Volvo 240 88, B230F startar inte

Drönirettab
14 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Du skriver att tändspolen är ok.

Har du även mätt att det kommer spänning till stift 15, dels när tändningen är på och dels när startmotorn går?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
14 juli 2009 · 1 899 Inlägg

Har ni kollat tändlägesgivaren?

Angående hur man mäter upp luft:

Jag misstänker att du har en LMM med nummer: 0 280 212 016...

Tändning av:
Koppla ur LMM kontakt och peta bak gummit från kontakten (mot kabeln). Gör mätningarna härifrån (så skadar du inte klämmorna).
Mät resistans mellan stift 1 och jord. Ska vara 0 ohm.
Koppla in LMM och vrid på tändningen till läge 2 (varningslamporna i instr.huset lyser).
Mät spänning:
Mellan stift 1 & jord = 0 volt.
Mellan stift 2 & jord = 0 volt.
Mellan stift 3 & stift 2 = innanför 1,35 - 1.42 volt. (får ej ligga utanför). Detta värde är för LMM med nummer 0 280 212 016.
Mellan stift 5 & jord = batterispänning.

Stift 4 är till renbränning av värmetråd i LMM. Med varm motor varvar man upp motorn till >2100rpm. och vrider av tändningen. Efter ca 4 sekunder, ska du få en 4 volt spänning under 1 sekund. Ett annat sätt att kolla funktionen, är att lossa LMM från luftfilter-burken och vara upp och stänga av likt ovan. Men istället för att mäta, så tittar man in i LMM. Efter ca 4 sekunder så ser man hur tråden i LMM glöder en sekund.

Lånat av Volvo-Jocke från 7/900 forumet.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
limeslime
18 juli 2009 · 13 Inlägg

Här är dagens bedrifter: Ingen gnista. Vi har kollat att fördelare och kablar funkar, tändspolen funkar.

Vi hittade ju ett relä i bilen som verkar vara till bränslepumpen (vitt, vid förarplatsen) men det finns ju ett likadant vitt, som sitter vid passagerarsätet som tydligen är huvudrelät. Kan det vara det som spökar? Ele funkar ju som sagt i till fördelaren, alla torkare går, all belysning. Så det verkar vara "på andra sidan" som det inte lirar - ECU eller liknande. Tänker jag rätt? Utan gnista men med ström borde det vara något som kontrollerar tändningen?

240bns
18 juli 2009 · 1 008 Inlägg

Notera:  bränslepumpsrelä och systemrelät är samma sak. som sitter intill tändning och bränsleboxen på torpedväggen under handskfacket.

Det relä som sitter vid förarplatsen skall Bort!  den kontakten är förberedd för den äldre typen av insprutning typ K-jet, så på nyare bilar med elektrisk insprutning skall denna kontakt inte kopplas till något.

Går bränslepumpen under bilen medans du försöker starta? man skall höra pumpen gå typ 1 sekund om man kör på starten nån sekund och släpper nyckeln och medans man håller nyckeln i startlaget.

limeslime
23 juli 2009 · 13 Inlägg

Tillbaka till ruta ett.
Med bortplockat relä får vi gnista - hurra! (Naturligtvis sitter det rätta kvar). Och med startgas så tänder motorn en sekund.

Stiften luktar lätt av bensin - men hur mycket får de? Koll av pump och filter kvarstår. (pumpen tickar som den ska). Ska kika lite på spridarna. Och tändlägesgivaren - måste rota fram min multimeter bara.

Måste bara säga att jag är tacksam för alla förslag hittills - börjar tröttna på eländet. Får fixa rosten på min -86:a istället smile

Sebbew__
24 juli 2009 · 106 Inlägg

Säkringen vid batteriet, kollat så att det är 100% kontakt. Sedan på plus polen på batteriet kolla så allt har kontakt ? sedan den vita Bränslepumps reläet testa ett annat. sedan framför batteriet så ska det sitta en annan Dosa som kan spöka till det (är till tändningen) för mig att det ska vara en "Tändnings förstärkare" av något slag, kolla så att den inte är defekt. Lycka till med bilen.

850racing
21 november 2009 · 13 Inlägg

Där sitter inte diagnosuttag på LH 2.2 jetronic utan de sitter bara på LH 2.4 jetronic och Bendix Regina.Så är de iallafall på 740 med B230f motorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang