Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Emilius Avstängd
24 juli 2009 · 1 714 Inlägg

JapMax skrev:

Moparboy440 skrev:

FireTraXX skrev:
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

jänkare e mycket lättare än vad folk tror, t.e.x så väger en standard mustang gen1 ca 1170 kg.
rätt lite om gemför mot vad t.e.x premium tyskarna väger idag.

Mustang gen 1 är ju iofs typ den minsta jänkare som byggts tongue

Att vissa har en jävla massa hk är väl inget nytt. Men väghållning har aldrig varit jänkarnas bästa sida.
så jag skulle inte vilja åka 200 plus med en gammal camaro, kan tänka mig att de är samma känsla som att åka min Sierra tongue

Trots min tysk och min japanare så tycker jag om amerikanska bilar! Men jag tror inte de presterar så bra på bana tex. Även fast de har 800 Nm tongue

Det man inte har i kurvorna tar man igen på raksträckorna, för det finns sådana på banor också,
sen är det inte precis så man måste akta sig för att inte välta bilen i kurvorna,
utan kapa fjädrarna och byt till bättre bussningar så håller du dig faktiskt rätt okej på vägen.

Min dart kommer framföras mer i sidled än rakt fram så jag ser fram emot att spöa allas fördomar smile

lillproppen
24 juli 2009 · 58 Inlägg

Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Emilius Avstängd
24 juli 2009 · 1 714 Inlägg

lillproppen skrev:
Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

Jag tror faktiskt du har bättre väghållning och bromsar än mig t.ex. i dina ferraris,
Men vad var skillnaden i pris nu igen...? Jag har verkligen inget behov av bättre bromsar än det jag har,
dem bromsar jag har är gjorda för 1800kg charger med big block.

Och jag ska köra drifting, inte banracing,
83-85 Km/H hastighetsbegränsning eller nåt sånt om dem inte ändrat sen sist jag kollade.
Ganska stum fjädring, låst diff och fungerande bromsar är vad jag behöver, check!

Jag är fullt medveten om att andra inte tänker på bromsar men det är dem det.
Även fullt medveten att bromsarna sällan räcker till alls original på gammeljänk.
Vill man köra bana seriöst så preppar dem som har gammeljänk oftast bilarna för mkt mindre pengar än en ferrari t.ex.

Rinnegan Malleus Malificarum
24 juli 2009 · 2 401 Inlägg

lillproppen skrev:
Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

60 tals A body, såsom Chevrolet Chevelle från 1964 - 1965. Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare, coilovers och lågprofils däck och den hänger på din italienska häst i kurvorna. smile

Kommer fortfarande inte över 100k med det. Sammanlagda priset lär hamna på runt 60 - 80k. Hur mycket kostade dina Ferrari's sammanlagt? smile

Senast redigerat av Siarnaq (24 juli 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Emilius Avstängd
24 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Siarnaq skrev:

lillproppen skrev:
Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

60 tals A body, såsom Chevrolet Chevelle från 1964 - 1965. Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare, coilovers och lågprofils däck och den hänger på din italienska häst i kurvorna. smile

Kommer fortfarande inte över 100k med det. Sammanlagda priset lär hamna på runt 60 - 80k. Hur mycket kostade dina Ferrari's sammanlagt? smile

Nämen, en till som har ögon och öron öppna och förstår bra,
tänk att det råkade vara en jänkeägare också,
kan det måhända vara så att det verbala kriget mellan muskelbilsägare och sportbilsägare inte är över?
Och jag tycker det verkar som en av grupperna är rätt trångsynta och så vidare.. roll
"Min bil är dyrare än din och därmed bättre"

Rinnegan Malleus Malificarum
25 juli 2009 · 2 401 Inlägg

Emilius skrev:
Nämen, en till som har ögon och öron öppna och förstår bra,
tänk att det råkade vara en jänkeägare också,
kan det måhända vara så att det verbala kriget mellan muskelbilsägare och sportbilsägare inte är över?
Och jag tycker det verkar som en av grupperna är rätt trångsynta och så vidare.. roll
"Min bil är dyrare än din och därmed bättre"

Heh, när man har hållit på med jänkare i hela sitt liv, så vet man ett och ett annat om vad jänkare kan och inte kan göra. smile

Men folk underskattar dom så sjukt mycket.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
T16_AeRo
25 juli 2009 · 712 Inlägg

Jag vill gärna inte åka snabbt med Chargern.. ibland får man en "näradödeupplevelse" när man kommer upp mot en 150km/h lol
Sen som sagt.. rätt så drygt att ligga på motovägen med 3.55 utvxling samt 3stegs låda.
En modern låda vore ju inte helt fel.. dock så är ju det ett antal 10 tusen kr

Moparboy440
25 juli 2009 · 4 682 Inlägg

JapMax skrev:
Mustang gen 1 är ju iofs typ den minsta jänkare som byggts tongue

Att vissa har en jävla massa hk är väl inget nytt. Men väghållning har aldrig varit jänkarnas bästa sida.
så jag skulle inte vilja åka 200 plus med en gammal camaro, kan tänka mig att de är samma känsla som att åka min Sierra tongue

Trots min tysk och min japanare så tycker jag om amerikanska bilar! Men jag tror inte de presterar så bra på bana tex. Även fast de har 800 Nm tongue

jo mustang e ju än iofs en av dom mindre jänkarna,men långt ifrån minst e den nog.
å jänkarnas våghållning e grovt underskattad. å dom åkte nog mycket hårdare än 200 km/h då dom körde nascar med camaros.
titta t.e.x på denhär gemförelsen mellan ferrari 308 och pontiac fiero: http://pages.infinit.net/amphilot/franc … t88bis.htm

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Siarnaq skrev:

Emilius skrev:
Nämen, en till som har ögon och öron öppna och förstår bra,
tänk att det råkade vara en jänkeägare också,
kan det måhända vara så att det verbala kriget mellan muskelbilsägare och sportbilsägare inte är över?
Och jag tycker det verkar som en av grupperna är rätt trångsynta och så vidare.. roll
"Min bil är dyrare än din och därmed bättre"

Heh, när man har hållit på med jänkare i hela sitt liv, så vet man ett och ett annat om vad jänkare kan och inte kan göra. smile

Men folk underskattar dom så sjukt mycket.

Dagens sanning.
Grunden för dagens bilar lades i början av 1900-talet när dem första bilarna kom,
och det är fortfarande samma grundprincip, väldigt få som tänker på det..
Bara för bilen är 40 år gammal betyder inte det att den har trähjul..
Bilen är gjord för att köras på asfalterad väg och klarar det galant, även när det tuktas lite.

Sen behöver man ju inte vara så förbannat knusslig, är du ändå det,
kavla upp ärmarna och jobba lite på bilen och lägg ner en tredjedel av vad en ferrari kostar så ska du se..

Senast redigerat av Emilius (25 juli 2009)

Rinnegan Malleus Malificarum
25 juli 2009 · 2 401 Inlägg

T16_AeRo skrev:
Jag vill gärna inte åka snabbt med Chargern.. ibland får man en "näradödeupplevelse" när man kommer upp mot en 150km/h lol
Sen som sagt.. rätt så drygt att ligga på motovägen med 3.55 utvxling samt 3stegs låda.
En modern låda vore ju inte helt fel.. dock så är ju det ett antal 10 tusen kr

Mja, Mopar har alltid varit lite iffy på väghållningsbiten. Åkte en Challenger en gång, och det var fan lite läskigt. Men ingenting som man inte kan fixa. smile


Emilius skrev:
Dagens sanning.
Grunden för dagens bilar lades i början av 1900-talet när dem första bilarna kom,
och det är fortfarande samma grundprincip, väldigt få som tänker på det..
Bara för bilen är 40 år gammal betyder inte det att den har trähjul..
Bilen är gjord för att köras på asfalterad väg och klarar det galant, även när det tuktas lite.

Helt sant, folk verkar glömma att dom körde NASCAR samt Trans Am serien med många av dom jänkarna dom anser ha dålig väghållning. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TMW-Performance Avstängd
25 juli 2009 · 914 Inlägg

Siarnaq skrev:

lillproppen skrev:
Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

60 tals A body, såsom Chevrolet Chevelle från 1964 - 1965. Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare, coilovers och lågprofils däck och den hänger på din italienska häst i kurvorna. smile

Kommer fortfarande inte över 100k med det. Sammanlagda priset lär hamna på runt 60 - 80k. Hur mycket kostade dina Ferrari's sammanlagt? smile

Det skulle jag vilja se, du hinner få soppatorsk innan du kommer ikapp med det slagskeppet. *sluuurp*

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

Siarnaq skrev:

T16_AeRo skrev:
Jag vill gärna inte åka snabbt med Chargern.. ibland får man en "näradödeupplevelse" när man kommer upp mot en 150km/h lol
Sen som sagt.. rätt så drygt att ligga på motovägen med 3.55 utvxling samt 3stegs låda.
En modern låda vore ju inte helt fel.. dock så är ju det ett antal 10 tusen kr

Mja, Mopar har alltid varit lite iffy på väghållningsbiten. Åkte en Challenger en gång, och det var fan lite läskigt. Men ingenting som man inte kan fixa. smile


Emilius skrev:
Dagens sanning.
Grunden för dagens bilar lades i början av 1900-talet när dem första bilarna kom,
och det är fortfarande samma grundprincip, väldigt få som tänker på det..
Bara för bilen är 40 år gammal betyder inte det att den har trähjul..
Bilen är gjord för att köras på asfalterad väg och klarar det galant, även när det tuktas lite.

Helt sant, folk verkar glömma att dom körde NASCAR samt Trans Am serien med många av dom jänkarna dom anser ha dålig väghållning. tongue

Japp! och 1970 var det då inte rörram utan endast bur på originalchassi med det värsta fabrikerna kunde leverera, det var verkligen stock cars, inte som idag..

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

TMW-Performance skrev:

Siarnaq skrev:

lillproppen skrev:
Oj då, det va inte meningen att kapa denna tråd med mitt inlägg. Poängen va bara att folk har så lätt att fokusera på hk & fort bilarna går. Nån gång e det ju bra att få stopp också.
Det verkar som alla glömmer bort chassiet, det ska ju helst gå att svänga me. Hur kul e det att mosa på rakt fram, bromsa det som går och köra som moster Anna genom kurvan för att sen upprepa proseduren??
Jag har inget emot jänkare eller stylingbilar på nåt sätt. Men ibland verkar det som att, bara för att man har en massa hästar har man en bil som kan åka ifrån vad som helst.
Jag har fått släppt av många ggr då man träffat på en del kamikasepiloter som velat leka & köra vildman. Men man vill ju inte hetsa någon som tappar kontrollen och kör ihjäl sej. Då e det bättre att släppa av så får dom tro att vunnit eller vad som helst.

Sen när det gäller att köra på bana, sidled e roligt men långt ifrån snabbast. Å se till att du har bytat bromsvätska så du inte får bromsfade efter 2 hårda bromsningar.

Ha de gött folkens

60 tals A body, såsom Chevrolet Chevelle från 1964 - 1965. Polyurethan bussningar, grövre krängningshämmare, coilovers och lågprofils däck och den hänger på din italienska häst i kurvorna. smile

Kommer fortfarande inte över 100k med det. Sammanlagda priset lär hamna på runt 60 - 80k. Hur mycket kostade dina Ferrari's sammanlagt? smile

Det skulle jag vilja se, du hinner få soppatorsk innan du kommer ikapp med det slagskeppet. *sluuurp*

Hur mycket drar inte en v8 eller v10 i en ferrari jämfört med en v8 i en jänkare med samma eller lägre vikt?
SUCK!

Stötstänger och avsaknad av dator gör inte automatiskt att bilen drar 3 gånger så mycket.

Rinnegan Malleus Malificarum
25 juli 2009 · 2 401 Inlägg

TMW-Performance skrev:
Det skulle jag vilja se, du hinner få soppatorsk innan du kommer ikapp med det slagskeppet. *sluuurp*

Min gamla El Camino med singelförknasare drog 1.3 liter milen vid stadskörning. En modern TPI V8'a ska vi inte ens tala om, då den drar mindre än din Saab. smile

"Slagskepp" dessutom?
Chevelle år 1965, väger 1480 kilo. Inte mer av ett slagskepp än vad Ferrarin är. smile

Senast redigerat av Siarnaq (25 juli 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
lillproppen
25 juli 2009 · 58 Inlägg

He he. så ni trodde det handlade om vilken bil som va dyrast. Sorry men det har inget med det att göra.
Bara en fråga om att få stopp på sin entusiastbil, i stället för hur snabbt den kan gå. Oavsett om det e en (orginal) Ferrari eller en trimmad japanare/ jänkare eller vad som helst.

Va inte så trångsynta och tro att bara för man kör Ferrari vill man synas & skryta. Jag e en entusiast som gillar bilar, Alfa 75:an e också skitkul att köra, men inte i samma liga som Ferrarin. När jag körde Cv 2 en gång satt man med ett leende hela tiden. Det handlar mer om historia & körglädje än nåt annat.
Sen får ni så klart tro vad ni vill.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

lillproppen skrev:
He he. så ni trodde det handlade om vilken bil som va dyrast. Sorry men det har inget med det att göra.
Bara en fråga om att få stopp på sin entusiastbil, i stället för hur snabbt den kan gå. Oavsett om det e en (orginal) Ferrari eller en trimmad japanare/ jänkare eller vad som helst.

Va inte så trångsynta och tro att bara för man kör Ferrari vill man synas & skryta. Jag e en entusiast som gillar bilar, Alfa 75:an e också skitkul att köra, men inte i samma liga som Ferrarin. När jag körde Cv 2 en gång satt man med ett leende hela tiden. Det handlar mer om historia & körglädje än nåt annat.
Sen får ni så klart tro vad ni vill.

Kul att höra att du uppskattar andra bilar, det verkar absolut inte som så på vissa.
Jag uppskattar ferrari för känslan av exklusivitet osv.
Men jänkare är ju inte sämre för dem inte kan stanna lika bra.

är man så dum så man vill åka fort med jänkare och ignorera bromsar,
ja då kanske man rentutav förtjänar att köra ihjäl sig?

Besides, dö kan man göra lite hur som helst, man behöver inte ens lämna huset,
räcker med att ett flygplan får problem och störtlandar i pallet på dig..

Jag kan argumentera hur länge som helst, ordbajsare som jag är,
men önskar istället att folk bara skaffar öppet sinne på egen hand för jag orkar inte skriva hela natten.
Någon som har siffror på 100-0 från ferrari på 60-talet förresten? Livsfara där med kanske?

Senast redigerat av Emilius (25 juli 2009)

lillproppen
25 juli 2009 · 58 Inlägg

E man bilgalen & älskar allt som rullar, har man även vett på att uppskatta allt som e roligt smile

Jag har kört en del hot roddar & det e sköj, har kört & åkt med allt från 1923 och vidare i olika skapelser. Porsche,Plymoth Road Runner -69 Cab, Maserati Indy, Alfa 75 Evolutione, Cv 2, B Ford (orginal) B Ford Roddad, Lamborghini osv och det e hur roligt som helst. Men den bilen som gav mest körkänsla & körglädje va Ferrari.
Sen e det naturligtvis djävlig kul att köra en fräsch GTI från 84-85. Eller Fiat Ritmo 75 som man hade för många år sedan. Eller Alfa 75 som vi har några av nu. Världens mest underskattade bil.
Inte fan har det väll med pengar att göra, störst turbo eller mest neonljus osv. Det handlar enbart om att vara bilentusiast.
Synd att en liten fråga i ett inlägg väcker så heta känslor, Tyligen en öm punkt eller??
Men den som har vägarna förbi Västkusten i sommar får gärna höra av sig, antingen dom e bilentusiaster och vill ta en kopp kaffe eller bara jämföra prestanda på bilar smile Alla fordon välkommna

Tack för mej i detta inlägg och förlåt om jag förstörde din tråd AeroV6.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
beta
25 juli 2009 · 804 Inlägg

alseryd skrev:
Min Riviera väger 2 ton och gör 0-100 på 7 sekunder.
Mvh Eva.

"Testat - 1/8 delen på 10.014 med 113km/h i slutfart"
0-100 på 7sek, vad är det för magiskt som händer efter 100km/h som gör att det tar hela 3sek att öka till 113km/h?

beta
25 juli 2009 · 804 Inlägg

alseryd skrev:
Enligt test i usa under kontrolerade former så gör Rivieran 0-100 på 7 sekunder.
Sedan att jag testade den och inte fick samma tid kan ju bero på underlag,däck och chafför.
Man måste ju faktiskt räkna in sånt också.
Eva.

Nej det måste man inte för du skrev att din Riviera gjorde det på 7sek.
Nåja, denna tråden var kul för jag fick veta att mina 156 japanhästar drar jämt mot 365 jänkehästar 0-100 smile

Emilius Avstängd
25 juli 2009 · 1 714 Inlägg

beta skrev:

alseryd skrev:
Enligt test i usa under kontrolerade former så gör Rivieran 0-100 på 7 sekunder.
Sedan att jag testade den och inte fick samma tid kan ju bero på underlag,däck och chafför.
Man måste ju faktiskt räkna in sånt också.
Eva.

Nej det måste man inte för du skrev att din Riviera gjorde det på 7sek.
Nåja, denna tråden var kul för jag fick veta att mina 156 japanhästar drar jämt mot 365 jänkehästar 0-100 smile

Jänkehästar är på pappret original oftast utskrivna som crank hp utan accessoarer,
inte heller någon fläkt ens tror jag det är? så man får räkna av uppemot 100hk ibland.
Och riviera är inte kända för att väga som en mr2 eller ha lika bra växellåda..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang