Ta B-körkort innan 18. Vart hittar man information och övrigt??

RPMDennis
3 juli 2009 · 319 Inlägg

Hej jag är 17 år och undrar över det här med att att ta körkort tidagare än 18 (dispans?). Skulle vilja ha information om hemsidor eller vart man kan ringa och fråga osv. Tacksam för svar!!!! //Dennis

anderssonboy
3 juli 2009 · 355 Inlägg

det går inte o få dispans..

RPMDennis
3 juli 2009 · 319 Inlägg

Och varför går inte de ??

crillepersson
3 juli 2009 · 25 Inlägg

dispans får man till epa körkort inte till bil

kevlar_soul
3 juli 2009 ·

Skulle det vara möjligt att få dispens så är det väl läge att snacka med någon körskola, de lär väl ha den information som du söker.

jag själv har aldrig hört talas om dispens!

Saandberg
3 juli 2009 · 106 Inlägg

Är inte 100% på detta men om man går i på fordon inriktnig lastbil tror jag man får de men då får du köra ifrån den dagen du blir 18 då.  Som sakt inte 100% säker på detta.
/Saandberg

Volvo Räcing
te_wik Forummoderator
3 juli 2009 · 12 813 Inlägg

Dispans till B-körkort skulle kräva riktigt goda anledningar och oavsett om det skulle gå så lär du knappast få det. Dispans till traktorkort kan man få, men bilkörkort.. nää det har jag väldigt svårt att tänka mig!


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
RPMDennis
3 juli 2009 · 319 Inlägg

Vad skulle man kunna kalla en riktigt god anledning till att få dispans??  Dennis smile

te_wik Forummoderator
3 juli 2009 · 12 813 Inlägg

RPMDennis skrev:
Vad skulle man kunna kalla en riktigt god anledning till att få dispans??  Dennis smile

Kanske att du bor 45mil från närmsta granne utan el och utan telefon, inga bussar eller taxi som kan köra dig till din mormor som är ensam och sjuk och bor 356mil ute i skogen med samma villkor som du och hennes mediciner är slut och du måste vara förbi apoteket och köpa det åt henne.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (3 juli 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Halvfull Öpc designchef
3 juli 2009 · 163 Inlägg

Saandberg skrev:
Är inte 100% på detta men om man går i på fordon inriktnig lastbil tror jag man får de men då får du köra ifrån den dagen du blir 18 då.  Som sakt inte 100% säker på detta.
/Saandberg

Nej så är inte fallet, fast däremot får man dispans för att ta E-kortet när man är 18 (efter man har tagit B och C korten) om man går på fordonsprogrammet transportteknik, istället för att ta E-kortet när man är 19 (som man fyller det året man tar studenten.)
smile

/David

hej hopp
V70Dahlgren
3 juli 2009 · 143 Inlägg

RPMDennis skrev:
Vad skulle man kunna kalla en riktigt god anledning till att få dispans??  Dennis smile

dispans för B-körkort tror jag knappast existerar tongue

du verkar inte ha någon spec anledning så varför ens lägga energi på det...

666_Beast
3 juli 2009 · 1 863 Inlägg

Existerar ingen dispens för B kortet.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
patrik79
3 juli 2009 · 782 Inlägg

Ta körkort i tex usa sen bor du där i minst 6 månader och kommer hem och byter det mot ett svenskt, troligtvis måste någon på transportstyrelsen göra fel för att du ska få ut kortet.

Tar du KK i något eu-land (jag vet iof inte om du får ta KK innan du fyllt 18 i något eu-land) så behöver du inte byta in kortet så då är det lagligt att köra om det inte står något annat i lagboken.

RPMDennis
3 juli 2009 · 319 Inlägg

Larschan skrev:
Det går inte att få dispans på B-körkort, vilket är ganska självklart!
Däremot kan man få dispans på traktorkort om det är så att man jobbar på en bondgård eller liknande!

Varför skulle det vara så självklart?

xorox_88 Smack that ass!!
3 juli 2009 · 2 953 Inlägg

Hahahahahahahahaahhahahahahah.

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
RPMDennis
3 juli 2009 · 319 Inlägg

xorox_88 skrev:
Hahahahahahahahaahhahahahahah.

Shit och så vi ju sånna som dig som verkar ha bott under sten när man inte förstår att man inte måste skriva över allt med en massa idioti.

DusanMandick Random Hero
3 juli 2009 · 4 047 Inlägg

Halvfull skrev:

Saandberg skrev:
Är inte 100% på detta men om man går i på fordon inriktnig lastbil tror jag man får de men då får du köra ifrån den dagen du blir 18 då.  Som sakt inte 100% säker på detta.
/Saandberg

Nej så är inte fallet, fast däremot får man dispans för att ta E-kortet när man är 18 (efter man har tagit B och C korten) om man går på fordonsprogrammet transportteknik, istället för att ta E-kortet när man är 19 (som man fyller det året man tar studenten.)
smile

/David

dom som går fordon transport här i tibro tar körkortet de första dom gör i 2an så allt e klart första terminen, sen när dom fyller 18 får dom kortet på posten, men de kan man iofs inte kalla dispans tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
xorox_88 Smack that ass!!
3 juli 2009 · 2 953 Inlägg

RPMDennis skrev:

xorox_88 skrev:
Hahahahahahahahaahhahahahahah.

Shit och så vi ju sånna som dig som verkar ha bott under sten när man inte förstår att man inte måste skriva över allt med en massa idioti.

haha jadu gosse

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 juli 2009 · 13 756 Inlägg

DusanMandick skrev:

Halvfull skrev:

Saandberg skrev:
Är inte 100% på detta men om man går i på fordon inriktnig lastbil tror jag man får de men då får du köra ifrån den dagen du blir 18 då.  Som sakt inte 100% säker på detta.
/Saandberg

Nej så är inte fallet, fast däremot får man dispans för att ta E-kortet när man är 18 (efter man har tagit B och C korten) om man går på fordonsprogrammet transportteknik, istället för att ta E-kortet när man är 19 (som man fyller det året man tar studenten.)
smile

/David

dom som går fordon transport här i tibro tar körkortet de första dom gör i 2an så allt e klart första terminen, sen när dom fyller 18 får dom kortet på posten, men de kan man iofs inte kalla dispans tongue

mer eller mindre fungerar det så här i örebro oxå..fast här handlar det om vad ungarna orkar göra och inte göra

min kusin hade uppkörningen och skrivningen klar innan han fyllde 18
när han fyllde 18 fick han börja köra

fast då gör man detta direkt på skolan alltså inget hos vägverket förutom fotot som man tar där
samma sak var det när jag tog mitt buss kort på samma skola

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Halvfull Öpc designchef
3 juli 2009 · 163 Inlägg

Growe skrev:

DusanMandick skrev:

Halvfull skrev:

Nej så är inte fallet, fast däremot får man dispans för att ta E-kortet när man är 18 (efter man har tagit B och C korten) om man går på fordonsprogrammet transportteknik, istället för att ta E-kortet när man är 19 (som man fyller det året man tar studenten.)
smile

/David

dom som går fordon transport här i tibro tar körkortet de första dom gör i 2an så allt e klart första terminen, sen när dom fyller 18 får dom kortet på posten, men de kan man iofs inte kalla dispans tongue

mer eller mindre fungerar det så här i örebro oxå..fast här handlar det om vad ungarna orkar göra och inte göra

min kusin hade uppkörningen och skrivningen klar innan han fyllde 18
när han fyllde 18 fick han börja köra

fast då gör man detta direkt på skolan alltså inget hos vägverket förutom fotot som man tar där
samma sak var det när jag tog mitt buss kort på samma skola

Aha! smile då är det lite annorlunda, jag gick i oskarshamn och där fick vi inte köra upp och skriva provet förrens den dagen vi fyllde 18. smile Men hur eller hur så är får man ju ingen dispans.. tongue

Och dom som tjatar om att få dispans för att ta körkortet tidigare har nog inte uppnått den personliga mognaden som krävs för att framföra ett fordon säkert... tongue

/David

hej hopp
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang