Konvertera till Lh 2.4 i Volvo

espered
7 februari 2014 · 134 Inlägg

Sharky skrev:
Espered: Kolla här: http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

Tunn blå går till flera ställen (blu). Pin 35 på ECU, pin 6 på EZK, EGR för kalifornien och pin4 på diagnosuttaget. Funktionen för denna blåa kabel är att mata med +12V när tändningslåset är i läge II och III ( "terminal 15").
Jag är 99% övertygad men sista procenten måste ni som kopplar in detta vara eftersom jag inte kan stå för några skador orsakade av att jag är "bombsäker". Så skriv ut elschemat och pricka av allt som måste kopplas in så att ni själva vet vad olika tåtar är till för.

Grön: så här, titta här: http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … %20Out.jpg
Pin 14 på ECU får alltså en signal (12V) från AC:n eller AC-kompressorn när kompressorn går igång eftersom tomgångslasten ändras. För att inte tomgången skall dippa så "styvar" sprutet upp tomgången när det kommer 12V på pinne 14.

Rosa: Pin30 på ECU:n skall gå till terminal 50 = solenoiden. (lång historia som har med automatlåda att göra)

Notera att färgerna kan skilja! Jag har ramlat över härvor där man uppenbarligen tog vad man hade när man byggde dom på Volvo så jag kan inte gå i god för exakta färger. Man måste själv mäta och kolla om man är det minsta fundersam.

/Göran

Tack för svaren o hjälpen

Chevrolet Impala "Flattop" (1959)
Volvo 260 "Taksänkt" (1976)
espered
27 mars 2014 · 134 Inlägg

Har kopplat in systemet i bilen nu men får ingen + till tändspolen o bränslepumpen går inte klickar till i relät men inget mer. Pumpen går om man byglar förbi relät ngn som har nåt tips?

Ja tänkte att impulsgivaren kan ha med att göra att ja inte får någon spänning till tändspolen kan de stämma eller ska man ha spänning på spolen även fast givaren är sönder?

Senast redigerat av espered (27 mars 2014)

espered
30 mars 2014 · 134 Inlägg

någon som har nåt bra svar på hur denna ska kopplas? de är den tvåpoliga kontakten som sitter på vänster sida vid tändspolen?

http://img.photobucket.com/albums/v213/ … arcon3.jpg

Senast redigerat av espered (30 mars 2014)

turboforssen Telge Drifting Team
30 mars 2014 · 5 398 Inlägg

espered skrev:
någon som har nåt bra svar på hur denna ska kopplas? de är den tvåpoliga kontakten som sitter på vänster sida vid tändspolen?

http://img.photobucket.com/albums/v213/ … arcon3.jpg

det är väl en blå och en röd/vit kabel i den kontakten . blå till tändsole + .om jag inte minns fel smile
röd/vita är utag för varvräknare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
espered
31 mars 2014 · 134 Inlägg

turboforssen skrev:

espered skrev:
någon som har nåt bra svar på hur denna ska kopplas? de är den tvåpoliga kontakten som sitter på vänster sida vid tändspolen?

http://img.photobucket.com/albums/v213/ … arcon3.jpg

det är väl en blå och en röd/vit kabel i den kontakten . blå till tändsole + .om jag inte minns fel smile
röd/vita är utag för varvräknare

Men ja har ju en blå och en röd/vit till tändspolen redan o ja får ingen spänning till tändspolen förän ja lägger spänning på de två sladdarna i de kontakstycket?

Sharky
31 mars 2014 · 10 287 Inlägg

http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

sid 22. Längst ner till höger. Blå till "IGN Switch" och röd/vit till Tacho.
Dvs Blå skall matas med +12V via läge 15 från tändlåset.

/Göran





espered skrev:

turboforssen skrev:

espered skrev:
någon som har nåt bra svar på hur denna ska kopplas? de är den tvåpoliga kontakten som sitter på vänster sida vid tändspolen?

http://img.photobucket.com/albums/v213/ … arcon3.jpg

det är väl en blå och en röd/vit kabel i den kontakten . blå till tändsole + .om jag inte minns fel smile
röd/vita är utag för varvräknare

Men ja har ju en blå och en röd/vit till tändspolen redan o ja får ingen spänning till tändspolen förän ja lägger spänning på de två sladdarna i de kontakstycket?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
espered
31 mars 2014 · 134 Inlägg

Nu har jg ström till tändspolen o ut i locket men får ingen gnista. O bränslepumpen går inte lästa att de kunde ha med att göra att inte tändningen funkar?

Men förstår inte varför de inte blir ngn gnista?
Har bytt
Svänghjulsgivaren
Fördela lock
Rotor stift kablar.
Tändmodul

Men inget hjälper ngn som har ngn bra ide?

espered
31 mars 2014 · 134 Inlägg

Ska inte boxarna ha ngn 30spänning?

turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2014 · 5 398 Inlägg

espered skrev:
Ska inte boxarna ha ngn 30spänning?

stor röd kabel som går till batteriet(med en säkring på) , antar att du kopplat in den wink

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
espered
31 mars 2014 · 134 Inlägg

turboforssen skrev:

espered skrev:
Ska inte boxarna ha ngn 30spänning?

stor röd kabel som går till batteriet(med en säkring på) , antar att du kopplat in den wink

Ja jag har ju den till startmotor men inget in till styrboxarna för la ja på 30spänning på stift fem vid tändningsboxen så hoppade bränsle pump igång men fortfarande ingen gnista

turboforssen Telge Drifting Team
31 mars 2014 · 5 398 Inlägg

espered skrev:

turboforssen skrev:

espered skrev:
Ska inte boxarna ha ngn 30spänning?

stor röd kabel som går till batteriet(med en säkring på) , antar att du kopplat in den wink

Ja jag har ju den till startmotor men inget in till styrboxarna för la ja på 30spänning på stift fem vid tändningsboxen så hoppade bränsle pump igång men fortfarande ingen gnista

va ???? vid den 2 poliga kontakten som du la upp senast ska det finnas en röd lite tjockare kabel som ska till batteriet eller en plusplint  och den har en vit säkrings dosa på

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
espered
1 april 2014 · 134 Inlägg

turboforssen skrev:

espered skrev:

turboforssen skrev:

stor röd kabel som går till batteriet(med en säkring på) , antar att du kopplat in den wink

Ja jag har ju den till startmotor men inget in till styrboxarna för la ja på 30spänning på stift fem vid tändningsboxen så hoppade bränsle pump igång men fortfarande ingen gnista

va ???? vid den 2 poliga kontakten som du la upp senast ska det finnas en röd lite tjockare kabel som ska till batteriet eller en plusplint  och den har en vit säkrings dosa på

Ne de är en röd/vit o en blå den blå har ja lagt på 15 men sen när ja la 30spänning på stift 5vid styrboxarna då fick ja gnista o pumpen gick så undrar var man ska koppla på 30späningen?

Sharky
1 april 2014 · 10 287 Inlägg

Borde vara en lös röd kabel som Turboforssen skrev.
Och det är pin 4 på bränsleboxen och pin 5 på tändboxen.

/Göran


espered skrev:
så undrar var man ska koppla på 30späningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
1 april 2014 · 10 287 Inlägg

Turboforssen skrev "vid den 2 poliga kontakten" inte " i den 2 poliga kontakten"  wink

/Göran

espered skrev:
Ne de är en röd/vit o en blå den blå har ja lagt på 15 men sen när ja la 30spänning på stift 5vid styrboxarna då fick ja gnista o pumpen gick så undrar var man ska koppla på 30späningen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kyngas Varvstopparn
7 maj 2014 · 460 Inlägg

Jag och några polare håller på att montera lh 2.4 från 240 i en gammal 740turbo.

Vi har kopplat enligt elschema polarn hittade, tror de va denna
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

bränslepumparna går,spridarna öppnar,vi har gnista
Men bara gnista på 2st tändstift i taget  tex 1-4 och sen efter ett antal startförsök kan de bli 2-3 tändstift.
Gnistan är stark och fin på dom 2 tändstiftena  som det finns gnista på

Vi har bytt boxar,fördelarlock,rotor,kablar,stift,tändmodul,bränslerelä osv

Kollar så vi nollat motorn rätt,svänghjulet är nollat mot startmotorn

Vi har slut på ideer nu,så ös på med förslag

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
turboforssen Telge Drifting Team
8 maj 2014 · 5 398 Inlägg

kyngas skrev:
Jag och några polare håller på att montera lh 2.4 från 240 i en gammal 740turbo.

Vi har kopplat enligt elschema polarn hittade, tror de va denna
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

bränslepumparna går,spridarna öppnar,vi har gnista
Men bara gnista på 2st tändstift i taget  tex 1-4 och sen efter ett antal startförsök kan de bli 2-3 tändstift.
Gnistan är stark och fin på dom 2 tändstiftena  som det finns gnista på

Vi har bytt boxar,fördelarlock,rotor,kablar,stift,tändmodul,bränslerelä osv

Kollar så vi nollat motorn rätt,svänghjulet är nollat mot startmotorn

Vi har slut på ideer nu,så ös på med förslag

intet i lh2,4 styr vilka stift som ska ha gnista .
kolla över alla tänddetaljer. rotor, fördelarlock m.m

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
kyngas Varvstopparn
8 maj 2014 · 460 Inlägg

turboforssen skrev:

kyngas skrev:
Jag och några polare håller på att montera lh 2.4 från 240 i en gammal 740turbo.

Vi har kopplat enligt elschema polarn hittade, tror de va denna
http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201993.pdf

bränslepumparna går,spridarna öppnar,vi har gnista
Men bara gnista på 2st tändstift i taget  tex 1-4 och sen efter ett antal startförsök kan de bli 2-3 tändstift.
Gnistan är stark och fin på dom 2 tändstiftena  som det finns gnista på

Vi har bytt boxar,fördelarlock,rotor,kablar,stift,tändmodul,bränslerelä osv

Kollar så vi nollat motorn rätt,svänghjulet är nollat mot startmotorn

Vi har slut på ideer nu,så ös på med förslag

intet i lh2,4 styr vilka stift som ska ha gnista .
kolla över alla tänddetaljer. rotor, fördelarlock m.m

Redan bytt från en annan bil ,samt provat på ennu en annan bil hmm

Nånting är mysko för den gick igång på 2cyl igår,sen när dom andra 2cyl tände till dog den bara

De som är jäkligt konstigt är att de alltid är 1-4cyl eller 2-3cyl som tänder,de blir aldrigtex 1-2 el 3-4 ..

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Sharky
8 maj 2014 · 10 287 Inlägg

Försök plocka ut felkoder.
/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kyngas Varvstopparn
8 maj 2014 · 460 Inlägg

Sharky skrev:
Försök plocka ut felkoder.
/Göran

precis vart och gjort det,

Vi har felkod 2-1-4 som står för vevaxelgivar signal saknas tror jag det va?
Men den funkar,vi har provat 3st olika

stoppar vi i sugboxar startar den och går på 2cyl i 3sek och dör när dom andra 2cyl tänder till,och samtidígt dör soppapumpar,osv
Men sitter vi och vrider nyckel av/på samtidigt som den ska dö så kan man få den och gå så länge man orkar vrida av/på men fortfarande på 2cyl (Motorlampa lyser ej)

Med turboboxar tänder den till bara,startar ibland och går typ 15sek sen blir den stendöd ett tag

Blågul startmotor =kopplad på 50 på tändningslås
Blå ström läge 2-3 =kopplad på säkring med ström på 2-3
Blåsvart hmätare = inte inkopplad just nu
Rosa check engine = kopplad på lampa
Röd direkt ström = konstant 12v
Gulröd soppa pump= kopplade på kablarna till pumparna
Smalgulröd lambda förv. = samma som blå
Grön ac= inget
Lila växl välj= inget
Röd vit ac ström=inget

så är det kopplat



Vi har mät på boxarna enligt denna http://www.mekbiten.se/Egna_dokument/LH … nheter.pdf

Och allt stämmer som det ska

Senast redigerat av kyngas (8 maj 2014)

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Sharky
9 maj 2014 · 10 287 Inlägg

Nej wink

Jag skulle nog lita på felkoden. Dessutom så stämmer fenomenen ni får med att tändboxen inte
klarar av att räkna rätt på svänghjulet.
Någonting är lurt endera med givare, avstånd givare - svänghjul eller kablage.
(Eller en dålig jord. Kolla igenom så att alla jordar sitter ordentligt)

Nu blir det ren idiotfråga - jag vet - men ni har väl ett 60-2 svänghjul?

Och jag ser vad ni skriver om att ni har provat flera givare. Men är någon av dom ny eller är dom alla begagnade?
(Av egen erfarenhet så vet jag att vi var tvungna att kasta en näve sådana beggade givare i vårat garage en gång i tiden för vi kunde inte lita på någon visade det sig.)

/Göran



kyngas skrev:
Vi har felkod 2-1-4 som står för vevaxelgivar signal saknas tror jag det va?
Men den funkar,vi har provat 3st olika

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang