** te_wik's diverse projekt - just nu en Audi 100 Turbo Sport quattro i fokus!**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport quattro - 1990. Välkommen in och kika, läsa och kommentera.
  • 60 Följare
  • 846 044 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 november 2019
te_wik Forummoderator
23 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:
Hur går det för dig då?

Jodu, är frisk nu! big_smile

Har just kommit in från mitt mindre garage där jag idag har fixat igång kupefläkten som inte fungerade, alltså på 1.8an. Senare ikväll eller imorgon ska kamremmen demonteras och en ny packbox till vevaxeln monteras, läker som ett såll.

Däremot händer inte så mycket med 2.3an.. Jag har fullt upp med jobb och komvux nu så det kommer mest bli lite småryck med den under helgerna. Tyvärr, snart är det kallt och då avstannar mitt projekt då jag ej på något sätt kan skramla ihop pengar som behövs till uppvärmningen av garaget. Men att lacka resterande bromsok ska jag nog hinna med, sen kommer jag flytta bilen så den inte står mitt i garaget så den får lugn och ro i sin vinterdvala smile



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (23 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
23 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:

audienergy skrev:
Hur går det för dig då?

Jodu, är frisk nu! big_smile

Har just kommit in från mitt mindre garage där jag idag har fixat igång kupefläkten som inte fungerade, alltså på 1.8an. Senare ikväll eller imorgon ska kamremmen demonteras och en ny packbox till vevaxeln monteras, läker som ett såll.

Däremot händer inte så mycket med 2.3an.. Jag har fullt upp med jobb och komvux nu så det kommer mest bli lite småryck med den under helgerna. Tyvärr, snart är det kallt och då avstannar mitt projekt då jag ej på något sätt kan skramla ihop pengar som behövs till uppvärmningen av garaget. Men att lacka resterande bromsok ska jag nog hinna med, sen kommer jag flytta bilen så den inte står mitt i garaget så den får lugn och ro i sin vinterdvala smile



Mvh Tommy

Ok, det går säkert snabbt för dig att byta packboxen smile
Hoppas den får en bra vinterdvala då wink

Häls. Hervas
Hervas
23 september 2009 · 2 373 Inlägg

Förresten hur mycket har du kvar att fixa på 2.3an?

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
23 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:
Förresten hur mycket har du kvar att fixa på 2.3an?

Hörru du, en hel del! tongue Framvagnen ska ner, alla bussningar och leder ska bytas lika så stötdämpare och fjädrar runtom med allt vad det innebär. Bilen ska slipas ner inför lackering.. Motorn ska repas lite.
Inredningen ska monteras tillbaka osv osv osv.. wink




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
23 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:

audienergy skrev:
Förresten hur mycket har du kvar att fixa på 2.3an?

Hörru du, en hel del! tongue Framvagnen ska ner, alla bussningar och leder ska bytas lika så stötdämpare och fjädrar runtom med allt vad det innebär. Bilen ska slipas ner inför lackering.. Motorn ska repas lite.
Inredningen ska monteras tillbaka osv osv osv.. wink




Mvh Tommy

Ok ok det var en del kvar ja wink

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
23 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:

te_wik skrev:

audienergy skrev:
Förresten hur mycket har du kvar att fixa på 2.3an?

Hörru du, en hel del! tongue Framvagnen ska ner, alla bussningar och leder ska bytas lika så stötdämpare och fjädrar runtom med allt vad det innebär. Bilen ska slipas ner inför lackering.. Motorn ska repas lite.
Inredningen ska monteras tillbaka osv osv osv.. wink




Mvh Tommy

Ok ok det var en del kvar ja wink

Ojaa.. fortsätter du följa tråden så kommer du få läsa dig blind! haha.
Nu över till garaget, blir att koppla extraljus på en polares bil istället, vågar inte börja med packboxen ifall något går snett..blir svårt att komma till jobbet utan packbox kl 08.30 imorgon annars.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
23 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:

audienergy skrev:

te_wik skrev:

Hörru du, en hel del! tongue Framvagnen ska ner, alla bussningar och leder ska bytas lika så stötdämpare och fjädrar runtom med allt vad det innebär. Bilen ska slipas ner inför lackering.. Motorn ska repas lite.
Inredningen ska monteras tillbaka osv osv osv.. wink




Mvh Tommy

Ok ok det var en del kvar ja wink

Ojaa.. fortsätter du följa tråden så kommer du få läsa dig blind! haha.
Nu över till garaget, blir att koppla extraljus på en polares bil istället, vågar inte börja med packboxen ifall något går snett..blir svårt att komma till jobbet utan packbox kl 08.30 imorgon annars.



Mvh Tommy

Klart att man kommer att följa tråden smile
Nej det är klart att man inte chansar på, kanske till helgen eller nåt?

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
23 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:
Klart att man kommer att följa tråden smile
Nej det är klart att man inte chansar på, kanske till helgen eller nåt?

Låter fint det! smile Jaa det blir nog till helgen, har iaf dubbelkollat nu så jag fått rätt grejjer så allt stämmer. Vill inte riva i onödan. Nu måste jag bara köra till andra garaget och hämta verktygslådorna.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
24 september 2009 · 12 813 Inlägg

Gick inte så bra med bytet av främre vevaxeltätningen. Fick inte loss bulten från vevaxeln, Mutterdragaren jag har, en elektrisk sak på 900w orkade inte. Tog då dragskaftet med lite förlängning samt ett hemmafixat verktyg för att hålla emot veven men spräckte tre hylsor alá "no namers" då jag inte kunde hitta min 19mm krafthylsa. Så att så gick det med det, får väl ta lokalbussen imorrn för att köpa en krafthylsa, eller så värmer jag bulten med gasol så jag får loss den lätt.

Sen dumfan som jag är snålade denna gången och köpte inte alla packboxar som jag brukar (vev, mellandrev och kam) utan bara vevaxeltätningen, självklart läker tätningen för mellanaxeldrevet oxå. Så jag får köpa en 19mm krafthylsa, en till packbox och en ny bult ifall jag ska värma med gasol. It's all fun fun fun..

Jo, glömde ju nästan nämna att jag iaf fick målat kamremskåpan (den övre som var rostbrun) och servo "trumman" till bromsarna med svart hammerlite. Blev fint, hoppas det torkar någorlunda bra trots att det bara är 3 grader i garaget tongue




Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (24 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
25 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:
Gick inte så bra med bytet av främre vevaxeltätningen. Fick inte loss bulten från vevaxeln, Mutterdragaren jag har, en elektrisk sak på 900w orkade inte. Tog då dragskaftet med lite förlängning samt ett hemmafixat verktyg för att hålla emot veven men spräckte tre hylsor alá "no namers" då jag inte kunde hitta min 19mm krafthylsa. Så att så gick det med det, får väl ta lokalbussen imorrn för att köpa en krafthylsa, eller så värmer jag bulten med gasol så jag får loss den lätt.

Sen dumfan som jag är snålade denna gången och köpte inte alla packboxar som jag brukar (vev, mellandrev och kam) utan bara vevaxeltätningen, självklart läker tätningen för mellanaxeldrevet oxå. Så jag får köpa en 19mm krafthylsa, en till packbox och en ny bult ifall jag ska värma med gasol. It's all fun fun fun..

Jo, glömde ju nästan nämna att jag iaf fick målat kamremskåpan (den övre som var rostbrun) och servo "trumman" till bromsarna med svart hammerlite. Blev fint, hoppas det torkar någorlunda bra trots att det bara är 3 grader i garaget tongue




Mvh Tommy

Det var tråkigt att det blev så sad hoppas det ordnar sig till helgen smile
Har du bilder på kåpan då jag också var inne på att måla dom med hammar lack smile

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
25 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:

te_wik skrev:
Gick inte så bra med bytet av främre vevaxeltätningen. Fick inte loss bulten från vevaxeln, Mutterdragaren jag har, en elektrisk sak på 900w orkade inte. Tog då dragskaftet med lite förlängning samt ett hemmafixat verktyg för att hålla emot veven men spräckte tre hylsor alá "no namers" då jag inte kunde hitta min 19mm krafthylsa. Så att så gick det med det, får väl ta lokalbussen imorrn för att köpa en krafthylsa, eller så värmer jag bulten med gasol så jag får loss den lätt.

Sen dumfan som jag är snålade denna gången och köpte inte alla packboxar som jag brukar (vev, mellandrev och kam) utan bara vevaxeltätningen, självklart läker tätningen för mellanaxeldrevet oxå. Så jag får köpa en 19mm krafthylsa, en till packbox och en ny bult ifall jag ska värma med gasol. It's all fun fun fun..

Jo, glömde ju nästan nämna att jag iaf fick målat kamremskåpan (den övre som var rostbrun) och servo "trumman" till bromsarna med svart hammerlite. Blev fint, hoppas det torkar någorlunda bra trots att det bara är 3 grader i garaget tongue




Mvh Tommy

Det var tråkigt att det blev så sad hoppas det ordnar sig till helgen smile
Har du bilder på kåpan då jag också var inne på att måla dom med hammar lack smile

Aah, shit happends. Men men. Bild på den, nee tyvärr har jag inte det, men jag kan försöka ta en mobilbild senare. Men du har ju redan målat din? yikes



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
25 september 2009 · 2 373 Inlägg

Var bara nyfiken på hur det ser ut med hammarlack wink

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
25 september 2009 · 12 813 Inlägg

Ringde till mekonomen idag och hörde efter ifall de hade en packbox till mellandrevets axel. Nej, inte det.. fanns inte ens med i deras databas så han sa att det inte finns som eftermarknads. Konstigt tyckte jag, så jag började forska lite. Efter en stunds letande kom jag fram till att det är EXAKT samma packbox som till vevaxeln. Samma org. artnr. Så jag ringer till mekonomen igen och frågar om han har inne någon packbox till vevaxeln, och där fanns tre st. Samtidigt nämnde jag åt honom att tipsa huvudkontoret att det är exakt samma packbox till mellandrevet (eller tätningsring med spiral till oljepumpen som VAG kallar det). När polaren slutar jobbet ska han skjutsa mig till mekonomen så jag får hämta packboxen, den boxen jag köpt till vevaxeln var jag nyss och knackade in till mellandrevet. Så lite framgång blev det iaf.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (25 september 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Jyllpy bilmekaniker
25 september 2009 · 20 Inlägg

precis vad ja tänkte..alla 3 packboxar e ju lika..hoppas att resten av packbox bytet går bra för dig...ska fa o köpa en till audi imorrn(blir den 3dje audin på gården då:)men nu blir det en 2,3a 88b kombi:)som ja tror att ja kmr att lägga upp en tråd om här på gorg:)lycka till med audin..tycker att du gör helrätt me en hellack:)

Hervas
26 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:
Ringde till mekonomen idag och hörde efter ifall de hade en packbox till mellandrevets axel. Nej, inte det.. fanns inte ens med i deras databas så han sa att det inte finns som eftermarknads. Konstigt tyckte jag, så jag började forska lite. Efter en stunds letande kom jag fram till att det är EXAKT samma packbox som till vevaxeln. Samma org. artnr. Så jag ringer till mekonomen igen och frågar om han har inne någon packbox till vevaxeln, och där fanns tre st. Samtidigt nämnde jag åt honom att tipsa huvudkontoret att det är exakt samma packbox till mellandrevet (eller tätningsring med spiral till oljepumpen som VAG kallar det). När polaren slutar jobbet ska han skjutsa mig till mekonomen så jag får hämta packboxen, den boxen jag köpt till vevaxeln var jag nyss och knackade in till mellandrevet. Så lite framgång blev det iaf.



Mvh Tommy

Va bra att du fick reda på det, trodde att du redan visste det...
Jag visste det från min tid då jag sålde reservdelar till bla. Audi.
Mekonomen kostar 233 kr och orginal 263 kr så det skiljer typ 30 kr om jag inte minns fel wink

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
26 september 2009 · 12 813 Inlägg

Fick lös bulten igår med det hemmagjorda vektyget, det gick bra men jag fick satans ont i axeln då när bulten väl släppte och jag flög all varldens väg wink

Packboxarna är bytta men kamremmen ej ännu monterad.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
26 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:
Fick lös bulten igår med det hemmagjorda vektyget, det gick bra men jag fick satans ont i axeln då när bulten väl släppte och jag flög all varldens väg wink

Packboxarna är bytta men kamremmen ej ännu monterad.



Mvh Tommy

Så du tog i så att du bara flyger wink kan man kalla det mek skador eller...? wink

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
26 september 2009 · 12 813 Inlägg

audienergy skrev:

te_wik skrev:
Fick lös bulten igår med det hemmagjorda vektyget, det gick bra men jag fick satans ont i axeln då när bulten väl släppte och jag flög all varldens väg wink

Packboxarna är bytta men kamremmen ej ännu monterad.



Mvh Tommy

Så du tog i så att du bara flyger wink kan man kalla det mek skador eller...? wink

Haha ja fy satan va den satt. Jag gjorde ett verktyg som skruvas fast i skruvhålen där vevaxelremskivan sitter, bara skruva fast i den och låta golvet hålla emot sen. Men det kändes som att framvagnen lättade när man tog i, sen när den väl släppte så flög jag bakåt in i väggen. haha.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Hervas
26 september 2009 · 2 373 Inlägg

te_wik skrev:

audienergy skrev:

te_wik skrev:
Fick lös bulten igår med det hemmagjorda vektyget, det gick bra men jag fick satans ont i axeln då när bulten väl släppte och jag flög all varldens väg wink

Packboxarna är bytta men kamremmen ej ännu monterad.



Mvh Tommy

Så du tog i så att du bara flyger wink kan man kalla det mek skador eller...? wink

Haha ja fy satan va den satt. Jag gjorde ett verktyg som skruvas fast i skruvhålen där vevaxelremskivan sitter, bara skruva fast i den och låta golvet hålla emot sen. Men det kändes som att framvagnen lättade när man tog i, sen när den väl släppte så flög jag bakåt in i väggen. haha.



Mvh Tommy

Haha att den satt så jävla hårt då...när jag skulle lossa på den så satte jag en lång grov mejsel mellan hjulet och mot toppen sen tog jag ett långt typ 70 cm moment nyckel för att få upp den, det var i för sig en krafthylsa jag hade på moment nyckeln.

Häls. Hervas
te_wik Forummoderator
26 september 2009 · 12 813 Inlägg

Ja hårt satt den och mkt pga att nån lagt locktite i gängorna.

Nu är bilen ihopskruvad går går som en klocka!



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang