Köpråd: Vilken volvo 740?

skruvo
23 juni 2009 · 40 Inlägg

Hej!
Jag ska köpa mej en Volvo 740, tänkte mej en lite nyare årsmodell (88-92). Men vilken skulle ni rekommendera av GL, GLE , GLT 16v ? Ticen är jag inte intresserad av pga av dyr försäkring ( kanske samma med GLT?) Har någon erfarenhet av 740 modellerna när de gäller motor och låda, vilken som är att rekommendera av GL, GLE och GLT och årsmodell? Vill ha en hållbar och så krånglefri motor som möjligt med billiga reservdelar osv. Tips vore tacksamt smile

expect1991
23 juni 2009 · 1 814 Inlägg

GLT 16V är väl den bästa motorn av de du nämnt?

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Billiga reservdelar / Skitslö => B230F

Dyrare reservdelar / Über performance => B234F

Där B230F finns i GL from 1987 (Alla GL, GLT, GL, SE from 1989).
Där B234F finns i GLT 16 VALVE finns 1988-1990 (/91).


Den klassiska GLE-motorn B230E med sportiga 131hk finns 1985-1988
sen ersattes den helt av B230F (som fanns from 1987) sitter ju i lite äldre
bilar innan rostskyddet var på topp från början. -> Nyare desto bättre

16V motorn B234F har alltid M46-växellådan med överväxel, vilket
den sistnämnda kan krångla och ha sig.. men allt går att lösa.
M47 till B230F är rätt så problemfri (inte värre än att spaken glappar kors och tvärs).


Köp en välutrustad senare GL/GLT/GLE med B230F så kan du smygtrimma den till ~130hk om du tröttnar.

Edit:

Turbo-modellen hade faktiskt lägre toppeffekt än GLT 16 VALVE tom 1989 så
försäkringen 'borde' ju vara snarlik wink wink

Senast redigerat av steifan (23 juni 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
teamvolvoracing Trucker
23 juni 2009 · 1 220 Inlägg

glt 16 valve skulle jag ha satsat på 160 hk iställe för 116 som i f motorn de är en stor skillnad big_smile och med lite smyg trimm på 16v så skulle man kunna få upp den i ca 190 hk dvs porta, plana ställbara kamdrev, dubbla avgaskammar, extraktorrör, 2,5" avgas, sportfilter, chippa och slipa in dom största ventilerna som få plats och ev lättat svänghjul ha du tur så kan du komma över det magiska 200 hk sträcket då :p

Vissa är bara bättre än andra!
allenalle snickare
23 juni 2009 · 612 Inlägg

köp min 940 gl den har 135 orginal. smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
DKWpontus
23 juni 2009 · 66 Inlägg

allenalle skrev:
köp min 940 gl den har 135 orginal. smile

Men då har väl du 531 toppen?.. Btw, passar 531 toppen på b230f och b230e och höjer den effekten någonting?

Mack Forum- och sitemoderator
23 juni 2009 · 26 155 Inlägg

allenalle skrev:
köp min 940 gl den har 135 orginal. smile

131 orginal ska det väl hellre vara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
epapower
23 juni 2009 · 593 Inlägg

Spelar inte så stor roll vilken 740 du handlar men håll dig på -88b och uppåt, bra mkt bättre rostskydd då.

16v motorerna är ganska vettiga förusatt man inte fuskar med  service och kamremsbyten för då säger de upp sig snart.

Ett riktigt säkert kort är en 740 Gl/t-8v -89. bra rostskydd, blacklinepkt, diagnosuttag (blinkkoder), driftsäker m47låda och gamla fronten (som är den snyggaste enligt mig)

Att en 16v har lite mer häst tycker inte ja väger upp den driftsäkerhet du har i en 8v.

min första bil hade b230f med portad/planad topp, värre kam, uppställt soppatryck, sportavgas/filter,och ja åkte i stort sett jämnt med 16v..

Sen så sitter det även m46 låda på 16v och de lådorna har ja inget positivt att säga om i jämförelse med driftsäkra m47, (visst 46;an tål lite mer effekt men de är bara det enda positiva)

mvh

Senast redigerat av epapower (23 juni 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juni 2009 · 10 427 Inlägg

epapower skrev:
Att en 16v har lite mer häst tycker inte ja väger upp den driftsäkerhet du har i en 8v.

43 hästar mer är inte att underskatta wink

B230F är ju stendöd i jämförelse.

B234F låter ju bra mycket rappare tom wink

Senast redigerat av steifan (23 juni 2009)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Lite lästips:
http://www.forumbilder.se/images/fd32009110859a5fa.jpg
http://www.forumbilder.se/images/5d320091110226c78.jpg
http://www.forumbilder.se/images/6d32009111116fb54.jpg
http://www.forumbilder.se/images/f7320091112252ed2.jpg
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY … 00_900.pdf

Hoppas att bilderna skalas ned till vettig storlek för er med wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Moser .-ϻΘϨƎЯ
24 juni 2009 · 1 313 Inlägg

volvo 740-90 eller senare,, visst de är de fula fronten! men 940 lampor passar rakt på utan modifikation,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
Hillbill Redneck life
24 juni 2009 · 357 Inlägg

ska du ha en driftsäker motor som är billig i delar så skulle jag rekomendera b230f, har själv en sådan i min 740(gl) och mycket nöjd med den trots att den tidigare ägs av volvoraggare och gått runt 55-60mil så spinner han som en katt

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?
Chevrolet K1500 "Vinterbilen" (1990)
skruvo
1 juli 2009 · 40 Inlägg

okej tackar för alla tips:) ska fundera lite osv. Mer tips vore tacksamt smile

Remiss
1 juli 2009 · 1 339 Inlägg

Är du slarvig mer servicar så skaffa en B230F, är du nogrann så skaffar du en B234F, jag e helnöjd med min 88b Glt 16v iallfall. Jag fick dock tag i ett extremt fint exemplar som är helt orginal och ska hållas orginal tongue Bara 1 ägare innan dessutom. Kollade hur länge som helst på blocket (kollade 15ggr varje dag typ elr mer) men de lönade sig till slut för då vart jag först!

Se upp med vad du köper bara så det inte är någon ungdomskörd bil gäller båda motorerna.


Betalar 2800 kr årvis (helförsäkring) på moderna försäkringar fast då står den inte på mig.

skruvo
2 juli 2009 · 40 Inlägg

En B230F duger åt mej smile Men jag vill inte ha nån 4 växlad poff med OD (m46) Vilka modeller sitter m47 lådan tillsammans med B230F i? Alla nyare utom glt? Och om jag förstått de hela rätt så sitter B230F i dom nyare 740 (88-92)?

Remiss
3 juli 2009 · 1 339 Inlägg

B230F fanns med hela tiden i programmet. Glt 16v fanns från och med 88 då även ett bra rostskydd kom. Vad e de för fel på OD? ^^. Tror dom drar lite mindre bensin med OD tack vare att bilen varvar mindre än med 5-växlad, sen e de fasen så mycket coolare med OD och skönare big_smile

Volvo740-88 Volvo850-92
3 juli 2009 · 1 677 Inlägg

Jag är nöjd men min B230F men skulle vilja gärna ha en B280F.
Därför söker jag mycket info om 760 GLE.

B230F sägs att vara slö. Slö är inte rätta ordet. Det rätta ordet är "Svagare än B234F".
b230f har mycket bra kvalité och...man tar sej fram.

Är det någon här som vet något om B280F?

slimetard roadrage
3 juli 2009 · 188 Inlägg

Volvo740-88 skrev:
Jag är nöjd men min B230F men skulle vilja gärna ha en B280F.
Därför söker jag mycket info om 760 GLE.

B230F sägs att vara slö. Slö är inte rätta ordet. Det rätta ordet är "Svagare än B234F".
b230f har mycket bra kvalité och...man tar sej fram.

Är det någon här som vet något om B280F?

147 häst och 235nm har jag för mig.
absolut inte den snabbast av dessa alternativ men den är skön och känns exklusiv att köra smile

Grantomta
3 juli 2009 · 216 Inlägg

tycker att du ska satsa på 16v går bra orginal även att de är en volvo

va skiljer en mekaniker från en amatör?
jo mekanikern har en ren overall
Volvo 242 VOC "traktorn" (1976)
Volvo 940 "voc" (1991)
Chrill27
3 juli 2009 · 553 Inlägg

B230F är ju istort sett skottsäkra. Men då åker du runt med 2,3 liter motorvolym och har endast 85kW/ 115 Hk. Mycket slitstark bil men något otroligt trött och slö!

Senast redigerat av Chrill27 (3 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang