Hur höga får vägbulor vara?

Team-Adolfsson Gödseldräng
20 juni 2009 · 4 529 Inlägg

åker man i Aneby med en låg bil har man inte mycket bil kvar
fyfan va vägbulor dom har yikes
först busshinder typ en fyrkant skrapar alltid i spräckt ett olketråg och slått sönder bakaxlen körde 30kmh
sen har dom en massa kullerstens gupp som jämt slår i ^^
körde 20kmh med morsans orginal merca och slog sönder fronten
förjävliga bulor har dom här

Bjork OEM <3
20 juni 2009 · 6 957 Inlägg

rickard_arvid skrev:
Tackar så mycket för inläggen måste forska lite i detta på grund av att syrrans kille blev hängande på nya vägbulor i Falköping i går.

Sjögrens BMW? yikes

Var det nere vid dom nybyggda vid lägenhetsbyggena? dom är ju så jävla idiotiska!
Min bil är inte direkt låg men det är bra nära för min del, kompisen 328IM som är yttepytte lite
sänkt från fabrik tar ju fan i mad

OEM <3
rickard_arvid
20 juni 2009 · 8 Inlägg

stämmer bra det

Audi A6 Quattro 2,5tdi "Quattron" (2000)
TheDragon
20 juni 2009 · 43 Inlägg

Jag hatar med fartbulor! mad Varenda jävla gång jag ska över en så slår nosen på min Musse i för den är så låg fram..
Fartbulor kan inte vara bra för några bilar, väldigt många människor även de äldre tycker inte om dem.
De skulle byta ut de till något mer ''hälsosamt''
De jävligaste bulorna jag vet finns i lilla Tomelilla på österlen. De största är säkert över 20cm (mycket högre än trottoaren bredvid).
Svar på trådens fråga om hur högt de skulle få vara: max 1,5mm!!!!!!!!!!!

The Ford Mustang.. The Legend Lives On..
henke_99 Offroad Racing
20 juni 2009 · 3 122 Inlägg

Rushman skrev:
Den där förbannade skiten alltså, livsfarligt!!! Kör man på nya ställen så får man ju fan scanna av vägen för den där skiten! Men det är ingen fara bara det att jag SKITER i å kolla efter cyklister å sån skit istället!
Å dom där blomlådorna som är så jävla poppis att sätta upp nu för tiden klipper jag med volvon så fort jag ser dom!

Sitter skyltar på vägkanten som talar om att det finns vägbulor... typ som hastighetsskyltar, vägvisare och annat....

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Thorssa
20 juni 2009 ·

henke_99 skrev:

Rushman skrev:
Den där förbannade skiten alltså, livsfarligt!!! Kör man på nya ställen så får man ju fan scanna av vägen för den där skiten! Men det är ingen fara bara det att jag SKITER i å kolla efter cyklister å sån skit istället!
Å dom där blomlådorna som är så jävla poppis att sätta upp nu för tiden klipper jag med volvon så fort jag ser dom!

Sitter skyltar på vägkanten som talar om att det finns vägbulor... typ som hastighetsskyltar, vägvisare och annat....

Inte alltid det sitter skyltar som visar just farthinder. Finns det en blå skylt med rekommenderad hastighet 30 km/h så kan det innebära att det finns väghinder. Så är det på föräldrarnas gata. Där har de förövrigt grävt sönder fartbulorna flera gånger och när de fixat dem efteråt har de inte lagt några nya vita fält så bulorna syns inte om man inte vet om dem, inte så lyckat.

YeahBitch
20 juni 2009 · 730 Inlägg

Farthindren ska inte va högre/skarpare än att man kan köra över dem i 30k/mh utan att skada bilen.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
ZonaX Svetsare
20 juni 2009 · 3 150 Inlägg

YeahBitch skrev:
Farthindren ska inte va högre/skarpare än att man kan köra över dem i 30k/mh utan att skada bilen.

Fast så kan man ju inte direkt säga, med tanke på att alla bilar är olika höga.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
YeahBitch
20 juni 2009 · 730 Inlägg

Nej men ja tror dom har någon rikt linje av vad en normalhög bil är.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Opelmadness German cars, quality and beyond
20 juni 2009 · 8 197 Inlägg

Har aldrig lidit av vägbulor trots att förra bilen var sänkt nära 10cm. Har aldrig sneddat över heller. en jag stör mig på de som gör det när dom tror att bilarna är så låga utan att vara det..

Men kolla med gatukontoret i din kommun som sagt, dom borde veta. Eller vägverket produktion.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Darkie dARKiE
20 juni 2009 · 5 031 Inlägg

Rquired skrev:
Tar sig inte en bil godkänd av SBP över så är de för höga, och kommunen eller VV eller vem som nu ansvarar får ta och skrapa ner dem. Har hänt här hemma efter klagomål från folk vars Ferrari inte tog sig över...

Jag kom igenom SBP med bara 0.5 millemeter till goda från bromsprovaren till liften haha big_smile
Men sen får jag ju "korsa" bulorna också oftast.

Senast redigerat av Darkie (20 juni 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
J-P-R DO IT LOW STYLE
20 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Jag korsar mest bulorna för att jag inte vill studsa ihjäl mig big_smile

mickecorrado Bilplåtslagare
20 juni 2009 · 1 036 Inlägg

mickecorrado skrev:
Går att läsa här.
http://www.vv.se/PageFiles/10407/11_far … anguage=sv

Komunerna skyller på att det är VV mått och dom gör som dom själva vill på komunens gator.
Sedan tar dom  inte kostnaden om skador uppstår på bilar.

Läs igenom detta jag länka till tidigare, så får ni reda på olika fartdämpande utformningar från vägverket och dess olika mått.

Kan säga att många komuner inte följer dess mått.

Smoke Tires Not Drugs.
Glader9991
20 juni 2009 · 956 Inlägg

SatansWrath skrev:
väggupp måste vara det mest idiotiska som finns, lider dock inte själv så mkt av det då bilen inte är sänkt, men har hört för många historier av bekanta o kompisar som kört sönder fina kjolpaket på dem, sätt ut blomlådor eller ngt istället.

Är snarare det smaraste som finns. Skit bra att få ner farten för sådana som inte kan köra enligt hastighets begränsningen? Tycker det är skit bra.

Fogel RELEASE ME!!
20 juni 2009 · 188 Inlägg

rickard_arvid skrev:
Tackar så mycket för inläggen måste forska lite i detta på grund av att syrrans kille blev hängande på nya vägbulor i Falköping i går.

får man gissa på att det var dom nya utanför gamla haglunds???

release Me!!
WilYawn Golle
20 juni 2009 · 448 Inlägg

Glader9991 skrev:
Är snarare det smaraste som finns. Skit bra att få ner farten för sådana som inte kan köra enligt hastighets begränsningen? Tycker det är skit bra.

Hjälper fan inte att hålla hastighetsbegränsningen! Testa du att hålla 30km/h över ett farthinder på 30 väg.
Vv bygger dom så idiotiskt att man nästan måste stanna helt och stoppa upp all trafik bakom för att sen krypa över för att inte förstöra bilen. Skitbra!!!

James May: In other news.... I've fitted a fan!
klarrre
20 juni 2009 · 502 Inlägg

Min far har en tanke angående vägbulor, blomlådor osv som sätts upp överallt.

"Kollektiv bestraffning är olaglig i Sverige. Men om dom sätter upp gupp på en 30/50 sträcka som är såpass vassa att en standardbil som håller den angivna hastigheten tvingas bromsa. Då är detta i mina ögon en kollektiv bestraffning för att vissa kör för fort, Och borde därav vara förbjudet...
Och nu när alla är miljöhjältar så kan man ju fundera på hur nyttigt det är om X antal bilar tvingas gå från 50 ner till 20 och sedan till 50 igen för att  500meter senare göra om det igen. På ett år blir det ganska många timmar extra som motorn är på, belastas och drar mer bränsle (om man räknar alla gupp / bilar i Sverige)"

Hur mår alla taxi chaffisar och busschaufförer av allt detta extra guppande, ska dom behöva ha ont i ryggen när dom tar pension bara för att kommunen har placerat vägbulor på vissa vägar där folk kör för fort?

Vad kostar det inte att bygga alla dessa gupp, chikaner och gud vet allt? Pengar som kunde gått till forskning för säkrare snålare bilar...


Det är värt att fundera på iaf.

Mvh Daniel

(Ursäkta dvs stavfel)

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad
twin_cam Smålänning
20 juni 2009 · 7 877 Inlägg

Jag har aldrig haft problem att ta vägbulor oavsett fart varken i någon av mina Saabar eller i Volvon...

En bil som registeringabesiktas som ombyggt/amatörbyggt fordon måste ha en markfrigång på 10 cm för att gå igenom. Så dem är antagligen gjorda för en minimihöjd på bilen på 10 cm.

Jag sållar mig till skalan som tycker det är bra. Det är ju frivilligt att sänka bilen, eller hur?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Runn WS7 Avstängd
20 juni 2009 · 1 031 Inlägg

Darkie skrev:

Rquired skrev:
Tar sig inte en bil godkänd av SBP över så är de för höga, och kommunen eller VV eller vem som nu ansvarar får ta och skrapa ner dem. Har hänt här hemma efter klagomål från folk vars Ferrari inte tog sig över...

Jag kom igenom SBP med bara 0.5 millemeter till goda från bromsprovaren till liften haha big_smile
Men sen får jag ju "korsa" bulorna också oftast.

Min bil klarar inte bromsprovaren utan jag får varje år höja upp bilen med gummikuddar sad

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
FireTraXX DFFL
21 juni 2009 · 9 020 Inlägg

kalle_fiat skrev:
10cm enligt ncc standar är ett gäng i fbg som tvistar me dom om de. själv kör jag på cyckelväg och gräs förbi dom.

Låter ju, ja, normalt... roll

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang