Bromsa först koppling sedan eller är det tvärtom?

Larsan1
26 augusti 2009 · 2 Inlägg

Nu är det snart dags för uppkörning. Har hört att man måste trycka bromsen först och sedan koppling när man kör upp.
Under den tid jag har övningskört så har jag jämt tryckt koppling först. Är detta det rätta sättet? Har ju hört så mycket olika saker...

sk8ville
26 augusti 2009 · 653 Inlägg

bromsa först så motorn hjälper till o motorbromsa. har du inte kört me körskola?

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Larsan1
26 augusti 2009 · 2 Inlägg

Nej. Har bara kört privat med farsan.

HalfShell
26 augusti 2009 · 162 Inlägg

Många lärare föredrar broms först sedan koppling, eftersom de inte tror att du riktigt vet hur en bil beter sig när den rullar fritt med kopplingen inne. Men på uppkörningen ska du köra som du vill, inte som du tror att läraren vill. Tänk bara på hastigheter och ha ögon överallt så kommer körningen komma av sig självt.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Rquired Allmänt envis
26 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Hur menar du? Om du behöver bromsa skall du väl trycka bromsen först, att koppla och sedan bromsa kommer ta längre tid. Och vid en panikbromsning är varenda sekund viktig, en fördröjning med (vi säger) en sekund för att du skall koppla kan mycket väl vara skillnaden mellan att träffa eller inte träffa ett hinder, eller om hindret överlever eller inte.

Bromsa först koppling sedan fick jag lära mig i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
lodiseN
26 augusti 2009 · 806 Inlägg

Hmm denna va lite hård haha. Jag skulle nog kört på fullgas

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rock-Star
26 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

tanken är att man ska köra eco driving samt så mycket motorbroms det är möjligt, men det det betyder inte att du ska motorbromsa på varenda växel.
när du motorbromsar så ska du även ha svagt tryck på bromsen (för att visa att du är beredd utifall ngt händer")

Stefan Varberg Supraman
26 augusti 2009 · 2 300 Inlägg

Kopplingen uppe så mkt som möjligt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Powerman Japan Quality
26 augusti 2009 · 670 Inlägg

Bromsa först. Ju lägre växel du har desto mera motorbroms lär du få.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
Hedning Fd Bannad
26 augusti 2009 · 657 Inlägg

som tidigare sagt, man ska frikoppla så sällan som möjligt!

kom ihåg, spegel spegel döda vinkeln vid VARJE sidoförflyttning!

Märkesbög
MrJim normal people are scary
26 augusti 2009 · 57 Inlägg

kör som vanligt du..som du lärt dej hittills alltså..håll bra koll på backspeglarna och följ trafik reglerna så ska du se att det går fint...och nervös får man vara...själv har jag BE CE DE och jag har vart lika nervös varje gång...Lycka Till

Fiat For Life
pasta bilar is the shit
Volvo 142 DL "GOLDIE" (1973)
Muttley
26 augusti 2009 ·

HalfShell skrev:
Många lärare föredrar broms först sedan koppling, eftersom de inte tror att du riktigt vet hur en bil beter sig när den rullar fritt med kopplingen inne. Men på uppkörningen ska du köra som du vill, inte som du tror att läraren vill. Tänk bara på hastigheter och ha ögon överallt så kommer körningen komma av sig självt.

Är de inte ecodriving på uppkörningarna idag ?. Då måste du bromsa först för att använda motorbroms så mycket som möjligt.

Så var de när jag körde upp för taxi iallafall. Men de är en stor vana för mig att alltid bromsa först.

alexxe En gång till nu
26 augusti 2009 · 760 Inlägg

Sen hade de vart skitkul med en panikbromsning med körskolans bil med rasad låda eller axel som möjligt resultat pga att man hela tiden ska sitta och bromsa med pedalen innan frikoppling....

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
zoopåse
26 augusti 2009 · 1 171 Inlägg

Beror på.

Ska du bromsa snabbt. Tryck ner både broms och koppling samtidigt.

Annars lägg i god tid i den växel du planerar att köra vidare på ifall du inte behöver stanna. Oftast 3:an eller 2:an. Motorbromsa mest och använd vid behov färdbromsen det sista lilla. Om du ska stanna eller måste växla ner, koppla ur när varvet sjunkit till 1000-1200varv.

nordstromj
26 augusti 2009 · 1 772 Inlägg

Nej, du måste ju koppla först. Sen släpper du kopplingen fort och sätter foten på bromsen istället..

Eller tänker jag fel nu?

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
kribbekung
26 augusti 2009 · 36 Inlägg

det är bara tuta och köra, pelle i botten och dra förbi nåra snutar och rölysen och sen slå en tvärnit så ska du nog se att läraren e så rädd att han ger dig lappen lycka till!!!!big_smilebig_smilebig_smile


www.nogg.se/fordonsbilderna

volvoentusiasten
26 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Allt går av reflexer, fråga mig inte hur.

christofferedil Yellow bug!
27 augusti 2009 · 1 640 Inlägg

Broms först, känns mest naturligt för mig iallafall.. Varför använda kopplingen i onödan.. I bästa fall kanske du inte ens behöver trycka ner kopplingen genom att bromsa ner hastigheten lite..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
pampers138 Har alltid rätt!
27 augusti 2009 · 689 Inlägg

Om det tex gäller en korsning så ska du först bromsa in i god tid. växla ner och puttra fram medans du samtidigt bromsar lite ( krypkörning) och sedan svänger in på nya vägen.

Du ska INTE koppla ur och rulla fram till korsningen.

Motorbromsa så mycket du bara kan.

Lycka till! smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
maco
27 augusti 2009 · 1 207 Inlägg

Om du kommer emot ett rödljus skall du motorbromsa. Om växeln du kör på inte bromsar upp tillräckligt, växla då ned till en lägre växel. När du börjar närma dig rödljuset så att du måste stanna bromsar du helt enkelt lugnt och försiktigt.

Samma sak gäller om du bara skall sakta ned tempot, kan dock vara en idé att bromsa lugnt (endast med bromsen) om hastighetsbegränsningarna går från 90km/h till 70km/h, eller liknande. Detta mest för att visa körskoleläraren att du uppfattade skyltarna.

Om du måste panikbromsa någon gång så är det av yttersta vikt att du både kopplar och bromsar. Anledningen till att du frilägger motorn är av den enkla anledningen att motorn inte skall stanna. Om motorn stannar kommer du tappa mycket bromsstyrka pga att bromsservon inte går. Testa att bli bogserad och försök bromsa med avstängd motor. Det är mycket svårt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang