m

jocke_gronberg
4 juli 2009 · 4 586 Inlägg

det som är ännu viktigare är att låta motorn bli varm innan turbon laddar

Alecci
4 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Elda skrev:
man kringår inte "problemet" man lär sig tålamod, att ta bort backspärren är idiotiskt, det är ett utmärkt stöldskydd om inte annat. Turbo-timer är för senila tanter och folk som vill ha så mkt skit i bilen som möjligt.

Det var inte jag som undrade hur man kringgår backspärren, har aldrig ägt en Saab och kommer heller aldrig göra det så problemet rör inte mig. Den andra delen av ditt uttalande är bara drygt, lamt och generaliserande. Snarare verkar Saabs backspärr vara till för "senila tanter" för att deras bilar inte ska rulla iväg om de glömmer dra åt handbromsen. Jag struntar fullkomligt i varför andra har turbotimer, själv har jag det för att det är smidigt.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Audi_powah
4 juli 2009 · 1 515 Inlägg

Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
ZonaX Svetsare
4 juli 2009 · 3 150 Inlägg

Audi_powah skrev:
Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

Är turbon vattenkyld?



Ps. ALLA saabar har ju inte backspärr?  Inte min iallafall!  Möjligtvis bara 900.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Audi_powah
4 juli 2009 · 1 515 Inlägg

ZonaX skrev:

Audi_powah skrev:
Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

Är turbon vattenkyld?



Ps. ALLA saabar har ju inte backspärr?  Inte min iallafall!  Möjligtvis bara 900.

- kollade upp om den var vattenkyld, svaret är: Jaa, den är vattenkyld smile

Senast redigerat av Audi_powah (4 juli 2009)

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
henke_99 Offroad Racing
4 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Står det i instruktionsboken att bilen ska kylas på tomgång en stånd efter normal respektive hård körning?

Trodde väl inte det... (hård körning är en sak, då fattar dom flesta att man ska låta motorn lugna ner sig lite. Även sugmotorer...)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Dialbo
4 juli 2009 · 124 Inlägg

Audi_powah skrev:
Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

Om du har 2,0 tfsi motorn:

To prevent carbon build-up on the turbine shaft in the turbocharger, an auxiliary coolant pump provides additional coolant circulation for a certain time after the engine is shut off hot. The pump forces the lower temperature coolant against the normal direction of flow. The coolant flows from the radiator through the turbocharger to the engine block and back to the cooler.

http://www.scribd.com/doc/16176765/The- … tion-VW20T

mYGeL
4 juli 2009 · 1 338 Inlägg

Dialbo skrev:

Audi_powah skrev:
Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

Om du har 2,0 tfsi motorn:

To prevent carbon build-up on the turbine shaft in the turbocharger, an auxiliary coolant pump provides additional coolant circulation for a certain time after the engine is shut off hot. The pump forces the lower temperature coolant against the normal direction of flow. The coolant flows from the radiator through the turbocharger to the engine block and back to the cooler.

http://www.scribd.com/doc/16176765/The- … tion-VW20T

Of-n där ser man smile

Har själv 2,0 tfsi Så då står Jag mao på tomgång varje dag i onödan!? wink
Men ifs lär ju inte skada o kyla lite extra endå endå.. smile

Mvh// Michel

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
ZonaX Svetsare
4 juli 2009 · 3 150 Inlägg

Audi_powah skrev:

ZonaX skrev:

Audi_powah skrev:
Lånar tråden lite smile

- Ska man låta motorn stå på även på de nyare bilarna? själv så har jag en Audi a4 b7 - 05. jag brukar inte låta motorn stå på efter en viss körning iaf. . tar turbon skada utav detta elr regleras det automatiskt då det är en nyare bil? smile

Är turbon vattenkyld?



Ps. ALLA saabar har ju inte backspärr?  Inte min iallafall!  Möjligtvis bara 900.

- kollade upp om den var vattenkyld, svaret är: Jaa, den är vattenkyld smile

Okej,  då behöver du nog inte stå på tomgång för att kyla den, dock för att låta den gå ner på "tomgång" med smörjning

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Rquired Allmänt envis
4 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Alecci skrev:

Quattro_ skrev:
Är det någon som kan förklara lite mer speciefikt om turbo timer? Tex så brukar inte nykeln gå att ta ur då bilen är igång. Sen när väl bilen stängt av sig borde väl tändningen ligga på?

Och hur installerar man sånna och vad kostar det?

Enkelt uttryckt är turbotimer än dosa som räknar ner från det att tändningen vridits av, och som lurar bilen att under den angivna tiden tro att tändningen fortfarande är på. En kabel dragen till handbromsen säkerställer att bilen inte går att köra medan turbotimern räknar ner (släpper man handbromsen stänger turbotimern av tändningen direkt).

Medan turbotimern håller bilen igång går det att dra ut nyckeln ur tändningslåset, lämna bilen samt låsa och larma den. Turbotimern stänger sedan av motorn efter angiven tid. Man får ibland rätt kul blickar när man lämnar bilen igång då man kutar in i den lokala ICA-butiken, turbotimer verkar fortfarande vara förvånansvärt okänt.

De är inte särskilt svåra att installera (jag som är totalt okunnig vad gäller mekande gjorde det själv på en timme), själva installationsprocessen beror på vilken slags bil man har och vad för turbotimer man skaffar. Kostnaden brukar väl ligga från cirka 600 kr och upp till runt 2000 kr för de dyraste skulle jag tro.

Kände inte till det när jag prövade en Skyline, blev lite smått förvånad över att motorn inte stannade när jag satt där med nyckeln i handen tongue

Elda: Varför skulle "backen i-nyckeln ur" fungera som stöldskydd?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Phaetoon
4 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Rquired skrev:
Kände inte till det när jag prövade en Skyline, blev lite smått förvånad över att motorn inte stannade när jag satt där med nyckeln i handen tongue

Elda: Varför skulle "backen i-nyckeln ur" fungera som stöldskydd?

Fungerar ju som ett rattlås, fast på växellådan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Rquired Allmänt envis
4 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Phaetoon skrev:

Rquired skrev:
Kände inte till det när jag prövade en Skyline, blev lite smått förvånad över att motorn inte stannade när jag satt där med nyckeln i handen tongue

Elda: Varför skulle "backen i-nyckeln ur" fungera som stöldskydd?

Fungerar ju som ett rattlås, fast på växellådan.

Jaha så om nyckeln inte är i går inte backen att lägga ur?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Perzzon90
4 juli 2009 · 341 Inlägg

Rquired skrev:

Phaetoon skrev:

Rquired skrev:
Kände inte till det när jag prövade en Skyline, blev lite smått förvånad över att motorn inte stannade när jag satt där med nyckeln i handen tongue

Elda: Varför skulle "backen i-nyckeln ur" fungera som stöldskydd?

Fungerar ju som ett rattlås, fast på växellådan.

Jaha så om nyckeln inte är i går inte backen att lägga ur?

Precis så är det wink

Pelle84
5 juli 2009 · 179 Inlägg

Det där fungerar sådär skulle jag vilja säga.. Min gammla 900 t16 kunde man tom starta med en glasspinne!! Fast o andra sidan kunde man ju ta ut nycklen o låsa bilen när den var igång så det måste ju vara deras egna turbotimer;) (om man kom ihåg att gå ut o stänga den sen)

Rquired Allmänt envis
5 juli 2009 · 12 512 Inlägg

Perzzon90 skrev:

Rquired skrev:

Phaetoon skrev:

Fungerar ju som ett rattlås, fast på växellådan.

Jaha så om nyckeln inte är i går inte backen att lägga ur?

Precis så är det wink

Och om jag tar i lite, kan jag fortfarande inte lägga ur backen? tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Koop
5 juli 2009 · 1 867 Inlägg

Inte, stor jävla bult som låser länkaget.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Perzzon90
5 juli 2009 · 341 Inlägg

Rquired skrev:

Perzzon90 skrev:

Rquired skrev:

Jaha så om nyckeln inte är i går inte backen att lägga ur?

Precis så är det wink

Och om jag tar i lite, kan jag fortfarande inte lägga ur backen? tongue

Har inte testat vågar inte chansa wink haha

Lalle87
5 juli 2009 · 262 Inlägg

Alecci skrev:

Lalle87 skrev:

Alecci skrev:

Enkelt, man lägger ner projektet med att vara Saab-ägare så slipper man både det och massa andra problem, ett helt nytt livs portar kommer att öppnas!

Skämt åsido. tongue

Har inte en aning, borde väl gå att modifiera så att man inte behöver lägga i backen? Annars har jag ingen susning, säger ju sig självt att det blir svårt att ha motorn igång med både växel och handbroms i men ingen förare.

Det är ju bara att hämta bilen x antal meter längre bort än du parkerade wink

Förvisso, men det kan ju bli ett gäng meter beroende på tiden man ställer in och förflyttningen kan kanske orsaka visst besvär och förtret beroende på var någonstans parkeringen påbörjas. wink

Dessutom, tiden som går åt att gå ifatt bilen och sedan förklara för alla runt omkring varför man låter bilen backa iväg på egen hand är nog längre än om du suttit och väntat på att turbon ska kylas av.

Men tänk så spännande det blir när du ska gå och leta upp bilen senare. wink

Gizmojohan
5 juli 2009 · 3 295 Inlägg

Elda skrev:

Alecci skrev:

Elda skrev:
man kringår inte "problemet" man lär sig tålamod, att ta bort backspärren är idiotiskt, det är ett utmärkt stöldskydd om inte annat. Turbo-timer är för senila tanter och folk som vill ha så mkt skit i bilen som möjligt.

Det var inte jag som undrade hur man kringgår backspärren, har aldrig ägt en Saab och kommer heller aldrig göra det så problemet rör inte mig. Den andra delen av ditt uttalande är bara drygt, lamt och generaliserande. Snarare verkar Saabs backspärr vara till för "senila tanter" för att deras bilar inte ska rulla iväg om de glömmer dra åt handbromsen. Jag struntar fullkomligt i varför andra har turbotimer, själv har jag det för att det är smidigt.

det var inte enbart dig jag citerade, visst är det smidigt mer jag förstår inte varför man ska ha in onödig vikt i en bil man skrapar ur ljudisoleringen för lättning.


jag skulle inte kalla det lamt men drygt och generaliserande, jajjamen. Ganska så fördomsfullt också.



Ang backspärr på saab, ENBART 9000 som har rattlås.

javisst, och så finns det fler funktioner på en turbotimer än just bara timern, tex på vissa inkl min egen finns det digital laddtrycksvisning, laptimer, volt, ladtryckvarning för skenande ladd.. mkt extra mätare som går åt för att fylla ut dom funktionerna. eller så sitter dom i en liten dosa på 70x10x15 mm...

Alecci
5 juli 2009 · 2 014 Inlägg

Elda skrev:
det var inte enbart dig jag citerade, visst är det smidigt mer jag förstår inte varför man ska ha in onödig vikt i en bil man skrapar ur ljudisoleringen för lättning.

Onödig vikt? Struntar man i att ha på dig strumpor den dagen sparar du in vikten för en turbotimer. Min turbotimer, inklusive kablage och allt väger ungefär 260 gram.

Som Slave_joe nämnde får ofta med andra funktioner på köpet. I min finns det även A/F Ratio, Lambda och voltmätare. Sparar ju en del vikt på att slippa ha separata mätare samt fästen för dessa också.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang