Glasfibermatta och fleecetyg?

Brett
9 juli 2009 · 66 Inlägg

Hallå!

jag har nu ägnat hela denna dag tilla tt läsa genom spänande trådar här om att plasta dörrsidor å  baslådor hit å dit. ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag dock, i denna plast värld jag är helt lost i.

jag har i tankarna att plasta in 6,5högtalare i bilen och har då köpt in "polyester plast, härdare samt glasfibermatta" och trodde att de här var det som behövdes. 

ju mer jag kollat in alla trådar här och klipp på youtube så har jag sett att folk också använder fleecetyg som dom lägger över för att få som en form och sedan häller på massa gegga.

jag uppfattade de som att man använde glasfibermattan till att lägga ut som en form å sen hälla på det här polyesterplasten.

jag står nu här som ett frågetecken och ber om hjälp..
alltså: lägger man först ut fleecetyg och sen lägger på glasfibermatta och palst å grejer
eller är fleecetyget ISTÄLLET FÖR glasfibermattan.

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
zshoe Kokar ris
9 juli 2009 · 923 Inlägg

fleecen fungerar som en form, plasten är till för att göra fleecen fast, sen glasfibermattan för att förstärka. förresten använd inte fleece, kör på högtalartyg, sånt här: http://www.biltema.se/products/product. … emId=78673

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Brett
9 juli 2009 · 66 Inlägg

okej. så om jag har fattat dig rätt här så måste jag köpa på mig fleecetyg för att få formen. och de är fleecen som är första steget om man säger så. det man lägger först?

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
Brett
10 juli 2009 · 66 Inlägg

oj såg att du skrev att jag skulle använda högtalartyg istället ja.. men hur som. de är tyget jag formar och lägger först

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
Decibel
10 juli 2009 · 2 911 Inlägg

Funkar lika bra med en gammal t-shirt, lakan eller högtalartyg.
Detta har enbart med formen att göra, många tror dock att fleecen kan ersätta armerad matta men det kan den inte, dessutom går det åt mycket mer polyester och du tjänar ingen hållbarhet med att använda fleece.

Så kör på ett lakan eller biltemas högtalartyg som går att spänna lite, absolut bästa och det blir billigare rent materialmässigt.

evilaudio
10 juli 2009 · 16 195 Inlägg

Decibel skrev:
Funkar lika bra med en gammal t-shirt, lakan eller högtalartyg.
Detta har enbart med formen att göra, många tror dock att fleecen kan ersätta armerad matta men det kan den inte, dessutom går det åt mycket mer polyester och du tjänar ingen hållbarhet med att använda fleece.

Så kör på ett lakan eller biltemas högtalartyg som går att spänna lite, absolut bästa och det blir billigare rent materialmässigt.

kan säga att ikeas fleecefiltar e GRYMMA..wink   kostar typ 20 kr st å blir tjockt när man dränker dom me poly..big_smile

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Brett
10 juli 2009 · 66 Inlägg

tack så mkt för kanonbra svar!
nu börjar jag få ett litet hum om detta spännande ämne smile

åk snowboard å plåta vet ja
Toyota Aygo "kalle anka bil" (2006)
Decibel
10 juli 2009 · 2 911 Inlägg

evilaudio skrev:

Decibel skrev:
Funkar lika bra med en gammal t-shirt, lakan eller högtalartyg.
Detta har enbart med formen att göra, många tror dock att fleecen kan ersätta armerad matta men det kan den inte, dessutom går det åt mycket mer polyester och du tjänar ingen hållbarhet med att använda fleece.

Så kör på ett lakan eller biltemas högtalartyg som går att spänna lite, absolut bästa och det blir billigare rent materialmässigt.

kan säga att ikeas fleecefiltar e GRYMMA..wink   kostar typ 20 kr st å blir tjockt när man dränker dom me poly..big_smile

Haha, ja, har ett gäng prickiga i garaget jag också från ikea smile

Däremot, om du beräknar vad en mättad fleecebit upptar i polyester jämfört med ett tunnare tyg som enbart ger lite form. För tjockleken på fleecet har ju hållfasthet som en ölkartong ungefär smile

Funktionsmässigt funkar fleece också, men inte ekonomiskt.

Jornebrant
10 juli 2009 · 27 Inlägg

fleecetyg går att sträcka åt alla holl och funkar mycket bätre än basmatta.

Phaetoon
12 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Jornebrant skrev:
fleecetyg går att sträcka åt alla holl och funkar mycket bätre än basmatta.

Fast du ska ju isåfall använda dig av högtalartyg som går att stretcha lite. Inte ett helt stumt tyg, right?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lonefox Bad music kills good sound
12 juli 2009 · 7 241 Inlägg

Phaetoon skrev:

Jornebrant skrev:
fleecetyg går att sträcka åt alla holl och funkar mycket bätre än basmatta.

Fast du ska ju isåfall använda dig av högtalartyg som går att stretcha lite. Inte ett helt stumt tyg, right?

Stretchar det för mkt vill det gärna bågna innåt istället för att bli mer rakt som med ett fastare tyg.
Så det beror även på vilka former man vill uppnå....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andreas_gbg_
12 juli 2009 · 1 634 Inlägg

Lonefox skrev:

Phaetoon skrev:

Jornebrant skrev:
fleecetyg går att sträcka åt alla holl och funkar mycket bätre än basmatta.

Fast du ska ju isåfall använda dig av högtalartyg som går att stretcha lite. Inte ett helt stumt tyg, right?

Stretchar det för mkt vill det gärna bågna innåt istället för att bli mer rakt som med ett fastare tyg.
Så det beror även på vilka former man vill uppnå....

Å andra sidan så suger fleecet åt sig så mycket polyester att det blir för tungt, då bågnar det också innåt wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
13 juli 2009 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:

Lonefox skrev:

Phaetoon skrev:

Fast du ska ju isåfall använda dig av högtalartyg som går att stretcha lite. Inte ett helt stumt tyg, right?

Stretchar det för mkt vill det gärna bågna innåt istället för att bli mer rakt som med ett fastare tyg.
Så det beror även på vilka former man vill uppnå....

Å andra sidan så suger fleecet åt sig så mycket polyester att det blir för tungt, då bågnar det också innåt wink

Jupp.....är med en anledning.
Fast fronttyg blir för tunnt på större ytor....anser iaf jag. Jag får ingen vettig bärighet i det när jag skall börja glasfibra...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Phaetoon
13 juli 2009 · 8 156 Inlägg

Lonefox skrev:

andreas_gbg_ skrev:

Lonefox skrev:

Stretchar det för mkt vill det gärna bågna innåt istället för att bli mer rakt som med ett fastare tyg.
Så det beror även på vilka former man vill uppnå....

Å andra sidan så suger fleecet åt sig så mycket polyester att det blir för tungt, då bågnar det också innåt wink

Jupp.....är med en anledning.
Fast fronttyg blir för tunnt på större ytor....anser iaf jag. Jag får ingen vettig bärighet i det när jag skall börja glasfibra...

Nu är ju visserligen biltemas fronttyg inte så tunt om jag kommer ihåg rätt. Men jag tänkte mer på en tunn högtalarmatta än fronttyg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang