Val av arbetsbil - Skåp bil eller liknande modell

Blida
10 juli 2009 · 654 Inlägg

Hmm,verkar som man börjar rikta ögonen mer och mer åt Vito och Jumpy.
Vad finns det för motoralt till Vito?Samt vilka storlekar på skåpen?

isakare
10 juli 2009 · 272 Inlägg

Blida skrev:
Är på jakt efter att köpa en bil till firman, kommer inte leasa, utan bara köpa loss en vettig bil som det finns hyfsat med utrymme i och som håller ihop.

Kraven är dessa:
Max 1l/mil blandat
Bensin/diesel
Max 50,000kr
Så ny som möjligt
Ej VW
Öppning bak och på sida/sidor
Hel plåt i "skåp utrymmet" (inge glas helst alltså)
Inte för stor och klumpig (ungefär i storlek som caddy,kangoo)

I övrigt så är väl tankarna rätt så fria.

Så vad för bil/bilar rekommenderar ni?

Citroen Jumpy, helst den äldre 1.9TD, den hittar du för 50", den drar 0,8 diesel, jag gillade den motorn bättre än nyare 2,0HDi, och den går mycket snålare när man lastar drar tungt. 1,9TD är dessutom en gamal hedlig dieselmotor som kan knacka på i en evighet.
Bilen ser betydligt större ut än Caddy mfl, men är smidigare att köra och är knappt över 4 meret lång.
Den rostar inte alls, helgalvad.

Åker helst på is =)
AudiZack Living the good Life!
10 juli 2009 · 585 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Tänkte bara lägga in ett till minus med caddy:n, vi har en caddy på jobbet som servades härom veckan. En 07a som gått 9500mil. En stor service men INGENTING var trasig, services gick på 27500:-!!!

Driver du eller yikes , lägg upp kvittot så får vi se, radera alla namn och information, visa bara priserna, jag kan garantera dig att ingen service , även om det e FULL service med kamrem och hela baletten kommer kommer att kosta 27500:-, det nog snarare någon som har lurat er på pengar och ni gick på det om det ligger till på det viset. Jobbar själv med vw transportbilar och kan säga så här, caddy bilarna och T5 blir grymt plågade utav våra kunder och det mesta går på garanti och ändå håller de ganska bra... roll

De tror säkert bara för att bilen ha dsg låda så ska den köras som en formula 1 bil... tongue

Senast redigerat av AudiZack (10 juli 2009)

When the flag drops, the Bullshit stops.
ZonaX Svetsare
11 juli 2009 · 3 150 Inlägg

Säger bara - Renault Master, TDI.  Antagligen större än dina behov men riktigt nice, STORT utrymme, öppning bak och på sidan. Inga fönster i "utrymmesdelen".     Bild finns på min sida.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
isakare
11 juli 2009 · 272 Inlägg

Blida skrev:
Hmm,verkar som man börjar rikta ögonen mer och mer åt Vito och Jumpy.
Vad finns det för motoralt till Vito?Samt vilka storlekar på skåpen?

Jag har åkt 13.000 mil i Vito 112CDi auto, en grymt skön bil att åka i, men när man hör hur en bil för 350" rostar medans man åker, och verkstadsräkningarna aldrig är under 10", så kan jag inte rekomendera nån att köpa den som begagnad, dessutom är den i jämförelse med Jumpyn ganska klumpig att köra.

Jumpyn 1.9TD har jag åkt 14.000 mil i, och det är verkligen en bil jag trivdes med för snabba skubb i stan, förvisso var stolen obekväm, men den kastade jag ut och ersatte med en Recaro från en Opel Kadett som jag köpte för 200:- från skroten.

Mycket motorväg med långa resor Vito 110 el 112, 108 är olidligt trött.

Annars Jumpy alla dagar i veckan.

Åker helst på is =)
azXig Finlirare
11 juli 2009 · 478 Inlägg

Kanske denna: http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Tr … 22&w=3

Pappa har ibland en sådan hemma, han sa att den är fan så mycket bättre än en diesel-caddy. Själv kört den, fan vad gott det är med dieslare egentligen! big_smile

isakare
12 juli 2009 · 272 Inlägg

azXig skrev:
Kanske denna: http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Tr … 22&w=3

Pappa har ibland en sådan hemma, han sa att den är fan så mycket bättre än en diesel-caddy. Själv kört den, fan vad gott det är med dieslare egentligen! big_smile

TV testade nyligen ett 10tal skåpbilar, Forden var den sämsta av dom.

Åker helst på is =)
Rille0
12 juli 2009 · 2 021 Inlägg

har en peugeot boxer hdi på jobbet. riktigt skön faktiskt.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang