Vansinnes Färd med barn i bilen.

Norsken
10 augusti 2009 · 121 Inlägg

Vem har råd idag att köra fort med bensinpriset som är? Nä lägg i femman på med stereon och kör lagligt. Är man rädd om bilen OCH andra så kör man med hjärna.....

Att komma två är att förlora!
Opel Vivaro (2008)
Volvo V70 (2006)
azid Det som inte dödar gör ont
10 augusti 2009 · 2 668 Inlägg

Woolf skrev:
Azid,

Så du menar att man inte blir påverkad av att ha en kanske döende person brevid sig? Och det är inte så att "vissa blir knivskarpa och andra får panik ågnest" av stress, utan så att i pricnip alla blir mer skärpta av en liten mängd stress. Dock överskrids den mängden med råge på någon vars nära anhörig ligger svårt sjuk brevid sig. Och paniken har inget med stress att göra, utan är i detta fall en seperat känsla. Jag har studerat detta under en ganska lång tid, så jag vet vad jag talar om...

Så du tror att man klarar av att köra 150 överallt, alltid? Som jag sagt i något av mina andra inlägg, allt handlar om omgivningen omkring. I princip vem som helst klarar av att köra i 150 på en motorväg med lite trafik, medan inte ens Schmacher hade klarat att köra i 100 genom stan rusningstid. Det är inte bara dig det handlar om. Det finns andra som kanske inte är lika skickliga bilförare som du underförstått tycker att du är. Vad vet jag, du kanske är en superförare, som klarar höga hastigheter och snäva kurvor, men du kan inte göra något åt hur andra kör. Andra i trafiken kan göra så att du krockar. Du hade kanske kunnat undvika olycka om du kört långsammare? För oavsett hur bra förare du är har en bil i 150 en viss rörelseenergi som måste göras om till lägesenergi, vilket tar en viss tid. Fysikens lagar. Du KAN inte stanna en bil på en halv sekund!

Jag vet att jag kom ifrån ämnet lite, men försöker som sagt förklara varför jag tycker som jag gör. Kan man inte motivera varför man tycker som man gör så behöver man inte säga något alls, därför säger jag hellre för mkt än för lite smile

Sen är det klart lätt för mig att säga nu att det inte är acceptabelt att köra fort om man har någon svårt skadad eller sjuk brevid sig, jag hade väl antagligen kört på som fan då också. Men som nämnt ovan, jag tror inte att det är en särskilt god idé...  Jag försöker inte vara nån polis av något slag, jag är inget helgon jag heller, men det ÄR ALDRIG BRA ATT KÖRA FÖR FORT ELLER VÅRDSLÖST!

om du nu läst om det här med panik så ska du ju veta att det igentligen är ett begrepp som inte finns.. panik tar folk till då dom hamnar i en situation där dom blir helt handfallna och flyr. en gammal instinkt som finns kvar...klart det inte går att stanna med en bil på en sec men fattar inte varför du drar fram staden helatiden var ju inte det där det kördes men du kanske försöker förstärka det du vill ha fram igenom att överdriva

2slow
FireTraXX DFFL
10 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

Norsken skrev:
Vem har råd idag att köra fort med bensinpriset som är? Nä lägg i femman på med stereon och kör lagligt. Är man rädd om bilen OCH andra så kör man med hjärna.....

Svårt att ta dig på allvar när det undertill står "Att komma tvåa är att förlora!".


Håller förövrigt inte med dig.
Man kör som man vill, jag gasar.
Så dyr är inte bensinen och bilar är bara leksaker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
10 augusti 2009 ·

du hetsade han, ditt fel med.
Du hade folk i bilen, lika jävla oansvarigt att låta en skyldig åka i 160 blås i skymda kurvor och skrämma livet ur personen i bmwn.

Bry dig om dig själv och inte andra. kör du lagligt så kör de som vill köra fortare om dig ?? svårt neeee.

sen kan du köra som tusan klockan 3 på natten men du vet aldrig om de finns nån ute på vägarna så du kan utsätta någon för fara ALLTID.

FreddeK
10 augusti 2009 ·

Hur fan kan man köra så med en polare i bilen?

Saab_Diana
10 augusti 2009 · 401 Inlägg

varför kan inte folk sköta sitt?Alla har väl ansvar för sina egna handlingar...Han körde fort för att han ville,,,och du körde fort för att ...du ville.Ingendera av er var ensamma i bilarna.

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Norsken
10 augusti 2009 · 121 Inlägg

"Att komma två är att förlora" Vem har sagt att det gäller bilkörning????

Att komma två är att förlora!
Volvo V70 (2006)
Opel Vivaro (2008)
FireTraXX DFFL
10 augusti 2009 · 9 020 Inlägg

Norsken skrev:
"Att komma två är att förlora" Vem har sagt att det gäller bilkörning????

Kan man inte komma tvåa gällande bilkörning?
Eller du kanske menar att man kan komma tvåa i allt, UTOM bilkörning?
För du har inte specifierat något speciellt ämne att komma tvåa i.
Men du vet väl vad du menar, och det är ju tydligen absolut inte bilkörning.

roll

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
10 augusti 2009 · 1 778 Inlägg

Woolf skrev:

azid skrev:
hmmm han kanske var stressad eller hade nån sjuk i bilen.. finns en massa orsaker varför det går fort ibland. behöver inte´bara vara att personen i fråga är en idiot

Stress är väl ingen acceptabel för att köra för fort? Det är en av de sämsta ursäkter som finns...

Inte ens sjukdom är en acceptabel ursäkt. Ring ambulans eller i vissa fall polis i stället. Och det går INTE snabbare eller blir bättre för att man själv kör in personen till sjukhus. Många glömmer den "lilla" detaljen att ambulanspersonalen faktiskt kan göra en hel del för personen direkt när de kommer, de är ju trots allt utbildade eller hur? Så oavsett så får den sjuke snabbast (och säkrast) hjälp om man ringer ambulans. Hur skicklig bilförare är man om man har en svårt sjuk eller skadad anhörig brevid sig..? Man är förmodligen både chockad och stressad, kanske lite panikslagen. Man är en dödsfälla, helt klart.

Jag tycker att sjukdom är en mycket acceptabel ursäkt att köra för fort, min kompis räddade mitt liv genom att bära in mig i bilen och köra för att möta ambulansen. Till och med ambulans personalen sa att det var en mycket bra bedömning av honom att köra själv annars hade jag nog inte överlevt!  Det skulle tagit ambulansen ca 30 min. att komma fram till mig, men när han istället körde kunde jag bli omhändertagen efter ca 12min. Enligt ambulans personalen hade dom inte kunnat göra någonting efter ca 15min. Vad tycker du min kompis skulle gjort istället? Suttit o hållt mig i handen när jag slutade andas?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Nehe
10 augusti 2009 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Han menar nog säkert, och jag skulle utnämna motorvägen som ett sådant ställe, främst nattetid då.
E4an tex, 2 filig, separerade körbanor, viltstängsel. Kan de bli säkrare?

Vet inte hur många gånger man hämtat dementa/fyllon/förvirrade personer under nattetid längs med motorvägen där jag jobbar.


Nej det finns inget sätt att köra "fort smart" på allmänna vägar, enbart på stripen eller på bana.

Germax
10 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Han menar nog säkert, och jag skulle utnämna motorvägen som ett sådant ställe, främst nattetid då.
E4an tex, 2 filig, separerade körbanor, viltstängsel. Kan de bli säkrare?

Vet inte hur många gånger man hämtat dementa/fyllon/förvirrade personer under nattetid längs med motorvägen där jag jobbar.


Nej det finns inget sätt att köra "fort smart" på allmänna vägar, enbart på stripen eller på bana.

Ok, jag vet inte vad du jobbar med. Men jag har då ALDRIG sätt någon vingla runt på motorvägen, och vissa risker får man ta isf. Ska man ta hänsyn till alla risker, stora som små i livet kan man lika gärna dö.

Så tycker JAG, och uppenbarligen många andra.

Nehe
10 augusti 2009 · 687 Inlägg

JapMax skrev:
Ok, jag vet inte vad du jobbar med. Men jag har då ALDRIG sätt någon vingla runt på motorvägen, och vissa risker får man ta isf. Ska man ta hänsyn till alla risker, stora som små i livet kan man lika gärna dö.

Så tycker JAG, och uppenbarligen många andra.

Köra fort kan alla göra. Det är ju ingen annan än du själv som bestämer hur hårt du trycker ner foten på gasen. Det säger jag inget om.

Men att kalla något för "köra förfort smart" är helt befäng för det finns inget sådant på allmänna vägar. Det är det jag vill komma få fram.

Du har aldrig sett sådana saker för du jobbar inte med ett sådant yrke där du dagligen kommer i kontakt med det. Men det är lika vanligt som att solen går upp och ner varje dag.

Senast redigerat av Nehe (10 augusti 2009)

945TurboMS
11 augusti 2009 · 261 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:
Jag tycker att sjukdom är en mycket acceptabel ursäkt att köra för fort, min kompis räddade mitt liv genom att bära in mig i bilen och köra för att möta ambulansen. Till och med ambulans personalen sa att det var en mycket bra bedömning av honom att köra själv annars hade jag nog inte överlevt!  Det skulle tagit ambulansen ca 30 min. att komma fram till mig, men när han istället körde kunde jag bli omhändertagen efter ca 12min. Enligt ambulans personalen hade dom inte kunnat göra någonting efter ca 15min. Vad tycker du min kompis skulle gjort istället? Suttit o hållt mig i handen när jag slutade andas?

Och jag hoppas att du tackade din kompis ordentligt efteråt...  Själv vågar jag knappt åka med mina kompisar, då jag misstänker att det nån gång kommer sluta med en ambulansfärd hmm 

så här sa min mor sa till mig när jag fick körkort "ska du leka, gör det på en öde grusväg långt ut i skogen där ingen annan kan komma till skada" tongue
Som nybliven körkortstagare var det väl inte alltid som man lyssnade på sånt! Men man mognar som tur är wink Tillochmed jag kör för det mesta ganska lungt å stilla nuförtiden....

945TurboMS
11 augusti 2009 · 261 Inlägg

Nehe skrev:
"köra förfort smart" är helt befäng för det finns inget sådant på allmänna vägar

Att det är "dumt" å köra för fort ska inte behöva förklaras för någon igentligen...  Tror iochför sig att den meningen syftar på att "måste" man köra fort, ska man tänka sig för innan man trycker på gasen...  Tex Inte gasa på skymda platser, kolla så vägen är 100% fri från mötande fordon, bilar, cyklister och gångtrafikanter.. Typ sådanna saker som man helst inte vill ha framme i kylaren tongue

Sen kan man i vissa fall ifrågasätta vissa hastighetsbestämmelser som faktiskt är rent ut sagt löjliga... (nej jag ger inga exempel, då ni ändå inte känner till vägarna häromkring)  Dock finns det en väg här som är löjlig på fel håll dvs dom har satt ut 90skylt, men det kanske skulle vara 70 istället... Händer inte ofta, men även sådant förekommer!

Athlonx91
11 augusti 2009 · 68 Inlägg

fan många som hänger upp sig på ord här , då är det meninglöst att skriva , dem söker efter fel, eller nått att klaga på , 1 jag åkte med en kompis, 2 köra fort smart sade en taxichufför som har kört taxi hela sitt liv,  det betyder inte att 160 är en lämplig hastighet, utan kör fort med snyggt så det inte märks,.


men det går ju knappast att förklara för vissa här på detta forum , här inte låter det som alla e söndagsåkare, som kör 90 där det e 90 , osv,

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
11 augusti 2009 · 1 948 Inlägg

Athlonx91 skrev:
fan många som hänger upp sig på ord här , då är det meninglöst att skriva , dem söker efter fel, eller nått att klaga på , 1 jag åkte med en kompis, 2 köra fort smart sade en taxichufför som har kört taxi hela sitt liv,  det betyder inte att 160 är en lämplig hastighet, utan kör fort med snyggt så det inte märks,.


men det går ju knappast att förklara för vissa här på detta forum , här inte låter det som alla e söndagsåkare, som kör 90 där det e 90 , osv,

Jo men du vet så är det.... alla är duktiga och bäst på allt, ingen kör bil dagen efter dem har supit... inte ens på kvällen(vad dem säger iaf), dem använder alltid blinker, och kör aldrig över hastighetsbegränsningen... Detta är G.org´s forum hit går man för att klanka ner på folk visste du inte det?

Men din första post är så full med dubbelmoral att t.o.m en politiker skulle bli imponerad... ni körde 160 men de fick inte den andra göra?

Jag vet att det är oansvarigt att göra det med barn i bilen, men inte fan har du någon rätt att klaga... det gör dig inte ett dugg bättre än alla andra på G.org som aldrig är olagliga eller kan göra fel....

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
volvoentusiasten
11 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

JapMax skrev:

Nehe skrev:

JapMax skrev:
Han menar nog säkert, och jag skulle utnämna motorvägen som ett sådant ställe, främst nattetid då.
E4an tex, 2 filig, separerade körbanor, viltstängsel. Kan de bli säkrare?

Vet inte hur många gånger man hämtat dementa/fyllon/förvirrade personer under nattetid längs med motorvägen där jag jobbar.


Nej det finns inget sätt att köra "fort smart" på allmänna vägar, enbart på stripen eller på bana.

Ok, jag vet inte vad du jobbar med. Men jag har då ALDRIG sätt någon vingla runt på motorvägen, och vissa risker får man ta isf. Ska man ta hänsyn till alla risker, stora som små i livet kan man lika gärna dö.

Så tycker JAG, och uppenbarligen många andra.

Jag har sett det ett par gånger! I rusningstrafik på essingeleden. smile Brukar knata ut lite folk där vid förra påfarten till lilla essingen lite titt som tätt smile

Athlonx91
11 augusti 2009 · 68 Inlägg

grejen med första post var att vi körde fort villka många ungdomar gör ,  men grejen var han var medelålders fullt av barn i bilen, just grejen ,  så jat tycker inte det e någon dubbelmoral. om man inte e helt omdömeslös och tycker det e roligt att leka med barn i bilen som insats.  SOM SAGT VI ÄR INGA Ljushuven som körde som vi gjorde , men nu var både jag och kompisen överäns när vi körde fort ,  men ett bran som knappt kan prata , vad gör han om han inte tycker det e läskigt?

Chevrolet Camaro "The Black Anger" (1968)
Saab 9-5 "Aero" (2001)
Saab_Diana
11 augusti 2009 · 401 Inlägg

jo men sen tänker du logiskt,,vem har mest körvana?Snorisar elr en medelålders man?

BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Saab 9-5 "2.0" (2000)
Memme I'am AWESOME..
11 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

Jag kör aldrig för fort, å jag har alltid rätt! Eller ja, jag kör aldrig fort med andras liv i närheten eller i bilen!

Och ja, det va dumt gjort av er i första bilen. å han måste vara idiot att utsetta sina barn för något sånt!

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang