Hur snabba är gamla amerikanska bilar egentligen?

blacken
26 juli 2009 ·

Janken skrev:

blacken skrev:

Janken skrev:

Kan bara konstatera att det var det mest korkade inlägget jag läst från din sida...

Ibland blir man bara så trött, ska folk komma och tala om för en att man inte kan tycka att en viss bil har själ? En skön känsla osv.

Nu är det fan dags för någon att gå hem och kamma sig...

Kan inte det, är flintskallig tongue.  Menar du på fullaste allvar att en Tysk eller en japsnurra oavsett att dom snurrar bra, kan framkalla samma känsla av urkraft som ett riktigt jänkejärn?, samma "liv" eller "yahoookänsla" eller få luften att vibrera på samma sätt?. Eller väcka uppmärksamhet på samma sätt som när en jänke" tyrannosaurus" vrålar till?.. Skulle inte tro det så tillvida den specifika individen är antingen stendöd eller totalt döv i sina sinnen..

ah, du kan få lite av mig om du vill hehe wink.

Som sagt, det är ganska personligt vad man tycker är mäktigt osv. Visst en muskelamerikan kan låta gött, men det är inte något som just jag "går igång" på speciellt mycket.

Känns ganska meningslöst att vi för en debatt om ämnet "känsla" överhuvudtaget. Finns inga rätt eller fel, bara olika uppfattningar.

Det vet jag att man "ser olika" på saker och ting. Men rätt och fel finns och är universiellt. Så där kan jag inte vara överens med dig. Men att ha olika syn på motorer och coola fordon är ju att anse som mångfald och det är bra..

triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

JapMax skrev:
Cadillac Fleetwood 57 2480kg 300hk, drar säkert en Ferrari runt Nuburgring.... med lite polybussningar förståss

Jag såg att det fkt fanns en hel del jänkare som platsade under 1600kg tjänstevikt. Vilket, som vissa lägger väldigt stor vikt på, är likvärdigt med dagens bilar. men ska vi helt plötsligt börja jämföra med moderna bilar när de gäller vikt? Att poängtera är att en Amazon från 65 väger 1150kg tongue

Nu kan jag väl iofs inte påstå att en slö Amazon skulle vinna över en jänkare med BB runt en bana..

http://www.jherush.com/schwartzperformance/cadillac.htm

går att få en tung cadillac att svänga ha ha ha

testa inte bilsport en orginal chevelle 454ss eller nått mot en trimmad sierra cosworth? korkad test,men det gick väl jämt ut om jag inte mins fel,rätt kul.
Med eftermarknads utbudet det finns i usa kan man få en jänkebil gå i princip hur man vill.

Masterworks
26 juli 2009 ·

kolvas skrev:

blacken skrev:
Den låter även "lamt" även om man jämför med en så pass vanlig vinkel som en Cheva "350" är väl aspirerad och "blueprintad"  helt annat sound mera själ, mera liv, avsevärt mera känsla i den liasom, inte ett digitalt högteknologiskt  "surrvrål" som Tyska och Japssnurror producerar..

din åsikt, inte min... den nya M3 motorn ryter som ett stort lejon när man stampar på den, riktigt gott att höra och känna.

sen kan du inte jämföra en bearbetad motor mot en standard, du refererar hela tiden till en blueprintad motor.

M3an låter ju som en dammsugare, testade nya M3 V8an och det var
en stor besvikelse, den kändes helt tom i botten och allmänt slö!

Lozinmust "Unloaded"
26 juli 2009 · 1 557 Inlägg

Kan inte någon Moderator låsa tråden vid det här laget? Det är en "Saab vs. Volvo"-tråd fast det handlar om USA vs. resten av världen, då USA självklart och automatiskt har mer själ och bättre ljud än allt annat på planeten <-- snacka om att vara narrowminded, ett ordentligt stängt sinne. Så många som är bilrasister, det är riktigt sorgligt.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 318is "Class II" (1994)
Sokrates Eliminator
26 juli 2009 · 1 441 Inlägg

Snacka går ju,,,,

Kan bara säga att fler än en euro/japs fått åka hem med svansen mellan benen.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
FireTraXX DFFL
26 juli 2009 · 9 020 Inlägg

Sokrates skrev:
Snacka går ju,,,,

Kan bara säga att fler än en euro/japs fått åka hem med svansen mellan benen.

/Tommy.

Och feta Ferraris och M5:or har säkert hängt av massor med jänkare.
Vad har det med något att göra?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
beta
26 juli 2009 · 804 Inlägg

triplesixer skrev:
testa inte bilsport en orginal chevelle 454ss eller nått mot en trimmad sierra cosworth? korkad test,men det gick väl jämt ut om jag inte mins fel,rätt kul.
Med eftermarknads utbudet det finns i usa kan man få en jänkebil gå i princip hur man vill.

Jo bilsport testade en 450hk jänk mot 330hk kitad sierra och jänken fick pisk både rakt fram och i SS. Jänk förlorar ju 50% av effekten i drivlinan.

KingWS6 TACS Medlem
26 juli 2009 · 457 Inlägg

Vad snackar ni om?
Tråden var väl avsedd för att avhandla hur snabba gamla amerikanska bilar var och fortfarande är? Hur kan det då enbart skrivas om hur moderna turbo-BMW's "kickar fett med arsle" i kurvorna?

En amerikanare är en bil från USA men det finns olika modeller. Precis som det finns flera modeller i Europa och Asien är de alla framtagna och byggda för skiljda ändamål; Familjebil, sportbil, highway cruiser (typ E4 pendlarbil;) ) med mera.
De som bygger bilarna vet vad de gör och resultaten är väl avvägda för just deras ändamål. Mycket effekt, kurvtagning eller låg bränsleförbrukning, det finns en bil för varje situation. Det var så även för några tiotal år sedan, tänka sig!


Att jämföra en jänkare mot en tysk kan man alltid göra men om den jämförelsen ska ha någon betydelse ska den ju säga något. Att väga en AC Cobra mot en Mercedes E200, vad säger det? Inte ett smack! ... förutom att den som argumenterar med det som inlägg har noll input att komma med.
Att min moderna jänkare kör ifrån en Toyota Corolla är inget jag tänker tatuera in i pannan precis då det är helt ointressant för Toyotaföraren i sin pendlarbil. Och detta faktum att min bil går snabbare än grannens Audi A6 medför ju inte betydelsen att jänkarna är bättre än européerna.

För att en jämförelse ska vara intressant måste den ha en fråga att besvara. Försöker man svara på frågan vilken sida Atlanten som har bäst bilar måste man ta det segment för segment. Prestandabil mot prestandabil, familjebil mot familjebil, och så vidare. Fastän man förlorar ett slag behöver man inte förlora kriget ... Men just denna fråga kommer aldrig kunna besvaras då dimensioner som känsla, utseende och karaktär spelar minst lika viktig roll som de tekniska aspekterna i bilvalen vi gör och de uppfattningarna är inte likadana för alla.

Att påsta att endera sidan av Atlanten bygger de bästa bilarna är att måla in sig i ett trångsynt litet hörn. -det är en plats jag inte tänker besöka!

Kan inte tråden återgå till dess syfte igen nu. Roligt att veta prestandasiffror på gamla bilar ju! smile

Janken Driver
26 juli 2009 · 2 111 Inlägg

Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

det är inte bara bilarna som är snabbare och snyggare.vi som åker amerikanska fordon är ju lite bättre mäniskor också, så är det bara.

blacken
26 juli 2009 ·

Janken skrev:
Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

lollol fasen grabben, du har ju humor ju!. Uppskattas..

triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

beta skrev:

triplesixer skrev:
testa inte bilsport en orginal chevelle 454ss eller nått mot en trimmad sierra cosworth? korkad test,men det gick väl jämt ut om jag inte mins fel,rätt kul.
Med eftermarknads utbudet det finns i usa kan man få en jänkebil gå i princip hur man vill.

Jo bilsport testade en 450hk jänk mot 330hk kitad sierra och jänken fick pisk både rakt fram och i SS. Jänk förlorar ju 50% av effekten i drivlinan.

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Janken Driver
26 juli 2009 · 2 111 Inlägg

blacken skrev:

Janken skrev:
Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

lollol fasen grabben, du har ju humor ju!. Uppskattas..

lol

Lite mycket "jag vet allt o det jag säger gäller, alla andra har fel" känsla över dig måste jag dock säga.

Men vem orkar egentligen bry sig nämnvärt, ha en bra dag smile.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
beta
26 juli 2009 · 804 Inlägg

triplesixer skrev:

beta skrev:

triplesixer skrev:
testa inte bilsport en orginal chevelle 454ss eller nått mot en trimmad sierra cosworth? korkad test,men det gick väl jämt ut om jag inte mins fel,rätt kul.
Med eftermarknads utbudet det finns i usa kan man få en jänkebil gå i princip hur man vill.

Jo bilsport testade en 450hk jänk mot 330hk kitad sierra och jänken fick pisk både rakt fram och i SS. Jänk förlorar ju 50% av effekten i drivlinan.

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Hur skulle sierran kunnat vara mycket snabbare när den saknar 120häst, måste släpa på 4wd osv? Speciellt med tanke på att du själv skrev att era likkontainrar var snabbare? Nej, ni är nog inte bättre människor ändå, vi vanliga Svenssons kallar er mytomaner och drömmare.

triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

beta skrev:

triplesixer skrev:

beta skrev:

Jo bilsport testade en 450hk jänk mot 330hk kitad sierra och jänken fick pisk både rakt fram och i SS. Jänk förlorar ju 50% av effekten i drivlinan.

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Hur skulle sierran kunnat vara mycket snabbare när den saknar 120häst, måste släpa på 4wd osv? Speciellt med tanke på att du själv skrev att era likkontainrar var snabbare? Nej, ni är nog inte bättre människor ändå, vi vanliga Svenssons kallar er mytomaner och drömmare.

fan va otroligt dryg du va då ha ha

lodiseN
26 juli 2009 · 806 Inlägg

Hahaha den här tråden är ju helt lost nu

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
blacken
26 juli 2009 ·

Janken skrev:

blacken skrev:

Janken skrev:
Ni lyckades få usa-bilfolket att sjunka ännu mer i mina ögon, Grattis.

Blacken
Sokrates

M fl.

Trångsynt folk som inte riktigt har kläm på vad dethär med individuell uppfattning innebär...

MVH Janken

lollol fasen grabben, du har ju humor ju!. Uppskattas..

lol

Lite mycket "jag vet allt o det jag säger gäller, alla andra har fel" känsla över dig måste jag dock säga.

Men vem orkar egentligen bry sig nämnvärt, ha en bra dag smile.

MVH Janken

Ha en bra dag själv och jag hoppas att du att du får trevligt det som är kvar av sommaren..

Lozinmust "Unloaded"
26 juli 2009 · 1 557 Inlägg

triplesixer skrev:

beta skrev:

triplesixer skrev:

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Hur skulle sierran kunnat vara mycket snabbare när den saknar 120häst, måste släpa på 4wd osv? Speciellt med tanke på att du själv skrev att era likkontainrar var snabbare? Nej, ni är nog inte bättre människor ändå, vi vanliga Svenssons kallar er mytomaner och drömmare.

fan va otroligt dryg du va då ha ha

Var det inte du som skrev att ni som kör amerikanska bilar inte bara kör bättre bilar utan dessutom är bättre människor? eller hur var det nu?

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
beta
26 juli 2009 · 804 Inlägg

triplesixer skrev:

beta skrev:

triplesixer skrev:

va väll inte så stor skilnad men jag kan ju ha fel men cosworthen hade uppgraderad väghålning med lågprofils däck osv jänken va helt orginal.jaja jag trodde sierran skulle va mycket snabbare iallafall

Hur skulle sierran kunnat vara mycket snabbare när den saknar 120häst, måste släpa på 4wd osv? Speciellt med tanke på att du själv skrev att era likkontainrar var snabbare? Nej, ni är nog inte bättre människor ändå, vi vanliga Svenssons kallar er mytomaner och drömmare.

fan va otroligt dryg du va då ha ha

Ja, hur mycket försprång ska ni jänkare behöva ha då?
Räcker inte 120häst?
Nej, vi jämförde ju med Riviera tidigare i tråden, trotts att jag bara har 2/3 delar av effekten hk/kg är jag tydligen ändå 2sek snabbare 0-100, och då har jag bara 156hk mot 365hk. Alltså, ska ni inte ge er någon gång?

triplesixer
26 juli 2009 · 325 Inlägg

det där om bättre mäniskor va ju kanske inte jätte alvarligt menat,men bättre än mr2 ägare är ju bekräftat nu ha ha föresten jag har aldrig snackat om nån riviera och 4hjulsdrift brukar väl gangna väghålningen eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang