Köpråd: 150-175.000:- Gammal eller ny jänkare, eller annat? Bil köpt - Case Closed!

lodiseN
27 augusti 2009 · 806 Inlägg

i usa kan man säker få en 05a corvette för 150k men orkar man ta hit en

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Moparboy440
27 augusti 2009 · 4 682 Inlägg

klart du ska köpa en gammal jänk. e ju rent ekonomiskt ett bättre alternativ, billigare försäkringar,skattebefirade,billiga delar och betydligt bättre andra hands värde än t.e.x en nyare bmw.
sen e ju stylingen ,ljudet å komforten i en klass för sig. men du ska inte va blyg om du kör muskelbil, folk kommer att vrida på huvudena då du kör förbi.
sen vilken bil du väljer e ju fråga om smak, de flesta köper ju bil p.g.a utseende.

KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Vill du ha någonting som matchar din Trans Am men flerdubbelt så mycket råare så finns ju Corvette C3, 60-tals Camaro, HotRods. Sen har vi ju Charger, Chevelle osv osv

Jo, det är sant, vet inte om jag tycker Corvette är lika snygg som Firebird och Camaro dock... Men att de har bättre väghållning tvivlar jag inte på. Skulle vara en Stingray isf.

Charger är det svårt att hitta i fint skick till vettig peng, har kollat lite redan wink. Och Chevelle vet jag inget om?
Och jag vet framförallt inte hur de beter sig på vägarna? Kan man köra dom som vardags-bus-bil?

Du ska satsa på en Oldsmobile

orkar inte förklara så hä sent på natten, så imorgon ska jag förklara varför du ska ha en sån

Jag väntar på förklaringen ... wink
Har funderat på Cutlass, finns det nå mer vettigt från Olds? Och hur vettiga är Cutlass egentligen?

Camaro RS 67-69!
Eller en Firebird 67-69.
Annars chevelle? 1970 typ.
m.m

Japp, Camaro och Firebird går som favoriter och röd tråd genom denna ... tråd. Hur vettiga är då dom om man ställer deras lekfaktor mot en gen.4?

Bmw m635csi kanske=)

Neee

Dodge Ram?
Eller kanske en Plymouth Roadrunner om du är ute efter något äldre

Dodge Ram är ju lika sportig som en Belgian blue är vig ... roll
Roadrunner ser ju jä**igt fet ut iaf. Mer info om dom, kan de mer än bränna gummi?

har testkört en M5 den hinkas äger här på garaget fy fan va grymt kul den va att köra tycker att du ska satsa på en sånn smile å vilket ljud med wink

Jo, jag vet också hur de går. big_smile Men de saknar ... ja, vad ska man kalla det ... själ. De saknar själ!

Nyare Corvette är ett bra val, glöm BMW´n, könslöst och dyrt! Och glömm även gamla jänkare, kört Mustanger -1966, fina bilar, men som sagt över 40år gamla, dålig komfort mm, jag köpte en Crossfire till, inga pengar och syns mer än en fin gammal mustang, körglad och komfort och inget rappel

Nja, Crossfire.... Kan inte släppa Jeremy Clarkson's beskrivning av den "Den ser ut som en hund som hukar sig för att ta enskit." (fritt översatt.) lol
Jag tycker väl inte att de är så fula iofs, men det ringer inga jänke-klockor när man ser den.

i usa kan man säker få en 05a corvette för 150k men orkar man ta hit en

Tror det blir svårt att hitta en C6 för 150.000 kr där också.
C5 98-00 finns från 170.000 kr numer iaf ...

Jag har själv haft 4st F-body ur fjärde generationen och två äldre jänkare.

För dom pengarna så hade jag nog köpt en likadan som jag har själv fast med tak om du inte måste ha cab som jag då haha, och en herrejösses motor eller ja en hyfsad bra iordninggjord 389 eller 400 om man ska hålla sig till Pontiacs motorer.

Annars har du Camaro, Firebird, ur GM- koncernen eller om man kliver på ett steg större bilar så blir de Oldsmobile Cutlass, Buick Skylark, Pontiac Lemans(Gto) eller Chevrolet Chevelle.  Mopars challenger, cuda och charger blir lite svårt att hitta nåt fint i den prisklassen. Ford har ju bilar dom också, mustang tror jag dom kallas, finns fler också big_smile

Annars så funderar jag ju på att försöka hitta en gamma bil med modern drivlina t.ex. lt1 elelr ls1 och 4l60 eller th700lådan, blir nog så efter den här. De är nog min drömbil iaf.

Bilen du har nu (Niklasw) är grymt fin. Pontiacs design tilltalar mig mest av alla jänkare. En Le Mans vore nåt!

Tack för alla tips, jag skummar genom blocket och google för att läsa på mer om dom just nu! smile
/KingWS6

TurbOla Reservdansk
27 augusti 2009 · 6 271 Inlägg
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
27 augusti 2009 · 5 042 Inlägg

Camaro SS 71a
401 hk/570nm på bakhjulen !

http://www.blocket.se/gavleborg/Camaro_ … 15&w=3

C H E V R O L E T <3
Hedning Fd Bannad
27 augusti 2009 · 657 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Camaro SS 71a
401 hk/570nm på bakhjulen !

http://www.blocket.se/gavleborg/Camaro_ … 15&w=3

Brutal, men du lär ju ha en bränsleförbrukning som överstiger en kompressionslös Gjutjärnshemi med sand i lagren, visst är det en jänkare men det där kan vara lite överkurs för en gatbil?


Roadrunner är brutal, går även att fixa Väghållningen till vettig peng, dvs 10 000( ingen annan är nå bättre eller billigare att fixa heller)

Föredrar MoPar vagnar, men tyväär är många överprisade i förhållande till vilken bil det är....

om jag får ge ett väldigt annorlunda förslag så tycker jag att du ska skaffa en Duster eller en Demon, skyffla i en 6.1 liters 3G hemi i den samt köpa väghållningsgrejjor för resten. då har du 1400 kg bil med 425+(med headers) som kommer dra under 0.9 landsväg samt starta i vått och torrt, räkna med låg tolva på strippen dessutom.

Detta kräven en väldans massa skruverfarenhet, men skulle helt klart vara den fränaste bilen i hälsingland!

Märkesbög
KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

TurbOla skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole … _4&w=3

Camaro med bigblock motor. big_smile

Verkar vara lite merkostnader på den ändå ...


Children-Of-Bodom skrev:
Camaro SS 71a
401 hk/570nm på bakhjulen !

http://www.blocket.se/gavleborg/Camaro_ … 15&w=3

Japp, och står i grannbyn också. Den måste man ju hälsa på hos, riktigt snygg! smile


Kollar på C5:or nu. Tror ni en sån för 170.000:- är i bra skick? Jag menar de dyraste ligger ju fortfarande mot 300.000:- Krockade bilar eller bara desperata säljare?

KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Dessutom, jag vill ju inte köpa en bil som går sämre än min förra '02 Trans Am WS6 ... tänk på det! tongue

KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Hedning skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Camaro SS 71a
401 hk/570nm på bakhjulen !

http://www.blocket.se/gavleborg/Camaro_ … 15&w=3

Brutal, men du lär ju ha en bränsleförbrukning som överstiger en kompressionslös Gjutjärnshemi med sand i lagren, visst är det en jänkare men det där kan vara lite överkurs för en gatbil?


Roadrunner är brutal, går även att fixa Väghållningen till vettig peng, dvs 10 000( ingen annan är nå bättre eller billigare att fixa heller)

Föredrar MoPar vagnar, men tyväär är många överprisade i förhållande till vilken bil det är....

om jag får ge ett väldigt annorlunda förslag så tycker jag att du ska skaffa en Duster eller en Demon, skyffla i en 6.1 liters 3G hemi i den samt köpa väghållningsgrejjor för resten. då har du 1400 kg bil med 425+(med headers) som kommer dra under 0.9 landsväg samt starta i vått och torrt, räkna med låg tolva på strippen dessutom.

Detta kräven en väldans massa skruverfarenhet, men skulle helt klart vara den fränaste bilen i hälsingland!

Haha ... skruva klarar jag av så länge det rör sig om IKEA byggsatser (det kan vara nog så svårt!) men en bil behöver jag nog hjälp med, iaf första gången. Och så låter det dyrt! Kan man knåpa hop en sån bil inom min budget?

Johannest85
27 augusti 2009 · 36 Inlägg

Leta rätt på någon trevlig modell som är dålig i lacken men fin i kaross och chassie. Strunta i vad det sitter för spis i den (för det kan man alltid slänga in en ny när man känner sig redo för det). En lack är inte så dyrt om man hittar rätt personer, fick min bil slipad, spacklad och lackad för 18000. Billigt och bra, man får välja färg, får ny oskadad lack, den modellen man vill ha, och lite att pyssla med i garaget. Jag har nog ökat min bil med runt 50 000 i värde på bara några månader.

Sokrates Eliminator
27 augusti 2009 · 1 441 Inlägg

För 175k, kan du få köpa min. wink

http://i442.photobucket.com/albums/qq145/XR7_album/SANY0202.jpg


/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (27 augusti 2009)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Johannest85 skrev:
Leta rätt på någon trevlig modell som är dålig i lacken men fin i kaross och chassie. Strunta i vad det sitter för spis i den (för det kan man alltid slänga in en ny när man känner sig redo för det). En lack är inte så dyrt om man hittar rätt personer, fick min bil slipad, spacklad och lackad för 18000. Billigt och bra, man får välja färg, får ny oskadad lack, den modellen man vill ha, och lite att pyssla med i garaget. Jag har nog ökat min bil med runt 50 000 i värde på bara några månader.

Känner att jag inte har plats eller tid och många gånger ej heller kunskapen för ett sånt projekt, tyvärr sad

Hedning Fd Bannad
27 augusti 2009 · 657 Inlägg

KingWS6 skrev:

Hedning skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Camaro SS 71a
401 hk/570nm på bakhjulen !

http://www.blocket.se/gavleborg/Camaro_ … 15&w=3

Brutal, men du lär ju ha en bränsleförbrukning som överstiger en kompressionslös Gjutjärnshemi med sand i lagren, visst är det en jänkare men det där kan vara lite överkurs för en gatbil?


Roadrunner är brutal, går även att fixa Väghållningen till vettig peng, dvs 10 000( ingen annan är nå bättre eller billigare att fixa heller)

Föredrar MoPar vagnar, men tyväär är många överprisade i förhållande till vilken bil det är....

om jag får ge ett väldigt annorlunda förslag så tycker jag att du ska skaffa en Duster eller en Demon, skyffla i en 6.1 liters 3G hemi i den samt köpa väghållningsgrejjor för resten. då har du 1400 kg bil med 425+(med headers) som kommer dra under 0.9 landsväg samt starta i vått och torrt, räkna med låg tolva på strippen dessutom.

Detta kräven en väldans massa skruverfarenhet, men skulle helt klart vara den fränaste bilen i hälsingland!

Haha ... skruva klarar jag av så länge det rör sig om IKEA byggsatser (det kan vara nog så svårt!) men en bil behöver jag nog hjälp med, iaf första gången. Och så låter det dyrt! Kan man knåpa hop en sån bil inom min budget?

inte om du inte gör det mesta själv!

Duster (max 50 000, mer är dem inte värd, om dom inte är perfekt originalrenoverade 340s och något sådant är inte vi intresserade av, eller hur? sikta på rostfri, enda riktiga kravet!

6.1 liters Hemi, bäst att hitta en smälld vagn i det feta landet och ta både motor och låda, eftersom lådan är datorstyrd så kan det bli krångligt att sätta dit en annan låda, men fullt genomförbart. motorn bör finnas tillgänglig för mellan 60-70 000, annars kan du köpa en 420 hästars 5.7a för 6.999 dollar ny med förgasare,

det ger oss ca 30-50 000 kvar att röra oss med, innan motorn är här, tullad och ilagd kan du nog lägga dit 20 000 till, sen vill du använda resten till lack och extra delar som du känner för. Svårt och krångligt, men vilken jävla bil va?

en 425 hästars Challenger srt8 kör en riktigt låg 13 på the quarter mile, den väger två ton!
Tänk då vad en 1400 kilos duster på samma antal hästkrafter och med headers lite till kan prestera?

Märkesbög
KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Hedning skrev:
inte om du inte gör det mesta själv!

Duster (max 50 000, mer är dem inte värd, om dom inte är perfekt originalrenoverade 340s och något sådant är inte vi intresserade av, eller hur? sikta på rostfri, enda riktiga kravet!

6.1 liters Hemi, bäst att hitta en smälld vagn i det feta landet och ta både motor och låda, eftersom lådan är datorstyrd så kan det bli krångligt att sätta dit en annan låda, men fullt genomförbart. motorn bör finnas tillgänglig för mellan 60-70 000, annars kan du köpa en 420 hästars 5.7a för 6.999 dollar ny med förgasare,

det ger oss ca 30-50 000 kvar att röra oss med, innan motorn är här, tullad och ilagd kan du nog lägga dit 20 000 till, sen vill du använda resten till lack och extra delar som du känner för. Svårt och krångligt, men vilken jävla bil va?

en 425 hästars Challenger srt8 kör en riktigt låg 13 på the quarter mile, den väger två ton!
Tänk då vad en 1400 kilos duster på samma antal hästkrafter och med headers lite till kan prestera?

Det är en lockande tanke och om jag hade tid och plats hade jag kunnat funderat på det seriöst, men nu har jag bara en massa pengar och en tung fot ... wink

Hedning Fd Bannad
27 augusti 2009 · 657 Inlägg

KingWS6 skrev:

Hedning skrev:
inte om du inte gör det mesta själv!

Duster (max 50 000, mer är dem inte värd, om dom inte är perfekt originalrenoverade 340s och något sådant är inte vi intresserade av, eller hur? sikta på rostfri, enda riktiga kravet!

6.1 liters Hemi, bäst att hitta en smälld vagn i det feta landet och ta både motor och låda, eftersom lådan är datorstyrd så kan det bli krångligt att sätta dit en annan låda, men fullt genomförbart. motorn bör finnas tillgänglig för mellan 60-70 000, annars kan du köpa en 420 hästars 5.7a för 6.999 dollar ny med förgasare,

det ger oss ca 30-50 000 kvar att röra oss med, innan motorn är här, tullad och ilagd kan du nog lägga dit 20 000 till, sen vill du använda resten till lack och extra delar som du känner för. Svårt och krångligt, men vilken jävla bil va?

en 425 hästars Challenger srt8 kör en riktigt låg 13 på the quarter mile, den väger två ton!
Tänk då vad en 1400 kilos duster på samma antal hästkrafter och med headers lite till kan prestera?

Det är en lockande tanke och om jag hade tid och plats hade jag kunnat funderat på det seriöst, men nu har jag bara en massa pengar och en tung fot ... wink

förstår det, men du måste medge att iden är läcker?wink

En Dodge Magnum 5.7 Hemi då, med Headers, sportcam och en Box från Mopar Performance ska den tydligen trycka ur sig närmare 400! då har du dessutom en kombi duglig till allt möjligt.

Kan vara lite större och tråkigare än Trans Amen dock!

Vill du ha gammalt så är B-Bodys (Roadrunner, Charger) jättesnygga, men då dom är stora som flaggskepp så är tyvär vägbeteendet lite därefter, Roadrunner är dock lättare än en Cuda som är en hel del mindre. Jag skulle rekomendera en A-Body, liten med amerikanska mått mätt, går jättefint att åka fyra i och en väl byggd 340 är en kanon, som dessutom går drägligt billigt med rätt bakaxelutväxling.

Du kommer dessutom ha massor av pengar över  till väghållningsprylar, lack osv,

du lär kunna tanka den mer samt kunna ägna mer tid på det öppna fiket torrvarvandes och hoppas på att någon fräsch blondin får syn på dig;)

Märkesbög
KingWS6 TACS Medlem
27 augusti 2009 · 457 Inlägg

Hedning skrev:
förstår det, men du måste medge att iden är läcker?wink

En Dodge Magnum 5.7 Hemi då, med Headers, sportcam och en Box från Mopar Performance ska den tydligen trycka ur sig närmare 400! då har du dessutom en kombi duglig till allt möjligt.

Kan vara lite större och tråkigare än Trans Amen dock!

Vill du ha gammalt så är B-Bodys (Roadrunner, Charger) jättesnygga, men då dom är stora som flaggskepp så är tyvär vägbeteendet lite därefter, Roadrunner är dock lättare än en Cuda som är en hel del mindre. Jag skulle rekomendera en A-Body, liten med amerikanska mått mätt, går jättefint att åka fyra i och en väl byggd 340 är en kanon, som dessutom går drägligt billigt med rätt bakaxelutväxling.

Du kommer dessutom ha massor av pengar över  till väghållningsprylar, lack osv,

du lär kunna tanka den mer samt kunna ägna mer tid på det öppna fiket torrvarvandes och hoppas på att någon fräsch blondin får syn på dig;)

HAHA! Det skulle vara för blondinens skull då!
Jag har dålig koll på MoPar, jag vill gärna köpa mig en bil som man kan busa lite med också, alltså svänga med. Trans Am:en jag hade var väl inte bäst på det heller men många skulle bli förvånade över hur sjukt bra grepp den hade i kurvorna, trodde fan den skulle rätta ut kurvorna hellre än att släppa taget! wink

Bra med tips, men slipper gärna riva och dona då det inte passar sig nu. Gärna en en rolig och funktionsduglig bil idag som man kan arbete med i ett senare skeende i livet isf. smile

Hedning Fd Bannad
27 augusti 2009 · 657 Inlägg

KingWS6 skrev:

Hedning skrev:
förstår det, men du måste medge att iden är läcker?wink

En Dodge Magnum 5.7 Hemi då, med Headers, sportcam och en Box från Mopar Performance ska den tydligen trycka ur sig närmare 400! då har du dessutom en kombi duglig till allt möjligt.

Kan vara lite större och tråkigare än Trans Amen dock!

Vill du ha gammalt så är B-Bodys (Roadrunner, Charger) jättesnygga, men då dom är stora som flaggskepp så är tyvär vägbeteendet lite därefter, Roadrunner är dock lättare än en Cuda som är en hel del mindre. Jag skulle rekomendera en A-Body, liten med amerikanska mått mätt, går jättefint att åka fyra i och en väl byggd 340 är en kanon, som dessutom går drägligt billigt med rätt bakaxelutväxling.

Du kommer dessutom ha massor av pengar över  till väghållningsprylar, lack osv,

du lär kunna tanka den mer samt kunna ägna mer tid på det öppna fiket torrvarvandes och hoppas på att någon fräsch blondin får syn på dig;)

HAHA! Det skulle vara för blondinens skull då!
Jag har dålig koll på MoPar, jag vill gärna köpa mig en bil som man kan busa lite med också, alltså svänga med. Trans Am:en jag hade var väl inte bäst på det heller men många skulle bli förvånade över hur sjukt bra grepp den hade i kurvorna, trodde fan den skulle rätta ut kurvorna hellre än att släppa taget! wink

Bra med tips, men slipper gärna riva och dona då det inte passar sig nu. Gärna en en rolig och funktionsduglig bil idag som man kan arbete med i ett senare skeende i livet isf. smile

jo visst känner man såsmile

tungt med MoParbilar att erbjuda för den summan, skulle vara en Stealth då, men det är ju en förklädd japan. Bra klös i dem då, samt lätt att fixa hästkrafter genom datorn bara?

Men det är svårt med bilar i den prisklassen tycker jag:)

Märkesbög
Niklas1987 NO
28 augusti 2009 · 2 182 Inlägg

KingWS6 skrev:

Du ska satsa på en Oldsmobile

orkar inte förklara så hä sent på natten, så imorgon ska jag förklara varför du ska ha en sån

Jag väntar på förklaringen ... wink
Har funderat på Cutlass, finns det nå mer vettigt från Olds? Och hur vettiga är Cutlass egentligen?

Cutlass är fina bilar skumma igenom blocket å hitta den här, kanske skulle va nått för dig?
http://www.blocket.se/stockholm/Oldsmob … 14&w=3

Oldsmobile är ju syskon med Chevelle och Buick Skylark å så det är samma fördelar å nackdelar med dem.

Har ägt en Cutlass Supreme av tredje genarationen med en liten 262 under huven, rost vid karossinfästning back har jag hört är vanligt på tredje generationen.

Den är dessutom snyggare (tycker jag) än dess syskon.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
lodiseN
28 augusti 2009 · 806 Inlägg

KingWS6 skrev:
Dessutom, jag vill ju inte köpa en bil som går sämre än min förra '02 Trans Am WS6 ... tänk på det! tongue

och Ws6an måste ha gått som fan eller?tongue

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Aleck Skogskonsult
28 augusti 2009 · 214 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag kan ju berätta en liten anekdot. smile

Jag och grannen var ute med hans Camaro Z28 -87a, ingen ny bil, och inte gammal eller, eller våldsamt stark, men i alla fall, så körde vi runt lite i Hässleholm en onsdag-kväll och cruisade.

Klockan var väl runt 23.
Stannar vid ett övergångsställe för att släppa förbi ett medelålderspar.
De stannar också innan de går på övergångsstället, vinkar förbi mig, och tjoar när jag sakta rullar förbi med automaten, så man var ju tvungen att bjuda på ett gaspådrag sen. smile

Det händer aldrig när jag kommer med Volvon, och jag tror inte det händer om man rullar upp med en M3a eller M5a heller.

Därför skulle jag kunna tänka mig att köpa en äldre V8a nästa gång. smile

Händer nog även nyare amerikanare wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang