Trafikupplevelser med lastbil

bmx
24 november 2009 · 7 100 Inlägg

höll på dra in i sidan på en scania igår,pga att han körde bara rakt ut........

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 november 2009 · 1 594 Inlägg

blacken skrev:
Joo en del fotgängare säknar allt vad syn och vett heter. Jag stod vid rödljuset vid Tre Tunnor på Hornsgatan med lastbilen en natt. Då så kommer det ett "glatt" gäng killar och tjejer från Ringvägen i en bra promenadfart, när dom kommer fram till övergångsstället så delar sig gruppen fortfarande under livlig diskution internt så att några passerar bakom lastbilen och några framför, utom en tjej som bladar med bra fart rätt in i flaket på lastbilen, det bara skramlade om lemlåsen. smile  Givetvis så drattar hon på arslet och har en mycket förvånad uppsyn när hon upptäckde att det stod en lastbil där.. lol

Inte ett dugg bättre med hon på cykel som trampade iväg när jag passerat med bilen. Mitt SLÄP! på drygt 13 meter hade hon inte ens noterat och som tur var så hade jag knappt krypfart på grejjorna och såg det hela i backspegeln. Aktare vad man hann tänka mycket innan jag var ute ur hytten och rusat bak för att se hur det gick.
Hon klarade sej med lite skrubbsår och ett stukat framhjul på cykeln, själv var jag skakis flera timmar efteråt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
blacken
24 november 2009 ·

hotrodder skrev:

blacken skrev:
Joo en del fotgängare säknar allt vad syn och vett heter. Jag stod vid rödljuset vid Tre Tunnor på Hornsgatan med lastbilen en natt. Då så kommer det ett "glatt" gäng killar och tjejer från Ringvägen i en bra promenadfart, när dom kommer fram till övergångsstället så delar sig gruppen fortfarande under livlig diskution internt så att några passerar bakom lastbilen och några framför, utom en tjej som bladar med bra fart rätt in i flaket på lastbilen, det bara skramlade om lemlåsen. smile  Givetvis så drattar hon på arslet och har en mycket förvånad uppsyn när hon upptäckde att det stod en lastbil där.. lol

Inte ett dugg bättre med hon på cykel som trampade iväg när jag passerat med bilen. Mitt SLÄP! på drygt 13 meter hade hon inte ens noterat och som tur var så hade jag knappt krypfart på grejjorna och såg det hela i backspegeln. Aktare vad man hann tänka mycket innan jag var ute ur hytten och rusat bak för att se hur det gick.
Hon klarade sej med lite skrubbsår och ett stukat framhjul på cykeln, själv var jag skakis flera timmar efteråt.

Ja man blir bra mörkrädd ibland när man ser en del som.. ja, vetefan hur dom funkar..

Senast redigerat av blacken (24 november 2009)

FixarKlasse Chef
24 november 2009 · 87 Inlägg

Under körkortsutbildningen (tänker på b-kort,moppe m.m.) så borde alla få åka med i ett tungt ekipage för att se hur de e....
Ja har kört lastbil i tio år nu..men man upphör aldrig att förvånas över hur bilismen fungerar!!
Alltså..även om det är tomt ekipage..så handlar de om mellan 20-25 ton..de stannar inte på några meter även om man står på pedalen o tar spjärn mot ratten..dom som aldrig åkt en lastbil..kan omöjligt ha förståelse för att man vill ha lite längre framförhållning av t.ex bilar, gångare, mopeder m.m. tyvärr!!!
Vore mycket lättare om de blev ett annat samspel i trafiken..miljön o allt påverkas..

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
volvoentusiasten
24 november 2009 · 4 005 Inlägg

Jag har lite upplevelser åt andra hållet med. smile

Åkte mot en korsning där jag har företräde. Helt plötsligt så kommer det en lastbil från vänster håll och kör rakt fram. Jag blev så imponerad av min väns respons och styrning.
Hans lilla golfs motorhuv hamnade under lastbilens bakdel på lastbilen. Vi åkte alltså under lastbilen. smile
Det var sååå nära att vi hamnade framför hans bakdäck då hade det nog inte varit så roligt.

Vi skrek, stannade och sket på oss nästan. Lastbilen bara åkte iväg. smile Noll koll, fullt ös medvetslös.

DasAuto
24 november 2009 · 2 751 Inlägg

FixarKlasse skrev:
Under körkortsutbildningen (tänker på b-kort,moppe m.m.) så borde alla få åka med i ett tungt ekipage för att se hur de e....
Ja har kört lastbil i tio år nu..men man upphör aldrig att förvånas över hur bilismen fungerar!!
Alltså..även om det är tomt ekipage..så handlar de om mellan 20-25 ton..de stannar inte på några meter även om man står på pedalen o tar spjärn mot ratten..dom som aldrig åkt en lastbil..kan omöjligt ha förståelse för att man vill ha lite längre framförhållning av t.ex bilar, gångare, mopeder m.m. tyvärr!!!
Vore mycket lättare om de blev ett annat samspel i trafiken..miljön o allt påverkas..

Konstigt då att dom flesta lastbilsförare gillar att pressa bilister i röven. Ska ni inte hålla avstånd ifall det nu är så svårt att bromsa med lastbil, syftar inte på dig personligen. Men många lastbilsförare har ju en viss körstil typ "störst bäst o vackrast".

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
volvoentusiasten
24 november 2009 · 4 005 Inlägg

DasAuto skrev:

FixarKlasse skrev:
Under körkortsutbildningen (tänker på b-kort,moppe m.m.) så borde alla få åka med i ett tungt ekipage för att se hur de e....
Ja har kört lastbil i tio år nu..men man upphör aldrig att förvånas över hur bilismen fungerar!!
Alltså..även om det är tomt ekipage..så handlar de om mellan 20-25 ton..de stannar inte på några meter även om man står på pedalen o tar spjärn mot ratten..dom som aldrig åkt en lastbil..kan omöjligt ha förståelse för att man vill ha lite längre framförhållning av t.ex bilar, gångare, mopeder m.m. tyvärr!!!
Vore mycket lättare om de blev ett annat samspel i trafiken..miljön o allt påverkas..

Konstigt då att dom flesta lastbilsförare gillar att pressa bilister i röven. Ska ni inte hålla avstånd ifall det nu är så svårt att bromsa med lastbil, syftar inte på dig personligen. Men många lastbilsförare har ju en viss körstil typ "störst bäst o vackrast".

Jag brukar bromsa ner till 20km/h då, sen gasar jag på.

Remiss
24 november 2009 · 1 339 Inlägg

Finns lika många "idioter" bland dom som kör lastbil och som kör personbil. Tror dom äger vägarna vissa, bara kör rätt ut vid påfarter och rondeller tex.

Jag tycker de borde finnas regler på vad som får köras i Sverige också, för visst är det så tex när man ser en lastbil som bolmar stora svarta moln så är den enligt regskylten ofta av utländsk härkomst (typ Polen)? Ska vi som bor i Sverige vara så j**** regelrätta med allt vad gäller besiktning osv så ska inte dom som kommer hit inte kunna göra vad som helst. Bra att det iallfall har kommit till att även bilar som kommer hit även behöver vinterdäck.

FixarKlasse Chef
24 november 2009 · 87 Inlägg

DasAuto skrev:

FixarKlasse skrev:
Under körkortsutbildningen (tänker på b-kort,moppe m.m.) så borde alla få åka med i ett tungt ekipage för att se hur de e....
Ja har kört lastbil i tio år nu..men man upphör aldrig att förvånas över hur bilismen fungerar!!
Alltså..även om det är tomt ekipage..så handlar de om mellan 20-25 ton..de stannar inte på några meter även om man står på pedalen o tar spjärn mot ratten..dom som aldrig åkt en lastbil..kan omöjligt ha förståelse för att man vill ha lite längre framförhållning av t.ex bilar, gångare, mopeder m.m. tyvärr!!!
Vore mycket lättare om de blev ett annat samspel i trafiken..miljön o allt påverkas..

Konstigt då att dom flesta lastbilsförare gillar att pressa bilister i röven. Ska ni inte hålla avstånd ifall det nu är så svårt att bromsa med lastbil, syftar inte på dig personligen. Men många lastbilsförare har ju en viss körstil typ "störst bäst o vackrast".

När du pratar om dom flesta är det nog mest utländska bilar du syftar på?
Men självklart...är det 80 gräns så vill ja gärna ligga i 80 o inte i 75..
Kör man nio timmar på en dag så gör dom där kilometerna ganska mycket!!
Sen så finns de självklart rötägg me..ja blir ju själv omkörd av ekipage när ja ligger i 80..men dom flesta stora åkerierna har datorer i bilarna som kollar körsätt m.m. för de e nästan bara där det går att göra pengar när allt e så pressat nuförtiden..alltså att bilarna körs på rätt sätt o sparar in bränsle så gott de går!
Men jag tror du(läs DEN) som sitter och kollar i backspegeln hela tiden för att hålla koll på att lastbilen bakom håller avståndet...är en grymt mycket större trafikfara än vad lastbilschauffören är som förmodligen har stor koll på läget..förutsatt att de inte blir panikbroms från bilen framför lr så då!!

Men som sagt..de finns rötägg i alla brancher.. smile

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
FixarKlasse Chef
24 november 2009 · 87 Inlägg

Volvo740an skrev:
Finns lika många "idioter" bland dom som kör lastbil och som kör personbil. Tror dom äger vägarna vissa, bara kör rätt ut vid påfarter och rondeller tex.

Jag tycker de borde finnas regler på vad som får köras i Sverige också, för visst är det så tex när man ser en lastbil som bolmar stora svarta moln så är den enligt regskylten ofta av utländsk härkomst (typ Polen)? Ska vi som bor i Sverige vara så j**** regelrätta med allt vad gäller besiktning osv så ska inte dom som kommer hit inte kunna göra vad som helst. Bra att det iallfall har kommit till att även bilar som kommer hit även behöver vinterdäck.

Håller helt med angående utländska bilar..kan inte förstå en del skit dom släpper in...
Men när du pratar om lastbilar som kör rätt ut vid påfarter osv..de gör personbilar med..och då är skillnaden att en tradare är svårare att flytta i sidled än en personbil, eller bromsa ner..eller acca upp!!!
Jag tillhör kategorin som gärna lägger mig i vägrenen för att underlätta omkörningar...men de e ju samma sak där..bilar ligger så nära att man tror dom ska köra in i en om man ens släpper gasen..eller så blinkar o grejar dom för att dom vill köra om o tycker man ska gå ut på vägrenen...som för övrigt inte är en skyldighet!!
Ja e ju en biltok som själv kör bil på vägarna med..men har lite mer förståelse för lastbilar smile

Vänliga Hälsningar Klas Östling
Volvo V70 T5 "Sleeper" (2001)
Vargas
24 november 2009 · 12 Inlägg

FireTraXX skrev:
Och även om åkeribranschen är ganska enorm så känner i regel alla åkare alla andra åkare.
Då är det kanske inte så kul att ha rykte om sig att vara ovillig att arbeta och uppnosig mot chefen...

Definiera "uppnosig". Att säga "Jag måste hålla på reglerna annars blir jag av med kortet." Kan räknas som uppnosig enligt somliga. Till exempel blev det ett jävla liv från en snubbe när jag sa till honom: att jag har mer än bara daterade gods och det är inte garanterat att allt kommer i tid eller ut överhuvudtaget.
Jag försökte säga att jag har andra kunder att tänka på och inte bara en kille på söder som vill ha sitt gods just 09:00. roll

Vargas
25 november 2009 · 12 Inlägg

FireTraXX skrev:
Och även om åkeribranschen är ganska enorm så känner i regel alla åkare alla andra åkare.
Då är det kanske inte så kul att ha rykte om sig att vara ovillig att arbeta och uppnosig mot chefen...

Det säger väll en del om åkaren, inte sant? Älskar dra upp betingelser om situationer roll.
Att dessa åkare hellre konsumerar chaufförer än konserverar dem visar på rätt så djup cynism och sné människosyn.
Men andra sidan så är dem väldigt pressade men det är fortfarande inga skäll till att behandla yrkeskåren nästan som slavar. Trots allt så skall man hålla tills pension, inte sant? wink

Caffe
25 november 2009 · 1 436 Inlägg

looserpucko skrev:
dem som inte kör lastbil går ju inte diskutera me, fattar ju inte :S

Presic vad vi behöver. "Alla" som inte kör lastbil är idioter, dra alla över en kam. Underbar syn på dina medtrafikanter, blir säkert bra om alla körde med den inställningen.

looserpucko skrev:
De är modernt me miljö å sånt nu, hjälp till istället för å åka runt å "hämnas" jag lovar, de leder ingenstans! förutom ännu mer irritation å krig å hämndattraktioner på vägarna. Helt onödigt..!

Hjälpas åt? Nyss var ju alla utom lasbilschaffisarna idioter. Troligt att du får hjälp om du behandlar alla andra som skit.

looserpucko skrev:
Men som sagt, de går inte diskutera lastbilar i trafik me såna som inte kört tungt själv hmm

Tillbaka till vi-mot-dem igen.

looserpucko skrev:
ja precis.. inte dra alla över samma kant. de va någonstans där jag ville komma egentligen smile

Men nu var det visst fel att dra alla över en kant?

Är du schizofren eller bara jävligt pårökt?
Hur som borde du inte sitta i en lastbil med den jävla inställningen.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
mojelta Volvo 164
25 november 2009 · 10 Inlägg

Hatar när man kommer med lastbilen och man ska köra in i rondellen men då upptäcker man en bil som blinkar vänster och då självklart så stannar man för att man inser att man inte hinner köra före men då kör dom j**larna rakt fram och man har stannat i onödan. har hänt flera gånger. BLINKA INTE VÄNSTER OM MAN SKA KÖRA RAKT FRAM I RONDELLEN  Det räcker att man blinkar höger när man kör ut.

Och självklart så finns de massa annat man svär åt. en sak som en del har skrivit är när man backar att folk inte fattar att de är svårt att se dom och dom kan faktiskt vänta några sekunder, svänger ut framför en och man får bromsa, folk med personbil som inte ens kan hålla 80 på 90 väg osv osv

Volvo 945 (1993)
Volvo 164 "Frun" (1970)
Grabber Dagdrömmare
25 november 2009 · 2 836 Inlägg

När en lastbil inblandat i en olycka så är det lastbilen fel i allas ögon men hur är verkligheten?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml Tvärt om...

Har själv varit med många äventyr men kommer inte på nåt vettigt nu....

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
mojelta Volvo 164
25 november 2009 · 10 Inlägg

Vi får inte glömma att tacka varandra i trafiken med. speciellt vi chaufförer brukar hjälpa varandra. alltid trevligt att få ett blink när vi hjälp varandra och även tacka med ett blink.

Blink= blinka med heljuset eller blinka med höger/vänster.

ps: kör lungt.

Volvo 945 (1993)
Volvo 164 "Frun" (1970)
Janneutanb
25 november 2009 · 7 272 Inlägg

Dom flesta är dumma i huvudet, så enkelt är det. Oavsett vad dom jobbar med.
Tyvärr....

Såg senast idag en idiot till chaufför.
Jag och en kompis åkte på rad så tänkte han vara trevlig och byta fil så en annan lastbil kunde komma in.
Sagt och gjort så kommer den andra lastbilen in och ungefär i höjd med den bakre delen av polarens släp får han upp farten.

Tro fan att idiot ligger kvar i samma hastighet som polaren istället för att faktiskt vara vettig och lägga sig  ett par km/h under.
Personbilarna blev ju galna och blinka för att han inte svängde in men det var lite svårt med en annan lastbil precis brevid honom...

Satt bara och suckade för mig själv och funderade vad det är för fel på folk...

Senast redigerat av Brains (25 november 2009)

pr0ny
25 november 2009 · 99 Inlägg

Finns rötägg i alla branscher, jag personligen är rädd om mitt liv så jag håller alltid koll på tunga fordon och jag kör aldrig med rätten på min sida som dom flesta idioterna verkar göra när dom hamnar i läge med ett tungt fordon.

Har varit med om en hel del läskiga saker på vägen med bil å släp, de värsta är idioterna som inte har koll på hastighet och inte kan avgöra avstånd och gör idiot omkörningar och kommer på halvägs att oj, bil och släp är inte så kort som ja trodde, så får man ställa sig på bromsarna för att inte deras inkompetens ska döda både dom och bilen dom är påväg att fronta med, eller att man får kasta sig in i väg-grenen för att lämna plats, när jag kör lämnar jag alltid plats när jag kan, men ibland är de inte lämpligt att ligga på väg-grenen, specielt inte när det är halt.

Och jag har varit med om läskiga saker med personbil vs lastbil med.

Remiss
25 november 2009 · 1 339 Inlägg

FixarKlasse skrev:

Volvo740an skrev:
Finns lika många "idioter" bland dom som kör lastbil och som kör personbil. Tror dom äger vägarna vissa, bara kör rätt ut vid påfarter och rondeller tex.

Jag tycker de borde finnas regler på vad som får köras i Sverige också, för visst är det så tex när man ser en lastbil som bolmar stora svarta moln så är den enligt regskylten ofta av utländsk härkomst (typ Polen)? Ska vi som bor i Sverige vara så j**** regelrätta med allt vad gäller besiktning osv så ska inte dom som kommer hit inte kunna göra vad som helst. Bra att det iallfall har kommit till att även bilar som kommer hit även behöver vinterdäck.

Håller helt med angående utländska bilar..kan inte förstå en del skit dom släpper in...
Men när du pratar om lastbilar som kör rätt ut vid påfarter osv..de gör personbilar med..och då är skillnaden att en tradare är svårare att flytta i sidled än en personbil, eller bromsa ner..eller acca upp!!!
Jag tillhör kategorin som gärna lägger mig i vägrenen för att underlätta omkörningar...men de e ju samma sak där..bilar ligger så nära att man tror dom ska köra in i en om man ens släpper gasen..eller så blinkar o grejar dom för att dom vill köra om o tycker man ska gå ut på vägrenen...som för övrigt inte är en skyldighet!!
Ja e ju en biltok som själv kör bil på vägarna med..men har lite mer förståelse för lastbilar smile

Jovisst absolut, men även ifall det är svårare för dom att stanna ger det dom ingen rätt att utsätta andra för fara genom att bokstavligen tränga ut en i en rondell tex (fast att man blinkar höger, dvs man ska ut) så att man blir tvungen att verkligen tvärnita och vänta ut hans långa lastbil + släp (vad tror ni händer med trafiken bakom?). Detta har hänt mig mer än 1 gång.

FireTraXX DFFL
25 november 2009 · 9 020 Inlägg

Grabber skrev:
När en lastbil inblandat i en olycka så är det lastbilen fel i allas ögon men hur är verkligheten?
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml Tvärt om...

Har själv varit med många äventyr men kommer inte på nåt vettigt nu....

Ibland är det vårat fel. tongue
http://www.break.com/index/huge-truck-d … -road.html

Nej, men den artikeln överraskar iallafall inte mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang