Köpråd: Driftsäker 4wd bil, subarus Automatlåda?

Aleck Skogskonsult
16 augusti 2009 · 214 Inlägg

Söker en driftsäker 4wd bil som helst ska vara billig att försäkra då jag än är ung. Bensinförbrukning är inget problem, vill mest slippa byta halva bilen.
Ska användas som pendlarbil till jobbet mestadels.
Bilen jag söker ska vara mellan årsm 95-03 ca.


Vad vet ni om Subaru med Automat, går den att lita på?
slutet av 90 tals modellerna då.



Helt enkelt, tips på köpvärd driftsäker 4wd bil? smile

Senast redigerat av Aleck (20 augusti 2009)

Rille0
16 augusti 2009 · 2 021 Inlägg

subaru legacy

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Finnmerchant Oseriös Aktör
16 augusti 2009 · 592 Inlägg

Skulle också föreslå nånslags Subaru

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Rquired Allmänt envis
16 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Någon slags Subaru eller en Suzuki Vitara, den senare kan jag rekommendera smile

Vitara med V6 drar en del soppa men blir rätt kul, dessutom är den mycket slitstark och i sann japansk anda blir det inte mycket tid på verkstaden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
camaro67 Meister
16 augusti 2009 · 6 763 Inlägg

Min s4:a big_smile lite äldre men en bil som är bättre än nyare subarus och annat crap

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
LeafBox Lat Perfektionist
16 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Hallå vänta här nu.
Ska du ha 4WD så ska du ju för allt i världen ha en Audi! big_smile
Audi A4:a 1.8T låter precis som den bil du söker!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Aleck Skogskonsult
16 augusti 2009 · 214 Inlägg

camaro67 skrev:
Min s4:a big_smile lite äldre men en bil som är bättre än nyare subarus och annat crap

Men frågan är om audis bilar är driftsäkra? är inte övertygad om det.

WeDo
16 augusti 2009 · 3 390 Inlägg

Kan rekomendera Audi A4... Har ifs inte haft någon annan 4wd men jag är super nöjd med min och inga större ingrepp den tiden jag haft den iaf...

Senast redigerat av WeDo (16 augusti 2009)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
twin_cam Smålänning
16 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Subaru Legacy smile Startar alltid smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
16 augusti 2009 · 6 359 Inlägg

Aleck skrev:

camaro67 skrev:
Min s4:a big_smile lite äldre men en bil som är bättre än nyare subarus och annat crap

Men frågan är om audis bilar är driftsäkra? är inte övertygad om det.

Det är jag. Kan man ta hand om den så äre inga problem. Och är det ett problem att behöva ta hand om bilen, köp en 740 istället

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Rquired Allmänt envis
16 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

LeafBox skrev:

Aleck skrev:

camaro67 skrev:
Min s4:a big_smile lite äldre men en bil som är bättre än nyare subarus och annat crap

Men frågan är om audis bilar är driftsäkra? är inte övertygad om det.

Det är jag. Kan man ta hand om den så äre inga problem. Och är det ett problem att behöva ta hand om bilen, köp en 740 istället

Audi är driftsäkra, inget snack om saken. Men frågan är vad TS menar med driftsäker? Skall han ränna mycket på åkrar, grusvägar eller dåligt underlag i allmänhet som sliter hårt kanske inte Audi är speciellt driftsäkert i längden. För modern och "fin" i chassit helt enkelt smile

Vitaran jag tipsade om ovan kunde vi köra tvärs över åkrar, hästhagar och liknande ibland med utan problem med bra fart. På en vanlig personbil hade detta förmodligen slitit ut bilen rätt snabbt, Vitaran tog ingen skada. Men skall du köra som folk i allmänhet (alltså asfalt) är Audi inget dumt val.

För övrigt är verkligen inte Subaru "crap" utan ett fullgott alternativ till Audi...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mäki Långsam Perfektionist
16 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

Audi är ju säkrare än en Subaru, inget snack om den saken. Och varför skulle inte Audi vara driftsäkra? Drivlinan i A4 klarar närmare 500hk om den är fräsh och har rätt koppling t.ex. Motorn går och går om du sköter servicarna.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Dale Sir
16 augusti 2009 · 291 Inlägg

Japsarna är driftsäkra och billiga både i soppa och försäkringar. Subaru Legacy skulle jag rekomendera alternativt är ju Toyota Corolla finns även med 4wd om du vill ha en billigare men den är lite mindre med.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
Rquired Allmänt envis
16 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Mäki skrev:
Audi är ju säkrare än en Subaru, inget snack om den saken. Och varför skulle inte Audi vara driftsäkra? Drivlinan i A4 klarar närmare 500hk om den är fräsh och har rätt koppling t.ex. Motorn går och går om du sköter servicarna.

Pratar vi drift eller krocksäkerhet här? Hoppas du syftar på krocksäkerhet för en Audi håller inte bättre än Subaru i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mäki Långsam Perfektionist
17 augusti 2009 · 4 800 Inlägg

Rquired skrev:

Mäki skrev:
Audi är ju säkrare än en Subaru, inget snack om den saken. Och varför skulle inte Audi vara driftsäkra? Drivlinan i A4 klarar närmare 500hk om den är fräsh och har rätt koppling t.ex. Motorn går och går om du sköter servicarna.

Pratar vi drift eller krocksäkerhet här? Hoppas du syftar på krocksäkerhet för en Audi håller inte bättre än Subaru i alla fall smile

Krocksäkerhet var det jag syftade på smile
Men nu när vi är inne på det, var är audi klenare? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
TT-Avant
17 augusti 2009 · 6 851 Inlägg

camaro67 skrev:
Min s4:a big_smile lite äldre men en bil som är bättre än nyare subarus och annat crap

enna bi är både krocksäker och driftsäker. Det ända man "måste" göra är att byta kamrem var 12k mil..annars är det oftast bara att köra dem (förutom vissa slangar som kan behövas byta pga. ålder)

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Normark
17 augusti 2009 · 558 Inlägg

går ju ändå inte och jämföra kvaliten mellan audi och subaru. köp en quattro! du kommer inte bli missnöjd:)

von_blad
17 augusti 2009 · 461 Inlägg

Toyota hilux -03

Mkt driftsäker bil med 4WD som går att koppla ur så du får RWD... Vår drar 0.8 oavsett körsätt! Men det är ju en diesel, vet inte om de gick bra.

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
Crozzfire Avstängd
17 augusti 2009 · 512 Inlägg

Om bilen tål 500hk, är den driftsäker då??! Köp en Japs om du söker driftsäkerhet, kanske inte lika kvalitetskänsla, men kvalitet och kvalitetskänsla är 2 olika saker.

Illusion
17 augusti 2009 · 43 Inlägg

Subaru Legacy.. Bekväma att köra, tar sig fram överallt. Visst att Audi också är ett mkt bra val, men blir inte dom lite dyrare i försäkring? Har haft en Subaru Legacy som jag tog över av min pappa, efter att den varit i hans ägo i flera år, den var det inte mkt fel på även om pappa buskörde en hel del med den, och drog husvagn i ett antal mil sen tog jag över den och jag var inte snäll mot den heller. Dock var det en äldre, men nu har han en Legacy -03 och den funkar utmärkt den med! Har inte hört att det har varit problem med den än så länge, och den är också buskörd en del. smile

Tjejer kan också! ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang