Lura turbon?

DEsmond_Viez
20 april 2006 · 22 Inlägg

Hörde av en arbetskamrat igår att man kan lura turbon att ladda mycket mer om man gör ett litet ventilationshål i vacuumslangen. Han hade gjort så att han delat slangen på mitten satt dit en t-koppling som man kan använda till rutspolaren, eldat igen det överblivna hålet och sedan borrat upp det igen med en 2,5mm borr.

Någon som vet om det är på något sätt skadligt att göra så på en Saab 9000? Polaren hade gjort det på en 940 ltt.

olssson Saab nörd
20 april 2006 · 224 Inlägg

Köp ett chip istället wink, tror inte de är så bra att mecka me laddtrycket själv.

Saab For Life!
BoraV6
20 april 2006 · 677 Inlägg

Finns något som kallas pystrimm. Det är en ventil som är ställbar som gör ungefär det du beskriver. Funkar bra, men man ska vara försiktig och ha en tillförlitlig laddtrycksmätare.

Skulle dock rekomendera att du köper en sån ventil och inte bara gör nått hemsnicker.
Dom kostar nog inte ens 200 spänn har jag för mig.

TS_quattro fyrkrafsare
20 april 2006 · 1 443 Inlägg

pystrim ska undvikas tycker jag, eftersom man inte fyller på med bränsle sett till den ökade luftmängd som pressas in i motorn så ökar markant risken för spikningar. detta kan i sin tur göra att blandningen antänds för tidigt och ge stora skador i motorn vilket leder till riktigt dyra reparationer. skaffa ett chip istället, då vet du att du får rätt luft/bränsleblandning och undviker knackningar och spikningar. genvägar och "billigt" är sällan bra när det gäller trim.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Tenacious_Dboy Eksjö
20 april 2006 · 346 Inlägg

det kan bli mycket dyrar än ett chip om du har otur...eller efter ett tag så tillåter nog inte motorn/turbon att du lurar den på det sättet *bara spara pengar* sen kan du åka fort med tongue

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"
BoraV6
20 april 2006 · 677 Inlägg

I saabarna sitter det väl spikningskydd?

Vet att man kan koppla in en diod till styrboxen så den blinkar när det spikar desutom. Så man vet om man laddar för mycket eller har för varm luft mm.

Däremot håller jag med angående chippet. Det är mycket mer än bara laddtryck som ska stämma. Tändning, bränsle och om du har takräcke eller inte smile
Chippa på www.chiptuning.se så blir det billigt, brukar gå att förhandla lite också!

Vill du ha info om sådant som gäller saab så gå med i detta forum så får massor av hjälp :

http://www.saabturboclub.com

OCh sen även denna, som jag personligen inte känner till:

http://www.saab9000.cjb.net/

viccoA
20 april 2006 · 3 110 Inlägg

BoraV6 skrev:
Chippa på www.chiptuning.se så blir det billigt, brukar gå att förhandla lite också!

Var det en diesel-saab vi snackade om? KCR har väl inget sortiment att skryta om till bensinare.

Gladen
20 april 2006 · 311 Inlägg

Ingen aning. Men varför inte Speedparts/Nordic/BSR ? smile

Kristian Glad
Honda CRX ED9 '90
Mugen - DC Sport - VIS Racing - Blox - Buddy Club - WedsSport - 5Zigen - Recaro - GUSS
Turbo_Flotte
20 april 2006 · 7 Inlägg

vet en som lekte med vakumslangarna på en 9000T gick som attan. enda problemet var att han lura spiksensorn med.. så det sluta med totalras(inte o rekomendera)

jimbo_83
20 april 2006 · 119 Inlägg

Vad menas med att motorn spikar har fattat att det inte är bra....

man lär sig något nytt varje dag....saab åkare
BoraV6
20 april 2006 · 677 Inlägg

Ursäkta röran, vi bygger om!!!!!!!!!

Jag var lite snurrig när jag skrev adressen!

www.powerchip.se menade jag.

Ursäkta! smile

Sonnbring Opelfreak
20 april 2006 · 431 Inlägg

det där att det spikar är väll att bränsle/luftblandningen självantänder. Om inte jag har fattat fel...

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095
TS_quattro fyrkrafsare
21 april 2006 · 1 443 Inlägg

johan89 skrev:
det där att det spikar är väll att bränsle/luftblandningen självantänder. Om inte jag har fattat fel...

nej du har inte fattat fel, bensin självantänder lättare när det finns för mycket luft sett till mängden bensin i blandningen, ju mer luft kontra bränsle desto större risk för självantändning sk "spikning"

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
tecman
21 april 2006 · 1 741 Inlägg

känns inte som ett bra sätt att ställa upp trycket på .. gör du ett för stort hål så skenar ju laddet tills turbon rasar och det är inte så trevligt varken för din turbo eller din motor.. men en riktig pysventil verkar ju funka bra men är man ännu mer seriös trimmare och ska trimma mycket bör du ju satsa på en riktig boostcontroller / chip(vet inte hur saab styr sitt laddtryck)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
jonTe
21 april 2006 · 5 710 Inlägg

BoraV6 skrev:
I saabarna sitter det väl spikningskydd?

Ja, håller vi oss till 9000 så hade de äldre bilarna 85-92 en knacksensor som agerar microfon åt styrsystemet.
Den sitter mitt på blocket och lyssnar efter spikningar, känsligheten är bättre än det mäskliga örat.
Skulle det spika hittas det på åtgärder bla att laddtrycket sänkts.

De nyare bilarna "lyssnas" det efter spikningar på ett annat sätt (kallat joniseringsmätning)  genom tändstiften och DI-kasetten.
Vid spikning ändras tändläget/bränsleblandning/laddtryck till spikningarna har upphört.

BoraV6 skrev:
Vet att man kan koppla in en diod till styrboxen så den blinkar när det spikar desutom. Så man vet om man laddar för mycket eller har för varm luft mm.

Stämmer men på de gamla bilarna 85-88.
______________________________________________________________________________

"Pystrim" i alla dess former såsom:
-Ställbart laddtryck
-Håltagande i slangar
-Strypventiler
-Pysventilen
....och SAAB ihop borde förbjudas!!

Det eminenta APC/Trionic systemet i saabarna är ett mycket smart uttänkt system med stor inbyggd säkerhet.
Börjar man trassla med "fusk" av olika dess slag så försvinner säkerheten i systemet och har man gjort tillräckligt fel går det ganska fort till någonting går sönder.
Felen som uppkommer brukar vara:
-Trasig topplockspackning.
-Sönderspikade/smälta/spruckna kolvar
-Trasig turbo.
mm

Ingen av dessa är speciellt billiga fel att åtgärda......

Visst KAN man "pystrimma", bilen kommer gå bättre men hur länge beror på ett antal X och frågan är om du vill ta den risken?.
Nä, låt istället någon känd SAAB-trimmare lägga om 1:or och 0:or för att få din bil att gå bättre med säkerhetssystemet bibehållet.

MVH Jonas
..............
Lunnajs Mr
21 april 2006 · 267 Inlägg

TS_quattro skrev:

johan89 skrev:
det där att det spikar är väll att bränsle/luftblandningen självantänder. Om inte jag har fattat fel...

nej du har inte fattat fel, bensin självantänder lättare när det finns för mycket luft sett till mängden bensin i blandningen, ju mer luft kontra bränsle desto större risk för självantändning sk "spikning"

En sanning med modifikation. Blandningen måste fortfarande befinna sig mellan undra och övre explosionsgränserna. Det som händer är att luften blir så varm att den tänder hela blandningen innan eller samtidigt som tändstiftet.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
BoraV6
21 april 2006 · 677 Inlägg

Är inte insatt på 9000, men med 900 modellerna brukar man ju satsa på att göra om ltt till fulltryckare i stället. Vet inte vad som skiljer på 9000, men det är ju en saftig IC som borde räcka iaf.

jonTe
21 april 2006 · 5 710 Inlägg

BoraV6 skrev:
Är inte insatt på 9000, men med 900 modellerna brukar man ju satsa på att göra om ltt till fulltryckare i stället. Vet inte vad som skiljer på 9000, men det är ju en saftig IC som borde räcka iaf.

Vanligt även på 9000.
SAABtrimmarna har en "steg 1" sats där "upphottad" programvara och magnetventil med slangar ingår.
Vill man köra "originaltrim" behövs en magnetvetil,slangar och en 200hk trionic box.

MVH Jonas
..............
six_
21 april 2006 · 15 Inlägg

de där spikning ni snackar om , är det då som det slår lågor ur avgasrören, har hört att det ligger bensin kvar där som antänder

Sharky
21 april 2006 · 10 287 Inlägg

Ehhh, nej.

Se tex:

http://www.schoolscience.co.uk/content/ … knock.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

/Göran



six_ skrev:
de där spikning ni snackar om , är det då som det slår lågor ur avgasrören, har hört att det ligger bensin kvar där som antänder

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang