Återanvända topplocksbultar?

Stefan Varberg Supraman
8 juli 2009 · 2 300 Inlägg

Går det att återanvända topplocksbultar?

handlar om bultar till en b230?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Grabber Dagdrömmare
8 juli 2009 · 2 836 Inlägg

Det kan man göra men rekommenderas ej. Kan hålla men man vet aldrig.
Det har jag gjort o inget hände

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
m5micke
8 juli 2009 · 26 Inlägg

Är inget som rekomenderas. Nu vet inte jag om de e sträckbult till den motorn men som sagt så rekomenderar jag att du byter.

Risken att man drar av dom om man återanvänder är bra mycket större

Leksak: BMW 325i Turbo Touring e30 -89
Finbil : BMW 323im e36 -97
Finbil 2 : Alpina B3 3,2 Touring e36 -99
MoffeGreven
8 juli 2009 ·

Dom rekommenderade mig på Mekonomen att man skulle byta dom, så var bara å punga ut till nya!

bollen1986
8 juli 2009 · 3 714 Inlägg

Man ska alltid byta till nya då det är sk sträckbultar och är gjorda för att bara användas en gång.
Visst går det använda dom 2 ggr men då ska man helst ha en bil som inte är så noga med

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Pinnenpabacken
8 juli 2009 · 402 Inlägg

Jag frågade på volvo, då jag bytte motor i min förra bil (740tic) då sa dom att
man kunde använda samma bultar en till två ggr till. De funka för mej.smile

ozcarzzon
8 juli 2009 · 147 Inlägg

Bytte nyss topp på en 740. Var på volvo och fick en kopia ur deras verkstadshandbok, bultarna kan återanvändas max 5 gånger. Om de inte har sträckt sig. Bara att mäta med skjutmått wink. Och det var inga bultar som hade sträckt sig och inga som gick av när vi drog dit dom wink.

Kan även vara bra att veta att bultarna ska dras i följande moment:

1. 20 nm
2. 60 nm
3. vinkeldragning 90 grader.

De ska även dras i följande ordning:

7 - 3 - 1 - 5 - 9
8 - 4 - 2 - 6 - 10

Det kanske du visste tongue

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
myran Foto/Bilnörd
8 juli 2009 · 1 541 Inlägg

Är det träckbultar så ska det som tidigare skrivigt gå och mäta längden på dom.

Det är bättre och mäta hur långt dom sträckt sig än att gå på hur många gånger dom är använda.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
lelleal
8 juli 2009 · 1 150 Inlägg

dra högsta nm på engång dom är redan utsträckta sen drar du graderna som ska dras:)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 juli 2009 · 3 404 Inlägg

Är det till en gammal volvomaskin så kan du återanvända de gammla bara de inte ser allt för bedrövliga ut

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ozcarzzon
8 juli 2009 · 147 Inlägg

myran skrev:
Är det träckbultar så ska det som tidigare skrivigt gå och mäta längden på dom.

Det är bättre och mäta hur långt dom sträckt sig än att gå på hur många gånger dom är använda.

Det håller jag med om. Bästa sättet är att bara mäta bultarna. Som sagt så är det ju en gammal volvo.

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Jeppster
8 juli 2009 · 160 Inlägg

Du ska även kolla om dom fått en "midja" så skruven är lite smalare på ett ställe så ska du inte anväda doom igen men annars går det bra att avända dom igen

solsken
18 december 2010 · 12 Inlägg

Är det någon som vet vad det ska vara för mått när man ska mäta dom?

jocke_gronberg
18 december 2010 · 4 586 Inlägg

Glöm ej att rengöra gängorna det är viktigare än att byta bultar. Men alla stäckbultar ska ses som engångs bult. Jobbar som fordonsmontör där byter vid alltid till nya bultar

Nya bultar kostar  623:- på MECA så varför snåla

Senast redigerat av jocke_gronberg (18 december 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang