Någon som åkt dit för fildelning?

dahboy
17 juni 2009 · 1 002 Inlägg

Är det någon som har åkt dit eller vet om någon som fått betala för att dom fildelat?

Det va ju sån hysteri när beslutet togs och lagen började gälla, men sen den har det varit knäpptyst..

...
Arradin
17 juni 2009 · 631 Inlägg

Uhh..  Tror inte dom går efter privatpersoner, utan mer "organisationer" osv..   Folk som tjänar på det..

Men mycket intressant topic måste jag säga smile

CmoR
17 juni 2009 · 354 Inlägg

jag tror att IPRED jägarna bara ligger och samlar info tills dom har fulla diskar. Sen kommer tillslaget och 69,2 % av alla svenskar mellan 15 och 35 måste infinna sig till domstol smile

men det är vad jag tror ;D

Soderqvist
17 juni 2009 · 660 Inlägg

CmoR skrev:
jag tror att IPRED jägarna bara ligger och samlar info tills dom har fulla diskar. Sen kommer tillslaget och 69,2 % av alla svenskar mellan 15 och 35 måste infinna sig till domstol smile

men det är vad jag tror ;D

15 - 35? du menar väll typ 8 - ?, det är väll bara statsministern som inte har fildelat i hela sitt liv vilket jag tror är ren bullshit från hans sida

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Fimp3n Random
17 juni 2009 · 480 Inlägg

Nepp ingen "hemma-tittare" har åkt fast. Dom som ska upp i rätten har sålt piratkopierade saker.

Soderqvist
17 juni 2009 · 660 Inlägg

Fattar inte varför folk är oroliga, tänk på att dom måste bevisa att det var DU som ladda ner.. Erkänner du inte går du fri, simpelt!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?
Slash Saabifierad
17 juni 2009 · 2 026 Inlägg

Jag tror IPRED-människorna stött på tre saker som försvårar deras arbete:

1. Inget säger att man måste spara information om exempelvis IP-adresser m.m. så operatörerna har börjat radera allt = finns inget för upphovsrättsmännen att hämta = inga bevis = meningslöst i en domstol lol

2. Osäkra bevis: att ta in en enskilds IP-adress är inte mycket att gå på, speciellt inte om det rör sig om ett öppet nätverk där man inte kan åka fast i och med att vem som helst kan ha varit inne.

3. Operatörer som sparar uppgifter kan vad jag fått för mig hänvisa till den nuvarande datalagen som säger att uppgifter endast får lämnas om det rör sig om fängelse i straffet (om någon vet mer eller vet att jag har fel påpeka det gärna så jag inte sitter på helt fel uppgifter) vilket inte enstaka fildelningar ger = inga bevis = meningslöst i domstol.


Nästa år kommer en av upphovsmännens högsta önskan, datalagringsdirektivet (telekompaket) som säger att all information skall sparas i minst 6 månader vilket kan göra att IPRED fungerar bättre. Just nu verkar IPRED enbart finnas för sakens skull.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
dahboy
17 juni 2009 · 1 002 Inlägg

Soderqvist skrev:
Fattar inte varför folk är oroliga, tänk på att dom måste bevisa att det var DU som ladda ner.. Erkänner du inte går du fri, simpelt!

//Soderqvist

Nej, jag är inte orolig, bara nyfiken..

...
Nehe
17 juni 2009 · 687 Inlägg

Slash skrev:
3. Operatörer som sparar uppgifter kan vad jag fått för mig hänvisa till den nuvarande datalagen som säger att uppgifter endast får lämnas om det rör sig om fängelse i straffet (om någon vet mer eller vet att jag har fel påpeka det gärna så jag inte sitter på helt fel uppgifter) vilket inte enstaka fildelningar ger = inga bevis = meningslöst i domstol..

Rubriceras det inte som stöld? Då finns ju fängelse med i straffskalan. Eller vad rubriceras det som?

(Är ej så insatt).

DuelBall Seg bôvel
17 juni 2009 · 322 Inlägg

Slash skrev:
Nästa år kommer en av upphovsmännens högsta önskan, datalagringsdirektivet (telekompaket) som säger att all information skall sparas i minst 6 månader vilket kan göra att IPRED fungerar bättre. Just nu verkar IPRED enbart finnas för sakens skull.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.15753 … rkningslos

Fan va härligt om det är sant! big_smile

85an
18 juni 2009 · 249 Inlägg

Pontén springer runt och leker polis iaf smile

http://www.youtube.com/watch?v=nwvKa8K_liU

Slash Saabifierad
19 juni 2009 · 2 026 Inlägg

Nehe skrev:

Slash skrev:
3. Operatörer som sparar uppgifter kan vad jag fått för mig hänvisa till den nuvarande datalagen som säger att uppgifter endast får lämnas om det rör sig om fängelse i straffet (om någon vet mer eller vet att jag har fel påpeka det gärna så jag inte sitter på helt fel uppgifter) vilket inte enstaka fildelningar ger = inga bevis = meningslöst i domstol..

Rubriceras det inte som stöld? Då finns ju fängelse med i straffskalan. Eller vad rubriceras det som?

(Är ej så insatt).

Måste man inte kunna bevisa att man råkat ut för så stor skada (av att blivit av med en/flera sak/er) att fängelse kan bli aktuellt? jag är inte heller så värst insatt i det sad


DuelBall skrev:

Slash skrev:
Nästa år kommer en av upphovsmännens högsta önskan, datalagringsdirektivet (telekompaket) som säger att all information skall sparas i minst 6 månader vilket kan göra att IPRED fungerar bättre. Just nu verkar IPRED enbart finnas för sakens skull.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.15753 … rkningslos

Fan va härligt om det är sant! big_smile

Hehe glömde det där, då är verkligen IPRED bara för syns skull lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Casy vinnarskalle!
19 juni 2009 · 907 Inlägg

Jag har varken sett eller hört något alls om IPRED sen den 1 april. Dom flesta jag känner laddar idagsläget ner lika mycket som innan IPRED tog kraft. Tänk om statistiken skulle visa en höjning av antal nedladdningar, det skulle vara rätt roligt! tongue

BMW M3 "Crisis" (2002)
Andreas 940 -utan 940
19 juni 2009 · 1 728 Inlägg

För många år sedan, långt innan Ipred fick vi ett "varningsbrev" hemskickat för att jag hade delat ut en film på direct connect, jag tror det var våran internetleverantör som skickade brevet efter att distributören hade gnällt.

Senast redigerat av Andreas 940 (19 juni 2009)

expect1991
19 juni 2009 · 1 814 Inlägg

Någon jag känner fick ett brev hem där han ombads sluta. Det är allt. Tack för att vi har piratpartiet som skyddar våra rättigheter...

Brink88 President över Brinkland
19 juni 2009 · 465 Inlägg

IPRED lagen är helt värdelös, det är en gammal lag som ställer sig emot den nya, som enbart ger polis och andra myndigheter tillgång till IP adresser, dock har jag hört att APB har fått tillstånd att kolla ip adresser med, dock vet jag inte hur det stämmer

Det man inte minns, det kommer man inte ihåg"
Rquired Allmänt envis
19 juni 2009 · 12 512 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139089

Nån som åkte dit rejält i alla fall...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Fimp3n Random
19 juni 2009 · 480 Inlägg

Rquired skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139089

Nån som åkte dit rejält i alla fall...

inte i swe.

Rquired Allmänt envis
19 juni 2009 · 12 512 Inlägg

Fimp3n skrev:

Rquired skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=139089

Nån som åkte dit rejält i alla fall...

inte i swe.

Nej jag vet, men händer det där kan det mycket väl hända i Sverige när det skall kyssas r*v bland filmbranschen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
LasseMan underordnad allfixare
19 juni 2009 · 696 Inlägg

I morse åt jag filmjölk till frukost. Katten fick lite grann också. Kan jag nu bli anmäld för fildelning eller klarar jag mig? Mycket orolig.

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang