Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

Niklas1987 NO
25 juli 2009 · 2 182 Inlägg

alseryd skrev:
Det beror på vilken jänkare du tänk plocka 500 hästar ur.
Mvh Eva.

Skulle gärna vilja ha det i min cool fast den går redan som ett spjut big_smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
N_W V8 de bästa som finns!
25 juli 2009 · 1 092 Inlägg

NiclasT skrev:
Folk här är ju inte funtade.

1. Majoriteten ville köra fort rakt fram på 60-70-talet, därför byggdes det bilar som kunde göra det.
2.Nej, amerikanska bilar kan inte svänga som japanska och europeiska bilar från 2005. Nähä?
3. Du köper inte en amerikansk äldre bil för att köra på Kinnekulle med, du köper den för att den har utstrålning, ljud, stor motor och SJÄL!
4. Anledningen till att man kör i 70km/h är för att de flesta är byggda för dragracing och har således utväxlingen för det, 3500 rpm i 100 km/h med en 7.6 L 500 hk V8 kostar bensinpengar.

5. "500 hk är inte mycket om man plockar det ur 6.2 liter" Nej, vadå då? Jämför livslängd på en 500 hk 2 l  4:a med en en 500 hk 6.2 l V8.


Äpplen och päron.

Bästa som skrivits i den här tråden, punkt 3 sammanfattar varför jag alltid kommer köra jänkare, BMW:n har jag som ett bra transportmedel, jänkaren för de är roligt big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Opelmadness German cars, quality and beyond
25 juli 2009 · 8 197 Inlägg

AeroV6 skrev:
Som rubriken lyder.

Hur snabba är gamla amerikanska bilar?
Tex en Impala eller en Chevelle med sina orginalmotorer. Tex 327, 396, 454?
Pratar om orginalmotorerna, inga trimmade 700 hk bilar.

Jag tänker närmast på 0-100, 100-200 osv....

Någon som vet?


/Christian

En fabriksoriginal 1967 Shelby Cobra 427 har tiden 0-60 mph (96 km/h) på 3,5 sekunder och toppar ca 162 mph. (ca 259 km/h)
0-160 km/h-0 igen på 13,8 sekunder. Väger ju bara 1147 kilo i gatuversion.
Det är inte så illa pinkat tycker jag. Nu är det ju mer en liten "muskelsportbil" än en stor muskelbil. smile

Men t.ex en '71a Charger R/T Hemi som väger 1840 kilo klarar 0-60 mph på 6 sekunder blankt.
402 meter på 14,15 sekunder med en slutfart på 103 mph. drygt 160 km/h.

Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
camaro67 Meister
25 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Visst beror de på vad man baserar på. Mopar har aldrig varit något om man ska svänga tongue Men en Chevelle är en stor bil och sånt är väll inte jätte lämpligt om man ska åka fort. Men du tror väll ändå inte att du hänger av en Ferrari med de grejorna?

Men du har rätt i att man ska jämföra gammalt mot gammalt och nytt mot nytt inte som i den här tråden gammalt mot nytt

Stor bil?

En Chevelle från 1965 väger in på juståpass 1500kilo..

http://classic-car.y2u.co.uk/Photo_caq/ … lle_02.jpg

Lär dig lite Cheva kanske?

65 kanske inte är dyngstor men det är ingen liten bil. En liten bil är Nova. Det är en bil man ska bygga på om man ska åka fort. Och du ska nog inte försöka sätta mig på plats när de gäller cheva. Det är nog du som ska lära dig att ett gammalt muskelbilschassie inte är något man piskar en modern Ferrari runt en bana även om du hänger dit värre krängare, polybussningar och coilovers. Det krävs betydligt mer drastiska åtgärder om man ska åka ifrån en sån. Det är ett komplett Corvette C6 chassie du behöver och sedan en gammal kaross över det.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
camaro67 Meister
25 juli 2009 · 6 763 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

AeroV6 skrev:
Som rubriken lyder.

Hur snabba är gamla amerikanska bilar?
Tex en Impala eller en Chevelle med sina orginalmotorer. Tex 327, 396, 454?
Pratar om orginalmotorerna, inga trimmade 700 hk bilar.

Jag tänker närmast på 0-100, 100-200 osv....

Någon som vet?


/Christian

En fabriksoriginal 1967 Shelby Cobra 427 har tiden 0-60 mph (96 km/h) på 3,5 sekunder och toppar ca 162 mph. (ca 259 km/h)
0-160 km/h-0 igen på 13,8 sekunder. Väger ju bara 1147 kilo i gatuversion.
Det är inte så illa pinkat tycker jag. Nu är det ju mer en liten "muskelsportbil" än en stor muskelbil. smile

Men t.ex en '71a Charger R/T Hemi som väger 1840 kilo klarar 0-60 mph på 6 sekunder blankt.
402 meter på 14,15 sekunder med en slutfart på 103 mph. drygt 160 km/h.

Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

HAr för mig att den hade rekordet fram till 90-talet och jag tror att det var vipern som tillslut plockade den

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Janken Driver
25 juli 2009 · 2 111 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
blacken
25 juli 2009 ·

Janken skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

Det är väl beroende vad man menar med "känsla och själ". Men äkta sådan vara har aldrig, kommer aldrig en japssnurra att kunna "producera" helt enkelt. Japanska motorer är grymt bra tekniskt sett, men fullständigt "själlösa". Dom är "digitala" skulle man kunna säga,  och jänkejärnen är "analoga"..

Senast redigerat av blacken (25 juli 2009)

Tengu1969
25 juli 2009 · 1 396 Inlägg

Janken skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

Finns japanska bilar med den rätta känslan med smile Corolla AE86, Datsun 240Z, Skyline R32 GTR, Toyota Celica/Supra från 70-80. Niiiceeee

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
hest
25 juli 2009 · 181 Inlägg

blacken skrev:

Janken skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Jag själv skulle välja en jänkare mot en Supra eller Skyline eller liknande vilken dag i veckan som helst. Finns ingen äkta känsla i nyare bilar...

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

Det är väl beroende vad man menar med "känsla och själ". Men äkta sådan vara har aldrig, kommer aldrig en japssnurra att kunna "producera" helt enkelt. Japanska motorer är grymt bra tekniskt sett, men fullständigt "själlösa". Dom är "digitala" skulle man kunna säga,  och jänkejärnen är "analoga"..

Återigen, en smaksak, tycker personligen en tysk / japs har I REGEL mycket trevligare karaktär än vad de flesta amerikanare har, beror självklart på det individuella fallet, men va fan, att säga att amerikanare är de andra bilarna med själ, det är bara löjligt..

BMW 330 Ci "Cabbe" (2001)
Janken Driver
25 juli 2009 · 2 111 Inlägg

hest skrev:

blacken skrev:

Janken skrev:

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

Det är väl beroende vad man menar med "känsla och själ". Men äkta sådan vara har aldrig, kommer aldrig en japssnurra att kunna "producera" helt enkelt. Japanska motorer är grymt bra tekniskt sett, men fullständigt "själlösa". Dom är "digitala" skulle man kunna säga,  och jänkejärnen är "analoga"..

Återigen, en smaksak, tycker personligen en tysk / japs har I REGEL mycket trevligare karaktär än vad de flesta amerikanare har, beror självklart på det individuella fallet, men va fan, att säga att amerikanare är de andra bilarna med själ, det är bara löjligt..

Exakt. Olika märken, olika karaktärer helt enkelt. Klart inte alla fastnar för samma sak, eller handlar alla samma varor i matbutiken också? tongue.

Tröttsamt är det dock med "amerikanar-folk" som tjabblar om att en japs, tysk osv inte har någon känsla. Speciellt när de själva haft (oftast) nån micra  eller bmw 316 som bruksbil... Bara exempel.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Sarge
25 juli 2009 · 2 337 Inlägg

hest skrev:

blacken skrev:

Janken skrev:

Nu är jag ingen expert men ganska personlig åsikt detdär... Jag tycker tex att det är en jävla skön känsla att glida runt i skylinen. spelar ingen roll om man ligger i 50 eller 200+. Alla talar om usa bilarna som om dom är heliga... Visst alla har vi olika smak. Har som sagt inget emot muskelbilar ala usa (bara ett par jag skulle vilja ha dock, raggarbilar går helt bort).

En sak är dock säker, dom har inte ensamrätt på "känsla".

MVH Janken

Det är väl beroende vad man menar med "känsla och själ". Men äkta sådan vara har aldrig, kommer aldrig en japssnurra att kunna "producera" helt enkelt. Japanska motorer är grymt bra tekniskt sett, men fullständigt "själlösa". Dom är "digitala" skulle man kunna säga,  och jänkejärnen är "analoga"..

Återigen, en smaksak, tycker personligen en tysk / japs har I REGEL mycket trevligare karaktär än vad de flesta amerikanare har, beror självklart på det individuella fallet, men va fan, att säga att amerikanare är de andra bilarna med själ, det är bara löjligt..

Ja, en känsla är just det, en känsla - något man själv upplever. Det är i mitt tycke omöjligt att säga att en viss biltyp inte har någon känsla, det beror på vem som sitter i den. Jag tycker att ett nytt tyskt Autobahnlok har mer känsla än en gammal jänkelåda från 60-talet, men det är min högst personliga uppfattning.

blacken
25 juli 2009 ·

Kan bara konstatera att en del har ingen aning om var känsla och själ är för något..

Sarge
25 juli 2009 · 2 337 Inlägg

Kan bara konstatera att en del inte fattar att sådant är väldigt subjektivt.

blacken
25 juli 2009 ·

Sarge skrev:
Kan bara konstatera att en del inte fattar att sådant är väldigt subjektivt.

Subjektivitet är ett annat ord för stora skygglappar om man tolkar dess innebörd fel...

kolvas
25 juli 2009 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

Sarge skrev:
Kan bara konstatera att en del inte fattar att sådant är väldigt subjektivt.

Subjektivitet är ett annat ord för stora skygglappar om man tolkar dess innebörd fel...

du borde kanske lätta lite på dina skygglappar då och inse att folk tycker/tänker/känner olika

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
25 juli 2009 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:

Sarge skrev:
Kan bara konstatera att en del inte fattar att sådant är väldigt subjektivt.

Subjektivitet är ett annat ord för stora skygglappar om man tolkar dess innebörd fel...

du borde kanske lätta lite på dina skygglappar då och inse att folk tycker/tänker/känner olika

Har inga, utan det som är, det är, liasom. Sedan så kan man blunda för det om man vill och kalla det vad man vill..

_night_stalker_ 220 pounds of crazy
25 juli 2009 · 1 418 Inlägg

FireTraXX skrev:
Vad hjälper det när bilen väger 2.5 ton?
Jippie, de kan stanna på samma sträcka som en lastbil!

2,5 ton i en musikbil? Vad har du äte? Farsans Cadillac  från -59 väger lite över 2 ton å så e de en av dom största bilarna på den tiden, strax uner 6 meter lång, tar upp en jävla bit av vägbanan i bredd och är byggd i rejält stål.


Vet inte om nån har saggt de tidigare i tråden men en AC Cobra gjorde 0-160 och sen från 160-0 igen uner 10 sekunder så nog fanns de resurser på den tiden oxå smile

Senast redigerat av _night_stalker_ (25 juli 2009)

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!
Janken Driver
25 juli 2009 · 2 111 Inlägg

blacken skrev:
Kan bara konstatera att en del har ingen aning om var känsla och själ är för något..

Kan bara konstatera att det var det mest korkade inlägget jag läst från din sida...

Ibland blir man bara så trött, ska folk komma och tala om för en att man inte kan tycka att en viss bil har själ? En skön känsla osv.

Nu är det fan dags för någon att gå hem och kamma sig...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
kolvas
25 juli 2009 · 4 001 Inlägg

blacken skrev:

kolvas skrev:

blacken skrev:

Subjektivitet är ett annat ord för stora skygglappar om man tolkar dess innebörd fel...

du borde kanske lätta lite på dina skygglappar då och inse att folk tycker/tänker/känner olika

Har inga, utan det som är, det är, liasom. Sedan så kan man blunda för det om man vill och kalla det vad man vill..

ibland kan man vara en ignorant jävel som tror att ens egen åsikt är den enda rätta.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
blacken
26 juli 2009 ·

Janken skrev:

blacken skrev:
Kan bara konstatera att en del har ingen aning om var känsla och själ är för något..

Kan bara konstatera att det var det mest korkade inlägget jag läst från din sida...

Ibland blir man bara så trött, ska folk komma och tala om för en att man inte kan tycka att en viss bil har själ? En skön känsla osv.

Nu är det fan dags för någon att gå hem och kamma sig...

Kan inte det, är flintskallig tongue.  Menar du på fullaste allvar att en Tysk eller en japsnurra oavsett att dom snurrar bra, kan framkalla samma känsla av urkraft som ett riktigt jänkejärn?, samma "liv" eller "yahoookänsla" eller få luften att vibrera på samma sätt?. Eller väcka uppmärksamhet på samma sätt som när en jänke" tyrannosaurus" vrålar till?.. Skulle inte tro det så tillvida den specifika individen är antingen stendöd eller totalt döv i sina sinnen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang