Vansinnes Färd med barn i bilen.

Athlonx91
10 augusti 2009 · 68 Inlägg

azid skrev:
hmmm han kanske var stressad eller hade nån sjuk i bilen.. finns en massa orsaker varför det går fort ibland. behöver inte´bara vara att personen i fråga är en idiot

då e frågan varför han körde lungt när vi hade dragit ifrån honom.?  men visst du har rätt finns fler aspekter än just att han ville vissa att han kunde köra fort,

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
JDMCRAZE
10 augusti 2009 · 2 077 Inlägg

Woolf skrev:
Att köra fort på allmän väg är idioti, så är det bara. Folk är helt sjukt funtade. Värsta är att de skryter om det och är stolta över att bete sig på detta sviniga vis.

Du utsätter andra, "oskyldiga" för livsfara genom att köra fort. Du har kanske valt att äventyra ditt liv, fint, det är ditt val. Men alla andra? De har inte gjort det valet. Det enda de vill är att ta sig hem till sin mormor för att äta söndagslunch, kanske för att lämna sina barn hos en kompis eller för att köra till sjukhuset för att träffa sin flickvän och deras nyfödda son. Det kanske är din dotter som ska cykla hem till farmor för att hjälpa henne baka kakor eller kanske din son som är på väg till sin första riktiga fotbollsmatch?

I stället slutar deras färd på sjukhus. Kanske med en bruten arm och hjärnskakning, men ärrade för livet i själen. Kanske slutar de i rullstol, med hjärnskador som gör att de aldrig nånsing kommer att känna igen dig. Kanske slipper de allt det här. Din förälder, ditt barn, din bästa kompis eller din livsparnter slutar sitt liv den dagen och kvar blir du, med en sorg så stor att du inte vet vad du ska göra eller hur du ska klara det. Allt för att någon skulle ha lite kul, visa sig på styva linan och leka Don i The Fast And The Furoius.

Jag kan inte sätta ord på hur förbannad och rädd jag blir när jag tänker på hur vissa beter sig i trafiken. Fattar de verkligen inget? Har de inget att tänka och känna med?

Kör fort där det är meningen, på en bana. Alla har gjort samma val där.

Sjukt bra sagt Linn smile
Ska man köra snabbt så ska man köra på bana wink that's it..
Alla har nån gång kört för fort men förhoppningsvis mognar man bakom ratten med smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!
Skoda Octavia RS "Smurfen" (2007)
Nehe
10 augusti 2009 · 687 Inlägg

Athlonx91 skrev:
men o andra sidan kan man köra fort smart, där man bara kan utsätta sig själv för fara o inga andra,

Nämn ett ställe på allmäna vägar där du kan köra fort smart?.

MR_Smart
10 augusti 2009 · 1 290 Inlägg

Tänk om det satt barn i BMWn du mötte och några barn cyklade i väggrenen när ni mötte BMWn?! Men ja... det är ju idiotiskt att barn är på vägarna..... eller... vem är idioten?

Woolf
10 augusti 2009 · 41 Inlägg

Athlonx91 skrev:
Ja jag vet mig själv att detta var en idioti körning. men ibland så kör man utanför lagens gränser , folk köper inte sporthoj för att ligga 90 på 90 väg, jag köper inte vässad BMW för att köra helt inom ramarna,

men o andra sidan kan man köra fort smart, där man bara kan utsätta sig själv för fara o inga andra,

Bra skrivet av Woolf tycker jag iaf. jag har iaf fått mig en tankeställare , för det kunde a blivit en jävligt tråkig sida i tidningen,

Vad bra att jag kan få i alla fall någon att tänka efter smile. Jag kan dock hålla med dig om att man inte köper/trimmar motorer för att som du sa, ligga inom lagens gränser. Jag tycker själv om fart och alla typer av racing, och jag kan inte neka att jag själv tycker om att köra fort. Men som sagt, det är på bana man kör fort, inte på allmän väg. Att man har köpt en bil eller hoh med kapacitet för mycket mer är en klen ursäkt när man körtn ihjäl någon annan.

Du har en poäng med att köra fort och smart. Hellre (även om det absolut inte är okej) 140 på motorväg och hålla sig i en fil än 100 och kasta sig fram och tillbaka mellan bilar hela tiden. Man kan vara en stor trafikfara även om man håller sigg till hastighetsbegränsningen.

Det som blir riktigt farligt är att köra fort på smalare vägar, vägar med mötesrisk, vägar som är kurviga och med skymd sikt, i städer och andra ställen där många bilar måste byta filer för att komma rätt. Och tyvärr har jag (som bor i Skåne) väldigt ofta sett hur bilar och motorcyklar kommer i närmare 150 inne i Malmö stad. Så ska det inte gå till.

Jag menar inte att hoppa på någon speciell person med mina inlägg, utan vänder mig till ALLA som vet med sig att de kanske inte kör med vett.

Senast redigerat av Woolf (10 augusti 2009)

Woolf
10 augusti 2009 · 41 Inlägg

azid skrev:
hmmm han kanske var stressad eller hade nån sjuk i bilen.. finns en massa orsaker varför det går fort ibland. behöver inte´bara vara att personen i fråga är en idiot

Stress är väl ingen acceptabel för att köra för fort? Det är en av de sämsta ursäkter som finns...

Inte ens sjukdom är en acceptabel ursäkt. Ring ambulans eller i vissa fall polis i stället. Och det går INTE snabbare eller blir bättre för att man själv kör in personen till sjukhus. Många glömmer den "lilla" detaljen att ambulanspersonalen faktiskt kan göra en hel del för personen direkt när de kommer, de är ju trots allt utbildade eller hur? Så oavsett så får den sjuke snabbast (och säkrast) hjälp om man ringer ambulans. Hur skicklig bilförare är man om man har en svårt sjuk eller skadad anhörig brevid sig..? Man är förmodligen både chockad och stressad, kanske lite panikslagen. Man är en dödsfälla, helt klart.

Senast redigerat av Woolf (10 augusti 2009)

volvoentusiasten
10 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Köra fort smart. hehe.. smile Intressant uttryck!

Jag ser egentliga inga problem med att köra över hastighetsgränserna utanför stan vid låg trafikmängd såvida man inte kör vårdslöst vilket tydligen trådskaparen och hans efterföljare gjorde.
Man kan köra vårdslöst långsamt också och orsaka dödsolyckor!

Sen är det ju väldigt svårt att veta varför han körde så. Körde han så för skojs skull eller var det något barn i nöd? Det ska väl behöva rätt starka anledningar för att köra så vårdslöst med sina barn i bilen! Annars kan det ju vara dags att ompröva vårdhavandets rätt.

azid Det som inte dödar gör ont
10 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

Woolf skrev:

azid skrev:
hmmm han kanske var stressad eller hade nån sjuk i bilen.. finns en massa orsaker varför det går fort ibland. behöver inte´bara vara att personen i fråga är en idiot

Stress är väl ingen acceptabel för att köra för fort? Det är en av de sämsta ursäkter som finns...

Inte ens sjukdom är en acceptabel ursäkt. Ring ambulans eller i vissa fall polis i stället. Och det går INTE snabbare eller blir bättre för att man själv kör in personen till sjukhus. Många glömmer den l"illa" detaljen att ambulanspersonalen faktiskt kan göra en hel del för personen direkt när de kommer, de är ju trots allt utbildade eller hur? Så oavsett så får den sjuke snabbast hjälp om man ringer ambulans.

har damen barn? eller varit riktigt jävla pressad nångång? jo då finns det anledning att köra lite fortare om man känner att man klarar av det. sen behöver man inte vara över hela vägbanan och utanför

2slow
Woolf
10 augusti 2009 · 41 Inlägg

azid skrev:

Woolf skrev:

azid skrev:
hmmm han kanske var stressad eller hade nån sjuk i bilen.. finns en massa orsaker varför det går fort ibland. behöver inte´bara vara att personen i fråga är en idiot

Stress är väl ingen acceptabel för att köra för fort? Det är en av de sämsta ursäkter som finns...

Inte ens sjukdom är en acceptabel ursäkt. Ring ambulans eller i vissa fall polis i stället. Och det går INTE snabbare eller blir bättre för att man själv kör in personen till sjukhus. Många glömmer den l"illa" detaljen att ambulanspersonalen faktiskt kan göra en hel del för personen direkt när de kommer, de är ju trots allt utbildade eller hur? Så oavsett så får den sjuke snabbast hjälp om man ringer ambulans.

har damen barn? eller varit riktigt jävla pressad nångång? jo då finns det anledning att köra lite fortare om man känner att man klarar av det. sen behöver man inte vara över hela vägbanan och utanför

läs mitt uppdaterade inlägg, där jag förklarar VARFÖR man inte bör köra om man har en sjuk eller skadad person i bilen. Kanske förklarar varför jag tycker som jag gör. Sen som du sa, KLARAR man det är det en annan sak. Men man kan inte köra genomm stan i 160, det är mer såna extremsituationen jag menar

Senast redigerat av Woolf (10 augusti 2009)

Athlonx91
10 augusti 2009 · 68 Inlägg

Farsan fick lära sig det utrucket "köra fort smart" av en äldre gubbe som har kört taxi hela sitt liv tyvärr avliden.  Kör fort alltså inte överdrivet fort , kör där du kan behärska hastigheten och där det e mycket lite trafik.  jag kan säga att våran resa som jag berättat om tillhör inte kategorin kör fort men smart.

Angående att köra stressad är många anledningar till att det smäller idag. Vi bidrog inte till att motverka det kan jag med egna ord berätta.

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
azid Det som inte dödar gör ont
10 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

Woolf skrev:

azid skrev:

Woolf skrev:

Stress är väl ingen acceptabel för att köra för fort? Det är en av de sämsta ursäkter som finns...

Inte ens sjukdom är en acceptabel ursäkt. Ring ambulans eller i vissa fall polis i stället. Och det går INTE snabbare eller blir bättre för att man själv kör in personen till sjukhus. Många glömmer den l"illa" detaljen att ambulanspersonalen faktiskt kan göra en hel del för personen direkt när de kommer, de är ju trots allt utbildade eller hur? Så oavsett så får den sjuke snabbast hjälp om man ringer ambulans.

har damen barn? eller varit riktigt jävla pressad nångång? jo då finns det anledning att köra lite fortare om man känner att man klarar av det. sen behöver man inte vara över hela vägbanan och utanför

läs mitt uppdaterade inlägg, där jag förklarar VARFÖR man inte bör köra om man har en sjuk eller skadad person i bilen. Kanske förklarar varför jag tycker som jag gör. Sen som du sa, KLARAR man det är det en annan sak. Men man kan inte köra genomm stan i 160, det är mer såna extremsituationen jag menar

nu var det inte i stan det handlade om. panik och stress. vissa blir knivskarpa av stress medans andra får panik ågnest. det är inviduellt.. man kan inte dra alla över en kam som kör över 150 att dom är idioter som inte har en annning om vad dom håller på med

2slow
Woolf
10 augusti 2009 · 41 Inlägg

Azid,

Så du menar att man inte blir påverkad av att ha en kanske döende person brevid sig? Och det är inte så att "vissa blir knivskarpa och andra får panik ågnest" av stress, utan så att i pricnip alla blir mer skärpta av en liten mängd stress. Dock överskrids den mängden med råge på någon vars nära anhörig ligger svårt sjuk brevid sig. Och paniken har inget med stress att göra, utan är i detta fall en seperat känsla. Jag har studerat detta under en ganska lång tid, så jag vet vad jag talar om...

Så du tror att man klarar av att köra 150 överallt, alltid? Som jag sagt i något av mina andra inlägg, allt handlar om omgivningen omkring. I princip vem som helst klarar av att köra i 150 på en motorväg med lite trafik, medan inte ens Schmacher hade klarat att köra i 100 genom stan rusningstid. Det är inte bara dig det handlar om. Det finns andra som kanske inte är lika skickliga bilförare som du underförstått tycker att du är. Vad vet jag, du kanske är en superförare, som klarar höga hastigheter och snäva kurvor, men du kan inte göra något åt hur andra kör. Andra i trafiken kan göra så att du krockar. Du hade kanske kunnat undvika olycka om du kört långsammare? För oavsett hur bra förare du är har en bil i 150 en viss rörelseenergi som måste göras om till lägesenergi, vilket tar en viss tid. Fysikens lagar. Du KAN inte stanna en bil på en halv sekund!

Jag vet att jag kom ifrån ämnet lite, men försöker som sagt förklara varför jag tycker som jag gör. Kan man inte motivera varför man tycker som man gör så behöver man inte säga något alls, därför säger jag hellre för mkt än för lite smile

Sen är det klart lätt för mig att säga nu att det inte är acceptabelt att köra fort om man har någon svårt skadad eller sjuk brevid sig, jag hade väl antagligen kört på som fan då också. Men som nämnt ovan, jag tror inte att det är en särskilt god idé...  Jag försöker inte vara nån polis av något slag, jag är inget helgon jag heller, men det ÄR ALDRIG BRA ATT KÖRA FÖR FORT ELLER VÅRDSLÖST!

Woolf
10 augusti 2009 · 41 Inlägg

Athlonx91 skrev:
Farsan fick lära sig det utrucket "köra fort smart" av en äldre gubbe som har kört taxi hela sitt liv tyvärr avliden.  Kör fort alltså inte överdrivet fort , kör där du kan behärska hastigheten och där det e mycket lite trafik.  jag kan säga att våran resa som jag berättat om tillhör inte kategorin kör fort men smart.

Angående att köra stressad är många anledningar till att det smäller idag. Vi bidrog inte till att motverka det kan jag med egna ord berätta.

Härligt att höra att du kan erkänna att ni faktiskt gjorde fel när ni körde som ni gjorde. Många (framförallt killar) verkar ha svårt att erkänna att de kan göra fel i trafiken, speciellt att det faktiskt är fel att leka rallybil. Att du erkänner att det var fel gjort visar bara på en mognad som många andra inte har. smile

Athlonx91
10 augusti 2009 · 68 Inlägg

den resan var ju med livet som instats kan jag verkligen säga, men det är det såfort man sätter sig i en bil idag.   kan ju tilägga hade det kommit en forgängare lr cyklist i det läge vi var i så hade den nog inte klarat sig i den kurvan där vi mötte BMW,   men som alltid e man efterklok

Saab 9-5 "Aero" (2001)
Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Mortalis VW-nörd?
10 augusti 2009 · 4 332 Inlägg

Skiter i hur ni har kört, iom att detta inte är de intressanta.
Möter några gånger i veckan några rally-kalles med sina bakåtvända bilbarnstolar på motorvägarna kring Göteborg.
Man undrar ju vad som försigår på hjärnkontoret alltså.
Samma sak med föräldrar, säkerligen samma föräldrar, som knallar ut över övergångsställen (obevakade) utan att titta, eller bara knattrar ut när de e röd gubbe (bevakade).

Ja man undrar ju varför inte nollvisionen kommer nås tongue Troligtvis behövs fler fartkameror....(ironi)

Senast redigerat av Mortalis (10 augusti 2009)

Athlonx91
10 augusti 2009 · 68 Inlägg

själv tycker jag det är lite skillnad på motorväg och köra 140 , än att köra på småväg i 140, min presonliga åsikt., på tal om övergångställ , så har jag sätt endel köra ut med barnvagnen när det kommer bilar, använder barnet som nån slags skydd att alla stannar då ,  medan dem själva står skyddade på trottoaren ,

Sen cycklister ska vi inte prata om .

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
volvoentusiasten
10 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Vet inte vad jag ska skriva riktigt...

Börjar bli en riktigt skitsnacktråd här med irrelevanta liknelser och självklara påståenden, bara för att trigga varandra.

Alla är väl överrens om att det inte är bra att köra vårdslöst där det finns andra människor? Och vill man köra verkligen på gränsen så finns det bana att hyra in sig på.

Sen kan man väl diskutera lite vad som är skälig hastighetsökning men det är en oändlighetsfråga där ingen kommer kunna komma överrens och det var inte det denna tråd handlade om.

Som min gamla trafiklärare sa en gång i tiden, kör inte över din förmåga, och förutsätt att alla andra trafikanter kommer ställa till det för dig.

volvoentusiasten
10 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Athlonx91 skrev:
själv tycker jag det är lite skillnad på motorväg och köra 140 , än att köra på småväg i 140, min presonliga åsikt., på tal om övergångställ , så har jag sätt endel köra ut med barnvagnen när det kommer bilar, använder barnet som nån slags skydd att alla stannar då ,  medan dem själva står skyddade på trottoaren ,

Sen cycklister ska vi inte prata om .

Hehe, håller med. smile Jag tycker hela attityden är roligt. Det måste grunnas på något att barnägarna tänker att barnens liv är heligt och att alla respekterar det och stannar. Men om det nu är så heligt,  varför utsätter de barnets liv för en sådan stor fara? smile

Det är bara att tuta på! Helst med en hornblaster!
Börjar de tjaffsa så stanna och förklara vad sjutton de håller på med och utsätter sitt barn för detta och säg att du ska ringa soc. smile Zebralagen gäller ju åt båda trafikanterna... Jag är så trött på dumma föräldrar smile

Ojoj vad offtopic är intressant smile

Athlonx91
10 augusti 2009 · 68 Inlägg

linuslinje skrev:
Vet inte vad jag ska skriva riktigt...

Börjar bli en riktigt skitsnacktråd här med irrelevanta liknelser och självklara påståenden, bara för att trigga varandra.

Alla är väl överrens om att det inte är bra att köra vårdslöst där det finns andra människor? Och vill man köra verkligen på gränsen så finns det bana att hyra in sig på.

Sen kan man väl diskutera lite vad som är skälig hastighetsökning men det är en oändlighetsfråga där ingen kommer kunna komma överrens och det var inte det denna tråd handlade om.

Som min gamla trafiklärare sa en gång i tiden, kör inte över din förmåga, och förutsätt att alla andra trafikanter kommer ställa till det för dig.

Tycker det sammanfattar hela kalaset  bra.  slut diskuterat?

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
Germax
10 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

Athlonx91 skrev:
men o andra sidan kan man köra fort smart, där man bara kan utsätta sig själv för fara o inga andra,

Nämn ett ställe på allmäna vägar där du kan köra fort smart?.

Han menar nog säkert, och jag skulle utnämna motorvägen som ett sådant ställe, främst nattetid då.
E4an tex, 2 filig, separerade körbanor, viltstängsel. Kan de bli säkrare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang