd 240:n
Volvo 940 "Tuned by Daniel Cramer" (1991)
Muschke
14 juni 2009 · 260 Inlägg

Perfekt att koppla telefonen till ciguttaget varje gång man använder bilen laddas telefonen.

volvoentusiasten
14 juni 2009 · 4 005 Inlägg

JapMax skrev:
Jag har ju fast gprstelefon i 540in tongue

Perfekt! Då är den tracking-förbered. smile

Muschke skrev:
Perfekt att koppla telefonen till ciguttaget varje gång man använder bilen laddas telefonen.

Det går alldelles utmärkt givetvis, men i vissa fall så vill man dölja all installation så att man kan spela in/spåra personen som gör det.

Tillägg 3G-videotelefoni
1. Köp dig en billig 3G-mobil.
2. Bygg in den i ventilationshålen ovanför stereon med kameran riktad mot föraren.
3a. Ring upp mobilen om bilen blir stulen och spara videon och lämna in till polis.
3b. Alternativt lägg in larmsignalen som "magiskt ord" i telefonen så att den automatiskt ringer upp dig ifall bilen blir stulen med en bild på föraren.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
14 juni 2009 · 3 404 Inlägg

Det bästa sättet är att sätta brytare, kranar och switchar på alla möjliga och omöjliga ställen, t.ex. soppa, start system som motorn helt enkelt inte kan gå/starta utan sen så gömmer du allt i en brytare lättilgängligt på ett ställe man inte ser och letar på i första taget, under sätet kanske?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Rquired Allmänt envis
14 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Smart idé, ok strömförsörjning är inget problem då man kopplar en laddare till tändningen eller nått så den laddas när man kör och så den inte laddar ut batteriet under natten tex.

På detta vis har man ju även alltid en nödtelefon i bilen om ens egna laddar ur. Bara att ha ett trådlöst headset i bilen eller nått. Eller så får man rota fram mobilen ur gömstället om man behöver.

Två säkerheter i en så att säga, dessutom har man kunskapen kan man koppla en switch till soppapumpen, avlysning av bilen och annat kul.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

linuslinje skrev:
Det går alldelles utmärkt givetvis, men i vissa fall så vill man dölja all installation så att man kan spela in/spåra personen som gör det.

Jag tror han menade att man skulle koppla in på strömkabeln som leder fram till cig.uttaget, inte att man skulle koppla in den direkt i.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
14 juni 2009 · 8 156 Inlägg

TenZer skrev:
Det bästa sättet är att sätta brytare, kranar och switchar på alla möjliga och omöjliga ställen, t.ex. soppa, start system som motorn helt enkelt inte kan gå/starta utan sen så gömmer du allt i en brytare lättilgängligt på ett ställe man inte ser och letar på i första taget, under sätet kanske?

Man kanske ska ha en liten fördröjning också, så att man inte får bilen förstörd när tjuven upptäcker att man stöldsäkrat bilen? Om bilen dör efter någon minut så lär ju tjuven försöka att starta bilen igen, för att sen springa därifrån, right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
engolf
14 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Man kan också koppla en kraftig siren/tuta till t ex en mobil man har i bilen som aktiveras när man ringer till den, typ 110 decibel, eller gärna mer.
Sådana billiga grejer kan vara effektiva, då tjuven plötsligt måste hålla för öronen med båda händerna:)
Jag har en billig siren med IR sensor med fjärrkontroll i garaget, och en gång glömde jag stänga av den, och när den började skrika måste jag bara stoppa fingrarna i örönen och springa ut i alla fart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang